Innebär det att jag får köra med raka rör om jag konverterar till E85?

_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

_XenoX_ skrev:

UhrJr skrev:
Man ställer om mjukvaran för att anpassa den för etanol.
Många tror att det är bara att montera 30% större spridare, men det är fel.

Sen pratar biltillverkarna om att man måste byta det ena och det andra för att kunna köra på e85, men det är mer skröna än sanning bara för att kunna sälja deras dyra påkostade etanolbilar.
Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Jag vill inte hålla med dig där. Jag har 2 bilar som går på E85! En 240 83a och en 88a Båda har standard LH 2,2 med 2 olika modifikationer. 88an som inte är trimmad har jag ENDAST monterat en ställbar BTR och den går precis lika bra som om den skulle gå på bensin. Något tjurig kall men annars klockrent. Dessutom standardspridare på typ 190 ynka cc .. Den andre är ganska uppskrämd och den krävde större spridare samt ställbar bränslereglering som jag lödde i själv, Men annars är det samma slangar och oringar från 83 rep 88 . Så jag vet inte va folk gnyr om. Jag hörde den här diskutionen att det ska modifieras å byta slangar å till o med att det tar på motorn etc för några årsen, så jag var ju tvungen å testa. Inget de dom sagt har hänt, fakta får man när man testar själv big_smile

Förlåt men vad är det du inte håller med om?
För det du rabblade upp nu var exakt samma sak som han skrev...

Förutom original spridare, det är vettigt att byta upp sig. Du behöver inte säga emot det. Bara för att du inte gjorde det så betyder det inte att det är ett vettigt val. Gissar samtidigt på att det är en original bil du gjort det på, right?

Detta är raka motsatsen mot vad jag sa ::Många tror att det är bara att montera 30% större spridare, men det är fel.

Nr 2 :: Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Ja går bilen som den skall original med originalspridare så behöver man inte byta? Då får du ju ev bara högre bränsleförbrukning. Sen nämde jag 2 olika varianter som jag har med en original och en trimmad

Senast redigerat av _XenoX_ (18 juli 2013)

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 juli 2013 · 3 929 Inlägg

Varför är det fel?
Du har ju lägre energi i E85 och det måste man kompensera med mer bränsle = större spridare krävs.

Du borde verkligen se över spridarna i din bil tror jag, har du kört med bredbandslambda och kikat vad du har för bränsle/luft blandning på fullgas då? Vad har du för duty cycle på spridarna?
Bara för att det fungerar så betyder det inte att det är bra. Sitter du på 98% duty cycle på spridarna så fungerar det ju, men det är knappast bra...

Senast redigerat av Thunderbird88 (18 juli 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Varför är det fel?
Du har ju lägre energi i E85 och det måste man kompensera med mer bränsle = större spridare krävs.

Du borde verkligen se över spridarna i din bil tror jag, har du kört med bredbandslambda och kikat vad du har för bränsle/luft blandning på fullgas då? Vad har du för duty cycle på spridarna?
Bara för att det fungerar så betyder det inte att det är bra. Sitter du på 98% duty cycle på spridarna så fungerar det ju, men det är knappast bra...

Alltså, Jag har varken bredbandslamda eller något annat hjälpmedel för att se hur motorn mår. Jag är från förgasarvärlden från början. Man har fått känna sig fram via högerfoten.

Klart det "kan" gå för magert. Det märkte jag i en annan bil jag hade. Men jag har jämfört lite spridare och i mitt fall så fanns det inget behov av större spridare på min standardbil för det gjorde ingen skillnad förutom på toppvarven.

Där i mot på min trimmade så fick jag inte lasta mer än halvgas innan den spikade. Då räckte inte ens påslag med 30% bränsle. Jag fick stega upp till turbospridare för att få det att funka. Nu dränker jag motorn om jag skulle pilla på justeringen.

Men vad jag menade va att det är inte alltid tvång att byta spridare m.m för att den skall gå på etanol. Ett exempel är kompisens Mondeo från sent 90tal. det var bara att tanka å se glad ut. Man kanske skall säga att varje fall är unik?

Det där med att etanolen har lägre energi kan jag inte argumentera i mot för jag inte forskat något alls i det. Vet bara att det är snällare mot spikningar. Men har något längre brinntid

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 juli 2013 · 3 929 Inlägg

Du kan absolut inte känna en spridares duty cycle med högerfoten. Du vet den när spridaren pajjar av överbelastning.

Jag förstår helt klart din poäng, man måste inte. Men jag anser att ska man byta till E85 så ska man uppgradera bränsle sidan, dvs minst spridare. Även pump ifall det skulle behövas.

Det är snällare mot spikningar för att det är högre oktan tal (104 om man inte missminner mig). Och iochmed att det då hanterar spikningar bättre kan man ställa bak tändningen ännu mer och få ut mer effekt wink Samt så kan man också ladda på mer laddtryck när man får anti-spiknings effekten. Samt eftersom man måste pytsa i mer soppa i cylindern så blir det kylning också.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
rcy
18 juli 2013 · 1 705 Inlägg

UhrJr skrev:
Sen pratar biltillverkarna om att man måste byta det ena och det andra för att kunna köra på e85, men det är mer skröna än sanning bara för att kunna sälja deras dyra påkostade etanolbilar.
Att etanolen skulle äta upp slangar och tank mm innifrån är ju bara för roligt. På en gammal bil, kanske (70-talare).
Men inte en modern bil.

Vill inte riktigt hålla med dig där.
Har sett både bränslepumpar och bränsleslangar ge upp totalt efter bara några dagar med etanol.
Men visst, 90% av alla pumpar och slangar har inga problem med E85, men det finns faktiskt dom som bokstavligt talat löser upp sig.

Men vi är väl båda Saab-freak, och där är det inga problem alls att köra E85. Fast det behöver jag nog knappast berätta för dig. smile

_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Det måste ju vara extrem fall då?
Jag hänger bara upp mig på folk som säger att det inte går. Sen att motorn mår och eventuellt går bättre med andra spridare vet jag ju med. Men de funkar med enkla ingrepp med.

Jag läste lite snabbt på transportdatabladen mellan 95 och E85 och det skiljer sig nästan på alla punkter. Medan Bensin har en flamfunkt på -40 så har etanol det på +17 . Det mest intresanta va explotionsområdet . Försökte hitta vad bensinen hade i energivärde men de nämner som inte i bladen. bara på etanol ??

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
rcy
18 juli 2013 · 1 705 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Det måste ju vara extrem fall då?
Jag hänger bara upp mig på folk som säger att det inte går. Sen att motorn mår och eventuellt går bättre med andra spridare vet jag ju med. Men de funkar med enkla ingrepp med.

Jag läste lite snabbt på transportdatabladen mellan 95 och E85 och det skiljer sig nästan på alla punkter. Medan Bensin har en flamfunkt på -40 så har etanol det på +17 . Det mest intresanta va explotionsområdet . Försökte hitta vad bensinen hade i energivärde men de nämner som inte i bladen. bara på etanol ??

Man brukar väl räkna med att E85 har ungefär 30% lägre energiinnehål än bensin.
Mina egna högst amatörmässiga uträkningar vid pumpen pekar mer mot 20%, men kan säkert vara andra faktorer som spelar in oxå.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 juli 2013 · 3 929 Inlägg

rcy skrev:

_XenoX_ skrev:
Det måste ju vara extrem fall då?
Jag hänger bara upp mig på folk som säger att det inte går. Sen att motorn mår och eventuellt går bättre med andra spridare vet jag ju med. Men de funkar med enkla ingrepp med.

Jag läste lite snabbt på transportdatabladen mellan 95 och E85 och det skiljer sig nästan på alla punkter. Medan Bensin har en flamfunkt på -40 så har etanol det på +17 . Det mest intresanta va explotionsområdet . Försökte hitta vad bensinen hade i energivärde men de nämner som inte i bladen. bara på etanol ??

Man brukar väl räkna med att E85 har ungefär 30% lägre energiinnehål än bensin.
Mina egna högst amatörmässiga uträkningar vid pumpen pekar mer mot 20%, men kan säkert vara andra faktorer som spelar in oxå.

Jag själv tror runt 20%, men jag räknar på 30-40% när jag bygger. Better be safe than sorry.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
rcy
18 juli 2013 · 1 705 Inlägg

Googlade lite snabbt och hittade detta.

E100 (alltså ren etanol, inte E85):
Energiinnehåll: 12500 btu/lb
Blandningsförhållande med luft för max effekt: 6,5:1
Oktantal: 108-115

Bensin:
Energiinnehåll: 19000btu/lb
Blandningsförhållande: 12:1
Oktantal: 96

_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

rcy skrev:

_XenoX_ skrev:
Det måste ju vara extrem fall då?
Jag hänger bara upp mig på folk som säger att det inte går. Sen att motorn mår och eventuellt går bättre med andra spridare vet jag ju med. Men de funkar med enkla ingrepp med.

Jag läste lite snabbt på transportdatabladen mellan 95 och E85 och det skiljer sig nästan på alla punkter. Medan Bensin har en flamfunkt på -40 så har etanol det på +17 . Det mest intresanta va explotionsområdet . Försökte hitta vad bensinen hade i energivärde men de nämner som inte i bladen. bara på etanol ??

Man brukar väl räkna med att E85 har ungefär 30% lägre energiinnehål än bensin.
Mina egna högst amatörmässiga uträkningar vid pumpen pekar mer mot 20%, men kan säkert vara andra faktorer som spelar in oxå.

Det har jag hört med. och jag tycker det lutar mot 20% med. För hur kan jag annars köra min på 1,16 l milen ?
Sen kan man säkert optimera kammar och tändning så man kan utnyttja bränslet mer effektivt. Har bensin en hypotetisk siffra 1,0 i brinntid så har etanol 1,2 . Skulle ju tro att långslagiga motorer typ som "diesel" principen borde klara etanolen bättre. Men om man nu har en 2 liters rak sexa med moppekolvar i så kan man alltid boosta bränslet som kompensation tongue

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

rcy skrev:
Googlade lite snabbt och hittade detta.

E100 (alltså ren etanol, inte E85):
Energiinnehåll: 12500 btu/lb
Blandningsförhållande med luft för max effekt: 6,5:1
Oktantal: 108-115

Bensin:
Energiinnehåll: 19000btu/lb
Blandningsförhållande: 12:1
Oktantal: 96

Källa?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Bensin Eksplosjonsgrenser (ca. vol% i luft): NEG: 1.4 ØEG: 7.6

Etanol (E85)
Övre/undre gränser för
antändlighet eller explosion                     3 - 9 % (V)

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
rcy
18 juli 2013 · 1 705 Inlägg

_XenoX_ skrev:

rcy skrev:
Googlade lite snabbt och hittade detta.

E100 (alltså ren etanol, inte E85):
Energiinnehåll: 12500 btu/lb
Blandningsförhållande med luft för max effekt: 6,5:1
Oktantal: 108-115

Bensin:
Energiinnehåll: 19000btu/lb
Blandningsförhållande: 12:1
Oktantal: 96

Källa?

Two-Stroke Performance Tuning, A. Bell, Haynes Publishing; Second edition, ISBN 1859606199

Hade gärna delat med mig av en länk, men tror inte licensen tillåter det. smile

_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Bara den är trovärdig och det verkar den vara.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
rcy
18 juli 2013 · 1 705 Inlägg

Nu är det ju så att man inte bara kan titta på energiinnehåll när man beräknar effekt.

Om vi antar att siffrorna ovan är korrekta (nu orkar jag inte räkna om till SI-enheter så siffrorna är fel men procenten borde ändå stämma, samt att jag räknar på en perfekt förbränning) så borde det på ett kilo luft bli nåt i stil med...

Etanol: 1 / 6,5 = 0,1538
0,1538 * 12500 = 1923
Alltså ca 1923 btu per förbränning

Bensin: 1 / 12 = 0,083
0,083 * 19000 = 1583
1589 btu per förbränning

Bensin ger således ca 82% av effekten som etanol ger, räknat per förbränning.
Det visar att du kan plocka ut mer effekt med etanol trots lägre energiinnehåll.

Nu är detta bara teoretiska siffror. I praktiken kör man på E85, inte E100, men det kompenseras mer än väl av etanols högre oktantal vilket tillåter aggressivare tändning och högre kompression. Framförallt turbobilar kan dra stor nytta av detta då dom helt enkelt kan ladda på mer luft i varje förbränning och därmed få högre effekt.

Peter_5565
18 juli 2013 · 326 Inlägg

rcy skrev:
Har sett både bränslepumpar och bränsleslangar ge upp totalt efter bara några dagar med etanol.
Men visst, 90% av alla pumpar och slangar har inga problem med E85, men det finns faktiskt dom som bokstavligt talat löser upp sig.

Är inte det bara en skröna? Jag har då aldrig hört nån ute i verkligheten säga att dom fått problem genom att slangar och dylikt lösts upp i alla fall.

Den här killen har ju testat lite längre tid:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 juli 2013 · 3 929 Inlägg

Peter_5565 skrev:

rcy skrev:
Har sett både bränslepumpar och bränsleslangar ge upp totalt efter bara några dagar med etanol.
Men visst, 90% av alla pumpar och slangar har inga problem med E85, men det finns faktiskt dom som bokstavligt talat löser upp sig.

Är inte det bara en skröna? Jag har då aldrig hört nån ute i verkligheten säga att dom fått problem genom att slangar och dylikt lösts upp i alla fall.

Den här killen har ju testat lite längre tid:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

Det finns dom som har haft problem.
Om det har berott på etanolen eller något annat det vet jag ej.

Min far har kört E85 i sin bil dom senaste 3-4 åren utan problem.
Detta är andra året i min bil utan problem.

Men det kan uppkomma problem. Det är inte 100% säkert ifrån det. Men 99% av fallen så är det ju inga problem alls.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Lanjin
18 juli 2013 · 757 Inlägg

det är varken slangar eller pumpar som löser upp sig. det är hartsen som bensinen efterlämmnar som läser upp sig och beckar igen isf

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 juli 2013 · 3 929 Inlägg

Lanjin skrev:
det är varken slangar eller pumpar som löser upp sig. det är hartsen som bensinen efterlämmnar som läser upp sig och beckar igen isf

Hur ser det ut?
Jag har sett folk som har fått en grå-aktig klegga som gjort totalstopp i filtrerna efter att ha switchat till E85

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
_XenoX_ Tekniker
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Lanjin skrev:
det är varken slangar eller pumpar som löser upp sig. det är hartsen som bensinen efterlämmnar som läser upp sig och beckar igen isf

Hur ser det ut?
Jag har sett folk som har fått en grå-aktig klegga som gjort totalstopp i filtrerna efter att ha switchat till E85

Jag kan tro!! Alltså ingen fakta nu, men det är ju skillnad på slang och slang. Med dagens besparingar och miljökrav så kan jag tro att det ändrats en hel del i ingridienserna på soppaslangen.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang