3901
Sök

Diesel, Bensin, Etanol eller Gas?

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 januari 2013
darkwizard skrev:
Xuri skrev:
_XenoX_ skrev:

Det är inget svårt. Nu vill jag inte säga att de funkar på alla volvosar för det sker ju en del ändringar i matrialen i produktionen på vissa kompnenter. Så det enda jag gjorde var att sätta dit en ställbar BTR och bytte kamdrev till ett ställbart och ställde om tändningen.
Men för att den ska gå hyfsat så behövs bara en ställbar BTR å några slangklämmor

för 500kr får du en liten elbox  som du med 3 knappar ställer på om den ska gå på bensin,e85 eller 50/50.
Du har även extra choke funktion osv osv...

enklare smile

Har du länk på den boxen, vill ju prova.

Kommer inte ihåg vad den heter.

Polarn köpte den som byggsats för typ 350 kr så lödde jag ihop den åt han, han körde sin 940 med den å var nöjd.

hmm... vafan heter sidan... dom har även lite värre grejer nu så man kan göra nyare bilar e85 kompatibla enkelt.

flextune? flexitune ? hmm

5 905 Inlägg
24 januari 2013
Pendlar-bil = diesel

Bil för alla andra syften = E85

Bensin enbart för att  få igång bilen med E85 när det är kallare än +5°C, tänker aldrig mer köra på enbart bensin när E85 fungerar så jävla bra. smile

Plåtslagarn
194 Inlägg
24 januari 2013
diesel v6a är det finaste som finns.

finns inte många originalbensinare som vinner över en audi a4 v6 diesel

samt så underbart ljud i en diesel 6a med finns nog inte många ljud som är porrigare än just det ljudet smile

V6 DIESEL ALLA GÅNGER OM!!

75 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Piratstikin skrev:
Baggz skrev:
Piratstikin skrev:

Ska nog köpe en till extra bil på fredag, var rätt nära & kolla på en sån Rs modell men blir nog en v70 2,4T istället tongue vill ha drag krok, mycket rum att lasta, komfort & automat i slit åsnan så blir nog en Svensson bil på fredag då tongue

Jag har drag, bra med plats att lasta och just min RS modell finns med DSG låda så allt finns där wink ! Samt att dieslarna är "starkare" smile !

Vet inte hur en "vanlig" diesel bil är riktigt men typ en arbets caddy, man är ju uppe på 3an och 5000rpm typ i 40kmh haha det är oxå nått jag inte gillar just med dom iallafall

min kan man köra på 6ans växel i 50-55km/h och då snackar vi 900rpm tongue .

Ride Low and Slow!

75 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Bensin och E85 tycker jag är bäst.

Bensin i en praktiskt bruksbil och E85 i något man kanske trimmar och grejar med.

Diesel avskyr jag, kör dieselbilar i jobbet och mekar dagligen med dieselmotorer så det är det ljuv musik för mina öron att starta en äldre bensinmotor  med förgasare. smile

Bränsleförbrukningen spelar ingen roll när det gäller mina bilar, jag kör bara runt 1000 mil per år så om bilarna drar 1L/mil eller 5L/ mil kvittar.

Okej förstår det om du åker såpass "lite" ! Själv dundrar man iväg med minst 3-4000mil om året tongue !

Ride Low and Slow!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2013
Baggz skrev:
Piratstikin skrev:
Baggz skrev:
Jag har drag, bra med plats att lasta och just min RS modell finns med DSG låda så allt finns där wink ! Samt att dieslarna är "starkare" smile !

Vet inte hur en "vanlig" diesel bil är riktigt men typ en arbets caddy, man är ju uppe på 3an och 5000rpm typ i 40kmh haha det är oxå nått jag inte gillar just med dom iallafall

Min andrabil (en 328i från 1995) går att köra i 20km/h på femmans växel och då går den mjukt på tomgångsvarv, samt drar silkesmjukt (och under förhållandena kvickt) vidare upp i fart om man fäller högerfoten. Det går även att starta på femte växeln utan att röra gaspedalen. Gör du om det med en dieselfyra blir jag mycket imponerad.

Bägge fallen är knappast skonsamt för motorn och är inget jag utsätter motorn för regelbundet. Men den elasticiteten i t.ex BMW´s bensinsexa jag beskriver märker man av även till vardags på normala varv i form av god körbarhet.

Det finns mängder med riktigt trevliga dieselmotorer, men det här med vridmoment verkar en del (OBS, inte riktat mot dig eller någon annan i tråden!) missförstå. Man hör gärna fraser som "Min diesel har 500Nm (vid 2000rpm, men det nämns ej), den går som en raket!", men 500Nm där är detsamma som 100hk vilket inte är särskilt imponerande. Då går det kvickare med 250Nm vid 5500rpm, det är nämligen 150hk eller 50% mer energi att öka farten med.

En bil drivs av energi, vilket man får av effekt (=energi per tidsenhet). Det kan skrivas som effekt=moment X vinkelhastighet där det sista motsvaras av motorns varvtal. En modern bensinmotor ligger inte alltför långt efter en diesel när det gäller kraft på låga varv men kan nå mycket högre varvtal, det är en klar fördel i form av ett brett, användbart och framför allt roligt register till vardags.

Sammanfattat så behöver en bilmotor varv för att ge full effekt, oavsett vilket bränsle den går på. En bensinmotor svarar mycket bättre på varv, och kan också generellt nå mycket högre varv. Fördelen med en diesel är att man ofta har mer effekt när man inte varvar.

Ta BMW´s moderna bensinsexa på tre liter som exempel, den levererar 90% av sitt vridmoment från strax över tomgång och nästan hela vägen upp till varvstopp på 6750rpm.
Alltså minst 300Nm från drygt 1000rpm där den är starkare än många dieselmotorer, förbi 2-2500rpm där dieselmotorer vanligtvis ger lite mer effekt tack vare att momenttoppen ligger där, förbi 4000rpm där många diesel slocknar inklusive BMW´s dieselsexa och hela vägen upp till nästan 7000rpm. Där kan man prata om att alltid ha gott om kraft tillgängligt, och det på en sugmotor!

Det finns mängder med bra dieselmotorer jag gärna hade haft på min uppfart förpackad i en stilig bil, och mängder med tråkiga bensinmotorer jag aldrig hade trivts med. Men principiellt om man jämför en bra diesel med en bra bensinmotor så föredrar jag bensin dels på grund av det ovan, men även på grund av lägre ljudnivå, trevligare ljud och framför allt mycket bättre gångkultur. Många menar att det sistnämnda blivit bättre men både BMW, Audi och Mercedes dieselmotorer med sex eller åtta cylindrar vibrerar så man/jag märker av det, VAG´s V10 TDI gör detsamma och så vidare. Jag skall inte säga att det retar mig för så mycket märks det inte, men får jag välja tar jag hellre en bensinmotor där man kan balansera en femkrona på ventilkåpan i de bättre fallen.
Men visst jag är kanske inte helt frisk som sitter och funderar på vibrationer. wink

Så mitt svar blir bensin i första hand! smile
Senast redigerat av Rquired (25 januari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 januari 2013
E85 alla dagar i veckan!

Racingsoppa till lågpris

330 Inlägg
25 januari 2013
virre_t4 skrev:
diesel v6a är det finaste som finns.

finns inte många originalbensinare som vinner över en audi a4 v6 diesel

samt så underbart ljud i en diesel 6a med finns nog inte många ljud som är porrigare än just det ljudet smile

V6 DIESEL ALLA GÅNGER OM!!

Jag föredrar faktiskt ljudet från en 5'a mer. Men den extra cylindern ger ju lite bättre fart.

Rquired skrev:
Det går även att starta på femte växeln utan att röra gaspedalen. Gör du om det med en dieselfyra blir jag mycket imponerad.

Jag kan göra det med min 5'a, men jag är inte riktigt säker på att det är en bedrift. Handlar ju bara om en känslig fot på kopplingen för att hålla belastningen inom sådana gränser att motorstyrningen har en chans att hänga på och öka gaspådraget så att tomgången bibehålls, och skiten sakta sakta kommer i rullning, och ökar farten. Mercan gillar iofs inte 5'an i under 50, och motorljudet ändras man riktigt hör knackningarna lura runt hörnet, så för att ta sig från stillastående till motorvägsfart ska man helst luta sig på kopplingen och gaspedalen tills man fått upp skiten i alla fall i 50... Vilket ju av naturliga skäl sliter lite koppling, men när växellådan nu ändå skulle ner och bilen var tvungen att flyttas, så ar det så det fick bli... (behöver jag säga att det blev så få stop som möjligt på väg till verkstaden på den resan?)

B!

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 januari 2013
Diesel hade varit mitt val idag pga priset och tillgängligheten. Och skönt driv när man använder dragkrok.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Tekniker
221 Inlägg
25 januari 2013
Xuri skrev:
_XenoX_ skrev:
Piratstikin skrev:

hur modda du den lite snabbt för 600:-? yikes kanske nått att satsa på med 740in man har som vinter släde då? smile

Det är inget svårt. Nu vill jag inte säga att de funkar på alla volvosar för det sker ju en del ändringar i matrialen i produktionen på vissa kompnenter. Så det enda jag gjorde var att sätta dit en ställbar BTR och bytte kamdrev till ett ställbart och ställde om tändningen.
Men för att den ska gå hyfsat så behövs bara en ställbar BTR å några slangklämmor

för 500kr får du en liten elbox  som du med 3 knappar ställer på om den ska gå på bensin,e85 eller 50/50.

enklare smile

Kan du berätta hur den funkar? Ändrar du öppningstiderna på spridarna då eller hur?
I och med att jag har 2.2 så finns det inga chip eller dyligt som man kan ändra. eventuellt ändra termotidsgivaren så den tror att motorn e kallare

Tekniker
221 Inlägg
25 januari 2013
Xuri skrev:
darkwizard skrev:
Xuri skrev:

enklare smile

Polarn köpte den som byggsats för typ 350 kr så lödde jag ihop den åt han, han körde sin 940 med den å var nöjd.

hmm... vafan heter sidan... dom har även lite värre grejer nu så man kan göra nyare bilar e85 kompatibla enkelt.

Sen så kvittar det var du har för utrustning. den lär ju inte starta i 15 minus om man inte har lite värre komp så man får lite värme i grejerna =P

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 januari 2013
_XenoX_ skrev:
Xuri skrev:
darkwizard skrev:

Sen så kvittar det var du har för utrustning. den lär ju inte starta i 15 minus om man inte har lite värre komp så man får lite värme i grejerna =P

De där piggyback-kiten brukar ha en kallstartsfunktion som funkar alldeles ypperligt ner mot -20 iaf.

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
Baggz skrev:
Piratstikin skrev:
Baggz skrev:

Min s60 kan jag köra på 5ans växel i 40 knutar, tomgång 850rpm...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
_XenoX_ skrev:
Xuri skrev:
darkwizard skrev:

nej å de är väldigt dyrt å svårt å dra en 4mm vakuumslang in i  bilen å trycka 2 gånger på startgasen, OM man nu måste köra e85 på vintern...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
_XenoX_ skrev:
Xuri skrev:
_XenoX_ skrev:

enklare smile

Kan du berätta hur den funkar? Ändrar du öppningstiderna på spridarna då eller hur?
I och med att jag har 2.2 så finns det inga chip eller dyligt som man kan ändra. eventuellt ändra termotidsgivaren så den tror att motorn e kallare

ja du kopplar den mellan orginal styrenhet å spridare.

Du förlänger  bara spridartiderna.

FInns även en vridpott att skruva på för att individuellt kunna justera.

en knappt för kallstartsfunktion å en knapp för å ändra e85/bensin fifty/fifty läget.

smart å smidig lösning, 15 min med lödkolven så hade jag lött hans box.

5 905 Inlägg
25 januari 2013
Xuri skrev:
_XenoX_ skrev:
Xuri skrev:

nej å de är väldigt dyrt å svårt å dra en 4mm vakuumslang in i  bilen å trycka 2 gånger på startgasen, OM man nu måste köra e85 på vintern...

Eller så är man lite mer seriös och monterar en 1,5L spolarvätskebehållare och kopplar pumpen på en återfjädrande strömbrytare så man sprutar in lite bensin mot spjäll/insug när det ska kallstartas.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 januari 2013
simlar skrev:
Eller så är man lite mer seriös och monterar en 1,5L spolarvätskebehållare och kopplar pumpen på en återfjädrande strömbrytare så man sprutar in lite bensin mot spjäll/insug när det ska kallstartas.

Ja det lät ju seriöst roll

Sätt ist ett NTC-motstånd (temperaturberoende motstånd) av önskad styrka parallellt med motorns tempgivare. Ordinarie kablage kopplar du via en återfjädrande brytande strömbrytare. Det innebär att när du trycker på brytaren så får du en kallstartsfunktion eftersom att signalen då måste gå via motståndet. Tänk manuell chooke.... På bilden syns min installation på en Saab 900 2.3i  som jag hade konverterat med hjälp av 38% större spridare

http://i48.tinypic.com/i5rw9y.jpg

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
simlar skrev:
Xuri skrev:
_XenoX_ skrev:

Japp de lät jävligt seriöst.

Nästa gång ska jag precis innan jag krockar lägga en dunk med 1.5 liter extremt brandfarlig vätska inne i motorummet. Har jag tur när jag krockar så skvätter de inte på nån varm motordel å urartar i en extrem snabbartad brand.

Hur tänkte du när du skrev seriöst å att stoppa en bränsletank  i de enda varma utrymme i fören på en bil ?

5 905 Inlägg
25 januari 2013
Xuri skrev:
simlar skrev:
Xuri skrev:

Nästa gång ska jag precis innan jag krockar lägga en dunk med 1.5 liter extremt brandfarlig vätska inne i motorummet. Har jag tur när jag krockar så skvätter de inte på nån varm motordel å urartar i en extrem snabbartad brand.

Hur tänkte du när du skrev seriöst å att stoppa en bränsletank  i de enda varma utrymme i fören på en bil ?

Jag skrev "lite mer seriöst", skrev inte att det var seriöst men lite seriösare än startgas.

Och ja jag har en liten bränsletank i det enda riktigt varma utrymmet på bilen. Fyller den så det är ca 0,5-1L bränsle i den så har man bränsle att kallstarta med ca 1-2veckor beroende på hur ofta man måste kallstarta.

Självklart har jag satt den så kallt som möjligt och det blev längst fram på luftburken, hade helst satt den på vänster innerskärm eller inne i framskärmen (som spolarvätskebehållaren sitter i de flesta moderna bilar) men fanns ingen plats.
Och bensin börjar enbart brinna om det förgasas och kommer i kontakt med en gnista eller låga, och risken för gnistbildning anser jag är väldigt liten om nu inte en tändkabel går av eller en tändkabel är gammal och sliten och sedan dränks i vatten så det blir överslag. Häller man bensin på ett varmt grenrör så ångar det bara bort, det farliga är om det då kommer i kontakt med en gnista eller eldsflamma innan det ånga bort helt.
(annars skulle det bli många bränder på kina-fyhjulingar då vissa har problem att det läker mellan tank och bränslenivågivare pga felkonstruktion, detta bränsle rinner då efter bränsletanken direkt ner på det varma grenröret).

Och att sätta ett kallstartsmotstånd är inte möjligt när jag har förgasare. Och det extra bränslet som choken ger räcker inte ens att starta bilen när det är under 0°C.

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
simlar skrev:
Xuri skrev:
simlar skrev:

Jag skrev "lite mer seriöst", skrev inte att det var seriöst men lite seriösare än startgas.

Och ja jag har en liten bränsletank i det enda riktigt varma utrymmet på bilen. Fyller den så det är ca 0,5-1L bränsle i den så har man bränsle att kallstarta med ca 1-2veckor beroende på hur ofta man måste kallstarta.

Självklart har jag satt den så kallt som möjligt och det blev längst fram på luftburken, hade helst satt den på vänster innerskärm eller inne i framskärmen (som spolarvätskebehållaren sitter i de flesta moderna bilar) men fanns ingen plats.
Och bensin börjar enbart brinna om det förgasas och kommer i kontakt med en gnista eller låga, och risken för gnistbildning anser jag är väldigt liten om nu inte en tändkabel går av eller en tändkabel är gammal och sliten och sedan dränks i vatten så det blir överslag. Häller man bensin på ett varmt grenrör så ångar det bara bort, det farliga är om det då kommer i kontakt med en gnista eller eldsflamma innan det ånga bort helt.
(annars skulle det bli många bränder på kina-fyhjulingar då vissa har problem att det läker mellan tank och bränslenivågivare pga felkonstruktion, detta bränsle rinner då efter bränsletanken direkt ner på det varma grenröret).

Och att sätta ett kallstartsmotstånd är inte möjligt när jag har förgasare. Och det extra bränslet som choken ger räcker inte ens att starta bilen när det är under 0°C.

ja å vad tror du händer när metall skrynklas till å kablar kläms i motorummet när man krokar ?

hela ditt motorum är fyllt med bränsleångor vid en krock, krävs inte mycke för nått ska hända....

varför tror du brandmännen försöker fimpa batteriet så fort som möjligt ?

0.5 liter bensin brinner jävligt bra. skulle jag aldrig våga ha.

en burk startgas lär hålla längre å man slipper söla under motorhuven med bensin.

Spolarvätskebehållare brukar dessutom vara gjorda av plasten polyeten å de brukar inte vara kompatibelt med bensin å värme under nån längre tid. den löses upp.

Sök