1575
Sök

V70n T5 - P1171 Luftmassemätare?!

33 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Hej, fick en felkod igår som hette p1171 och efter lite sökningar så tyder det mesta på att det är luftmassemätaren.
Jag kör med öppet luftfilter som är nytt sen 3 månader, har kört med det ca 350 mil efter montering så det är relativt rent fortfarande och jag har inte oljat det själv eller så.

Jag antar att det kan vara det som har besudlat min LMM så jag släckte felkoden, demonterade LMM och gjorde rent den med elektronikspray och körde vidare sen efter 5 mil så tändes den igen, gjorde rent luftfiltret den här gången med Naturavfettning, vatten diskmedel och sköljde rent det med destilerat vatten och lät det lufttorka i solen under dagen. Sen körde jag 6 mil och då tändes lampan igen.

Bilen går fint både på tomgång och allmän körning, kanske kan jag tycka att den verkar lite småseg i början på gaspådrag men det är inga ryck eller så, kopplar jag bort LMM så börjar tomgången svajja och den sluddrar tills den dör så jag antar att LMM är hel eller?

Någon som har några tips? Funderar på att göra rent den med CRC's spray för luftmassemätare om det kanske kan funka bättre?

Vill helst inte punga ut för en ny mätare om det är något annat som är galet.

Alla tips är välkomna

33 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
hmm lampan slocknade av sig själv efter att jag letat läckor i insuget med startgas utan att hitta någon..
Antar att det var lmm men demonterade den och dränkte den i crc rengöringsspray och oljade in filtret igen.
Nu verkar allt vara som det ska hoppas jag.. får se om lampan tänds igen om några mil.

Brukar motorlampan slockna av sig själv? Hade fått för mig att den bara släcktes om man raderade felkoden?

* Voff voff *
10 989 Inlägg
23 april 2013
Lampan släcks efter ett visst antal (tre har jag för mig) felfria körcykler. Dock finns koden kvar.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (23 april 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

33 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
alright, bra att veta.. radera koden när lampan slockna iaf så får ja hoppas den inte kommer tillbaka.

Sök