Problem att få i växel / dags att byta växellådsolja?

FolkeFolke
23 januari 2013 · 40 Inlägg

På kärran är det ibland svårt att få i vissa växlar, oftast tvåan, det känns liksom som ett hack innan den går i.
Igår när jag var ute och körde och skulle lägga i trean så var det som att kopplingen inte kopplade ur helt och det rasslade/lät illa som när man inte trycker ner kopplingen helt.
Det här var efter en kallstart och det var -19 grader och efter det gick det bra, inget oljud från växlarna.
Berodde det här på att det var kallt eller något annat?

Att tvåan är tyngre att få i gäller hela tiden.

Bilen är en Mercedes Sprinter 308D från 97 och jag har ingen servicehistorik på den så jag vet inte hur det ligger till med byte av växellådsolja.
Kan det vara det som behövs göras?

larssonphilip
23 januari 2013 · 97 Inlägg

Är ingen expert på växellådor, men när det skrapar brukar synkringarna ha gjort sitt, men även lager och sådant kan vara slut.

Slirar kopplingen?
kommer det ett vinande ljud ifrån lådan om du kör på höga varv?

Har du tillgång till varmgarage? Du kan ju testa om det blir likadant även om den stått i värme under natten.
smile

Mvh

Det ska synas att en bil inte är original, men man ska inte kunna se vad som är bytt - Definitionen av clean
myran Foto/Bilnörd
23 januari 2013 · 1 541 Inlägg

Jag skulle:

Sett över slavcylinder så den kopplar ur ordentligt.
Byta olja.

Hjälper inte detta så är förmodligen syncringarna slut. Bara leva med det. renovera dyrt eller byta till bättre beg låda.

Det är ju inte direkt bilar som köpts för att söndagsköra med. Utan dom är ofta rätt hårt körda inte ovanligt med blandade förare eller gått som firmabilar där folk skiter fullständigt i att vara rädd om prylarna. Så skulle inte vara förvånad om syncringarna är slut.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
FLindgren
23 januari 2013 · 5 089 Inlägg

Vi hart en sprinter som servicebil på jobbet och när vi köte den så skrapade det när man la i treans växel. Detta var tydligen vanligt på sprinters att synkringarna inte höll.. Vi satte sedan i en bättre begagnad låda och nu är växlarna(speciellt tvåan) väldigt svåra att få i när lådan är kall(det är rätt olja i).

Så detta verkar vara ett vanligt fel på dessa bilarna.
Men börja med att byta olja och se om det blir någon skillnad.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
FolkeFolke
23 januari 2013 · 40 Inlägg

Okej jag får ge mig på det.
Är det någon som gjort det på en Sprinter och kan ge en lite enkel guide?
Är det någon som vet vad det ska vara för olja i, jag saknar instruktionsboken tyvärr.
Det är en 97a 308D.

baltis
24 januari 2013 · 1 948 Inlägg

Min är att om det INTE går lättare att växla när oljan i växellådan blivit varm 15-20min körning, då borde det inte göra någon skillnad med ett oljebyte.

Angående olja, googla eller ring en mercedes verkstad, dom bör ju sälja rätt olja och då även veta vad du ska ha...

zemet
24 januari 2013 · 4 047 Inlägg

Jag körde glassbil för några år sedan i norge. Ca 3 år gamla bilar var det vi körde då. FYFAN vilken skit det var.

Speciellt när man hade full bil i uppförsbackar.
Kunde utan överdrift vara så att jag skulle växla ner ifrån 4an till 3an men inte han få i växeln utan fick försöka med 2an istället.

Dessa bilar var ju servade efter alla regler osv men kördes ju ganska hårt, så tror helt enkelt att det är dåliga växellådor.

Jag märkte ingen skillnad mellan varm och kall bil, det var lika överjävligt när som. Fyfan va jag svor över dom bilarna.

Men som baltis sa,blir det inte lättare när oljan blivit varm så är det inte oljan som är problemet.

Senast redigerat av zemet (24 januari 2013)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
FolkeFolke
24 januari 2013 · 40 Inlägg

baltis skrev:
Min är att om det INTE går lättare att växla när oljan i växellådan blivit varm 15-20min körning, då borde det inte göra någon skillnad med ett oljebyte.

Angående olja, googla eller ring en mercedes verkstad, dom bör ju sälja rätt olja och då även veta vad du ska ha...

I morse var det svinkallt (-25 grader) igen och tungt i början men efter 10-20 minuter så går det mycket lättare att få i växlarna.
Jag ringer verkstan och frågar!

abbekuk
24 januari 2013 · 37 Inlägg

skulle säga slavcylindern eller kopplingen!smile

FolkeFolke
24 januari 2013 · 40 Inlägg

abbekuk skrev:
skulle säga slavcylindern eller kopplingen!smile

Säg inte så, det låter dyrt och drygt!smile

zemet
24 januari 2013 · 4 047 Inlägg

FolkeFolke skrev:

abbekuk skrev:
skulle säga slavcylindern eller kopplingen!smile

Säg inte så, det låter dyrt och drygt!smile

Bra mycket billigare än ny/beg växellåda iaf:) Troligen billigare med en bra beg slavcylinder än att byta oljan i lådan ocksåsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
FolkeFolke
28 januari 2013 · 40 Inlägg

Jag har nu letat som fan men inte lyckats hitta vilken växellådsolja jag ska ha.
Är det någon som vet eller vet var jag kan hitta det?
Det är en Mercedes Sprinter 308D från 97 med manuel låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang