3407
Sök

Volvo 740 väldigt svårstartad

6 740 Inlägg
15 februari 2013
det är den inre givaren på toppen, den sitter under 3ans insugsrör kan man säga. men börja me o kolla först om den pumpar fram bensin till motorn som den ska tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
ja tänkte titta på det imorgon. hur ser man om den givaren är kass eller inte då tro? går det att mäta?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

6 740 Inlägg
16 februari 2013
den ska gå att mäta ja, men hur vet jag inte tongue den frågan överlåter jag till nån annan som kanske vet tongue

Du är liv

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
får hoppas någon kanske vill ge mig svaret på det då. smile men det ska jag titta på imorgon iaf.

Volvo Entusiast
261 Inlägg
16 februari 2013
Ja kan ju säga att det var en rörig tråd. Du kan ju börja så här.. Årsm 87 sa du, Vad jag har förstått en b230F? Då har du alltså LH2.2 med ställbar tändning? temperatursensor för motorstyrning går att mäta, Ta två Glas med vatten, en med kall vatten och den andra med riktigt varmt vatten, ta fram en multimeter  och räkna i omh, När du lägger det i varmt vatten så skall OMH värdena sjunka och om det är kallt så ska värdena öka. Finns många andra saker som kan ställa till det. Vaccum läckage, dåligt komp, dåliga tänd delar, Fel tändning, kam'en kan stå fel. etc etc
Lycka till ! smile

//Markus
Senast redigerat av Volvo240Life (16 februari 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
det är den motorn jag har. det ska jag prova då. alltså det här kom vid första riktiga töningen ute för någon månad sen eller två. när det var som fuktigast ute. tro inte det är dåligt komp. tänd delarna har jag gått igenom. kammen har jag inte pillat med så vida den inte har hoppat fel. men vi får väl börja där.

933 Inlägg
16 februari 2013
Hade precis likadant fel på min. Då vare fördelaren som det bara var skit kvar av.

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
inget fel på fördelaren. dock hängde kontakten på baksidan under fördelaren i sladdarna. men tro inte det är det som är felet. då sladdarna var hela och inget hade gått av. har titta på bränsle ledningen. delade den där vid spridarbryggan. när man kör på startmotorn då så sprottade ut bensin. blev ingen riktig lång stråle utan lite strålar som spottade ut. men bensin kom det. bytte tändstift då 3 av dom var lite fuktiga och svarta. men sen gick den ännu värre. känns något med tändningen men vet inte längre. någon som har ett förslag?

32 Inlägg
16 februari 2013
En kompis till mig hade samma problem med sin 745 med b230f altså att den gick bättre med nyladdat batteri men han bytte lambdan och sen blev det bra ,så ja skulle tro på det men du kanske redan har bytt den ? smile

6 740 Inlägg
16 februari 2013
ska inte spotta ut bensin, ska komma i en fin stråle där tongue

Du är liv

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
Lamdan har jag inte krabbat med ne. Ja det ska väl komma en lång fin stråle som är konstant? Nu har bilen blivit hwlt seg. Satartar intw alls direkt. Går på två cylindrar. Men kan det vara lamdan då? Men det ska ju ändå komma en stråle av bensin och i tw spotta ut bensin. Var kan då vara orkasen? Bensinpumpen under bilen går

6 740 Inlägg
16 februari 2013
en konstant o fin stråle kommer det iaf på min. kan la va pumpen under bilen som börjar gå sönder elr att pumpen i tanken har gått sönder så att pumpen får jobba själv och inte riktigt orkar det nu tongue

Du är liv

Lastbilsmekaniker
5 291 Inlägg
Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
brukar det inte vara så att när man slår på tändningen så ska någon pump surra till lite? det gör det ju på 940 iaf. här låter det det inget förren man går på startmotorn då surrar huvudpumpen där under hela tiden.

Lastbilsmekaniker
5 291 Inlägg
16 februari 2013
Link_696 skrev:
brukar det inte vara så att när man slår på tändningen så ska någon pump surra till lite? det gör det ju på 940 iaf. här låter det det inget förren man går på startmotorn då surrar huvudpumpen där under hela tiden.

Bägge pumparna måste gå samtidigt är kopplade på samma stift på relät, om jag inte mins fel,

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
kan så vara. jag har ju slarvat bort ask kopp hållaren där framme så jag har eller vet inte vilka säkringar och relänsom är till pumparna. =/ annars får man väl lyssna efter dom. men bore dom inte slå till eller gå lite precis när man sätter på tändningen så dom pumpar fram bensin? det gör dom på 940 iaf. det underlättar ju om man ska pumpa fram bensinen vid bensin slut

Lastbilsmekaniker
5 291 Inlägg
16 februari 2013
Link_696 skrev:
kan så vara. jag har ju slarvat bort ask kopp hållaren där framme så jag har eller vet inte vilka säkringar och relänsom är till pumparna. =/ annars får man väl lyssna efter dom. men bore dom inte slå till eller gå lite precis när man sätter på tändningen så dom pumpar fram bensin? det gör dom på 940 iaf. det underlättar ju om man ska pumpa fram bensinen vid bensin slut

första säkringen skall det vara om jag inte mins fel, och relät är vit elller grönt. sitter rätt nära glödvakten.

Non stop driving
402 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
okej. fint. ska ta och titta på det imorgon. se om pumpen i tanken går. den kontakten som sitter på undersidan av fördelaren vad går den till? den kontakten hade ju lossnat men sladdarna satt ju fortfarande kvar. men tänkte byta ut den iaf.

Lastbilsmekaniker
5 291 Inlägg
16 februari 2013
Link_696 skrev:
okej. fint. ska ta och titta på det imorgon. se om pumpen i tanken går. den kontakten som sitter på undersidan av fördelaren vad går den till? den kontakten hade ju lossnat men sladdarna satt ju fortfarande kvar. men tänkte byta ut den iaf.

vad är det för årsmodell på den, sitter den kopplad på fördelaren.

6 740 Inlägg
17 februari 2013
eftersom att det är en 87a så har du det tidiga insprutsystemet lh jetronic 2.2 och pumparna ska ej gå när man vrider på tändningen på de systemet.
sitter en givare i fördelarn (hallgivare heter den) när den känner av att motorn går runt så ger den databoxen för tändningen impulser. då säger tändboxen till databoxen till bränsleinsprutningen att motorn går runt och då drar bränsleboxen bensinpumpsrelät och pumparna startar wink

Du är liv

Sök