6586
Sök

940: Frågor angående kommande T5 konvertering!

1 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
Hej! Första tråden på detta forumet, hoppas verkligen jag har lagt den på rätt ställe. Lade upp denna tråden på TPC's forum men tänkte att jag lägger upp den här med smile

Jag hade tänkt att montera en T5 motor i en 940, har läst diverse projekttrådar, FAQ's och liknande men jag har ändå lite saker jag skulle vilja få bekräftade av er som gjort detta innan jag börjar bygga. 

Till bygget då, bilen är tänkt att vara kombinerad bruks/bus bil så laglig reggning är ett måste. Jag skriver en lista nedan på det jag har läst till mig att jag behöver:

1: En 940 som är reggad 1992 eller tidigare.

2: Motor, vad ska man välja en T5, 2,3 liter: 225hk eller en 2,5t: 193hk. Jag har sett och läst att 225hk motorn är den vanligaste, men överskrider inte vridet i den maxvärdet vid reggning? Samt vilka årsmodeller av motorerna kan man plocka ifrån?

3: Drivlina: Hade tänkt ZF med omsvetsad sprängkåpa, moddad växellådsbalk och kardan samt en aussilocker diff för bästa hållbarhet: Frågan är om det är lagligt att regga med denna låda? Vilken lamell tryckplatta passar?

4: Diverse saker:

Motorfästen från 960, har förstått att man måste modifiera dessa något.

960 oljetråg 95- kortat, oljerör till oljepump, passar detta rör till t5ans oljepump? Samt vattenkyld oljekylare från 960.

Flyttad fördelare/lock eller ombyggt?

Vattenslangar/rör: Har förstått att vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om och att man behöver ett rör till värmepaketet. Slangarna hade jag tänkt köpa kit från http://www.do88.se/sv/artiklar/slangkit ... angar.html Vilka mer kylar slangar behöver jag än dom 3?

Kylare: 940 orginal?

Turbo/grenrör/intercooler: Passar orginalgrenrör och turbo? 940 orginal intercooler och tryckslangar kanske passar?

Bränsle: Passar org soppa ledningar?

Insug: Vilken bil tar jag detta från och hur fixar jag med spjället och tomgångsmotorn?

El/motorstyrning: Antar att jag försöker få tag i en motor där jag får med tillhörande komplett kabelhärva och styrboxar?

Och till sist diverse vacumslangar.

Detta är det jag har sammanfattat genom min läsning på nätet  , säg gärna till om jag glömt nåt.

Är väääldigt tacksam för svar så att bygget kan påbörjas 

Mvh Turbodin

Sök