Bulten gick av! (däckbyte)

saab_sonett Handledare
29 april 2013 · 1 481 Inlägg

TiGgR skrev:
Ja, Garaget.org är fullt med experter. Litar mer på STRO än er...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … 305?page=1

Och sen är det vilken sorts bult du har som avgör åtdragningsmomentet, inte vilken modell av bil du har....

/TiGgR.

Det varierar mellan olika tillverkare...
http://www.continental.hu/www/download/ … B.wwwcae05

DKn
29 april 2013 · 535 Inlägg

Annars kan man låta den sitta så brukar de n ha ramlat ut till nästa byte.

ekelund88
29 april 2013 · 2 656 Inlägg

saab_sonett skrev:

TiGgR skrev:
Ja, Garaget.org är fullt med experter. Litar mer på STRO än er...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … 305?page=1

Och sen är det vilken sorts bult du har som avgör åtdragningsmomentet, inte vilken modell av bil du har....

/TiGgR.

Det varierar mellan olika tillverkare...
http://www.continental.hu/www/download/ … B.wwwcae05

till stordel beror ju det på kvalliten på bulten och dylika omständigheter vilken stigning på gängor tex


en generelstandard brukar vara 120 nm men tex en större bil tex då en x5/7 serie tex dras ju ofta med lite mer smile

Glesmark
29 april 2013 · 1 938 Inlägg

Kopparpasta är helt OK på hjulbultar, aluminiumpasta är också helt OK på bultar om man ser till dem smörjande och slipande egenskaperna, problemen uppstår när det hamnar på andra ställen än i gängorna.

Xuri One Man Clan
29 april 2013 · 4 287 Inlägg

TiGgR skrev:
Ja, Garaget.org är fullt med experter. Litar mer på STRO än er...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … 305?page=1

Och sen är det vilken sorts bult du har som avgör åtdragningsmomentet, inte vilken modell av bil du har....

/TiGgR.

visst är de så... men om man har jobbat på volvo å fått rekomendationer av volvo så drar man de volvo säger..


vet mycke väl att de är gängan å kvaliten på skruven som avgör hur hår man ska spänna för att de inte ska lossna..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Nisse_R Maskinförare
29 april 2013 · 287 Inlägg

Brukar alltid prova att slå med ett platt don eller skruvmejsel innan jag börjar borra i bulten dom brukar inte sitta så hårt. Funkar inte det så får man borra. Men sitter dom så hårt att en torks eller grispitt går av så får man svetsa dit en mutter.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 april 2013 · 729 Inlägg

Eller så råkar man ha samma tur som jag hade när jag skulle byta bromsar bak på min grand cherokee.

mutterfanskapet blev rund och det gick verkligen inte att få av den med varken tum eller mm hylsor eftersom materialet var för mjukt i muttern..

Såhär slutade det lilla äventyret...
http://forumbilder.se/CE178/dsc-0173.JPG

Tog bara 4 timmar att skära upp den biten..
aluminiumfälgar är hårdare än jag trodde dom skulle vara....

Det sjuka är att jag hade spänt med handkraft förra gången och bara känt lite grand efter jag hade kört några mil.
Men det räckte tydligen...

Richtenb
30 april 2013 · 1 365 Inlägg

Den dagen en bilverkstad drar åt bulten med 120 nm så kommer jag åka och köpa tårta. Ibland kommer bekanta med sina bilar när de inte får upp hjulbultarna med förlängd fälgkors som de står och hoppar på efter att ha varit hos verkstad. Jag får jobba på bulten med Milwaukees starkaste 18V som lossar med minst 1000 Nm innan den kommer ur.

Men standard skulle jag tro att verkstäder drar åt runt 600 Nm

Klart som fan bultarna går sönder när de matar på fullt med sina luftpickor. De vill ju trots allt inte att hjulet ska ramla av just den gången bilen är hos dem....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
tobbeh78 !
30 april 2013 · 543 Inlägg

Richtenb skrev:
Den dagen en bilverkstad drar åt bulten med 120 nm så kommer jag åka och köpa tårta. Ibland kommer bekanta med sina bilar när de inte får upp hjulbultarna med förlängd fälgkors som de står och hoppar på efter att ha varit hos verkstad. Jag får jobba på bulten med Milwaukees starkaste 18V som lossar med minst 1000 Nm innan den kommer ur.

Men standard skulle jag tro att verkstäder drar åt runt 600 Nm

Klart som fan bultarna går sönder när de matar på fullt med sina luftpickor. De vill ju trots allt inte att hjulet ska ramla av just den gången bilen är hos dem....

Är det inte avsaknad av smörja (typ kopparpasta) som gör att bultarna fastnar?
Vet själv att på min gamla sierra då jag alltid dragit med vanligt fälgkors för att till våren få lov att hoppa lös muttrarna, samma sak på min gamla 306a tills jag lade på kopparpasta, inga problem att lossa muttrar eller bultar då.

Trött och bitter?? javisst!
mb_pucken
30 april 2013 · 5 087 Inlägg

Richtenb skrev:
Den dagen en bilverkstad drar åt bulten med 120 nm så kommer jag åka och köpa tårta. Ibland kommer bekanta med sina bilar när de inte får upp hjulbultarna med förlängd fälgkors som de står och hoppar på efter att ha varit hos verkstad. Jag får jobba på bulten med Milwaukees starkaste 18V som lossar med minst 1000 Nm innan den kommer ur.

Men standard skulle jag tro att verkstäder drar åt runt 600 Nm

Klart som fan bultarna går sönder när de matar på fullt med sina luftpickor. De vill ju trots allt inte att hjulet ska ramla av just den gången bilen är hos dem....

du är välkommen till oss med tårta till 3 fikat idag wink vi drar alla hjulbultar med fört momentstav 100nm och sedan till rek moment med momentnyckel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Richtenb
30 april 2013 · 1 365 Inlägg

Skönt att höra att inte alla verkstäder bränner 12 bar genom mutterpickan wink Hade jag inte slutat klockan 12 så hade jag varit över med en tårta och valborgsraketer till Dalarna.


mb_pucken skrev:

Richtenb skrev:
Den dagen en bilverkstad drar åt bulten med 120 nm så kommer jag åka och köpa tårta. Ibland kommer bekanta med sina bilar när de inte får upp hjulbultarna med förlängd fälgkors som de står och hoppar på efter att ha varit hos verkstad. Jag får jobba på bulten med Milwaukees starkaste 18V som lossar med minst 1000 Nm innan den kommer ur.

Men standard skulle jag tro att verkstäder drar åt runt 600 Nm

Klart som fan bultarna går sönder när de matar på fullt med sina luftpickor. De vill ju trots allt inte att hjulet ska ramla av just den gången bilen är hos dem....

du är välkommen till oss med tårta till 3 fikat idag wink vi drar alla hjulbultar med fört momentstav 100nm och sedan till rek moment med momentnyckel.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
FL3JM Inga konstigheter
30 april 2013 · 2 064 Inlägg

Inte för att man brukar smörja hjulmuttrar, men ska ni smörja gängor så använd keramisk spray istället för kopparpasta. Den är sjukt mycket bättre och man behöver inte oroa sig för galvanisk korrosion. Bara ett tips smile

Tobbetdi Diesel ska man ha!
1 maj 2013 · 482 Inlägg

Jag använder kopparpasta eller alupasta endast på navet. Jag rensar hellre bilens bulthål samt bultar och håller dom renma och momentdrar dom alltid samt efterdrar. Alltid med momentnyckel!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Aerocombi Xenoholic
1 maj 2013 · 2 559 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Jag använder kopparpasta eller alupasta endast på navet. Jag rensar hellre bilens bulthål samt bultar och håller dom renma och momentdrar dom alltid samt efterdrar. Alltid med momentnyckel!

Aja baja med kopparpasta mot alufälg. Men det är väl då du använder alupastan antar jag. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
JonasHaglund
1 maj 2013 · 168 Inlägg

Richtenb skrev:
Den dagen en bilverkstad drar åt bulten med 120 nm så kommer jag åka och köpa tårta. Ibland kommer bekanta med sina bilar när de inte får upp hjulbultarna med förlängd fälgkors som de står och hoppar på efter att ha varit hos verkstad. Jag får jobba på bulten med Milwaukees starkaste 18V som lossar med minst 1000 Nm innan den kommer ur.

Men standard skulle jag tro att verkstäder drar åt runt 600 Nm

Klart som fan bultarna går sönder när de matar på fullt med sina luftpickor. De vill ju trots allt inte att hjulet ska ramla av just den gången bilen är hos dem....

Då är du välkommen förbi Bilkompaniet Leksand, tårta kan du köpa innan du kommer dit. Vi andvänder Alltid momentstav när vi drar fast hjulen. cool

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
demk
1 maj 2013 · 680 Inlägg

kopparpasta är inget vidare ,,gillars inte ,dels inget bra mot alu plus de kladdar ner så in i helvete, jag jobbar på däck firma och vi har olika moment för alu och plåtfälgar , låsbultar mm, men vet många bilverkstäder som inte gör de,dom bombar på fullt på allt,, säger inte att alla gör så men där jag bor gör många de , många som sitter har haft den på verkstad

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
Evildan
1 maj 2013 ·

Självklart har STRO helt rätt i sina påståenden ang moment 120-130Nm, biltillverkare som anger annat moment är givetvis helt ute och cyklar. roll
Att man inte skall smörja med pasta eller annat är givetvis även det något som biltillverkarna bara hittar på helt utan grund och rigorösa produkttester enkom för att fylla ut instruktionsböckerna med oviktig eller osanna fakta om sin produkt.
Men vad vet jag, människan har inte landat på månen och jorden är platt. cool

(stavfel och annat behövde snyggas till, såg för taskigt ut)

Senast redigerat av Evildan (1 maj 2013)

Jonaazz
1 maj 2013 · 30 Inlägg

prova knacka med ett dorn om den sitter så får man hjälp av slag effekten. min kompis drog av sin bult som vi inte pallade fixa då utan bara på med kåpan över sen när vi skulle fixa det hade bultbiten vandrat ut själv.

Volvo 240 DL "B.A.D Performace" (1985)
risodlarn
1 maj 2013 · 577 Inlägg

Det är ingen raketforskning, en oljedroppe på gängorna och dra åt lagomt. Lossnar alltid jättelätt och har aldrig vart med om hjul som lossnat under färd. Ej heller bultar som gått av.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
FL3JM Inga konstigheter
1 maj 2013 · 2 064 Inlägg

Ska hjulbultar smörjas eller ej?

"Svar:
Det låter som en skröna. Om man drar hjulbultar med tillräckligt moment blir den statiska tryckkraften i gängorna så stor att ingen smörjfilm finns kvar i kontaktpunkterna.

Detta förutsätter att smörjmedlet är vanligt kullagerfett eller liknande och appliceras sparsamt, högst ett par mm3 per bult.

Däremot skär gängorna om de är helt osmorda och behöver bytas efter ett par hjulskiften. Gängor som skurit partiellt kan kännas fastdragna även om de inte trycker fälgen mot hjulnavet, vilket är farligt."

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t … 472380.ece

(Finns många fler intressanta svar om ni klickar på länken.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang