Tanken var det men det blev trångt där bak. Bilen är väldigt trång i tunneln. Låg och mätte igår och ritade i CADen och kommer sätta fast generatorn på utgående axeln på växellådan istället. Ta fram en egen Hardyskiva liknande de ALU skivorna som finns men med remspår svarvade. Montera fast generatorn inne i kupen och dra remmar dit. Bygga en servislåda. Det kommer bli bra. Korta kablar till batteriet också.
Är det någon av mina följare som vet av en mera långsmal generator än B230 standard storlek i 40 till 80A storlek?
Tanken var det men det blev trångt där bak. Bilen är väldigt trång i tunneln. Låg och mätte igår och ritade i CADen och kommer sätta fast generatorn på utgående axeln på växellådan istället. Ta fram en egen Hardyskiva liknande de ALU skivorna som finns men med remspår svarvade. Montera fast generatorn inne i kupen och dra remmar dit. Bygga en servislåda. Det kommer bli bra. Korta kablar till batteriet också.
Är det någon av mina följare som vet av en mera långsmal generator än B230 standard storlek i 40 till 80A storlek?
Vad trycker generatorn om variationen i varvtal mellan växlarna? får den tillräckligt på ettan? och varvar den inte över på 6an?
Tanken var det men det blev trångt där bak. Bilen är väldigt trång i tunneln. Låg och mätte igår och ritade i CADen och kommer sätta fast generatorn på utgående axeln på växellådan istället. Ta fram en egen Hardyskiva liknande de ALU skivorna som finns men med remspår svarvade. Montera fast generatorn inne i kupen och dra remmar dit. Bygga en servislåda. Det kommer bli bra. Korta kablar till batteriet också.
Är det någon av mina följare som vet av en mera långsmal generator än B230 standard storlek i 40 till 80A storlek?
Vad trycker generatorn om variationen i varvtal mellan växlarna? får den tillräckligt på ettan? och varvar den inte över på 6an?
Har bara 5 växlar å 5an är 1:1 endast och då kan generatorn se toppvarv 9500rpm plus växlingen i remhjulen om längden på raksträcka tillåter. Ca 265kmh i toppfart. Kommer mesta dels nöta på 3an och 4an då borde det vara mellan 3500 till 7000 rpm på mellanaxeln. Kommer även ha ett lite större batteri så om generatorn inte orkar så finns det kräm i batteriet för ca 1 till 2 h drifttid.
Tanken var det men det blev trångt där bak. Bilen är väldigt trång i tunneln. Låg och mätte igår och ritade i CADen och kommer sätta fast generatorn på utgående axeln på växellådan istället. Ta fram en egen Hardyskiva liknande de ALU skivorna som finns men med remspår svarvade. Montera fast generatorn inne i kupen och dra remmar dit. Bygga en servislåda. Det kommer bli bra. Korta kablar till batteriet också.
Är det någon av mina följare som vet av en mera långsmal generator än B230 standard storlek i 40 till 80A storlek?
Vad trycker generatorn om variationen i varvtal mellan växlarna? får den tillräckligt på ettan? och varvar den inte över på 6an?
När Audi tävlade i IMSA-serien i USA med 90 quattro hade de faktiskt generatorn driven av kardanen, så visst går det Du kan ju också styra hur fort den snurrar genom att variera storleken på remskivan på både generator och kardan, så det går att räkna ut
Tanken var det men det blev trångt där bak. Bilen är väldigt trång i tunneln. Låg och mätte igår och ritade i CADen och kommer sätta fast generatorn på utgående axeln på växellådan istället. Ta fram en egen Hardyskiva liknande de ALU skivorna som finns men med remspår svarvade. Montera fast generatorn inne i kupen och dra remmar dit. Bygga en servislåda. Det kommer bli bra. Korta kablar till batteriet också.
Är det någon av mina följare som vet av en mera långsmal generator än B230 standard storlek i 40 till 80A storlek?
Vad trycker generatorn om variationen i varvtal mellan växlarna? får den tillräckligt på ettan? och varvar den inte över på 6an?
När Audi tävlade i IMSA-serien i USA med 90 quattro hade de faktiskt generatorn driven av kardanen, så visst går det Du kan ju också styra hur fort den snurrar genom att variera storleken på remskivan på både generator och kardan, så det går att räkna ut
Ja precis så. Har sett på bilder att schmits volvo 363 med F1 grejer på har sin generator där bak och drivs av mellanaxeln. Man får bara ta fram räknestickan och se till att man hamnar i rätt varvtalsområde.
Håller på med de sista plåtjobben inför blästring. Valde att plocka bort infästningen till mcp benen som var i aluminium och göra dem i 4mm stål istället. Har ingen möjlighet att svetsa aluminium hemma och behövde köra iväg bilen för att få till tvär staget mellan tornen.
Lite uppdatering. Dock inga bilder. Har det sista på motorn på tillverkning som jag inte kan göra själv i min lilla hobbysvarv. Efter det blir det planing av block, balansering och börja montera ihop motorn samt mäta in shimsen som måste iväg på tillverkning.
På karossen är det bara att få fast pedalstället, fäste vattenpumpen, Fäste expansionkärl och fäste för huvlåsen kvar. Sen är det blästring och grundmålningsdax :-)
Lite uppdatering. Dock inga bilder. Har det sista på motorn på tillverkning som jag inte kan göra själv i min lilla hobbysvarv. Efter det blir det planing av block, balansering och börja montera ihop motorn samt mäta in shimsen som måste iväg på tillverkning.
På karossen är det bara att få fast pedalstället, fäste vattenpumpen, Fäste expansionkärl och fäste för huvlåsen kvar. Sen är det blästring och grundmålningsdax :-)
Oj! när färgen väl är på så brukar det börja gå undan! blir så mycket roligare att jobba med lackade grejer.
Lite uppdatering. Dock inga bilder. Har det sista på motorn på tillverkning som jag inte kan göra själv i min lilla hobbysvarv. Efter det blir det planing av block, balansering och börja montera ihop motorn samt mäta in shimsen som måste iväg på tillverkning.
På karossen är det bara att få fast pedalstället, fäste vattenpumpen, Fäste expansionkärl och fäste för huvlåsen kvar. Sen är det blästring och grundmålningsdax :-)
Oj! när färgen väl är på så brukar det börja gå undan! blir så mycket roligare att jobba med lackade grejer.
Ja skall bli riktigt skoj att få börja montera ihop allt :-).
Har inte vart så mycket byggande det senaste men i helgen körde jag hela helgen. Blev klar med nästan allt. Bara 4 småsaker + slipa svetsfogar kvar att göra innan blästring.
Dragöglan fram
Expansionskärlet Original amazon :-) En av de få original grejerna kvar.
Sedan i bakgrunden håller jag lagt ut lite grejer som skall fräsas på motorn och tagit beslut att möblera om i motorrummet och få dit generator på vevaxeln. Svängningsdämparen som sitter på veven är till en 4G63 så hittade en generator för den bilen utan buss uppkoppling som jag skall göra ett fäste för på passagerarsidan.
Oljefilter och oljekylaren (värmeväxlaren 940 turbo original) sitter extern.