Hjälp, kass turbo på min bus BMW

Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
8 maj 2013 · 136 Inlägg

Turbo: Schwitzer/wagner s200g

Har en turbomatad BMW e30 323 med bur och sittastill-stolar. Har Maxx ECU sprut i den. Körde på Knutstorp i höstas, funka kanon. I vinter byggde jag om en del, blev nytt bränslesystem med fuelcell bland annat. Bytta även laddtrycksregulator i motorrummet. Den skulle in på mappning/kontroll lite snabbt nu efter vinter då jag skulle köra på Ljungby Hed Park för nån månad sen. Dom på trimfirman koppla dock inte in sej alls, utan konstaterade att turbon va kass. Då jag fick känna på glappet va det ju givet, glapp på Y och X (båda hållen).

Jag körde ändå på Ljungby Hed Park och turbon ladda såklart dåligt och konstigt, tillslut så börja den "hugga" precis när den börjat ladda, hela bilen liksom tvärbromsa.. fundera på om det va turbon som spökade eller om det till och med kunde vara något med den 400 kronors laddtrycksregulatorn jag slängt på, att något va felkopplat eller vad som.

Hursomhelst så börjar turbon inte ladda förrän 5000 RPM och då kommer alla 306 hästar som en hästspark och tuggar på upp mot 7000 RPM. Troligtvis är laddet så sent pågrund av det gigantiska avgashuset. Så första tanken va ju att köpa ny, något mindre turbo o avgashus så jag får tidigare ladd, nu när den befintliga turbon ändå är kass.
Fast helst så vill jag försöka renovera den hemma själv, eftersom den inte "nöpit".

Så frågorna är:

* Var hittar man renoveringsats till min turbo, vad bör det kosta, är det värt det, något att tänkta på??
* Om jag vill ersätta turbon med en ny turbo och avgasshus, var letar man då?? Billigt men inte det sämsta är jag ute efter.


Ursäkta den långa texten, men kanske ni får en bättre inblick i min situation.
Tack på förhand! Blir glad för alla svar smile

BMW 740d "Individual" (2010)
opela VD Hammar
8 maj 2013 · 613 Inlägg

vad är det för turbo?

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
WhoZWoddl3r Karosstekniker
8 maj 2013 · 288 Inlägg

Maxxecu har väll inbyggd laddtrycksstyrning?

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
sexy_d
8 maj 2013 · 665 Inlägg

Ställ frågan på PPF kanske

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang