3996
Sök

Den mest svårmekade/lättmekade bilen du stött på?

5 149 Inlägg
7 mars 2013
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Growe skrev:
svårast förhållande till vad som skulle bytas en 08:ans passat 2.0tdi 4motion.
bytte avgaskylaren på den.
vilket skit tog hur lång tid som helst för en skitgrej som satt med 4st bultar i blocket smile
fick riva framvagn partikelfilter medbringare oljeretur och en massa annat bös.

det är ju finjobb wink fan vad man suckar när man ser att den driver på alla fyra smile annars går det att göra det utan att lyfta ner framvagnsbalken smile men bättre på caddy och golf där det finns lite mera plats smile bara rycka drivaxeln så är man framme big_smile

en annan som bara mekar volvo har jhu ett helvete med vag.då allt jämnt ska ner smile
aggregatbalk ner partikelfilter ner.

bytte turbo och grenrör på en skoda praktik och det var rätt spännande oxå..
var bara att riva ner partikelfilter och balk även där

haha ja de beror fan helt på vad man är inkörd på smile och en annan står å kliar sig i huvudet så fort man ska serva en volvo :p är man van å tex lyfta av frontstöten eller mer med balken så ser man de naturligt och bryr sig inte så mycket :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
7 mars 2013
Svåraste var någon peugeot modell där vi skulle byta ac kondensorn. Vi var tvungna att vara 3 st...
1 som höll i kondensorn och 2st som höll bort diverse plastskit så den som höll i kondensorn kunde dra upp den.

Byta vattenröret bakom turbon på en fiat husbil (turbon sitter bakom motorn..) Den höll på att knäcka mig totalt.
Man fick känna sig fram till skruvarna för dom gick inte att se på något sätt.. 

Glödstiften är inte roliga på en 4 cylindrig vw transporter. Speciellt inte det som sitter lita halvt bakom insprutningspumpen...

Byta balken som håller kolven till boggielyften på en scania 4 serie är inte heller jättekul

Det absolut j********e jag har varit med om är på en lastbil MAN X26 (8x8 militärlastbil)
Byta vevaxeltätningen och tätningen bakom turbinen i momentomvandlaren, för 2st så är det ca 2,5 veckors jobb att plocka ner den och sätta ihop den...

Lättaste måste nog vara min ena cherokee och min Chevrolet C20

Forummoderator
18 293 Inlägg
7 mars 2013
Hehe... Citroen CX Turbo 2 -88...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 mars 2013
Tändstifts byte på mitsubishi legnum och 3000gt VR4 är lagom kul jobb.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Evildan
7 mars 2013
Några av de enklaste:
Citroën 2cv, BX, AX, Renault 4, 12 och Corolla Ke20, 30 inget el inget strul alls kort o gott bara enkel genomtänkt lättåtkomlig teknik.

Några av de mera komplicerade eller snarare besvärliga:
Camaro gen4, där ser du inte ens tändstiten uppifrån, packat, som en VAN fast helt utan åtkomlighet.
AUDI A8, packat trots vanlig enkel hyllmeters VWteknologi.

Inga bilar är enligt mig särskilt svårmekade så länge man skruvar på rätt vis och på rätt skruvar i rätt ordning.

Att Franska bilar skulle vara mera svårskruvade vill jag påstå i regel är en elak myt, byt exempelvis kupefläktpaket på en Volvo 240, MB W115, och jämför det "plockanedhalvabilenochbrytryggenpåköpetjobbet" med hur enkelt det är på en krånglig Citroën BX eller Renault Clio II.
Senast redigerat av Evildan (7 mars 2013)

SAAB I HJÄRTAT
25 Inlägg
7 mars 2013
Skulle byta generatorrem på en peugeot 506 tror jag att det var.. 4 man o 5 timmar ...

Med SAAB i hjärtat & turbotrycket i blodet!

Evildan
7 mars 2013
Saabviggenturbox skrev:
Skulle byta generatorrem på en peugeot 506 tror jag att det var.. 4 man o 5 timmar ...

506 är inte lättmekade wink
Var säkerligen en annan modell.

SAAB I HJÄRTAT
25 Inlägg
7 mars 2013
Evildan skrev:
Saabviggenturbox skrev:

Har inte så bra koll på peugeoterna roll

Evildan
7 mars 2013
Saabviggenturbox skrev:
Evildan skrev:
Saabviggenturbox skrev:

Missförstå mig inte eller bli ond på mig, det är inte något drygt menat på något vis, men de flesta som har problem med att skruva ett specifikt bilmärke har just inte så bra koll på det, precis som en inbiten frankofil skulle svära långa ramsor över luftfilterbyte, generatorbyte på en SAAB 9000 eller ovant pilla dit den tvåvarvruntjordenlånga multiremmen på en 9-3 som säkerligen är grisenkelt för dig som åker SAAB.

SAAB I HJÄRTAT
25 Inlägg
7 mars 2013
Evildan skrev:
Saabviggenturbox skrev:
Evildan skrev:

Missförstå mig inte eller bli ond på mig, det är inte något drygt menat på något vis, men de flesta som har problem med att skruva ett specifikt bilmärke har just inte så bra koll på det, precis som en inbiten frankofil skulle svära långa ramsor över luftfilterbyte, generatorbyte på en SAAB 9000 eller ovant pilla dit den tvåvarvruntjordenlånga multiremmen på en 9-3 som säkerligen är grisenkelt för dig som åker SAAB.

Det vart inget ont menat, oo ja Saab är ju enkelt för mig o pilla med, men inte direkt sånna Peugeoter o Renaults o andra märken smile

6 689 Inlägg
7 mars 2013
Lättaste: Ford Focus 1.6 FFV
Svåraste: Generator byte på gamla 156a..usch.

Luftfilter: Citroën Berlingo

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
7 mars 2013
Malheus skrev:

måste varit en nyare berlingo ... bytte det på min ja hade innan, ungefär som på en volvo 740

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 mars 2013
Saabverkstaden var svårast att hitta till tongue

Nej, skämt åtsido, att byta en vanlig jävla halvljuslampa på en Renault Laguna -06 var verkligen ingen höjdare.

6 689 Inlägg
8 mars 2013
CHEEVA skrev:
Malheus skrev:

måste varit en nyare berlingo ... bytte det på min ja hade innan, ungefär som på en volvo 740

http://www.lyonssystemsserver.com/breakerpro/1038/1038-170312-123332-1201-PTIMG.jpg

Faceliften med 1.6 HDI 90hk.

Bakom motorn. >_<

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
1 321 Inlägg
8 mars 2013
Svårmeckat : Renault helvete Megane 2, så ologiskt ihopskruvat skit, dom borde hålla sig till baguetter och rödvin!
Att byta tändstift på en Subaru forrester är inte heller så kul då man måste lossa motorn från fästena och lyfta upp motorn så man får ur tändspolarna! dom sitter nämligen mitt emot rambalken! tur att stiften går 12000 mil innan dom behöver bytas igen!

Lättskruvat är ju helt klart Volvomodeller som inte konstruerats ihop med renault! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
http://img145.imageshack.us/img145/2025/dsc0025gz.jpg

Det här är inte bilspecifikt men jag tror att alla kan hålla med om att såna här "Entusiastkopplingar" är nått av det värsta man kan råka ut för...

I detta fall en Jeep som ska bli nån sorts terrängbil, och jag kan verkligen inte förstå varifrån och vart alla kablar skall gå. På en terrängbil av denna kaliber ska det omöjligt krävas mer el än tändning och belysning, inte mycket mera el än på min moppe, men tydligen behövs det?

Sen kan det ju vara en idé att dokumentera äventyret så att man själv/andra stackare vet vart alla brytare och relän går så man slipper ligga på rygg och dra i sladdar och försöka lista ut vart de går smile

10 164 Inlägg
8 mars 2013
Lätaste helt klart min volvo pv inte en bult satt fastrostad ingen bult drog man rund skallen på eller drog av rena drömmen och har plokat ner hela bilen.

drygaste ja växellådsbyte på en halvgammal audi 100 avant typ 96 varför i hela jävla friden dom satt fast växellådan med 15-20 bult och alla olika varnadra endel genomgående bult med muter endel gängade i lådan och endel i motorn och olika storlekar på allt ja uch idiotilösning.

sen är alla moderna bilar överlag skit för dom är så jäkla trånga och svårt att komma åt och såvidare finns dock några som har tänkt till men sällan är det så tyvär och bilmekaniker ska man bli med haha.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 mars 2013
Djo skrev:
Lätaste helt klart min volvo pv inte en bult satt fastrostad ingen bult drog man rund skallen på eller drog av rena drömmen och har plokat ner hela bilen.

drygaste ja växellådsbyte på en halvgammal audi 100 avant typ 96 varför i hela jävla friden dom satt fast växellådan med 15-20 bult och alla olika varnadra endel genomgående bult med muter endel gängade i lådan och endel i motorn och olika storlekar på allt ja uch idiotilösning.

sen är alla moderna bilar överlag skit för dom är så jäkla trånga och svårt att komma åt och såvidare finns dock några som har tänkt till men sällan är det så tyvär och bilmekaniker ska man bli med haha.

Ja, den sista punkten är nog inte mycket att göra någonting åt. För det första är det ju mycket mer som ska få plats under huven på en modern bil, och för det andra är det rätt ute att designa fyrkantiga bilar där nästan halva bilen utgörs av motorhuven med en halvmeterhög grill.

3 354 Inlägg
8 mars 2013
Utifrån vad jag sett när jag öppnat huven på min fabia så verkar det mesta vara lättmekat o lättåtkomligt. Förutom positionsljusen om man inte är finurlig och har en klämma från en liten batteriladdare alternativt 2 extra leder på fingrarna tongue.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök