Köpråd: Bil med bra acceleration

ackee22
6 april 2013 · 11 Inlägg

Är intresserad av att köpa en ny bil med bra acceleration.
Jag har runt 50-60 tusen att röra mig med och dessa är enbart till bilköp inga försäkringskostnader osv.
Viktigt för mig med bilen är, hyffsat modern, gärna nyare än -00, fräsch inredning inte bara massa plast, hyffsat billig att äga och köra.

I övrigt inte jätteviktigt men hellre en sedan/ coupe än en kombi.

Jonte-K :p
6 april 2013 · 52 Inlägg

Saab 9-3 Aero?

Både nya/gamla karossen är fina som fn och går som skott! Går rätt billigt om man kan reglera högerfoten!

makkwald
7 april 2013 · 44 Inlägg

BMW 540 E39 eller Mercedes E55 AMG

karlberg92
7 april 2013 · 279 Inlägg

En s60 t5 kanske kan va nåt? Tycker min går bra och går köra relativt billigt om man vill smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!
SportPilot Ubåtsingenjör
7 april 2013 · 7 231 Inlägg

bmw 540 e39 som redan nämnts smile väldigt trevlig bil !!

eller kanske en audi a6 4,2 quattro ? eller en s6 ?

Senast redigerat av CHEEVA (7 april 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Demmpa
7 april 2013 · 329 Inlägg

saab 95 ftt, volvo s80-s60 t5, vw turbo,  finns massor=)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
ackee22
29 april 2013 · 11 Inlägg

Jonte-K skrev:
Saab 9-3 Aero?

Både nya/gamla karossen är fina som fn och går som skott! Går rätt billigt om man kan reglera högerfoten!

Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

makkwald skrev:
BMW 540 E39 eller Mercedes E55 AMG

540n finns väl bara i Automat och då försvinner charmen på vintern tycker jag... Mercedes har jag inte kollat på ska kolla upp!

karlberg92 skrev:
En s60 t5 kanske kan va nåt? Tycker min går bra och går köra relativt billigt om man vill smile

Ja det skulle kunna vara roligt att ha är inte så mycket för modellen egentligen men efter en provkörning kanske man ändrar sig! wink

CHEEVA skrev:
bmw 540 e39 som redan nämnts smile väldigt trevlig bil !!

eller kanske en audi a6 4,2 quattro ? eller en s6 ?

Skulle vilja prova en 540, annars en S6 vore också häftigt, är ju fyrhjulsdrivna också!

Demmpa skrev:
saab 95 ftt, volvo s80-s60 t5, vw turbo,  finns massor=)

Bra försöag ska titta upp!




Någon som vet något om Chevrolet Silverado om man vill ha lite motor?

Aerodynamik ...
29 april 2013 · 7 120 Inlägg

Köp ingen gammal AMG om du vill ha plånboken i behåll även i framtiden. Inköp är ingen utgift i jämförelse mot driftskostnaderna.

Aerodynamik ...
29 april 2013 · 7 120 Inlägg

Jag hade kollat på en Civic Type-R, typ denna..
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … 18&w=3

Kanske lite åt det plastiga hållet men de är väldigt driftsäkra, snabba och billiga!

ackee22
29 april 2013 · 11 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Köp ingen gammal AMG om du vill ha plånboken i behåll även i framtiden. Inköp är ingen utgift i jämförelse mot driftskostnaderna.

Okej de stämmer säkerligen, är väl lite samma emd en 540..
Duger kanske med en 530 eller 535 då kan jag kanske hitta en med manuell!

Aerodynamik skrev:
Jag hade kollat på en Civic Type-R, typ denna..
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … 18&w=3

Kanske lite åt det plastiga hållet men de är väldigt driftsäkra, snabba och billiga!

Dem är som du säger lite väl plastiga jag vill ha lite mer kvalitetskänsla!

panda666
29 april 2013 · 4 250 Inlägg

ackee22 skrev:

Jonte-K skrev:
Saab 9-3 Aero?

Både nya/gamla karossen är fina som fn och går som skott! Går rätt billigt om man kan reglera högerfoten!

Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

makkwald skrev:
BMW 540 E39 eller Mercedes E55 AMG

540n finns väl bara i Automat och då försvinner charmen på vintern tycker jag... Mercedes har jag inte kollat på ska kolla upp!

karlberg92 skrev:
En s60 t5 kanske kan va nåt? Tycker min går bra och går köra relativt billigt om man vill smile

Ja det skulle kunna vara roligt att ha är inte så mycket för modellen egentligen men efter en provkörning kanske man ändrar sig! wink

CHEEVA skrev:
bmw 540 e39 som redan nämnts smile väldigt trevlig bil !!

eller kanske en audi a6 4,2 quattro ? eller en s6 ?

Skulle vilja prova en 540, annars en S6 vore också häftigt, är ju fyrhjulsdrivna också!

Demmpa skrev:
saab 95 ftt, volvo s80-s60 t5, vw turbo,  finns massor=)

Bra försöag ska titta upp!




Någon som vet något om Chevrolet Silverado om man vill ha lite motor?

e39 540 finns visst med manuell. har sett flera. 535 också.

varför inte 330 då?  skulle också tipsa faktiskt om s60 kantke t5 och chippa till 300hk;))

eller e36 328. fina grejer!

henke_99 Offroad Racing
29 april 2013 · 3 122 Inlägg

ackee22 skrev:
Någon som vet något om Chevrolet Silverado om man vill ha lite motor?

Vad är det du vill veta? En silverado med duramax diesel är rätt fina, går mycket bra och på "rätt" sida -00, men tyvärr en bra bit över din budget. (dom tidigaste med duramax med 300 hk original går att chippa till 400 hk utan att förstärka lådan) Gissar på att du menar en med bensinmotor...

Edit: min brors duramax med 6" höjning och 35" däck är chippad till 380 hk och gör 0-100 på 8 sek... (den väger 3,2 ton)

Senast redigerat av henke_99 (29 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2013 · 7 231 Inlägg

ackee22 skrev:

Aerodynamik skrev:
Köp ingen gammal AMG om du vill ha plånboken i behåll även i framtiden. Inköp är ingen utgift i jämförelse mot driftskostnaderna.

Okej de stämmer säkerligen, är väl lite samma emd en 540..
Duger kanske med en 530 eller 535 då kan jag kanske hitta en med manuell!

Aerodynamik skrev:
Jag hade kollat på en Civic Type-R, typ denna..
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … 18&w=3

Kanske lite åt det plastiga hållet men de är väldigt driftsäkra, snabba och billiga!

Dem är som du säger lite väl plastiga jag vill ha lite mer kvalitetskänsla!

540in är inte dyrare än en 520 i reservdelar ... knappt märkbart dyrare i skatt, lite dyrare försäkring och lite högre förbrukning får man dock räkna med , ca 1,1-1,2 blandat om man kör ganska snällt försäkringen är ju väldigt inviduell fassan betalar 5600 helförsäkring på sin... gubbe på 45 år
540in finns med manuell låda, då sex växlad m5 låda, dock väldigt ovanligt... man kan åka riktigt brett på sommaren med automat låda ändå bara trycka ut anti häng och trampa !

AMG kan jag ej svara för.

s6orna är väldigt trevliga smile extremt kul med 4wd på vintern... då åker man brett och fort samtidigt dvs lite mer spännande

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2013 · 7 231 Inlägg

Bullet--- skrev:

ackee22 skrev:

Aerodynamik skrev:
Köp ingen gammal AMG om du vill ha plånboken i behåll även i framtiden. Inköp är ingen utgift i jämförelse mot driftskostnaderna.

Okej de stämmer säkerligen, är väl lite samma emd en 540..
Duger kanske med en 530 eller 535 då kan jag kanske hitta en med manuell!

Aerodynamik skrev:
Jag hade kollat på en Civic Type-R, typ denna..
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … 18&w=3

Kanske lite åt det plastiga hållet men de är väldigt driftsäkra, snabba och billiga!

Dem är som du säger lite väl plastiga jag vill ha lite mer kvalitetskänsla!

Det är en Honda, Honda är nästan synonym med kvalite, tänker inte hänga ut något bilmärke, men vet en del som är mycket mer plastiga och smäckiga vid högre inköpspris. wink

antar att du tänker på alla jänkare då tongue honda har högkvalité men ganska låg kvalitéts känsla skulle jag vilja påstå.. dock väldigt kul bilar att köra med en grymt låg förbrukning ! roliga bilar, lite mindre lyxiga bara

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ackee22
29 april 2013 · 11 Inlägg

panda666 skrev:

ackee22 skrev:

Jonte-K skrev:
Saab 9-3 Aero?

Både nya/gamla karossen är fina som fn och går som skott! Går rätt billigt om man kan reglera högerfoten!

Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

makkwald skrev:
BMW 540 E39 eller Mercedes E55 AMG

540n finns väl bara i Automat och då försvinner charmen på vintern tycker jag... Mercedes har jag inte kollat på ska kolla upp!

karlberg92 skrev:
En s60 t5 kanske kan va nåt? Tycker min går bra och går köra relativt billigt om man vill smile

Ja det skulle kunna vara roligt att ha är inte så mycket för modellen egentligen men efter en provkörning kanske man ändrar sig! wink

CHEEVA skrev:
bmw 540 e39 som redan nämnts smile väldigt trevlig bil !!

eller kanske en audi a6 4,2 quattro ? eller en s6 ?

Skulle vilja prova en 540, annars en S6 vore också häftigt, är ju fyrhjulsdrivna också!

Demmpa skrev:
saab 95 ftt, volvo s80-s60 t5, vw turbo,  finns massor=)

Bra försöag ska titta upp!




Någon som vet något om Chevrolet Silverado om man vill ha lite motor?

e39 540 finns visst med manuell. har sett flera. 535 också.

varför inte 330 då?  skulle också tipsa faktiskt om s60 kantke t5 och chippa till 300hk;))

eller e36 328. fina grejer!

Ingen på blocket 540 manuell just nu vad jag kan hitta...
330 är väl ett smartare val kanske men fetare med 5 serien...
åker runt i en 320 e46 nu vill hellre byta till en 5 serie eller roligare e46 än till e36 smile

henke_99 skrev:

ackee22 skrev:
Någon som vet något om Chevrolet Silverado om man vill ha lite motor?

Vad är det du vill veta? En silverado med duramax diesel är rätt fina, går mycket bra och på "rätt" sida -00, men tyvärr en bra bit över din budget. (dom tidigaste med duramax med 300 hk original går att chippa till 400 hk utan att förstärka lådan) Gissar på att du menar en med bensinmotor...

Edit: min brors duramax med 6" höjning och 35" däck är chippad till 380 hk och gör 0-100 på 8 sek... (den väger 3,2 ton)

Är såpass okunnig tyvärr så vet inte vad man ska söka på eller leta efter på blocket får inte upp några roliga motorer eller något, plånboken kan utökas vid rätt bil men inte hur mycket som helst wink

CHEEVA skrev:

ackee22 skrev:

Aerodynamik skrev:
Köp ingen gammal AMG om du vill ha plånboken i behåll även i framtiden. Inköp är ingen utgift i jämförelse mot driftskostnaderna.

Okej de stämmer säkerligen, är väl lite samma emd en 540..
Duger kanske med en 530 eller 535 då kan jag kanske hitta en med manuell!

Aerodynamik skrev:
Jag hade kollat på en Civic Type-R, typ denna..
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … 18&w=3

Kanske lite åt det plastiga hållet men de är väldigt driftsäkra, snabba och billiga!

Dem är som du säger lite väl plastiga jag vill ha lite mer kvalitetskänsla!

540in är inte dyrare än en 520 i reservdelar ... knappt märkbart dyrare i skatt, lite dyrare försäkring och lite högre förbrukning får man dock räkna med , ca 1,1-1,2 blandat om man kör ganska snällt försäkringen är ju väldigt inviduell fassan betalar 5600 helförsäkring på sin... gubbe på 45 år
540in finns med manuell låda, då sex växlad m5 låda, dock väldigt ovanligt... man kan åka riktigt brett på sommaren med automat låda ändå bara trycka ut anti häng och trampa !

AMG kan jag ej svara för.

s6orna är väldigt trevliga smile extremt kul med 4wd på vintern... då åker man brett och fort samtidigt dvs lite mer spännande

540 verkar vara den mest spännande bilen enligt de flesta men som du säger väldigt ovanligt med manuell tyvärr och de är ju enligt mig roligare än automat...

s6 är såpass mer omodern eller ser ut att vara de inredningsmässigt mot 540in...

CHEEVA skrev:

Bullet--- skrev:

ackee22 skrev:
Okej de stämmer säkerligen, är väl lite samma emd en 540..
Duger kanske med en 530 eller 535 då kan jag kanske hitta en med manuell!


Dem är som du säger lite väl plastiga jag vill ha lite mer kvalitetskänsla!

Det är en Honda, Honda är nästan synonym med kvalite, tänker inte hänga ut något bilmärke, men vet en del som är mycket mer plastiga och smäckiga vid högre inköpspris. wink

antar att du tänker på alla jänkare då tongue honda har högkvalité men ganska låg kvalitéts känsla skulle jag vilja påstå.. dock väldigt kul bilar att köra med en grymt låg förbrukning ! roliga bilar, lite mindre lyxiga bara

Maybe kvalite men deras bilar utstrålar inte kvalite på samma sätt som bmw eller audi i sina bilar att de håller stämmer säkert...
Växelspaken ser enligt mig väldigt obekväm ut någon som har testkört och kan säga hur den känns mot en "vanlig"?

Tompisen
29 april 2013 · 242 Inlägg

Köp en s60 t5 som tidigare nämts. Där har du både komfort och motorljud samt bra accelaration i.
Lätt och trimma dessutom. Bara slänga i ett chip och du har 300hk. Vad kan du göra med en honda type r, stora modifikationer för att ens få upp den i 230hk. Visst den väger lite mindre men, hur skön är den och köra vardagligt.
Har desstu mer utrustning och bekvämhet i s60n. Billigare delar också dessutom. Lycka till och köpa bromskivor på biltema till en honda type R.

Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2013 · 7 231 Inlägg

helt klart är manuell roligare än automat, men efter att du kört runt i en 540 automat en vecka så vill du inte ha manuell wink går att växla manuellt också, och kopplings dumpa behöver du inte göra då den släpper fint bara genom att gasa till lite smile

jo s6orna är lite omodernare i de prisklasserna, iofs kanske man kan hitta en a6 med 4,2 och quattro för de pengarna... lite rättvisare jämnförelse än s6. S6 är ett mellanting, står mitt mellan 540 och m5 kan man väl säga.. 540in är jämnförbar med a6an och m5an med rs6an

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Slayerkiller
30 april 2013 · 109 Inlägg

Min AMG är då inte förhållandevis speciellt dyr i drift som nån tidigare påstod. 4200 kr halvförsäkring (9000 kr för hel). En Impreza lär vara värre...
För 50 tusen får man dock inte inte spec mkt AMG bil för pengarna, då blir det för gammalt och för många mil på mätaren, och då blir det ett litet varningens finger. Hade du haft lite större budget hade det dock varit en annan sak.

Så jag lägger oxå min röst på S60 T5.

Audi S3 "Sportback" (2009)
ackee22
30 april 2013 · 11 Inlägg

Tompisen skrev:
Köp en s60 t5 som tidigare nämts. Där har du både komfort och motorljud samt bra accelaration i.
Lätt och trimma dessutom. Bara slänga i ett chip och du har 300hk. Vad kan du göra med en honda type r, stora modifikationer för att ens få upp den i 230hk. Visst den väger lite mindre men, hur skön är den och köra vardagligt.
Har desstu mer utrustning och bekvämhet i s60n. Billigare delar också dessutom. Lycka till och köpa bromskivor på biltema till en honda type R.

Hur står sig en s60 t5 om man jämför med en 540?
540n är ju ofta lixe lyxigare inuti med navi, större stolar osv men s60n är kanske mer prisvärd?

ackee22
30 april 2013 · 11 Inlägg

CHEEVA skrev:
helt klart är manuell roligare än automat, men efter att du kört runt i en 540 automat en vecka så vill du inte ha manuell wink går att växla manuellt också, och kopplings dumpa behöver du inte göra då den släpper fint bara genom att gasa till lite smile

jo s6orna är lite omodernare i de prisklasserna, iofs kanske man kan hitta en a6 med 4,2 och quattro för de pengarna... lite rättvisare jämnförelse än s6. S6 är ett mellanting, står mitt mellan 540 och m5 kan man väl säga.. 540in är jämnförbar med a6an och m5an med rs6an

Tänker mest på vintrarna när man vill åka omkring och leka i snön men de kanske inte är några svårigheter med automatlådan?

Enligt mig så köper jag hellre en 540 än en a6 4,2 då jag inbillar mig att audin är dyrare i drift och att bmwn är roligare....

Slayerkiller skrev:
Min AMG är då inte förhållandevis speciellt dyr i drift som nån tidigare påstod. 4200 kr halvförsäkring (9000 kr för hel). En Impreza lär vara värre...
För 50 tusen får man dock inte inte spec mkt AMG bil för pengarna, då blir det för gammalt och för många mil på mätaren, och då blir det ett litet varningens finger. Hade du haft lite större budget hade det dock varit en annan sak.

Så jag lägger oxå min röst på S60 T5.

Inte alls farligt men livsfarligt att bara ha halvförsäkring under vintrarna? wink

http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … 12&w=3

känns som relativt prisvärt något du kanske vet mer om...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang