Saab 9000, motorhaveri??!

hardrocker
20 mars 2013 · 86 Inlägg

Har en Saab 9000 2,3t -97 som har gått 22300 mil. Har skötit om den ordentligt med regelbundna oljebyten och egengjord service.

Igår började det plötsligt knacka från motorn. Blev orolig och ringde bärgare som körde mej till Björkmans bil. Bärgarkillen var hjälpsam och tyckte inte det lät så farligt, han trodde att det var nån trasig ventil eller nåt som satt löst. De på Björkmans däremot sa efter kontroll att de TRODDE(!!) att det handlade om motorhaveri pga trasig kolv. De sa att den också rök väldigt mycket och att det kunde ha med turbon att göra. Detta är ju en dödsdom på bilen, så det stör mej väldigt att de inte verkar säkra.

Kan det vara så att en välservad bil får motorhaveri efter "bara" 22000 mil? Eller kan det vara nåt annat, mindre allvarligt?

Saab 9000 CD 2.3t -97
xXSammy
20 mars 2013 · 6 576 Inlägg

En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

De/Dem
rcy
20 mars 2013 · 1 705 Inlägg

hardrocker skrev:
Har en Saab 9000 2,3t -97 som har gått 22300 mil. Har skötit om den ordentligt med regelbundna oljebyten och egengjord service.

Igår började det plötsligt knacka från motorn. Blev orolig och ringde bärgare som körde mej till Björkmans bil. Bärgarkillen var hjälpsam och tyckte inte det lät så farligt, han trodde att det var nån trasig ventil eller nåt som satt löst. De på Björkmans däremot sa efter kontroll att de TRODDE(!!) att det handlade om motorhaveri pga trasig kolv. De sa att den också rök väldigt mycket och att det kunde ha med turbon att göra. Detta är ju en dödsdom på bilen, så det stör mej väldigt att de inte verkar säkra.

Kan det vara så att en välservad bil får motorhaveri efter "bara" 22000 mil? Eller kan det vara nåt annat, mindre allvarligt?

Som jag sa på STCS, svaret är ja på båda frågorna.

Har full förståelse för Björkmans, dom kan omöjligt göra en korrekt diagnos utan att skruva isär motorn, något jag antar att du inte är villig att betala för?

hardrocker
20 mars 2013 · 86 Inlägg

rcy skrev:

hardrocker skrev:
Har en Saab 9000 2,3t -97 som har gått 22300 mil. Har skötit om den ordentligt med regelbundna oljebyten och egengjord service.

Igår började det plötsligt knacka från motorn. Blev orolig och ringde bärgare som körde mej till Björkmans bil. Bärgarkillen var hjälpsam och tyckte inte det lät så farligt, han trodde att det var nån trasig ventil eller nåt som satt löst. De på Björkmans däremot sa efter kontroll att de TRODDE(!!) att det handlade om motorhaveri pga trasig kolv. De sa att den också rök väldigt mycket och att det kunde ha med turbon att göra. Detta är ju en dödsdom på bilen, så det stör mej väldigt att de inte verkar säkra.

Kan det vara så att en välservad bil får motorhaveri efter "bara" 22000 mil? Eller kan det vara nåt annat, mindre allvarligt?

Som jag sa på STCS, svaret är ja på båda frågorna.

Har full förståelse för Björkmans, dom kan omöjligt göra en korrekt diagnos utan att skruva isär motorn, något jag antar att du inte är villig att betala för?

Precis. Det är ju en ganska gammal bil så det är inte värt att betala för mycket.

Saab 9000 CD 2.3t -97
rcy
20 mars 2013 · 1 705 Inlägg

hardrocker skrev:

rcy skrev:
Har full förståelse för Björkmans, dom kan omöjligt göra en korrekt diagnos utan att skruva isär motorn, något jag antar att du inte är villig att betala för?

Precis. Det är ju en ganska gammal bil så det är inte värt att betala för mycket.

Tyvärr kan du inte kräva att få en korrekt diagnos av felet om du inte är beredd att betala för det.
Att 100% säkert konstatera exempelvis kolvhaveri eller ramlagerras tar x antal timmar verkstadstid, något dom rimligtvis bör få betalt för.

hardrocker
2 april 2013 · 86 Inlägg

Malheus skrev:
En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

Har ett filmklipp så ni kan få höra hur den låter. Måste bara ta reda på hur jag laddar upp det..

Saab 9000 CD 2.3t -97
johankallsgard
2 april 2013 · 54 Inlägg

Tror på lagerras. Hände samma för en polare

*Mycket vill ha mer*
Nyman1337 Hhehehehhest
2 april 2013 · 375 Inlägg

Malheus skrev:
En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

Klart som fan det går och starta med en trasig kolv, allt hänger ju på hur mycket kolven har gått sönder..  Kör kolvhaveri någon gång?
En spridare kanske kanske är dålig och spikat sönder en kolv?
Lite svårt och säga felet när man inte har sett eller hört bilen

Senast redigerat av Nyman1337 (2 april 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
xXSammy
2 april 2013 · 6 576 Inlägg

Nyman1337 skrev:

Malheus skrev:
En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

Klart som fan det går och starta med en trasig kolv, allt hänger ju på hur mycket kolven har gått sönder..  Kör kolvhaveri någon gång?
En spridare kanske kanske är dålig och spikat sönder en kolv?
Lite svårt och säga felet när man inte har sett eller hört bilen

Jao motorn sprack då 1ans kolv exploderade på min gamla merca W124.
Toppen gick, vevstaken krökte sig och blocket sprack..gick inte ens att vrida runt

De/Dem
Tompisen
2 april 2013 · 242 Inlägg

Har verkstaden ens gjort ett komptest när dom sa att kolven har gått?

Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
simlar
3 april 2013 · 5 526 Inlägg

Jag vet inte hur mycket det låter men kan ju vara en sliten kamkedja.
Kedjorna brukar väl närma sig bäst före runt 20000-25000mil?

Kan ju vara någon spridare som knackar
en ventil som bränt fast
dåliga ventiltryckare (vet inte om det är mekaniska eller hydrauliska, har inte grävt så djupt i någon saab-topp)

Svårt att säga utan att ha sett varken resultatet från ett komptest eller hört hur motorn låter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mickius
3 april 2013 · 4 670 Inlägg

MarcusHoglund skrev:
När de provade att starta bilen så lät det som att det skulle vara lagerras.

Lagerras? Inte kollat oljan tillräckligt ofta eller hårdkörtmotorn innan?

Lager brukar inte bara pajja hur som helst utan finns oftast en bra anledning till att dom rasar.

Dåligt med olja,
Fel olja/ej bytt oljan i tid
Idiotgasa med kall olja
Kasst oljetryck
Påfrestat motorn för hårt och oljan förlorat sina egenskaper.

Senast redigerat av mickius (3 april 2013)

Mickius
3 april 2013 · 4 670 Inlägg

hardrocker skrev:

Malheus skrev:
En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

Har ett filmklipp så ni kan få höra hur den låter. Måste bara ta reda på hur jag laddar upp det..

Hur går det med videoklippet?

uhlin
3 april 2013 · 2 834 Inlägg

Malheus skrev:
En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

Visst går det att starta motorn även om en kolv har gått sönder, har till och med kört en bil med trasig kolv, fast det rök rätt ordentligt då.

Hoppad kamrem kan uteslutas då denna motorn har kedja, kan va så att kedjan kan rassla, men detta var knack, visst kan kedjan ha hoppat, men då brukar det rassla ett bra tag innan.

Tror mest på nåt lager, eller ev. nån ventil, är även hudraliska lyftare på den, kan va en det som kärvar, men brukar inte komma så plötsligt.

Väntar på filmklippet!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2013 · 13 744 Inlägg

Nyman1337 skrev:

Malheus skrev:
En kolv går inte bara sönder, händer de så går inte ens motorn att starta.

Motorknack kan bero på:
Felaktigt ventilspel
Hoppad kamrem
Miss/Förtändning
Lagerras

Klart som fan det går och starta med en trasig kolv, allt hänger ju på hur mycket kolven har gått sönder..  Kör kolvhaveri någon gång?
En spridare kanske kanske är dålig och spikat sönder en kolv?
Lite svårt och säga felet när man inte har sett eller hört bilen

exakt det finns en miljon sätt en kolv kan gå sönder på.


på min pajade en oljering det räcker för att den ska trycka MASSOR av olja rakt igenom och trycka ur mängder med olja ner iturbon och downpipen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AeroMackan
3 april 2013 · 607 Inlägg

mickius skrev:

MarcusHoglund skrev:
När de provade att starta bilen så lät det som att det skulle vara lagerras.

Lagerras? Inte kollat oljan tillräckligt ofta eller hårdkörtmotorn innan?

Lager brukar inte bara pajja hur som helst utan finns oftast en bra anledning till att dom rasar.

Dåligt med olja,
Fel olja/ej bytt oljan i tid
Idiotgasa med kall olja
Kasst oljetryck
Påfrestat motorn för hårt och oljan förlorat sina egenskaper.

Sen så kom det vit rök från motorn.

horbybonnen
3 april 2013 · 1 160 Inlägg

vit rök topppackning

Nyman1337 Hhehehehhest
3 april 2013 · 375 Inlägg

horbybonnen skrev:
vit rök topppackning

Vart kommer knackat ifrån då?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
uhlin
3 april 2013 · 2 834 Inlägg

horbybonnen skrev:
vit rök topppackning

Vit rök kan också va olja, då i större mängder.

Fast då ryker det verkligen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang