Handbroms fastnat på Honda Integra Type R 1998, HJÄLP!!

Adse "The guy who never make up his mind"
18 april 2013 · 347 Inlägg

Hallå grabbar och Kvigor!

Dum som jag är.. ställde jag Hondan i rätt kraftig nedförsbacke påväg ned till garaget, drog kryckan rätt långt upp..

Nu vipps, så sitter den FAST. Hur får jag loss den?! Vet att på min gamla audi drog jag till vajern vid oket med en kofot så den lostnade, är det samma sak här?


Måste komma till jobbet imorgonbitti.. ska ut och kolla på det nu igen med ordentlig ficklampa. Tänkte om någon snäll jäkel kan komma med magiska ord?


Tack på förhand!

Adam

Honda Integra Type R Vtec
1998 FWD

handbroms bak(?)

Nulla tenaci invia est via
robin_civic
18 april 2013 · 1 391 Inlägg

om de sitter i oken som på min civic så får du ta en stor pollygrip o lirka på skiten big_smile

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
FLindgren
18 april 2013 · 5 089 Inlägg

Om du har plåtfälgar eller fälgar du inte bryr dig om på kan det funka att slå med en slägga utifrån på fälgen så lossar sakerna inne i trumman.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
robin_civic
18 april 2013 · 1 391 Inlägg

inte helt säker på att det är såna trummor tyvärr då iaf min honda har såna idiothandbromsar i oken sad

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
Adse "The guy who never make up his mind"
18 april 2013 · 347 Inlägg

låg under bilen nu i 30 min.. drog i "vajerfästet" som en jävla dåre, släppte lite, men inte helt. verkar som detta blir ett problem tills lördag. haha..

Nulla tenaci invia est via
seeki
18 april 2013 · 30 Inlägg

Slå på fälgen däcket hårt ! Om det inte släpper då har backarna gått åt helvet, rätt säker på det och händer ibland

robin_civic
18 april 2013 · 1 391 Inlägg

Vilken konstruktion är det?

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
Adse "The guy who never make up his mind"
18 april 2013 · 347 Inlägg

robin_civic skrev:
Vilken konstruktion är det?

Robin, jag måste säga.. jag är fan inte helt 100 på den alltså! inte meckat supermycket med bilen, då jag rätt nydligen skaffat den ;D

Nulla tenaci invia est via
Adse "The guy who never make up his mind"
18 april 2013 · 347 Inlägg

seeki skrev:
Slå på fälgen däcket hårt ! Om det inte släpper då har backarna gått åt helvet, rätt säker på det och händer ibland

Seeki, jag har iförsig plåtisar nu..smile men var på fälgen är bäst att koncentrera kraften? Så att säga.

Nulla tenaci invia est via
seeki
18 april 2013 · 30 Inlägg

Hissa upp det hjulet som har lost sig och sen slå på däcket hårt runt om sen kan du känna efter några slag om det har släppt.

robin_civic
18 april 2013 · 1 391 Inlägg

Kan sätta 500 spänn på att handbromsen är inbyggt i oket och då tror jag det är lättast att plocka av hjulet och röra på armen.. Är inga backar i en sån konstruktion

Meeee
Honda Civic "MB3" (2000)
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
kajc
19 april 2013 · 311 Inlägg

Skiva-ok, armen sitter antagligen fast eller vajern beckat ihop. Om du inte ser armen på oket under bilen, ta av hjulet så du kommer åt den och dra loss den. Du ser (kanske)samtidigt om vajrarna är ihoprostade /kärvar.
Brukar sluta med byta av handbromsvajer renovering / byte av ok.
Och som Bullet sa: Slå för allt i världen inte på fälgen!! Det enda som det åstakommer är vibrationer så att handbromsarmen kanske skulle lossna av dom, men risken att slå sönder något är stor.
Med trumbromsar, kanske men inte ens där är det att rekommendera.

Adse "The guy who never make up his mind"
19 april 2013 · 347 Inlägg

Bullet--- skrev:
Blir mörkrädd när jag läser vissa kommentarer lol
Det är skivbromsar bak på dessa, vajern sitter via en en fjäderbelastad arm på bakre oken. Kan i vissa fall rosta fast. Hjälper INTE att slå på fälgarna för att det ska lossna wink

kajc skrev:
Skiva-ok, armen sitter antagligen fast eller vajern beckat ihop. Om du inte ser armen på oket under bilen, ta av hjulet så du kommer åt den och dra loss den. Du ser (kanske)samtidigt om vajrarna är ihoprostade /kärvar.
Brukar sluta med byta av handbromsvajer renovering / byte av ok.
Och som Bullet sa: Slå för allt i världen inte på fälgen!! Det enda som det åstakommer är vibrationer så att handbromsarmen kanske skulle lossna av dom, men risken att slå sönder något är stor.
Med trumbromsar, kanske men inte ens där är det att rekommendera.

Nej jag tänkte väll.. Inget illa menat mot Seeki. Jag låg under bilen och försökte dra loss vajern. kom inte riktigt åt då bilen är rätt låg, skall hissa upp den på lördag. Dock fick jag loss den lite! DÅ prövade jag köra en LITEN runda för att se om oket blev varmt, ja, visst blev det det.. så har inte släppt helt, men helt klart en förbättring!

Tackar ödmjukt för all hjälp grabbar! Ni är till stor hjälp och stöd smile

Senast redigerat av Adse (19 april 2013)

Nulla tenaci invia est via
Adse "The guy who never make up his mind"
20 april 2013 · 347 Inlägg

hur i helvete trycker man in bromskolven igeb på dessa modeller?!

Nulla tenaci invia est via
SsS
20 april 2013 · 83 Inlägg

Testa att gänga in dom.

FLindgren
20 april 2013 · 5 089 Inlägg

Man skruvar in dom med specialverktyg. eller tving och polygrip.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Adse "The guy who never make up his mind"
20 april 2013 · 347 Inlägg

Jävla specialverktyg, saknar den gamla goa tiden! ;D

Nulla tenaci invia est via
kajc
20 april 2013 · 311 Inlägg

Polygrip brukar funka, om inte kolven sitter tvärstumt :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang