Saab 9-5 vector mål ca 300hk lite frågor

Roberttt
21 juli 2013 · 25 Inlägg

hallå, har sökt runt och försökt komma fram till hur jag ska göra, men behöver har lite råd och tips tror jag,
jag köpte mej en vector sportkombi -02 2.0t med rasad motor , den är nordic 2 trimmad (225hk)
min tanke är nu då att lyfta ur motorn och få tag i en t5 botten ink kammar från en 9000 eller tidigt 9.3 va?
sen köra då t5 blocket(kolv,vev, stakar)  med t7(min) kring utrustning ska väl passa ? och min(t7 ) topp osv, då kör man med t5an packning va ?, frågan är då ska man leta reda på ett 2.3 liters block (t5), och hur blir de med mappningen ?

när man ändå nu då är på väg och har motorn nere, vad hade ni gjort om ni varit jag? . håller växellåda och koppling, om jag nu vill ha en cirka 300 hk när jag är klar, toppen klarar det väl ?
är ändå lite begrännsad i budgeten, de blir inga kopplingar och diff för 20 tusen utan isåfall slänga i areo koppling eller så om de är nödvändigt?
vad hade jag behövt mer på ett ugefär om jag nu får ihop med 2.3l och med den setupen den har idag, 2.5 sport sitter på. är de btr.filter större ic. lite goare turbo sen är man där ? spridare,630cc? såklart en mappning, men grånglar jag till det med mappningen om jag kör 2.3 är de nordic 2 helt bortkastat isåfall

tacksam för lite ideer och tankar
mvh

Roberttt
23 juli 2013 · 25 Inlägg

Ingen som kan säga om jag ens tänker lite rätt smile?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
23 juli 2013 · 839 Inlägg

Det är mycket jobb i det där. Ska du göra allt själv? Om inte så tipsar jag om att endast byta kolvarna till smidda.
Jag tycker du svarar på dina flesta frågor.

Ställ dom igen lite mer uppstaplade och lättare att förstå så ska jag svara.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
finuvali
23 juli 2013 · 2 Inlägg

Hej, nice projekt

en tips, svarva T5kolvarna och använda T7-an stålpackning som holler mycket bätre

mvh
Valentin

FatManCustoms grön aktivist
23 juli 2013 · 846 Inlägg

Samma block på 2.0 och 2.3 förresten!

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Roberttt
23 juli 2013 · 25 Inlägg

Tack för lite svar.
Vad är de som blir mycket mer jobb än att bara byta till ett likadant block smile?
Jag såg de bara som ett vettigt allternativ istället för orginal när man ändå har de nere?
Vad klarar org koppling och låda ?
Är nordic 2 trimmet pengar inskön eller går de att fin justera det så att de fungerar med 2.3l?
Hur mycket svarva av kolvar  för att använda t7 packning och topp ( 1.1 mm?

Hur är ett t5block som gått 28000 mil. Är de i behov av nya kolvringar och vevlager. Kam/balans kedja mm tror ni ?
Är en bruks bil så vill ha en driftsäker motor och lagom pengar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang