6158
Sök

Fråga angående rostfria M8 bultar.

6 740 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
hej smile

jag tänkte jag skulle sätta upp tanken på min bil te veckan. pappa har ordnat ett par rostfria m8 bultar till mej som ska hålla uppe upphängningen för tanken. upphängningen sitter fast skruvad i bakre balken. fick dok en liten fundering tongue
kommer materialen att reagera på varan imoned att skruvarna är rostfria så att det börjar rosta likt förbannat? smile

seriösa svar tack
mvh tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 mars 2013
Nej, tvärtom så är det jättebra. Jag tror du tänker aluminium. Då ska man uteslutande använda just rostfritt för att undvika galvaniska spänningar som kan uppstå om man tex använder vanlig skruv/bult. Om du är brutalt seriös så smörjer du gängorna med kopparpasta innan, då kommer du kunna skruva bort muttrarna om 30 år utan problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 740 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Nej, tvärtom så är det jättebra. Jag tror du tänker aluminium. Då ska man uteslutande använda just rostfritt för att undvika galvaniska spänningar som kan uppstå om man tex använder vanlig skruv/bult. Om du är brutalt seriös så smörjer du gängorna med kopparpasta innan, då kommer du kunna skruva bort muttrarna om 30 år utan problem.

nu förstår jag inte helt 100 va du menar med aluminium? tongue
det som ska skruvas fast är i pulver lacketat järn o bakre balken e i plåt då ja iaf har svetsat ett rosthål i den smile
jajjamään, koppar pasta skall jag använda wink

Du är liv

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 mars 2013
Henkix skrev:
caromania skrev:

det som ska skruvas fast är i pulver lacketat järn o bakre balken e i plåt då ja iaf har svetsat ett rosthål i den smile

Vad jag menar är att ditt tänk med att olika skruvar reagerar med varandra stämmer om man skruvar in vanlig skruv i aluminium. Då blir det galvaniska strömmar som orsakar korrosion på aluminiumet och förhindras genom att man använder rostfritt. Eftersom du ska skruva in skruvar i en vanlig balk kan du skruva med vad som helst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 656 Inlägg
29 mars 2013
Henkix skrev:
hej smile

jag tänkte jag skulle sätta upp tanken på min bil te veckan. pappa har ordnat ett par rostfria m8 bultar till mej som ska hålla uppe upphängningen för tanken. upphängningen sitter fast skruvad i bakre balken. fick dok en liten fundering tongue
kommer materialen att reagera på varan imoned att skruvarna är rostfria så att det börjar rosta likt förbannat? smile

seriösa svar tack
mvh tongue

det finns en väldigt liten risk hade därimot varit på ett ställe där det blir upphettat och fuktigt då hade de rostat

6 740 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Henkix skrev:
caromania skrev:

Vad jag menar är att ditt tänk med att olika skruvar reagerar med varandra stämmer om man skruvar in vanlig skruv i aluminium. Då blir det galvaniska strömmar som orsakar korrosion på aluminiumet och förhindras genom att man använder rostfritt. Eftersom du ska skruva in skruvar i en vanlig balk kan du skruva med vad som helst.

aha dåså då kör jag med dom rostfria skruvarna smile
tack så mycket för hjälpen! big_smile

Du är liv

6 740 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Henkix skrev:
hej smile

seriösa svar tack
mvh tongue

det finns en väldigt liten risk hade därimot varit på ett ställe där det blir upphettat och fuktigt då hade de rostat

okej smile är alltid torrt där dom ska sitta tongue
tänkte även lägga på lite tunnflytande rostskydd elr kanske fett när dom sitter sen för o skydda lite extra big_smile
tack big_smile
mvh

Du är liv

Sök