Den mest svårmekade/lättmekade bilen du stött på?

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
6 mars 2013 · 469 Inlägg

Som rubriken säger, vilken är den mest svårmekade eller lättmekade bil du har haft att göra med?

Själv har jag väl inte hunnit med så mycket under min första månad på vägen till bilmekaniker, men svårast har väl varit ett bromsskivebyte på en Ford Transit, och lättast en årsservice på en Nissan King Cab smile

Mattyyy DMNDphoto
6 mars 2013 · 727 Inlägg

-Westerlund- skrev:
Som rubriken säger, vilken är den mest svårmekade eller lättmekade bil du har haft att göra med?

Själv har jag väl inte hunnit med så mycket under min första månad på vägen till bilmekaniker, men svårast har väl varit ett bromsskivebyte på en Ford Transit, och lättast en årsservice på en Nissan King Cab smile

Jadu jag har ju inte vart med om så mycket då jag som du utbildar mig till mekaniker.

Det lättaste jag har skruvat på är helt klart min Golf.

Svåraste är Morsans chrysler då man är tvungen att ta bort framskärm, vänster framlykta, fronten och lite annat skit för att byta batteri. Sen har vi ju en Audi A6 2.7 Bi-turbo inne på skolan och den är väl inte den lättaste heller direkt...

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
SportPilot Ubåtsingenjör
6 mars 2013 · 7 234 Inlägg

svåraste vet jag inte ... men det som kändes mest idiotiskt va väl att byta tändstift på en toyota previa eller va fan de bussarna heter

man får sänka ner maskinen för att byta de bakre stiften, ren idioti

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
eccy243 BT
6 mars 2013 · 110 Inlägg

Det går ju inte riktigt att säga. En V70 -06 till exempel. Vissa jobb på den är rena rama mardrömmen jämfört med andra bilar, medans andra jobb på V70n är som en ljuv sommaräng jämfört mot andra bilar.
En favorit är ju S40/V50 2,4 där man måste bort med insuget för att byta tändstift.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.
Volvo 760 Turbo "Fröken Turbo" (1983)
Thedriftking
6 mars 2013 ·

'Svåraste' jag skruvat på är en sls roadster

Lättast är fan 740 ^^ , kan ju till och med en blind hund skruva med haha.

PMPerformance
6 mars 2013 · 2 266 Inlägg

Volvo har alltid haft lättskruvade bilar tycker jag. tex bytte framhjulslager på sambon gamla v70 på ca en timme inkl tor bilresa från Volvo bilkompaniet Leksand till farsan garage ca 3 mil bilresa.
Sen motorbyten vxl byten bakaxlar ganska lätta vanliga servicear med.

Vw boran är också lättskruvad till skillnad från passaten.
Passaten är nog en av dom mest omständiga bilar ja vart med om. Har bytt drivknut, coilovers monterat motorvärmare och kupeuttag, xenonlampor kamrem vattenpump etc... står på tur att byta ac kompressor och torkfilter ser inte fram emot de.

svetsdiff !!!
simlar
6 mars 2013 · 5 528 Inlägg

Delad 1a plats gällande lättast att skruva i är min Volvo 345 och och en polares Volvo 744, går ju nästan ta isär halva bilarna med endast en 13mm ringnyckel och en stjärnmejsel tongue

Svårast är min brorsas Peugeot 307 -03, ett jävla helvete att få lös plasten över batteriet för att komma åt att ta loss det och innan man kan koppla loss batteriet måste man gå igenom en jävla procedur för att inte riskera att korruptera databoxen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JordnoetN
6 mars 2013 · 33 Inlägg

mest lättmekade jag haft är antingen min gamla jetta -87 eller w115 -75. det var som ovanstående säger: 13 och/eller 14mm ringnyckel och spårmejsel.

bmwn jag har nu är dock lite mer omständig, byta alla returslangar från spridarna inkluderar: ta bort insuget, alla vacuumslangar och diverse annat tjafs. upplevelsen att byta startmotor på fanskapet vill jag inte ens dela med mig av !

BMW 325 Tdsa "slitvarg" (1996)
WoozyDozz
6 mars 2013 · 918 Inlägg

Svårast: Ford ka, vilken j*vla skit!
Lättast: Volvo 740

Senast redigerat av WoozyDozz (6 mars 2013)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
6 mars 2013 · 1 778 Inlägg

Lättast: bmw e39
Svårast: saab 9-3 2008. inte direkt svår skruvat, men allt är så jäkla ologiskt ihop satt. Ungefär som på franska bilar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Noxxer
7 mars 2013 · 1 482 Inlägg

Mest lättmackade: Ford Mustang -72

Svåraste: Pegout/Renault... say no more.

BLT Service
Theracords Music Label
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
7 mars 2013 · 181 Inlägg

Tycker Saab 9000 är riktigt behagliga bilar att skruva med, sen kommer ju Volvo 740. Franska bilar är dock usch x)

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
dawwe ...has left the building...
7 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Får väl säg att BMW överlag är lätt skruvat, o då tänker jag kanske inte främst på enkla konstruktioner utan att det går o lossa bultarna utan alltför många svordommar. Håller tex på o byta "sista burken" på en E36, o jag var helt inställd på att skarven mot katalysatorn skulle vara en redig utmaning...De två rören sitter "ihopdragna" med 4 bultar så att säg, såklart rätt rostiga o "brända". Sprejade lite rostlösare på de lät dra nån minut sedan lossades alla 4 bultarna enkelt med 1/4" spärrnyckel. Har gjort massa andra jobb på bilen men allt lossnar fin-fint, inte som det kan vara ibland med sönderrostade/runddragna bultar o annat spännande...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2013 · 13 746 Inlägg

svårast förhållande till vad som skulle bytas en 08:ans passat 2.0tdi 4motion.
bytte avgaskylaren på den.
vilket skit tog hur lång tid som helst för en skitgrej som satt med 4st bultar i blocket smile
fick riva framvagn partikelfilter medbringare oljeretur och en massa annat bös.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Richtenb
7 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Byta länkarmsbussningar bak på en Pontiac GTO. Montera lös bakdämpare, plocka bort fjädrar, plocka ner diffen, koppla loss hela subframen, montera bort trailing armen och stabstag bak, montera bort avgassystemet bak, sänk hela subframen, montera bort bägge fästpunkter till länkarmslagringarna, borra bort bussning och byt.

Sen kommer det roliga att montera ihop allt när 40KG delar sitter löst... aldrig igen

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
mb_pucken
7 mars 2013 · 5 087 Inlägg

inget är svårt när man vet hur man gör, bara mer eller mindre jobb wink
men byte av ett grenrör på vw transporter t5 där 3 stycken pinbultar var av ett par m.m. inne i toppen va klurigt wink
annars hatar ja skruva gammalt skit pga av att allt sitter fast å lär värmas och jävlas :p man blir nog bortskämd på jobbet där man oftast skruvar nyare bilar smile

Senast redigerat av mb_pucken (7 mars 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
7 mars 2013 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:
svårast förhållande till vad som skulle bytas en 08:ans passat 2.0tdi 4motion.
bytte avgaskylaren på den.
vilket skit tog hur lång tid som helst för en skitgrej som satt med 4st bultar i blocket smile
fick riva framvagn partikelfilter medbringare oljeretur och en massa annat bös.

det är ju finjobb wink fan vad man suckar när man ser att den driver på alla fyra smile annars går det att göra det utan att lyfta ner framvagnsbalken smile men bättre på caddy och golf där det finns lite mera plats smile bara rycka drivaxeln så är man framme big_smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
TooS Hjultomte
7 mars 2013 · 1 500 Inlägg

Svårast: Ford Ka. Generator på en sådan ja det e inte mys. smile
Lättast: Volvo 740

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
7 mars 2013 · 3 929 Inlägg

TooS skrev:
Svårast: Ford Ka. Generator på en sådan ja det e inte mys. smile
Lättast: Volvo 740

Klaga inte, Cadillacs Northstar motor har startmotorn UNDER insuget... roll Dvs, tekniskt sett inuti motorn.

Senast redigerat av Thunderbird88 (7 mars 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2013 · 13 746 Inlägg

mb_pucken skrev:

Growe skrev:
svårast förhållande till vad som skulle bytas en 08:ans passat 2.0tdi 4motion.
bytte avgaskylaren på den.
vilket skit tog hur lång tid som helst för en skitgrej som satt med 4st bultar i blocket smile
fick riva framvagn partikelfilter medbringare oljeretur och en massa annat bös.

det är ju finjobb wink fan vad man suckar när man ser att den driver på alla fyra smile annars går det att göra det utan att lyfta ner framvagnsbalken smile men bättre på caddy och golf där det finns lite mera plats smile bara rycka drivaxeln så är man framme big_smile

en annan som bara mekar volvo har jhu ett helvete med vag.då allt jämnt ska ner smile
aggregatbalk ner partikelfilter ner.

bytte turbo och grenrör på en skoda praktik och det var rätt spännande oxå..
var bara att riva ner partikelfilter och balk även där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang