Betalning av fordonsskatten

opeldrifter
5 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Om man köpt en bil och förra ägaren är skyldig att betala skatten men han inte har gjort det hur gör jag då? Får ju eg inte köra med bilen innan det är fixat hmm

Lev livet nu innan det är för sent
Mack Forum- och sitemoderator
5 juni 2013 · 26 160 Inlägg

Du betalar skatten..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
opeldrifter
5 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Det är ju han som ska betala inte jag.... Han lär ju få kron olle på sig

Lev livet nu innan det är för sent
Expoze
5 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Förvisso är det hans skyldighet men vill du kunna använda bilen så är det antingen att ligga på säljaren så han betalar eller betala själv.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
5 juni 2013 · 26 160 Inlägg

opeldrifter skrev:
Det är ju han som ska betala inte jag.... Han lär ju få kron olle på sig

Om du nu är ägare på bilen så har inte han skyldighet längre att betala skatten.
Surt som fan, ja. Men det skulle ni ha gjort upp om i så fall innan överlåtelsen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
opeldrifter
5 juni 2013 · 1 253 Inlägg

han var ju ägare till bilen i ingången av betalningsmånaden så jo han är bet skyldig oavsett han äger bilen eller ej

Lev livet nu innan det är för sent
Mack Forum- och sitemoderator
5 juni 2013 · 26 160 Inlägg

opeldrifter skrev:
han var ju ägare till bilen i ingången av betalningsmånaden så jo han är bet skyldig oavsett han äger bilen eller ej

Ja, men om du står som ägare på bilen nu på papperet så spelar det väl ingen roll om den tidigare ägaren var kungen av Sverige ens..
Bilen är idag ditt ansvar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Cokey
5 juni 2013 · 3 Inlägg

Om ägarbytet sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skyldigheten att betala inte till den nya ägaren. Det gäller även om ägarbytet sker innan skatten måste betalas. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad som fordonsskatten ska betalas.

Saxat från: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Ford Mondeo 2.0 TDCi "Titanium S" (2010)
kenth66
5 juni 2013 · 1 212 Inlägg

förfallna skatter, följer alltid skriven ägare av bilen:(  därav, riktigt viktigt att kolla allt kring fordonet man inhandlar.

btw  HATAR allt med påförda skatter på oss alla.. trängelsel avgifterna i gbg är bara en sak...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
opeldrifter
5 juni 2013 · 1 253 Inlägg

så det är han som ska betala men jag lär väl få betala in det så jag kan använda bilen och sen kräva honom på pengarna och om han inte betalar så kan jag väl ringa kron olle och begära pengar av honom?

Lev livet nu innan det är för sent
Cokey
5 juni 2013 · 3 Inlägg

Ring Transportstyrelsen imorgon och berätta om ditt ärende. Är det så att han vägrar betala en räkning till dom så kommer han få inkasso på sig. Frågan är ju om du får körförbud för att han inte betalar!?

Ford Mondeo 2.0 TDCi "Titanium S" (2010)
Putteliten
5 juni 2013 · 9 081 Inlägg

Häv köpet annars! Bilar finns det gott om.....

opeldrifter
5 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Bara det att jag köpte bilen av ägaren efter honom som hade lovat honom att betala in skatten vilket han inte gjort dock

Lev livet nu innan det är för sent
Expoze
5 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Saxat från Vägtrafikskatteförordningen (2006:242)

Vet inte riktigt hur man ska tolka det som står under punkt 2? Bästa är nog att ringa transportstyrelsen.

6 kap. Effekter av att skatt inte har betalats
Förbud att använda fordon på grund av att skatt inte har betalats

1 § Ett skattepliktigt fordon får inte användas, om fordonsskatten inte har betalats inom den tid som har bestämts enligt denna lag. Användningsförbudet gäller till dess skatten har betalats.
   Fordonet får dock användas, om det är fråga om
   1. skatt som avser tid före det närmast föregående skatteåret,
   2. skatt som en tidigare ägare av fordonet är skyldig att betala och som har fastställts genom beslut om efterbeskattning enligt 4 kap. 6 § eller avser ytterligare skatt som har beslutats efter ägarbytet

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
ValP2k
6 juni 2013 · 1 122 Inlägg

Köper man den samma månad den ska skattas äre "förra" ägaren som ska betala. Varit i samma tvist 2 månader sen

gasa nu foer faen!
opeldrifter
6 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Sitter i skiten mao sad Se om transportstyrelsen vill lämna ut ägarens uppgifter då

Lev livet nu innan det är för sent
hangman
6 juni 2013 · 2 174 Inlägg

opeldrifter skrev:
Sitter i skiten mao sad Se om transportstyrelsen vill lämna ut ägarens uppgifter då

När ägarbytespappret kommer står ju förra ägaren om han inte har skyddad identitet.

Den dom är ägare den 1a den månaden skatten ska betalas åker dit.

Jag sålde en bil den 10e. Juni förra året, trodde skatten kom i juli men hade fel, efter en vecka får jag en räkning på skatten, ringer till Transportstyrelsen och dom skickar alltid ut räkningen den 14e den månaden.

Ringde till han som köpt bilen en extremt fin v70r, vi pratade om att skatten kommer snart, så han betalade utan problem, blir så när man gör seriösa affärer.

Råkade ut för Ali mustafa alladin något, en ful jävel för 8 år sen, köpte en bmw av honom, skrev på ägarpappret, och skrev från måndagen (var en söndag gick inte försäkra m.m)

Jag kollade upp bilen så den var skattad, besiktad m.m när jag köpte den.

På vägen hem efter jag köpt bilen, åker han hem, har koden från blå pappret nerskrivet, ställer av bilen på nätet, det var lagom snyggt. Hoppas jag inte lärt massor muppar nu hur man gör..

gamlingen
6 juni 2013 · 5 198 Inlägg

Står klart och tydligt att den som är ägare vid ingången av skattemånad betalar skatten...svårt ? näe,, men skiter han i att betala så åker nuvarande ägare på att betala om han vill åka,medan förra ägaren åker på kronolle. Så länge bilen har obetald skatt så är det nyttjandeförbud tills det är betalt,

Evildan
6 juni 2013 ·

Den skattskyldiga ägaren kan vara en redan ekonomiskt belastad person och skiter då antagligen i att få ännu ett brev från fogden.

Du kan alltså:
vänta ut skattskyldige för att se om denne betalar.
betala själv och ha möjlighet att bruka fordonet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang