Fräsning av fälgnav för att höja ET:t

F-Andersson
1 maj 2013 · 133 Inlägg

Tja! Har ett par Bbs rf som är 10" breda och et -18 och jag skulle behöva fräsa/svarva av navet för att få in fälgen lite mer i hjulhuset, hur mycket tror ni det går att fräsa/svarva?

centreringen i navet ska ju inte tas bort då den används för att fälgen ska ha något att vila på!

Bild på navet ligger i fotoalbumet "gamla nya bilder på bilen"

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
FLindgren
1 maj 2013 · 5 089 Inlägg

Hur mycket behöver du fräsa av?

Allt hänger väll på hur mycket gods det är kvar i bulthålet.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
F-Andersson
1 maj 2013 · 133 Inlägg

Ca 1cm.. Men då försvinner centreringsringen ...

Bild gick inte att få upp i albumet så lägger upp bild som vanligt där man går in för att kolla på min bil!

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
1 maj 2013 · 133 Inlägg

Gick inte att ladda upp någon bild där heller ...

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
EricCarlsson I Love Haters
2 maj 2013 · 56 Inlägg

Varför behöver du ta bort så mycket?

Go BIG or Go home!
F-Andersson
2 maj 2013 · 133 Inlägg

För att fälgen sticker ut lite för mycket..^^

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
Maxen Teknisk
2 maj 2013 · 328 Inlägg

Ska du fräsa av så pass mycket blir det förmodligen inte tillräckligt gods kvar i bulthålen för att hålla kvar fälgen.
Centreringshålet är nog det minsta bekymret i såna fall.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
spetsen
2 maj 2013 · 168 Inlägg

Är det inte smidigare att valsa skärmarna det som behövs? smile lol

BMW E30 (1989)
F-Andersson
2 maj 2013 · 133 Inlägg

Har valsat ut 2.5cm x)
Hur mycket gods behövs då tro?  Jag har ju 20mm som det bara är "hål" och det är utan gradningen för konan på bulten och den är ca 9mm djup!

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
erichson Livsnjutare
2 maj 2013 · 207 Inlägg

man kan kanske ta några mm på bromskivorna? smile

F-Andersson
2 maj 2013 · 133 Inlägg

ja jag har haft den tanken jag också ! hmm..

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
EricCarlsson I Love Haters
2 maj 2013 · 56 Inlägg

De låter ju lagom säkert.. Varför inte bara låta fälgen sticka ut lite?

Go BIG or Go home!
F-Andersson
2 maj 2013 · 133 Inlägg

För det inte ser så snyggt ut om slitytan är utanför skärmkanten ^^ men inte säkert att de kommer komma utanför..

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
EricCarlsson I Love Haters
3 maj 2013 · 56 Inlägg

Du ska ju ha smala däck så de blir säkert inannför wink

Go BIG or Go home!
F-Andersson
4 maj 2013 · 133 Inlägg

Ja men vill iaf ha 225 på 10" de blir lagom stretch smile
De set konstigt ut med 215:/
Men de kommer nog gå in endå såg jag igår! smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
Aerocombi Xenoholic
4 maj 2013 · 2 559 Inlägg

Måste finnas 10mm gods efter själva koningen i bulthålen. Om du förstår hur jag menar?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
F-Andersson
4 maj 2013 · 133 Inlägg

Jag kommer ha 15mm kvar efter koningen om jag fräser ner 5 mm !

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
Xuri One Man Clan
4 maj 2013 · 4 287 Inlägg

frayass skrev:
Ja men vill iaf ha 225 på 10" de blir lagom stretch smile
De set konstigt ut med 215:/
Men de kommer nog gå in endå såg jag igår! smile

du menar att du ser skillnad på 225 å 215mm ? jo just de!

10mm hit eller dit är ju inget å tjabba om.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
F-Andersson
4 maj 2013 · 133 Inlägg

De ser jag skillnad på ja:p

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
Xuri One Man Clan
5 maj 2013 · 4 287 Inlägg

med samma bil å samma fälg skulle du inte se skillnad på 215-225 om du inte visste vad de satt på så länge de är samma profil

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang