1799
Sök

Saab 9000 CSE cab

Bilen, en Saab 9000 -94:a med automatlåda tycktes vara en bra start. Öppningsbara dörrar framtill och en udda mod på resterande delar.

22 716 Visningar
Projektet avslutat 8 september 2014
74 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#1
Alltid velat ha en cab, så varför inte göra den själv av en modell som fabriken glömde att göra den på?
Noga, hållbart, och framför allt ingen tidsplan. Bara för att man säkerligen stöter på beskymmer här & var smile


74 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-153d871b9b0e4832950a44d6d2b97490.jpg


74 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-b301c1578750d74e67060f0338b506aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-a0205694f9dfb958274cea0a82f24622.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-d61957d3970149cabb6161cd4f33cdc0.jpg


pim_pim
24 juli 2013
#4
Fränt projekt !

74 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-4e90ae0600201db7b25fa4b41c8d4289.jpg


74 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-46ae84c484358fc6664da9ca834cd4df.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-a6886db17e386967aaf5f0f8d794d870.jpg


490 Inlägg
25 juli 2013
#8
Fränt projekt!
Men sitter inte dom förstärkningsbalkarna lite väl långt ner?
Har du kollat i "cab-instruktions-boken"  som Bilprovningen har?

Har gjort en egen MB 190 cab, men funderar på att bygga en 9k CD cab så småningom.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

74 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#9
robertfab skrev:
Fränt projekt!
Men sitter inte dom förstärkningsbalkarna lite väl långt ner?
Har du kollat i "cab-instruktions-boken"  som Bilprovningen har?

Har gjort en egen MB 190 cab, men funderar på att bygga en 9k CD cab så småningom.

Enligt sfro's nya handbok så rekommenderar de en förhöjning på tröskeln till måttet mellan 70-100mm över orginalet.
Sen krävs det givetvis mer än bara förstärkning av trösklar såklart. Håller tummarna att du kommer igång med saaben snart nog. Måste juh ha nån att åka med sen juh wink


490 Inlägg
26 juli 2013
#10
Kanon!

Hur gör du med bagageluckan, och bakrutan?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
26 juli 2013
#11
Har funderat på ett liknande projekt. Men då istället att man kör targa tak. altså bara själva plåten på taket som är löstagbar och behöver då minimalt med förstärkningar till chassiet. Man skär altså ut plåten innanför ramen på taket.
Senast redigerat av Eddy (26 juli 2013)


74 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#12
Eddy skrev:
Har funderat på ett liknande projekt. Men då istället att man kör targa tak. altså bara själva plåten på taket som är löstagbar och behöver då minimalt med förstärkningar till chassiet. Man skär altså ut plåten innanför ramen på taket.

Vore coolt, bara köra igång funderingarna till verklighet smile . Fast frågan är då vart man förvarar plåttargan under färd? Skulle det vara delat så att det blir mera hanterbart vid både montering och frakt?


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
26 juli 2013
#13
Sundberg_01 skrev:
Eddy skrev:
Har funderat på ett liknande projekt. Men då istället att man kör targa tak. altså bara själva plåten på taket som är löstagbar och behöver då minimalt med förstärkningar till chassiet. Man skär altså ut plåten innanför ramen på taket.

Vore coolt, bara köra igång funderingarna till verklighet smile . Fast frågan är då vart man förvarar plåttargan under färd? Skulle det vara delat så att det blir mera hanterbart vid både montering och frakt?

På takräcket!


74 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#14
robertfab skrev:
Kanon!

Hur gör du med bagageluckan, och bakrutan?

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-a8fac4bd89433cf7ca594913aa1d9d9d.jpg


Jag krossade rutan på luckan då den kändes enklast för stunden, satt så mycket plast o skit upptill som man inte såg något slut på. Skar sedan av överliggaren med vinkelslip. Sen värmepistol o plattmejsel för att få bort gummilisten nertill. Tanken är att ha öppningsbar baklucka på något vis. Fann en bra lösning på bmw e36 som jag ska försöka sno roll


490 Inlägg
26 juli 2013
#15
volvo 740 huvgångjärn, det hade en kille jag kände på sin bagagelucka.
men då öppnades den bakåt "ala jänkare-pickup".... inte uppåt som en sedan, därav mitt val av en 9k CD istället för en CSE.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

74 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-4de3cf8a19e7eaca204ca09ae9533b0b.jpg

Krysset satt där gamla baksätet var, förhöjd tröskel även på passagerarsidan, bakre hjulhus uppstadgat. Bara förarsidan kvar innan taket ryker smile


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
29 juli 2013
#17
Fasen så trevligt!

huehue

74 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-c4b3a7011cf4b681155ebef36ff570c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-35ab24cc00255edbc94582e953d68f61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-c732e97168e373180bbd02b053846ea9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-a94b5374fb2365c3b5607989a536a019.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-b0212bb4317539ad0d6849101167b71e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-4420eaa62d270627a9876be873a6e41d.jpg


74 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#19
Allt bara grovkapat, mycket finlir återstår. Sparat med flit en bit på b-stolpen då jag gärna vill ha tre-punkts bälten.
Bilens bakdörrar kommer att läggas igen, bilen blir två sittsig. Öppningsbar baklucka. Ja, en hel del men roligt finlir.
Har talat med sfro idag och tid för bygg-besikning ligger nära. Sen får vi se i vilken ordning allt blir till.


172 Inlägg
1 augusti 2013
#20
Följer med glädje !! smile



Sök