1381
Sök

Bilen skakar i 110km/h

70 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Tjena Garaget!

Det är så att jag har en Opel corsa 97

Den har alltid skakat i 110, och vill få bort det. Har gjort hjulbalansering och någon mer sak som skulle funka på "framvagnen" då var det ytterst lite skakning. Men nu när jag satte på sommardäcken igen så kom skakandet i fullfart igen. Vill veta vad fan det är för det är extremt jobbigt och man vill ju inte åka på motorväg om hela bilen ska skaka. Sen så när jag ligger i 110 o så svänger vägen höger så brukar skakningarna dämpas, ibland helt o hållet. Ja däcken sitter fast. annars hade man ju hört ett susande ljud.

Skulle veta om någon har koll på det eller har lust o hjälpa mig med det, annars får ju en bilfirma kolla på det, men eftersom jag lämnat in den 2gånger utan att få bort det till 100% så börjar jag ju undra varför det kommer tillbaka!

Tacksam för alla svar förutom (sälj skiten) för det gör jag inte wink!

Peace

/Jesper

908 Inlägg
19 juni 2013
fälgen som e sne ? hade så på min saab. gick bra o köra tills man kom till 100km/h då började det skaka som fan

70 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Ska åka o kolla på det imorgon, det jag tänker på är att det kanske är så att jag satt på fel däck på fel ställe? det är ju inte samma vikter runtom..

Forummoderator
26 471 Inlägg
19 juni 2013
Inte så att det fattas centrumringar till sommarfälgarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Vet inte vad centrumring är yikes

70 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Tror inte jag har det, ska kolla upp det imorgon, får ta ett rejält snack med däckfirman wink!

116 Inlägg
19 juni 2013
Hade fälgarna varit "snea" hade det inte gått att balansera med OK resultat, hade ju bara velat ha mer och mer vikter?

Det jag kommer på såhär snabbt är väl om du har andra fälgar på sommarsulorna som kräver någon typ av centrumringar?

Forummoderator
26 471 Inlägg
19 juni 2013
Schteekjeppe skrev:
Vet inte vad centrumring är yikes

Det är ringar man klämmer runt navet, så att fälgarna verkligen ligger på plats då hålen på fälgarna kan misstämma en aning mot navets storlek.
Beroende på vilka fälgarna man har så behövs det ibland, och ibland inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fullvärdig medlem i NordicR
119 Inlägg
19 juni 2013
hade liknande problem på min gamla bil, googlade lite och många sa att man skulle börja med att kolla balanseringen, ok tänkte jag, kollade det och när dem snurrade däcken i maskinen ser vi att BÄGGE framdäcken är snea.. även om balanseringen annars var perfekt..

MVH

Go Hard Or Go Home

70 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
jag kommer göra följande, om något av däcken är snea, kommer jag be om fyra nya på plåt. så skiter jag i lm fälgarna, är dom snea gör dom ingen funktion, men mina vinterdäck skakar också i 110 så om inte dom också är snea så börjar jag ju undra smile!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
19 juni 2013
Däck kan vara ovala, men knappast både sommar och vinterdäcken.
Fäljarna kan vara skeva, men knappast både sommar och vinterfäljarna.

Har du balanserat allt korrekt, har monterade centrumringar och hjulinställningarna är OK så hade jag kollat: Bussningar i både fram och bakvagn samt stötdämparnas kondition. Inte helt ovanligt att dessa ger liknande vibrationer som obalanserade hjul.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

5 149 Inlägg
19 juni 2013
Har vart med om bilar som fått vibrationer när styrleder vart glappa. Brukar märkas mest i ratten dock. Annars brukar det bero på dåligt balanserade hjul eller ovala däck. Ovala fälgar kan gå att balansera så dom blir bra. Mina gamla fälgar var 12mm lägre i bulan men de märktes ej. Jobbarkompisen åker på dom nu och han märker inte häller av det. Är däcken ovala brukar de kännas.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
19 juni 2013
Har du balanserat även sommardäcken tidigare? hur käntes dom innan du böt till vinterdäck?

Skräp/smuts på navets anliggningsyta?
Är hjulskruvarna åtdragna? (LMfälgar kan behöva efterdragas.)
Kontrollera navdiametern på fälgarna och jämför med bilens navdiameter, 56.6mm har Corsa.
Glapp i någon länkarmslagring? då kan vibrationer uppstå.

Sök