3627
Sök

BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace.... Visa mer

182 594 Visningar
Uppdaterades senast 30 mars 2014
94 Inlägg
20 augusti 2013
Har du hört med returbilen (kungsåra) ?. dem kanske har smile  http://www.returbilen.se/category.html?anl=5

153 Inlägg
20 augusti 2013
Nordaan skrev:
Åkte på en nitlott, vart fel startmotor, den var exakt likadan som min två andra som ligger i garaget, han som sålde var så himla säker på att den var från en m20 men den är likadan som mina m50 startmotorer...
det sög stenhårt så nu kanske inte blir nån västerås träff om inte ett mirakel inträffar och jag får tag i rätt startmotor.

så surt.. hoppas det löser sig så du får igång bilen till träffen! smile

E34 535 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273416/ ta gärna en titt om du har lust :)

48 Inlägg
20 augusti 2013
Fan nordan, du får parkera i nedförsbacke och springa igång kärran! wink

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
20 augusti 2013
Gör som jag annars, köp en ny från skruvat för 1800kr. Jag tröttnade på att leta massa begagnad skit. Min var så slut så den orkade inte dra runt motorn i bilen. Köpte en ny som funkade klockrent, nu vet man att det håller med

213 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
Returbilen känns för långt att åka för att chansa tyvär men jag har köpt den stora m20 starten från en på ppf nu, han skickar den imorgon så finns ett litet hopp om att jag får den på fredag smile
köpte även nya strålkastare av han då mina är helt slut smile

Danne jag tänkte nästan på det jag med men kan uppstå vissa problem då wink

köpa en ny tycker jag är lite overkill för min del i alla fall, skulle den nya pajja så har jag 3 st fungerande m50 startisar som jag bara kan flytta över m20 drevet till om det skulle vara så wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

18 Inlägg
21 augusti 2013
Trevligt projekt, följs smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 augusti 2013
Nordaan skrev:
Returbilen känns för långt att åka för att chansa tyvär men jag har köpt den stora m20 starten från en på ppf nu, han skickar den imorgon så finns ett litet hopp om att jag får den på fredag smile

köpa en ny tycker jag är lite overkill för min del i alla fall, skulle den nya pajja så har jag 3 st fungerande m50 startisar som jag bara kan flytta över m20 drevet till om det skulle vara så wink

Säger bara lycka till med att flytta över drevet big_smile

213 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Nordaan skrev:

Kommer troligen undan det då jag antagligen inte äger bilen den dagen då startmotorn pajjar smile
det ser inte helt lätt ut men det ska gå då det finns folk som gjort det smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 augusti 2013
Nordaan skrev:
Marcus_89 skrev:
Nordaan skrev:

Kommer troligen undan det då jag antagligen inte äger bilen den dagen då startmotorn pajjar smile

Jag provade, ett rent helvete och inte värt det tongue Man får byta hela genomgående axeln, men då stämmer inte kuggar osv överrens, så det är rätt omöjligt. Provade mellan en liten m20-start och med en m50-start smile Men men, kanske är en viss modell med samma kuggar invändigt som man ska byta med istället smile

213 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Nordaan skrev:
Marcus_89 skrev:

Jag provade, ett rent helvete och inte värt det tongue Man får byta hela genomgående axeln, men då stämmer inte kuggar osv överrens, så det är rätt omöjligt. Provade mellan en liten m20-start och med en m50-start smile Men men, kanske är en viss modell med samma kuggar invändigt som man ska byta med istället smile

okej aa kanske är så pass smile men som sagt kommer nog aldrig behöva göra det smile köper ny startmotor isåfall smile

213 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Fick startmotorn och strålkastarna idag! big_smile
startmotorn är monterad på bilen och den funkade skit bra! enkelt att montera, behövde bara kapa bort en knöl på blocket (bult hålet för hållaren till lambda kontakten) sen var det bara skruva fast och byta två kabelskor smile

vart en redig provkörning idag som resulterade i att växellådan rasade wink tvåans växel rasade.
Det var tredje försöket som lådan gick sönder, men det gick bra dom gångerna innan och den orkade lätt svarva på tvåan med 17 tummarna big_smile
kopplingen vart riktigt bra dessutom och inte alls svårkörd big_smile

Ska byta växellåda imorgon då jag har en ZF låda i garaget, vet att det passar då den satt monterad på motorn när jag köpte motorn smile
Enda skillnaden jag såg var att backljus kontakten satt på fel sida, men det är ju inget som hindar nåt smile
Tur att det är lätt meckat med lådan på dessa bilar, satsar fortfarande på att köra den till västerås på lördag kväll, så har lite att göra innan smile ska montera ihop morsans v70 också men det är bara en drivaxel som ska på plats smile

wWsh me good luck! så får ni troligtvis se bilen på lördag i västerås smile

94 Inlägg
22 augusti 2013
se till att inte rasa lådan innan träffen på lördag bara hehe big_smile

213 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Blir tyvär inget Västerås för min del då det var fel med bringare på ZF lådan så kardan passar inte hmm
lite surt för allt annat passar och tiden räckte inte till att hitta nån lösning så fort, men jag jobbar på det så bilen ska vara i rull igen inom kort!
blir antingen hitta en ny låda eller främre delen av kardan smile
Bilen står för tillfället på pallbockar utan låda just nu smile

213 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Tuggummimannen skrev:
Trevligt projekt. Du gör ett fint jobb!

Mvh
/T

Tackar! smile

213 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Skaffade en ny låda idag, men det är en i princip likadan som innan, en getrag 220 226 nånting, inte någon jätte stark låda verkar det som men den får duga sålänge medans jag letar en bättre smile
vill på tag i en getrag 260 dom pratas det väl om och verkar dessutom finnas med rätt medbringare smile
får köra lite snällt med min nuvarande låda och inte spinna loss med 17 tummarna wink

ska montera lådan imorn då jag inte han med det idag för det blev mörkt, men har förberett allt för att monteras i alla fall smile

213 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Växellådan är på plats! ska köra försiktigt med denna låda fram tills jag köpt en starkare!
Letar efter en Getrag 260 låda, den sägs ska hålla smile
Jag har just nu en Getrag 220 och den sägs det att den inte håller för särskilt mycket, första lådan var en 220 med och mycket riktigt så höll den ju inte måttet wink

Ska köra bilen till Uppsala summer meet på lördag eftersom jag missade västeråsträffen smile
kanske blir nån liten börnis men med 15 tummare och lugna växlingar wink
har förövrigt nästan gjort slut på 17 tummarna vilket jag inte hade tänkt hehe smile

94 Inlägg
28 augusti 2013
Fint att den är hel nu då big_smile och ta det lugnt med nya llådan bara, har också hört att dem inte är så bra!. Får se om jag tar mig upp till Uppsala på lördag, i så fall kommer jag självklart och tar en närmare titt på bilen, om du är där förstås.  wink

MR Andersson
1 229 Inlägg
29 augusti 2013
260 är inget o hänga i granen heller... Satsa på en zf istället.

Supra
110 Inlägg
29 augusti 2013
TheMan89 skrev:
260 är inget o hänga i granen heller... Satsa på en zf istället.

260 med bra olja håller minst lika bra. Om det inte är en td zflåda för den är snäppet bättre

Sök