Baggz skrev:
Piratstikin skrev:
Baggz skrev:
Jag har drag, bra med plats att lasta och just min RS modell finns med DSG låda så allt finns där

! Samt att dieslarna är "starkare"

!
Vet inte hur en "vanlig" diesel bil är riktigt men typ en arbets caddy, man är ju uppe på 3an och 5000rpm typ i 40kmh haha det är oxå nått jag inte gillar just med dom iallafall
min kan man köra på 6ans växel i 50-55km/h och då snackar vi 900rpm

.
Min andrabil (en 328i från 1995) går att köra i 20km/h på femmans växel och då går den mjukt på tomgångsvarv, samt drar silkesmjukt (och under förhållandena kvickt) vidare upp i fart om man fäller högerfoten. Det går även att starta på femte växeln utan att röra gaspedalen. Gör du om det med en dieselfyra blir jag mycket imponerad.
Bägge fallen är knappast skonsamt för motorn och är inget jag utsätter motorn för regelbundet. Men den elasticiteten i t.ex BMW´s bensinsexa jag beskriver märker man av även till vardags på normala varv i form av god körbarhet.
Det finns mängder med riktigt trevliga dieselmotorer, men det här med vridmoment verkar en del (OBS, inte riktat mot dig eller någon annan i tråden!) missförstå. Man hör gärna fraser som
"Min diesel har 500Nm (vid 2000rpm, men det nämns ej), den går som en raket!", men 500Nm där är detsamma som 100hk vilket inte är särskilt imponerande. Då går det kvickare med 250Nm vid 5500rpm, det är nämligen 150hk eller 50% mer energi att öka farten med.
En bil drivs av energi, vilket man får av effekt (=energi per tidsenhet). Det kan skrivas som effekt=moment X vinkelhastighet där det sista motsvaras av motorns varvtal. En modern bensinmotor ligger inte alltför långt efter en diesel när det gäller kraft på låga varv men kan nå mycket högre varvtal, det är en klar fördel i form av ett brett, användbart och framför allt roligt register till vardags.
Sammanfattat så behöver en bilmotor varv för att ge full effekt, oavsett vilket bränsle den går på. En bensinmotor svarar mycket bättre på varv, och kan också generellt nå mycket högre varv. Fördelen med en diesel är att man ofta har mer effekt när man inte varvar.
Ta BMW´s moderna bensinsexa på tre liter som exempel, den levererar 90% av sitt vridmoment från strax över tomgång och nästan hela vägen upp till varvstopp på 6750rpm.
Alltså minst 300Nm från drygt 1000rpm där den är starkare än många dieselmotorer, förbi 2-2500rpm där dieselmotorer vanligtvis ger lite mer effekt tack vare att momenttoppen ligger där, förbi 4000rpm där många diesel slocknar inklusive BMW´s dieselsexa och hela vägen upp till nästan 7000rpm. Där kan man prata om att alltid ha gott om kraft tillgängligt, och det på en sugmotor!
Det finns mängder med bra dieselmotorer jag gärna hade haft på min uppfart förpackad i en stilig bil, och mängder med tråkiga bensinmotorer jag aldrig hade trivts med. Men principiellt om man jämför en bra diesel med en bra bensinmotor så föredrar jag bensin dels på grund av det ovan, men även på grund av lägre ljudnivå, trevligare ljud och framför allt mycket bättre gångkultur. Många menar att det sistnämnda blivit bättre men både BMW, Audi och Mercedes dieselmotorer med sex eller åtta cylindrar vibrerar så man/jag märker av det, VAG´s V10 TDI gör detsamma och så vidare. Jag skall inte säga att det retar mig för så mycket märks det inte, men får jag välja tar jag hellre en bensinmotor där man kan balansera en femkrona på ventilkåpan i de bättre fallen.
Men visst jag är kanske inte helt frisk som sitter och funderar på vibrationer.
Så mitt svar blir bensin i första hand!