6388
Sök

Trubbel, hur ska jag göra, extern wastegate eller intern, samt oljeretur

265 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Tjena!

Är kluven rent av sagt..

Jag har en K24 turbo monterad på bilen.
Men kör utan wastegate för att jag inte kan vrida kompressor huset rätt för att det tar isåfall i vattenröret som går på baksidan av motorn. Men jag e trött på de och vill nu ha mera kräm i bilen!!

Jag är inne på att köpa en Adapter flänsaplatta med uttag för 38MM wastegate, där med flytta ut turbon lite men då kommer nästa, oljeretur röret måste modiferas och turbon kommer säkert för nära torpedväggen.

Eller ska man köra en flänsplatta som flyttar ut turbon 10mm, räcker de då att kapa oljereturen på mitten och trä på med en slang som håller röret hyfsat stumt ändå utan risk för att den hoppar av o sedan köra med original wastegate?

Kan man ur driftsäkerhets perspektivet köra med slang till oljereturen istället för rör, eller är det inte att rekommendera?

Men iallafall så är ju jätte intresserad av hur ni med K24 turbo på volvos 5:or löst detta med vattenröret samt kompressor huset?

Är öppen för olika förslag!! det skall vara så smidigt som möjligt!

Tack så mycket på förhand!

5 710 Inlägg
7 mars 2013
Slang på oljereturen fungerar utmärkt och det finns flera exempel på produktionsmotorer som har det så.
Det man skall tänka på är att det är varmt i regionen både av oljetemperaturen (120°) men även av strålningsvärmen från rurbinhus/grenrör= man skall välja en slang av god kvalite.
Jag har kört ett antal år med slang på min bil, har en silikonslang.

MVH Jonas
..............

8 294 Inlägg
7 mars 2013
Vanligaste lösningen är att byta ut vattenröret till ett från någon nyare volvo med K24, tex S60R eller nyare T5 borde funka

Sök