Innebär det att jag får köra med raka rör om jag konverterar till E85?

_XenoX_ Tekniker
17 juli 2013 · 221 Inlägg

UhrJr skrev:
Gör man det riktigt är det fullt lagligt.


Det finns en anledning till varför majoriteten av trimmade Saabar i Sverige går på e85.


(svar på ovanstående post)

Absolut jag kör med på E85! Den stora skillnaden är att Saab Bio power är tillverkad med en motor från fabrik som går på E85. Ford och Volvo har sina Flexifuel . Men som Svensson som du och jag kan inte regga en tex 945 98 med etanol konvertering.

Rätta mig om jag har fel!

Senast redigerat av _XenoX_ (17 juli 2013)

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

UhrJr skrev:
Gör man det riktigt är det fullt lagligt.


Det finns en anledning till varför majoriteten av trimmade Saabar i Sverige går på e85.


(svar på ovanstående post)

Och med riktigt menas?

rcy
17 juli 2013 · 1 705 Inlägg

Hurgorjag skrev:

UhrJr skrev:
Gör man det riktigt är det fullt lagligt.


Det finns en anledning till varför majoriteten av trimmade Saabar i Sverige går på e85.


(svar på ovanstående post)

Och med riktigt menas?

http://sv.bsr.se/about/ethanol-conversion/

Om Uhr har typgodkända konverteringar eller inte får han svara på själv, BSR var dom första som kom upp när jag googlade. smile

-stoffe-
17 juli 2013 · 1 271 Inlägg

svar på fråga nummer ett du får montera i m50b25 om du byter låda, bakaxel och broms system alltså ombyggt fordon

nummer 2 ja visst kan du byta till en 2.5 liter efter du reggat med 2.0 men krockar du bilen å försäkringbolaget märker de så sitter du illa till. (jag ska inte krocka säger du då men tänk om du blir på körd av ett fyllo?)

konventera bmw sugmotor till etanol är inte värt tiden då du ändå inte får köra utan kat.

nummer 3 en m50 utan ljuddämpare och katt låter inte alls gutt bara illa är fränt första 200meterna sen bara jobbigt har provat på båda vanos å ickevanos för skoj skull

nummer 4 visst kan du säkert lyckas få rediga värden på en m50 utan katt men de är inget sbp kommer gå med på pga att de är lika olagligt som att ta bort exempel lysen

sen så får inte bullernivån höjas med mer än 4DB vilket de aldrig mäter men men då en 318 med frabriks system inte är så hög ljuda kan du räkna ut själv hur mkt mer de låter.

när jag körde bana med min 525ix så hade jag två kattar (original) å sen en kort ljuddämpare som var dubbla 2.5tum  å de lät då 104db mätt från läktaren

så sluta jidra å börja googla innan du skämmer ut dig mer

WhoZWoddl3r Karosstekniker
17 juli 2013 · 288 Inlägg

Hurgorjag skrev:
Är det inte så att man slipper ha katalysator om bilen inte hade det original?

Även om din bil inte har katalysator orginal och du tar en motor från en nyare bil som har katalysator så är du tvungen att ha de på din bil också, man får ingen dispans bara för att din inte såldes med de.
Men om du skulle ta en gamal motor som där inte satt katalysator på orginal då behöver du heller inte ha de men du måste skaffa ett avgasintyg som är mer eller mindre omöjligt att få, men skulle man mot förmodan få ett sånt så har jag för mig att de kostar 5000kr mer att regbesiktiga en bil utan katylsator än en bil med.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

-stoffe- skrev:
svar på fråga nummer ett du får montera i m50b25 om du byter låda, bakaxel och broms system alltså ombyggt fordon

nummer 2 ja visst kan du byta till en 2.5 liter efter du reggat med 2.0 men krockar du bilen å försäkringbolaget märker de så sitter du illa till. (jag ska inte krocka säger du då men tänk om du blir på körd av ett fyllo?)

konventera bmw sugmotor till etanol är inte värt tiden då du ändå inte får köra utan kat.

nummer 3 en m50 utan ljuddämpare och katt låter inte alls gutt bara illa är fränt första 200meterna sen bara jobbigt har provat på båda vanos å ickevanos för skoj skull

nummer 4 visst kan du säkert lyckas få rediga värden på en m50 utan katt men de är inget sbp kommer gå med på pga att de är lika olagligt som att ta bort exempel lysen

sen så får inte bullernivån höjas med mer än 4DB vilket de aldrig mäter men men då en 318 med frabriks system inte är så hög ljuda kan du räkna ut själv hur mkt mer de låter.

när jag körde bana med min 525ix så hade jag två kattar (original) å sen en kort ljuddämpare som var dubbla 2.5tum  å de lät då 104db mätt från läktaren

så sluta jidra å börja googla innan du skämmer ut dig mer

Jag vill inte att bilen ska låta HÖGT. Jag vill höra det där sköna pludderljudet.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 juli 2013 · 3 929 Inlägg

Hurgorjag skrev:
Det låter ju skitskönt med raka rör på en M50B25 utan turbo!

http://www.youtube.com/watch?v=EqcU-Blvjpg

Haha sorry men det låter som vilken volvo som helst med kapade rör tongue Låter som en traktor.

Det du kan göra är att ta bort original katten, högg ut all innehåll och stoppa på den igen. Den sitter där, men inte vet dom att den är tom wink
Så gjorde vi på fars bil.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Hurgorjag skrev:
Det låter ju skitskönt med raka rör på en M50B25 utan turbo!

http://www.youtube.com/watch?v=EqcU-Blvjpg

Haha sorry men det låter som vilken volvo som helst med kapade rör tongue Låter som en traktor.

Det du kan göra är att ta bort original katten, högg ut all innehåll och stoppa på den igen. Den sitter där, men inte vet dom att den är tom wink
Så gjorde vi på fars bil.

Den låter ju riktigt skönt på tomgång. smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 juli 2013 · 3 929 Inlägg

Hurgorjag skrev:

Thunderbird88 skrev:

Hurgorjag skrev:
Det låter ju skitskönt med raka rör på en M50B25 utan turbo!

http://www.youtube.com/watch?v=EqcU-Blvjpg

Haha sorry men det låter som vilken volvo som helst med kapade rör tongue Låter som en traktor.

Det du kan göra är att ta bort original katten, högg ut all innehåll och stoppa på den igen. Den sitter där, men inte vet dom att den är tom wink
Så gjorde vi på fars bil.

Den låter ju riktigt skönt på tomgång. smile

Bubblade ju som en vietnamesisk fiskebåt.... yikes

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Hurgorjag skrev:

Thunderbird88 skrev:

Haha sorry men det låter som vilken volvo som helst med kapade rör tongue Låter som en traktor.

Det du kan göra är att ta bort original katten, högg ut all innehåll och stoppa på den igen. Den sitter där, men inte vet dom att den är tom wink
Så gjorde vi på fars bil.

Den låter ju riktigt skönt på tomgång. smile

Bubblade ju som en vietnamesisk fiskebåt.... yikes

Jag tycker det låter skönt. smile

Johan85 Avstängd
17 juli 2013 · 1 418 Inlägg

Hurgorjag skrev:

Thunderbird88 skrev:

Hurgorjag skrev:

Den låter ju riktigt skönt på tomgång. smile

Bubblade ju som en vietnamesisk fiskebåt.... yikes

Jag tycker det låter skönt. smile

så du ska ska stå på tomgång hela tiden?
när du åker runt med ett avgassystem som låter som i filmen så kommer varenda jävel du åker förbi störa sig:S
och minsta grej du gör som snuten ser så kommer du bli stoppad och bötfälld..
men du kanske ska stå långt in i skogen och lyssna på tomgången?big_smilebig_smile

Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Johan85 skrev:

Hurgorjag skrev:

Thunderbird88 skrev:

Bubblade ju som en vietnamesisk fiskebåt.... yikes

Jag tycker det låter skönt. smile

så du ska ska stå på tomgång hela tiden?
när du åker runt med ett avgassystem som låter som i filmen så kommer varenda jävel du åker förbi störa sig:S
och minsta grej du gör som snuten ser så kommer du bli stoppad och bötfälld..
men du kanske ska stå långt in i skogen och lyssna på tomgången?big_smilebig_smile

Haha, så länge man inte drar på som fan så låter den ju riktigt skönt. smile

Den låter ju inte högt sålänge man kör lugnt. Tror inte någon stör sig i så fall!

KHRacing
17 juli 2013 ·

_XenoX_ skrev:
Absolut jag kör med på E85! Den stora skillnaden är att Saab Bio power är tillverkad med en motor från fabrik som går på E85. Ford och Volvo har sina Flexifuel . Men som Svensson som du och jag kan inte regga en tex 945 98 med etanol konvertering.
Rätta mig om jag har fel!

F E L ! smile

inga problem att regga med E85 konvertring men det kräver bla. effektintyg (eriöst sådant) intyg på slangar/packning/pump, etc etc

det är även lättare att göra E85-omregnigen i samabnd med exepelvis regning som ombyggt fordon,, för då försvinner helfordonsgodkännandet, om det nu är ett helfordonsgodkänt fordon.

Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Usch vad man blir deprimerad av bilar. Vilket jävla nojs det verkar vara att slänga in en M50 E85 i en E30... Alla säger olika och det gör en väldigt arg.

Johan85 Avstängd
17 juli 2013 · 1 418 Inlägg

Hurgorjag skrev:
Usch vad man blir deprimerad av bilar. Vilket jävla nojs det verkar vara att slänga in en M50 E85 i en E30... Alla säger olika och det gör en väldigt arg.

du behöver en m50b25 med låda från en donator bil sen uppgradera till störr bromsar.
och ska du köra e85 så slänger du in ett eftermarknadssprut och håller e85 i tanken och mappar det.
sen sätter du på ett ordentligt avgassystem med katt när du reggbesiktar bilen.
efter det kan du göra vad du vill med avgaset ända till polisen stoppar dig eller att du ska besikta igen, vad är så svårt? så är det väll för alla?

LeafBox Lat Perfektionist
17 juli 2013 · 6 359 Inlägg

Hurgorjag skrev:
Usch vad man blir deprimerad av bilar. Vilket jävla nojs det verkar vara att slänga in en M50 E85 i en E30... Alla säger olika och det gör en väldigt arg.

Det är för att du frågar på ett öppet forum där "alla vet allt". Ring SFRO istället för korrekta svar, tills dess kan du ju läsa;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Senast redigerat av LeafBox (17 juli 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 juli 2013 · 839 Inlägg

Hurgorjag skrev:

UhrJr skrev:
Gör man det riktigt är det fullt lagligt.


Det finns en anledning till varför majoriteten av trimmade Saabar i Sverige går på e85.


(svar på ovanstående post)

Och med riktigt menas?

Man ställer om mjukvaran för att anpassa den för etanol.
Många tror att det är bara att montera 30% större spridare, men det är fel.

Sen pratar biltillverkarna om att man måste byta det ena och det andra för att kunna köra på e85, men det är mer skröna än sanning bara för att kunna sälja deras dyra påkostade etanolbilar.
Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

UhrJr skrev:

Hurgorjag skrev:

UhrJr skrev:
Gör man det riktigt är det fullt lagligt.


Det finns en anledning till varför majoriteten av trimmade Saabar i Sverige går på e85.


(svar på ovanstående post)

Och med riktigt menas?

Man ställer om mjukvaran för att anpassa den för etanol.
Många tror att det är bara att montera 30% större spridare, men det är fel.

Sen pratar biltillverkarna om att man måste byta det ena och det andra för att kunna köra på e85, men det är mer skröna än sanning bara för att kunna sälja deras dyra påkostade etanolbilar.
Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Jag vill inte hålla med dig där. Jag har 2 bilar som går på E85! En 240 83a och en 88a Båda har standard LH 2,2 med 2 olika modifikationer. 88an som inte är trimmad har jag ENDAST monterat en ställbar BTR och den går precis lika bra som om den skulle gå på bensin. Något tjurig kall men annars klockrent. Dessutom standardspridare på typ 190 ynka cc .. Den andre är ganska uppskrämd och den krävde större spridare samt ställbar bränslereglering som jag lödde i själv, Men annars är det samma slangar och oringar från 83 rep 88 . Så jag vet inte va folk gnyr om. Jag hörde den här diskutionen att det ska modifieras å byta slangar å till o med att det tar på motorn etc för några årsen, så jag var ju tvungen å testa. Inget de dom sagt har hänt, fakta får man när man testar själv big_smile

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

_XenoX_ skrev:

UhrJr skrev:

Hurgorjag skrev:

Och med riktigt menas?

Man ställer om mjukvaran för att anpassa den för etanol.
Många tror att det är bara att montera 30% större spridare, men det är fel.

Sen pratar biltillverkarna om att man måste byta det ena och det andra för att kunna köra på e85, men det är mer skröna än sanning bara för att kunna sälja deras dyra påkostade etanolbilar.
Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Jag vill inte hålla med dig där. Jag har 2 bilar som går på E85! En 240 83a och en 88a Båda har standard LH 2,2 med 2 olika modifikationer. 88an som inte är trimmad har jag ENDAST monterat en ställbar BTR och den går precis lika bra som om den skulle gå på bensin. Något tjurig kall men annars klockrent. Dessutom standardspridare på typ 190 ynka cc .. Den andre är ganska uppskrämd och den krävde större spridare samt ställbar bränslereglering som jag lödde i själv, Men annars är det samma slangar och oringar från 83 rep 88 . Så jag vet inte va folk gnyr om. Jag hörde den här diskutionen att det ska modifieras å byta slangar å till o med att det tar på motorn etc för några årsen, så jag var ju tvungen å testa. Inget de dom sagt har hänt, fakta får man när man testar själv big_smile

Skall tillägga att alla modeller kanske inte funkar med en enkel setup, så jag uppmanar ingen att göra det. Om man inte vill meka i vetenskapens namn hehe

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 juli 2013 · 3 929 Inlägg

_XenoX_ skrev:

UhrJr skrev:

Hurgorjag skrev:

Och med riktigt menas?

Man ställer om mjukvaran för att anpassa den för etanol.
Många tror att det är bara att montera 30% större spridare, men det är fel.

Sen pratar biltillverkarna om att man måste byta det ena och det andra för att kunna köra på e85, men det är mer skröna än sanning bara för att kunna sälja deras dyra påkostade etanolbilar.
Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Jag vill inte hålla med dig där. Jag har 2 bilar som går på E85! En 240 83a och en 88a Båda har standard LH 2,2 med 2 olika modifikationer. 88an som inte är trimmad har jag ENDAST monterat en ställbar BTR och den går precis lika bra som om den skulle gå på bensin. Något tjurig kall men annars klockrent. Dessutom standardspridare på typ 190 ynka cc .. Den andre är ganska uppskrämd och den krävde större spridare samt ställbar bränslereglering som jag lödde i själv, Men annars är det samma slangar och oringar från 83 rep 88 . Så jag vet inte va folk gnyr om. Jag hörde den här diskutionen att det ska modifieras å byta slangar å till o med att det tar på motorn etc för några årsen, så jag var ju tvungen å testa. Inget de dom sagt har hänt, fakta får man när man testar själv big_smile

Förlåt men vad är det du inte håller med om?
För det du rabblade upp nu var exakt samma sak som han skrev...

Förutom original spridare, det är vettigt att byta upp sig. Du behöver inte säga emot det. Bara för att du inte gjorde det så betyder det inte att det är ett vettigt val. Gissar samtidigt på att det är en original bil du gjort det på, right?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang