2774
Sök

Högsta växeln går inte i volvo s70 automat

311 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Okej får se vad felsökningen säger då
O

Evildan
12 januari 2013
Kan det vara något elfel med strömmatningen till överväxeln? har för mig att det är elektronisk sådan på dom.

311 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Mycket möjligt fyrans växel går ju inte i och kick downen fungerar inte iheller

311 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Ok läste bara något om det

311 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Har nyss spolat lådan utan resultat
Nu väntar felsökning

311 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Nu väntar felsökning

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
14 januari 2013
smurfen32 skrev:
Nu väntar felsökning

Du skrev samma sak för 25 minuter sedan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

311 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Har fått dessa koder
DTC 124 Programväljarkontakt avbrott eller kortslutning till jord.
DTC 324 Fel 4ans växel AT
DTC 323 Fel 3ans växel AT
DTC 114 Programväljarkontakt avbrott eller kortslutning till plus

Körde förbi Volvo med koderna men dom verkade inte så intresserade av varken förklara eller titta på felkoderna däremot gav dom mig ett kostnadsförslag på 11000kr för dom skulle ta loss lådan och titta
För 11000 kan jag köpa en ny s70 ju
Någon som har förslag på dessa felkoder

2 452 Inlägg
14 januari 2013
låter nästan som att du inte har riktig kontakt med databoxen till lådan,har för mig att den ska lysa när du slår på tändningen...är så länge sen man hade automat nu...

döden kommer tillbaka

311 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
ja jag tycker med att det låter som det
men vet inte var jag ska börja dra i det någonstans ju
vill inte lägga ner förmycke på den för då säljer jag den hellre

383 Inlägg
14 januari 2013
114: är e-s-w knappen som inte funkar (får ström genom pilen i instrument huset)-

124: SHORT TO GROUND IN MODE SELECTOR SWITCH CIRCUIT 1) Turn ignition off. Carefully pry driving mode selector
switch from center console. Ensure controls for selector operate smoothly and do not stick. Ensure "W" button does not stick in
depressed position and operates smoothly without catching. Shake driving mode selector to see if there are loose parts in the switch. Replace as necessary. If driving mode selector is okay, go to next step.
2) Disconnect driving mode selector connector. Put switch in mode "E". Connect ohmmeter between selector terminal brown/Green and Black wires. Put switch in mode "S". Connect ohmmeter between Green/Orange and Black wires. Ensure "W" button is up. Connect ohmmeter between Green/Orange and Brown/Green wires. If ohmmeter reads infinite resistance for all tests, go to next step. If ohmmeter does not read infinite resistance for all tests, replace driving mode selector module.
3) Disconnect TCM. Connect ohmmeter between TCM side of selector terminal Brown/Green and Black wires. If ohmmeter reads
infinite resistance, check for short circuit to ground in Green/Orange wire. If ohmmeter does not read infinite resistance, check for short circuit to ground in Brown/Green wire.

323 :If transmission has a mechanical malfunction and DTC 323 is not reset, diagnose mechanical malfunction. If transmission has a mechanical malfunction and DTC 323 is reset, replace transmission.
2) Ensure ignition is on. Connect measuring unit to TCM connector. Connect ohmmeter between measuring unit terminals No. 9 and 20. If ohmmeter reads 10-15 ohms, transmission is probably okay.
However, if problem persists, replace transmission. If ohmmeter does not read 10-15 ohms, check TCM connector for poor terminal contact. Repair as necessary.

311 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
om jag har förstått detta rätt så handlar detta om dom tre knapparna vid automatlådan sport eco Winter
När jag trycker på dom händer inget och Winter fastnar i läger och går inte upp igen får dra upp den men in gen skillnad i körningen
där finns inte heller någon belysning på lådan
tror ni att det kan vara så enkelt att felet kan ligga där???

383 Inlägg
14 januari 2013
114: 1) Ensure ignition is off. Using a screwdriver, carefully pry off selector switch from console. Check wires at back of switch for poor terminal contact. Repair as necessary. If terminal contact is okay, check Black ground wire for good terminal contact. Repair as necessary. If Black ground wire is okay, go to next step.
2) Turn ignition on. Connect voltmeter between selector switch Brown/Green and Black wires. If about 11 volts are present, go to step 4). If zero voltage is present, go to next step. If battery voltage is present, check Brown/Green wire for a short circuit to voltage.
3) Check TCM connector for poor terminal contact. Repair as necessary. If TCM connector is okay, check for an open circuit in Brown/Green wire.
4) Connect voltmeter between selector switch Green/Orange and Black wires. If about 11 volts are present, go to step 6). If zero voltage is present, go to next step. If battery voltage is present, check Green/Orange wire for a short circuit to voltage.
5) Check TCM connector for poor terminal contact. Repair as necessary. If TCM connector is okay, check for an open circuit in Green/Orange wire.
6) Turn ignition off. Switch selector to position "S". Connect ohmmeter between Brown/Green and Black wires. Switch selector to position "E". Connect ohmmeter between Green/Orange and Black wires. If ohmmeter does not read zero ohms in both cases, replace driving mode selector module. If ohmmeter reads zero ohms, DTC was set because of poor terminal contact in mode selector connector.

383 Inlägg
14 januari 2013
Byt knappen till att börja med, sen raderar du koderna och kollar vad som kommer upp igen.

311 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja ska göra det måste man ta bort hela kåpan vid automaten

311 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Plockade loss knappsatsen på jobb inatt när jag öppnade den så trillade det ut lite småsaker som var trasigt
Klåfingrig som man är så tog jag testpennan lite överallt och ibland började det blinka gult och grönt på sport och eco
Kan detta skitfelet göra så den inte har växlat upp??
Ska givetvis införskaffa en ny så fort dom möjöigt och testa

Forummoderator
26 478 Inlägg
15 januari 2013
Mycket möjligt att det är bidragande till felen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

311 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Nu är jag lite snurrig på allt detta
är det någon som kan säga vad detta egentligen betyder

DTC 323: Lock-Up glider eller inte är inkopplad
1) Slå på tändningen. Tydliga DTC. Provköra fordonet. Om sändningen inte visar någon felfunktion, gå till nästa steg. Om
sändning har en mekanisk felfunktion och DTC 323 återställs inte, diagnostisera mekaniska fel. Om överföringen har en mekanisk felfunktion och DTC 323 återställs, byt överföring. 2) Se till att tändningen är på. Anslut mätenhet till TCM kontakt. Anslut ohmmeter mellan Mätenhet plintar nr 9 och 20. Om ohmmeter läser 10-15 ohm, är överföringen sannolikt okej. Men om problemet kvarstår, byt överföring. Om ohmmeter inte läser 10-15 ohm, kontrollera TCM-kontakt för dålig anslutning kontakt. Reparera vid behov. DTC 331: KORT FÖR spänningen i Lock-up solenoidkretsen
Slå på tändningen. Ställ växelspaken i "P" läget. Kontrollera magnetventilen fungerar genom testläge nr 4 eller Volvo Scan Tool. Se TESTLÄGE NO. 4. Om solenoiden fungerar, kontrollera ledningar för intermittent kortslutning. Om solenoiden inte fungerar, kontrollera om en kortslutning till spänning i ledningar mellan lock-up solenoid och TCM kontaktstift A9. Reparera vid behov
Senast redigerat av smurfen32 (15 januari 2013)

383 Inlägg
15 januari 2013
Är det koderna som e kvar?

Det betyder att din overlock solenoid inte funkar, läs texten i mitt inlägg istället, din är knepigt översatt.

311 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Just nu har jag inte hittat någpn ny knappsats än så jag har bara kopplat loss den gamla
Det jag tycker är konstigt är att pilen på onstrumentpanelen har jag aldrig sett pilen inte ens när man slår på tändningen och alla andra lampor lyser men där den ska vara är svart
Senast redigerat av smurfen32 (15 januari 2013)

Sök