Saab 9-5 soppa problem hjälp

nyllet
18 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Hej alla tjejer o killar här..

Jag har en saab 9-5 2,3 Turbo.

en bild på den där..
https://www1.garaget.org/archive/9/8845/318263/318263-3107656.jpg

köpte bilen ganska billigt för hade sålt min 9-3 aero så jag. så köpte ja denna med lite blå rök bak..  så trodde det var turbon. men det visa sig vara kolvringarna som va kassa och även turbon va dålig med inte så dålig.

så bestämde jag och min sambo för att laga denna bil vi hade för jag burkar alltid köpa en ny ha så länge tongue men då tyckte hon att vi skulle fixa denna så vi har en bil lita på. då vi är lite beroende av bil.

så börja jag kolla runt med lite kompisar och så för kolla vem som kunde ta åt sig jobbet då sambon skulle betala smile

så hitta jag till slut denna snubbe på blocket... tyvärr i efterhand. det va inte så långt att transportera  bort bilen
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_Mot … 15&w=1

då bilen en dag inte ville starta.. dock gick den dra igång. kolla inte upp så mycket varför den inte gick. så körde jag upp bilen till han Micke.

vi hade mailt lite fram o tillbaka och vi kom fram till ett pris på 13 000 kr med en t5 motor och så skulle han sätta i motorn med.. så skulle ja hämta en fungerande bil.
det skulle ta ca en vecka. så tänkte det är bra. för jag hade ingen plats stå på eller tid just då att fixa den så därför lämna ja bort den denna gång.. antagligen den sista.

sen efter över 3,5 vecka så ringde han då va bilen klar till slut efter massa bök och tjafs. hoppas verkligen bilen är ihopsatt ordentligt.

sen ringde han en dag o så fick han inte igång bilen. så va axlsam där uppe och kolla på bilen. den fick inte soppa. dom kolla med box osv. men till slut så testa han byta soppa pump och då funka bilen. så då åkte jag upp tisdag kväll hämta hem bilen..

pappa körde upp mig till han. då kommer jag upp först.. parkerar bredvid bilen. ser ganska snabbt att vingen inte sitter på. frågar han varför ???
han vara att han skulle öppna bak luckan o fick den i handen. så har inte gjort något åt den....  utan det skulle jag fixa.. hmm va limmad så pl 400 plus va massa repor på bakluckan med sad

sen starta jag bilen.. va ganska seg få igång.. fick stå tugga lite. men gick tyst och fint. så kolla lite runt. visa det sig att han hade glömt byta ic som han skulle. ser även att tändkasseten sitter fast knappt med en skruv. sen hade han gjort sönder en drivknuts damsk. sen fattades saker. sen hade han dragit av en bult mellan grenrör turbo utan gjort något åt det. turbon va helt nu inte så kul och se.

sen går inte 5 växel o få i.. om man inte drar upp backspärren.

man blir matt... han vill inte veta av mig eller bilen nu sad

så när jag hade kört bilen 2 mil så börja siden låta.. låg vatten nivå. så fick åka in fylla på vatten.

sen funka bilen i 10 mil. så nu till problemet .... skulle ha bilen i fredags till jobbet på morgonen brukar cykla annars skulle till mina föräldrar efter för hämta verktyg för fixa lite mer bilen.

men den starta inte i fredags alls.... då sms jag har.. då va det inte hans problem längre fick jag till svar ?? hallå ....

men nu till felet...

har idag kollat soppa pump. bytt och den funkar nu... bytte soppa filter med.

men får ingen soppa fram till spridar bryggan.

finns det någon slang som brukar sätta igen sig ? hur kan man göra rent ?


eller fler tippas ? provat med andra spridare. testat med orginal program.
den startar på start gas.. eller om man häller soppa in i insuget.

hjälp mig tack smile

tack till:
www.MBSCA.com
andreas1
21 maj 2013 · 1 020 Inlägg

Satt en ny pump? Du har inte glömt plocka bort lilla plastlocket från pumpen?
Hörs pumpen så det inte är säkring/relä?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
jonTe
21 maj 2013 · 5 710 Inlägg

Först o främst är det ju förjävligt dåligt skött av han Micke....men det är ju en annan femma.
Att den inte får bränsle är ju inte så svår felsökning.
-Går pumpen när du kör på startmotorn?
Om JA är troliga fel: Stopp i ledningen, förväxlade tryck/returledningar, glömd plugg på pumpen eller att spridarna inte öppnar.
Om NEJ är troliga fel: Glapp i kontakten till pumpen, pumpen är trasig (igen) eller att du inte får ström till pumpen.

Återkom!

MVH Jonas
..............
AeroMackan
21 maj 2013 · 607 Inlägg

kan vara styrboxen som är trasig också.

AxlSam
21 maj 2013 · 1 497 Inlägg

AeroMackan skrev:
kan vara styrboxen som är trasig också.

Styrenheten har jag bytt. Den är OK.

En tanke som slog mig nu är din BTR.
Den kanske är kass och inte orkar hålla mottryck?

nyllet
22 maj 2013 · 2 564 Inlägg

AxlSam skrev:

AeroMackan skrev:
kan vara styrboxen som är trasig också.

Styrenheten har jag bytt. Den är OK.

En tanke som slog mig nu är din BTR.
Den kanske är kass och inte orkar hålla mottryck?

kan vara så... låg en gammal fel kod på den när jag köpte bilen.......

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
22 maj 2013 · 2 564 Inlägg

jonTe skrev:
Först o främst är det ju förjävligt dåligt skött av han Micke....men det är ju en annan femma.
Att den inte får bränsle är ju inte så svår felsökning.
-Går pumpen när du kör på startmotorn?
Om JA är troliga fel: Stopp i ledningen, förväxlade tryck/returledningar, glömd plugg på pumpen eller att spridarna inte öppnar.
Om NEJ är troliga fel: Glapp i kontakten till pumpen, pumpen är trasig (igen) eller att du inte får ström till pumpen.

Återkom!

Jag fick bilen och gå igår.. tog loss pumpen och kolla den.. såg ok ut. dock min pump som micke bytte ut va hål i en slang... va en gummi slang.

så har jag bytt filter. och gjorde rent stift och kontakt o kolla så salngarna va rätt på rätt plats.

så starta den.. frågan varför den bara gick i två dagar... att micke satt ditt dålig pump eller om det är något annat fel...

tack till:
www.MBSCA.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang