Ang utlandschaffisar i Sverige... Vad tycker ni ? Interjuv med två av dem !!

Polara
28 april 2013 · 430 Inlägg

jaja vi kan väl testa då...alla svenskar som kör lastbil bara parkerar! vore ändå intressant å se hur lång tid det tar innan svenska företag och folk i allmännhet skriker pga bortfall av gods och inget bränsle på tapparna å ingen mjölk i affärerna...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
CarpeDiem German Engineering
29 april 2013 · 9 083 Inlägg

Jag har inte lastbilskort men har jobbat inom branschen. Hade ingen aning om att det var så illa och det är synd att det bara fortsätter. Allt handlar bara om pengar. Hade kanske varit skillnad om vi inte var med i EU men vi vet inte tyvärr.

Det som bekymrar mig är att det är helt lagligt hmm Facket förlorade makt efter Laval-domen.

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
M1Get
29 april 2013 · 360 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Jag har inte lastbilskort men har jobbat inom branschen. Hade ingen aning om att det var så illa och det är synd att det bara fortsätter. Allt handlar bara om pengar. Hade kanske varit skillnad om vi inte var med i EU men vi vet inte tyvärr.

Det som bekymrar mig är att det är helt lagligt hmm Facket förlorade makt efter Laval-domen.

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten

Ja tyvärr, pengar styr allt, går det komma undan billigare så vill ju såklart cheferna på företag göra det så det ser bättre ut i årsresultatet.

Det sjuka är att det verkar ju inte finnas någon gräns för hur billigt man kan köra, menar även om man betalar ut slavlöner så kostar ju fortfarande själva lastbilen pengar och även dieseln den förbrukar och ev reparationer. Som exemplet jag skrev tidigare i tråden, Schenker betalar 52kr/milen för körning Göteborg - Oslo - Göteborg. Räkna med att lastbilen snittar 4-4,5 liter/milen x dagens diesel pris.. blir inte mycket kvar där inte tongue

Brådhis * Voff voff *
30 april 2013 · 10 328 Inlägg

Har ni kikat här på hemsidan/appen?

http://www.cabotagestudien.se/

Har ju en del med den här trådens innehåll att göra. Någon som använder appen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M1Get
30 april 2013 · 360 Inlägg

Brådhis skrev:
Har ni kikat här på hemsidan/appen?

http://www.cabotagestudien.se/

Har ju en del med den här trådens innehåll att göra. Någon som använder appen?

//Brådhis

Det är givet! Taggar så mycket jag orkar, följer dom även på facebook och antal taggade fordon ökar från dag till dag. smile

endorfinslaven
30 april 2013 · 671 Inlägg

M1Get skrev:

Brådhis skrev:
Har ni kikat här på hemsidan/appen?

http://www.cabotagestudien.se/

Har ju en del med den här trådens innehåll att göra. Någon som använder appen?

//Brådhis

Det är givet! Taggar så mycket jag orkar, följer dom även på facebook och antal taggade fordon ökar från dag till dag. smile

The Global race
googla på det uttrycket så kanske du fattar vad jag menar.
Om man får välja vad vi ska ha kvar för att bibehålla välfärdstaten.
Om valet ligger mellan att förlora en svensk ingenjör eller en svensk åkare så väljer man bort åkaren för det är ingen spetskompetens trots att denne kan köra i snö(den dummaste jämförelsen på länge).

Jag jobbade med igångkörning o support för ett litet tag sedan och ställer man till det på fel ställe så kan böterna för företaget ligga på 100 000skr i timmen beroende på stad o land. Tror inte man blir utskickad igen om det sker igen då blir det o söka annat jobb.

Trötter

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2013 · 13 810 Inlägg

att klaga på stillestånds ersättning för industrin är ju att verklingen inte veta vad transportbranchen har för problem.


inte bara att körningarna försvinner till chafförer i utlandet!
lägg därtill att svenska skattepengar försvinner utomlands.
dom få chafföerna som är från sverige som har sina körningar kvar jagas med blåslampa av myndigheterna!

då snackar vi inte bara att det ger företaget böter utan chaffören torskar dit.
det räcker med att inte skriva sitt för och efternamn i rätt ordning på färdskrivarskivan så är det 2000kr i böter!
2000kr i böter för att man skriver förnamn och sen efternamn istället för tvärsom.
eller missar att fylla i slut stad.

digitala korten ger lika mycket huvudvärk. att inte avsluta dygnet med att skriva in slut land ger oxå 2000kr i böter för varje tillfälle ligger man ute i 5dagar och inte lägger till slutland så är det alltså 10.000kr i böter

När man är i kina och jobbar frågar man då kinesen vad dom tjänar?
nej exakt för du sitter det med din timlön+traktamente på rätt mycket varje dag och klagade inte ett enda jävla ord över att du fick sova dina 4timmar.

en chafför blir nästan inlåst av polisen om dom bara sov 4timmar finns ingen möjlighet att tjäna några extra pengar genom att jobba lite extra för det bjuder på minst 2000kr i böter varje tillfälle.

många som inte vet hur transportbranchen ser ut som borde ta reda på fakta eller hålla munnen stängd!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
30 april 2013 · 538 Inlägg

Nog stämmer det att vi chaufförer är jagade som få. Det värsta är att vi som chaufförer får böter för precis ALLT.
-Alla färdskrivarmissar ger böter för chauffören, eventuellt åkaren beroende på hur ofta misstaget har skett/hur grovt misstaget är. Det värsta är att all färdskrivardata ska sparas i 1 års tid, vilket gör att vi kan få böter för en struntmiss som skedde för 1 år sen! Det finns ingen flexibilitet när det gället kör- och vilotider, minuterna gäller hur man än gör. Vår arbetstid är begränsad till 48 timmar/vecka på en 4-månadersperiod. Allt arbetstid är minutiöst reglerad, så vi inte får jobba som vi själv vill (glöm övertid!)
-Vi får böter för fordonets brister (eget ansvar).
-Vi får böter för lastssäkring, lastfördelning osv.
-Vi får böter för lasten (eller avsaknad av fraktsedlar, eller felaktiga fraktsedlar).
-Vi får böter/fängelse för smuggling/människohandel när folk hoppar på våra lastbilar och försöker ta sig över gränsen (även om vi är ovetande).

På så sätt är varje lastbilschaufför helt spritt språngande galen att dom vill hålla på med detta yrke. Dock så är det ett yrke som kan vara helt underbart, och är man i en ny miljö och träffar nytt folk varje dag.
Dom flesta utomstående skulle bli förskräckta när dom ser hur extremt jagade vi är av ALLA myndigheter.

Själv ångrar jag inte en enda sekund att jag tog CE-körkort, jag älskar jobbet som CE-chaufför.

Senast redigerat av TheDeadDorkster (30 april 2013)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
endorfinslaven
1 maj 2013 · 671 Inlägg

Det jag vill säga är att det är väldigt tufft för svenska lastbilsåkare eftersom de har det tuffaste yrket.

Superanvancerat o fylla i färdskrivaren vi andra har ingen som helst tidsövervakning och kan flumma runt.

Stackars åkare behöva hålla sin utrustning i skick
Det är vårat trafiksäkerhetsverks dumma o flummiga krav att tex. däcken är i god kondition.

Fördjävligt att få böter för att man bara lastade fel och begav sig ut i trafiken

Ni har det nog väldigt tufft !
Tur man inte jobbar under sådan press där man måste fatta så snabba beslut baserade på komplexa situationer.

Grabber Dagdrömmare
1 maj 2013 · 2 836 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det jag vill säga är att det är väldigt tufft för svenska lastbilsåkare eftersom de har det tuffaste yrket.

Superanvancerat o fylla i färdskrivaren vi andra har ingen som helst tidsövervakning och kan flumma runt.

Stackars åkare behöva hålla sin utrustning i skick
Det är vårat trafiksäkerhetsverks dumma o flummiga krav att tex. däcken är i god kondition.

Fördjävligt att få böter för att man bara lastade fel och begav sig ut i trafiken

Ni har det nog väldigt tufft !
Tur man inte jobbar under sådan press där man måste fatta så snabba beslut baserade på komplexa situationer.

Det vi har i Sverige är dagis om man jämför med Tyskland eller Frankrike!!!!


Undrar var vi är på väg, snart kassörskan på ICA kommer inte ens kunna ett ord på svenska! Eller?
För 10 år sedan hade jag nästan 30k skattat o klart på kontot efter legat ute i en månad inrikes, för 2 år sedan var det max 22k för samma jobb!
Alla vi få ner priser men ingen vill ta sitt ansvar, fraktkostnader har inte gått ner utan bara chaufförs löner så speditörer tjänar stora pengar på det!
Alla dessa dieselstölder gå hand i hand med utländska, dåligt avlönade chaffisar men det krävs en mindre undergång eller massa olyckor för att nåt ska hända men då är det redan för sent!

Svensk chaufför är utrotnings hotad!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Brådhis * Voff voff *
1 maj 2013 · 10 328 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det jag vill säga är att det är väldigt tufft för svenska lastbilsåkare eftersom de har det tuffaste yrket.

Superanvancerat o fylla i färdskrivaren vi andra har ingen som helst tidsövervakning och kan flumma runt.

Stackars åkare behöva hålla sin utrustning i skick
Det är vårat trafiksäkerhetsverks dumma o flummiga krav att tex. däcken är i god kondition.

Fördjävligt att få böter för att man bara lastade fel och begav sig ut i trafiken

Ni har det nog väldigt tufft !
Tur man inte jobbar under sådan press där man måste fatta så snabba beslut baserade på komplexa situationer.

Förlåt nu här, men vart vill du komma? Menar du att problemen som tas upp här i tråden inte finns eller är ditt mål helt enkelt bara att vädra ditt förakt mot lastbils-/busschaufförer?

Tråden går inte ut på att försöka se vem som har det värst/tuffast! Tråden går ut på att visa på att det finns problem inom transportbranschen, samt diskutera om och hur dom kan lösas. Problem förekommer självfallet även inom andra branscher, men det kan avhandlas i en annan tråd.

Ingen har t.ex. gnällt på att dom måste ha bra däck. Tvärtom! Men eftersom många åkare är snåla och folk är rädda för att förlora jobbet om dom bråkar med sin åkare, så förekommer det att folk kör på dåliga däck. Du måste skilja på chaufförer och åkare...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
1 maj 2013 · 538 Inlägg

Jag kan i alla fall inte gnälla på min åkare. Dessvärre är det så att det knappt ens finns någon marginal på körningarna. Det finns ju en anledning varför alla jobb försvinner till billigare åkerier som betalar ut lägre löner och skatter.

I en perfekt värld skulle folk betala det som krävs för att kunna driva ett åkeri, nu sker det dessvärre inte. Det enda vi kan göra som chaufförer är att köra så ekonomiskt vi bara kan (80 på landsväg och bli omkörda av alla utlänningar som limmar på i 90), och köra så skadefritt som möjligt (gäller såväl bilen som lasten).


Ett annat problem som jag ser just nu: Tyvärr krävs det bara lite väl mycket för att bli lastbilschaufför. Utbildningen är oproportionerligt dyr jämfört med lönen man får. En yrkesförarutbildning kostar ungefär 250000kr i dagsläge (i.a.f. om man ska tro AF). Lastbilsföraren ska då ha/kunna följande saker:

C-kort
CE-kort
YKB (140 timmar lång utbildning, och 35 timmar fortbildning var 5e år)
Digitalt förarkort
ADR-grund (måste förnyas vart 5e år)
Truck
Hjullastare
Arbete på väg (nivå 1 måste göras om var 15 månad om jag minns rätt, nivå 2: var 5e år)
bakgavellyftsutbildning (rent svammel)

Det går inte att bli lastbilschaufför med endast körkortet. I dagsläge är körkorten helt värdelösa utan YKB!

Jag förstår att många väljer bort yrket. Detta gäller tyvärr inte enbart transport, men också vård, skolan, samt andra branscher som kräver utbildning som är oproportionerligt lång/dyr jämfört med lönen man får ut.

Senast redigerat av TheDeadDorkster (1 maj 2013)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
M1Get
1 maj 2013 · 360 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Superanvancerat o fylla i färdskrivaren vi andra har ingen som helst tidsövervakning och kan flumma runt.

Efter som vi verkar slå sönder dina tidiga argument så får jag väl fortsätta med att torka ironin från ditt inlägg. Nej det är inte super avancerat att fylla i ett färdskrivarblad, men det räcker med att du är trött en morgon och skriver ditt namn fel så är det böter på det. Förstår du vad vi menar? Skriver du ditt namn fel på något papper på ditt jobb så får inte du personliga böter som du måste betala?

endorfinslaven skrev:
Stackars åkare behöva hålla sin utrustning i skick
Det är vårat trafiksäkerhetsverks dumma o flummiga krav att tex. däcken är i god kondition.

Det ända som är synd om åkarna är att dom knappt har någon procent i vinst marginal, och på det måste kunna hålla fordonen i fräscht skick, vilket dom flesta gör men inte alla.

endorfinslaven skrev:
Fördjävligt att få böter för att man bara lastade fel och begav sig ut i trafiken

Japp det är förjävligt att för böter för ett fel någon annan har gjort. Tänk dig att din kollega har ställt din dator på fel sida arbetsbänken, du ser det när du kommer till jobbet men kan inte göra något åt saken bara hoppas att ingen upptäcker felet och ger dig dryga böter för ett fel du inte har orsakat?

endorfinslaven skrev:
Ni har det nog väldigt tufft !
Tur man inte jobbar under sådan press där man måste fatta så snabba beslut baserade på komplexa situationer.

Haha ja du ska bara veta hur många personer man har räddat livet på genom blixtsnabba beslut, genom att man själv ser situationen komma innan det är försent

Nu lägger vi denna diskussion åt sidan och låter tråden handla om rätt ämne. Vill du prata mer om detta så är du välkommen att fortsätta i ett PM smile 

Har själv märkt att det har blivit väldigt många fler bilar från Bulgarien ute på vägarna, någon som har märkt det samma? Undra när men första Filippinaren kommer och ska börja köra i Sverige.. polackerna är väl för dyra dom med.

TheDeadDorkster Dieselgypsy
1 maj 2013 · 538 Inlägg

Här uppe i norr har vi mest bilar från Baltikum, Finland och Ryssland. Norrmännen kör mest bara transittrafik:)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Derdelis
5 maj 2013 · 124 Inlägg

De bulgariska bilarna bemannas till 95% av makedoner med köpta bulgariska pass för att kunna jobba som "EU-Medborgare". Ligger och kör mellan Skåne och mellan-norge i veckorna och jag har träffat ett par filippinare, det positiva är att de faktiskt pratar riktigt bra engelska jämfört med dom från balkan/baltikum som i stort sett inte pratar ett enda ord med ett fåtal undantag. Dock det enda åkeriet jag sett och hört använder fillippinarna är Dinotrans som är registrerat i Litauen men som ägs av en svensk och har sitt huvudkontor i Stockholm. Läget ute på vägarna är katastrof, trots att man kör en svenskreggad bil så börjar 99% av alla man träffar i samband med lastning och lossning engelska och varenda en blir lika förvånad när man svarar på svenska smile

Jag bara väntar på när de ska ta beslut i riksdagen ang cabotagen ifall de ska behålla dagens "lagstiftning" eller släppa den helt fri, släpps den helt fri så kommer varenda ekipage på våra svenska vägar vara utlandsreggat, även våra 24-25,25m inrikes ekipage.

CarpeDiem German Engineering
5 maj 2013 · 9 083 Inlägg

På mitt gamla jobb märkte jag vid varje inleverans utav armering (ibland med tåg men oftast lastbil) att det var utländska förare. Polacker, letter, bulgarer, makedoner osv och de kunde knappt någon engelska vilket försvårade arbetet ytterligare. Fanns en förare från England som var riktigt trevlig, skojade alltid om det mesta även vid svåra tider men vi pratade på svenska.

Som sagt, jag tycker att det är tråkigt så som det ser ut just nu. Ändra lagen om cabotage!

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2013 · 13 810 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det jag vill säga är att det är väldigt tufft för svenska lastbilsåkare eftersom de har det tuffaste yrket.

Superanvancerat o fylla i färdskrivaren vi andra har ingen som helst tidsövervakning och kan flumma runt.

Stackars åkare behöva hålla sin utrustning i skick
Det är vårat trafiksäkerhetsverks dumma o flummiga krav att tex. däcken är i god kondition.

Fördjävligt att få böter för att man bara lastade fel och begav sig ut i trafiken

Ni har det nog väldigt tufft !
Tur man inte jobbar under sådan press där man måste fatta så snabba beslut baserade på komplexa situationer.

kan jhu ta ett exempel hur det lätt kan gå åt helvete och det resulterar i 2000kr i böter i bästa fall ivärsta fall står man där utan körkort.

förra fredagen så fick jag en extra körning börjar normalt 06.45 på fredags morgonen och då kör jag skolbuss
senare på kvällen efter min ordinarie tur så ska jag köra en hög med läkare någon km
sagt och gjort kör dessa till stället och ska hämta dom 21.15 igen
inga problem med det.
förutom att sällskapet inte kommer ut förens vid 21.35
då ska jag hinna köra dessa och parkera bussen på jobbet på hela otroliga 10minuter
annars resulterar det i 2000kr i böter för mig.

på pappret var det inga problem att köra turen då den skulle ta högst 20minuter inkl färden till jobbet
men pga dom inte passar tiden så är jag fuckad.

tror du någon betalar mina böter ? näe exakt inte en jävel och det ligger helt utanför min kontroll.

nu löste jag det genom att köra som en jävla idiot efter jag släppt av dom
men det var inte heller mer.

försök att jobba under dom förutsättingarna dagen i ände.

jag då som skolbusschafför förlorar sjuka pengar på varje lov och varje dag då jag inte har 8timmar om dagen eller iallfall inte 2dagar i veckan och för att försöka få en normal lön måste jag köra extra vilket jag inte får pga några jävla skitregler fast jag inte ens jobbar 8timmar om dagen så blir jag fuckad pga dom sjukt hårda reglerna

men vi gnäller bara eller hur var det?   du skulle kanske testa på yrket så får du se hur det ser ut.

tänk oxå på att namnet i fel ordning faktist ger böter alltså för och efternamn istället för tvärsom
blir man då inkallad som man kan bli ibland så man har 10minuter på sig att infinna sig på ett ställe för att sj inte kan se till att tågen kommer i tid så är det som gjort att man faktist fyller i allt i fel ordning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
erikor
19 maj 2013 · 58 Inlägg

Endorfinslaven;

Att industrierna i hela europa tappar mark för att asien tillverkar på helt andra vilkor är självklart en sak. Men du kan inte riktigt jämföra det med vad som händer i transportnäringen. Här pågår det nästan bokstavligen framför ditt köksfönster. Ett par relativt enkla politiska beslut skulle göra att flera miljarder varje år stannade inom Sveriges gränser, och åtskilliga fler sparades genom att svenskar har ett arbete att gå till.

Åkerierna är lika beroende av industrin som industrin är beroende av transporter. Självklart är en storindustri betydligt mer "värd" (kommer inte på nåt bättre ord att beskriva med) än ett åkeri. prtar om export, hur ska du kunna exportera? Om ni skickar allt med tåg blir priset och punktligheten betydligt sämre, och när ni måste sälja på andra grunder än priset så bör ni väl vara väldigt måna om transporterna.

Böter; kom igen den gången du har fått flera tusen i PERSONLIGA böter av beväpnad polis bara för att du tagit 4-5 minuter för kort lunch en gång för 9 månader sedan.

Du skrev även om social dumpning. Samma där, det finns en som pågår utanför köksfönstret, och en som pågår på andra sidan jordklotet. Det är självklart fel, men jag vet vilken jag har störst möjlighet att påverka.

Summa sumarum; Bor och arbetar i en stad med två storindustrier, och är väl medveten om hur otroligt mycket de betyder. Men det som pågår i transportbranschen är någonting som ställer till enorma problem, och som vi faktiskt kan påverka. Jag tror tyvärr inte du inser omfattningen.

Cabotagestudien är en möjlighet för vemsomhelst att påverka. Resultaten börjar synas och är skrämmande. Jag själv ligger med på topplistan och är ut och "taggar" varje kväll samtidigt som jag håller koll vart jag än är. Ändå tror jag knappt att jag täcker 3 % här på orten. Nej, gör en enkel insats och gå in på http://www.cabotagestudien.se/

Fortsatt trevlig helg!

Volvo V40 2.0T, - 00
Volvo V40 (2000)
endorfinslaven
19 maj 2013 · 671 Inlägg

Mr Erikor sluta upp med ditt gnäll
Om du och dina tradarkollegor köper Svenskt till 100% då bryr jag mig men det gör ni inte. 

Jag anlitar gärna en i Sverige registrerad polack med F-skattesedel för lite fasadrenovering på huset
Jag kan även tänka mig anlita en utländsk chaufför med F-skatt när jag ska till flygplatsen.
Det var precis vad jag gjorde förra veckan tur o retur.
I byn har vi många taxirörelser och företaget rekommenderar en svenskägd firma men de har gjort att jag nästan missat flyget ett par ggr.
Klart att firman med utlänningar som är punktliga och billigare blir de jag vänder mig till.

När en svensk byggnadsarbetare eller långtradarchaffis köper produkt eller service och väljer det billigaste framför en Svensk produkt. Förklara för mig,,, varför jag då ska bry mig i några långtradarchaffisar.
När dessa chaffisar ändock inte handlar Svenskt i första hand utan billigt från utlandet.

If you scratch my back I ll scratch yours

Så Mr Erikor och alla tradarchaffisar
Ekonomin i dag är världsomspännande vilket gör att det som sker över hela världen påverkar oss.
Se på vår finanskris och grunna på om några lastbilschaffisar tillför Sverige något ekonomiskt.

Vi är ett industriland !
Om inte industrin/exporten av riktiga varor och tjänster rullar och drar in pengar,,
Tror du verkligen vi kan köra varor i cirklar på lastbil och tjäna pengar på det.

Ni säger själva att det bara är utlänningar som kör långresor m a o bidrar ni inte mycket till exporten.

Jag tolkar situationen så här:
Ni är överbetalda primadonnor som behöver komma ner.
Vi på mitt företag tillverkar samma produkter som Kineserna till ett lägre pris.
Vi jobbar stenhårt på alla plan för att överleva i en mycket hårdare konkurrenssituation än vad några gnälliga lastbilschaffisar gör.

Inte fan går vi ut och kräver att man ska handla och nyttja våra produkter !
Varför inte det jo vi vet att billigast och bäst kvalite vinner !
Är vi inte med i matchen då kastar vi in handsken !

endorfinslaven
19 maj 2013 · 671 Inlägg

Ett tillägg
En Asiatisk produkt är billigare för att man utövar social och miljö dumpning där borta.
Men ändock köper man den produkten.
Därefter förväntar man sig medhåll när en konkurrent dyker upp på hemmaplan och konkurrerar ut ens egen rörelse.

Vad är värst några slitna långtradarchaffisar eller en storindustri i Asien som sprutar ut kemikalier och dödar tiotusentals människor både direkt och indirekt. Eller ska vi ta det i stor skala både med både miljö och mänskliga rättigheter plus ekonomi och välfärd inbakade i resonemanget.

SLUTA GNÄLL DET FINNS FLER SOM BLIR DRABBADE AV KONKURRENS ÄN ER !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang