RB25 Tändstiftshål -> Kolv - Kan du mäta som jag gjort?

Emiiilz
8 februari 2013 · 908 Inlägg

Hej! smile

Efter att ha rivit ner motorn så såg jag att toppackningen som satt där innan var på hela 2mm!
Idioti tänkte jag, slängde dit min 1.3mm Cometic packning och skruvade ihop. Men nu tänkte jag efter lite mera,
kanske fanns det en anledning till att det satt 2mm där innan? Motorn går runt fint när man snurrar.Vet inte om toppen/blocket har planats innan heller. Därför drog jag iväg idag och försökte mig på och mäta squish med mindre lyckat resultat, provade med 2mm lödtenn och 4mm alu "tråd" men gav inget utslag på något utav dessa, kanske hamnade de inte helt rätt där inne, även fast det kändes så..

Så därför beslutade jag mig för o mäta mitt på kolven och upp till gängorna till tändstiftet.
Jag fick 32mm där.
- Så jag vore väldigt tacksam om någon kunde mäta samma på sin motor med ett skutmått
eller liknande. Jag nollade motorn efter markeringarna på kamdreven/kåpan bakom.

Vågar inte starta upp motorn som det är nu ifall spelet är för litet imellan kolv -> topp så det rasar samman första provturen! Såg ut att vara originalkolvar som satt i med.

Slänger upp 2 bilder, vita markeringen vid tändstiftets hål är dit jag mätte ifrån kolvens topp.
Bäst med ett skutmått, fick somsagt 32mm här till kanten (vit markering)

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-3dbe48853172ed2232f7510da36f219d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-d15482a59ba162236de5841ac2ef7984.jpg

Snabb hjälp uppskattas mycket då projektet står lite still nu PGA detta! hmm

// Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
osterback
9 februari 2013 · 218 Inlägg

Svårt att säga vad som är gjort åt en motor, bara den personen som gjort tidigare arbete på den som vet!
Gick motorn bra innan med 2mm blockpackning?
Skulle inte chansa en start även fast andra har samma mått.

Gör om och gör rätt, dit med packning med samma mått som tidigare.
Billigaste alternativet, eller haveri med en chansning.

Motorn kan gå hur bra som helst på tomgång och lättare belastning men vid högre varvtal kan det mkt väl rasa med fel kompvolym.

-
H3dlund Med lem
9 februari 2013 · 1 127 Inlägg

Modell-lera på kolvtoppen, dra runt motorn. smile

Emiiilz
9 februari 2013 · 908 Inlägg

osterback skrev:
Svårt att säga vad som är gjort åt en motor, bara den personen som gjort tidigare arbete på den som vet!
Gick motorn bra innan med 2mm blockpackning?
Skulle inte chansa en start även fast andra har samma mått.

Gör om och gör rätt, dit med packning med samma mått som tidigare.
Billigaste alternativet, eller haveri med en chansning.

Motorn kan gå hur bra som helst på tomgång och lättare belastning men vid högre varvtal kan det mkt väl rasa med fel kompvolym.

Lite surt och riva ner när jag precis satt ihop allt med remmar osv..
Måste antagligen köpa en ny packning då med, dessa svindyra jäklar för 2000:- styck..

H3dlund skrev:
Modell-lera på kolvtoppen, dra runt motorn. smile

Hmm då måste jag ialf riva bort toppen för och kunna göra detta? hmm
Tycker det borde funka bra om 2 st ex mäter sin motor och får iprincip samma mått som mig.
Men alla är ju så slappa o inte vill hjälpa till lite.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
H3dlund Med lem
9 februari 2013 · 1 127 Inlägg

Är det original kolvar? Kammar? Isf lär du inte behöva oroa dig, cometic-packningen lär ju inte vara tunnare än org-packning?

Cometic-packningen är återanvändningsbar så länge den ser fin ut. Bara på med nytt lim.

Emiiilz
9 februari 2013 · 908 Inlägg

H3dlund skrev:
Är det original kolvar? Kammar? Isf lär du inte behöva oroa dig, cometic-packningen lär ju inte vara tunnare än org-packning?

Cometic-packningen är återanvändningsbar så länge den ser fin ut. Bara på med nytt lim.

Det ser ut att vara original kolvar + kammar som sitter i ja. nej den ska vara tjockare än original packningen, vet dock inte hur tjock men tanken med den var ju att kompsänka för att kunna ladda på rejält, men om toppen är planat ex så kanske spelet imellan kolv + topp blir lika som med original packningen eller tom mindre. hmm

okej, har inte dragit toppen hårdare än 70nm ungefär i dagsläget så kanske funkar med lite lim/packningsmassa? smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
10 februari 2013 · 908 Inlägg

50 spänn till de som mäter!
Komigen nu vafan, hjälp en stackars främling som mig.. sad

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Thedriftking
10 februari 2013 ·

Det gick ju att dra runt sa du?
Då går ju inte ventilerna i
Så då bör du ju kunna starta.

Emiiilz
10 februari 2013 · 908 Inlägg

Thedriftking skrev:
Det gick ju att dra runt sa du?
Då går ju inte ventilerna i
Så då bör du ju kunna starta.

Ja visst, det går säkert och starta upp. Men meningen med Cometic packningen är ju att kompsänka för att kunna dra på mera ladd safe. Och nu vet jag inte spelet imellan kolv och topp om det är för litet så det kör ihop sig när man väl börjar ladda på.. Sen är ventilerna stängda när kolven är i topp ändå.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
11 februari 2013 · 908 Inlägg

Var ute idag igen och gav mig fan på att jag skulle få nå squish mått..
Fick 1.5mm 3ggr så det bör vara rätt, sökte lite och det verkar som det är helt ok ändå? smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang