2384
Sök

E85 BMW e30 m20b20

118 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Tjena! skulle vilja ha lite info!
Sugen på o tanka lite e85 istället för vanligt 95.

BMW e30 m20b20   lilla 2L 6an

Motorn är helt original, måste jag byta nått? 
Måste jag ha större spridare?  (soppa rör ska bytas till Biltemas 8mm)
håller pumpen för e85 eller måste jag ha en annan?
va ska jag ha för soppa tryck?

för de jag hört är att pumpen kanske inte gillar de. och att spridare får jobba lite för hårt. dom ska ju skicka
in typ 130% istället för 100% soppa.

Gör detta för att tanka någon krona billigare och för att i framtiden kanske sätta på en turbo smile
alla svar o tips uppskattas! big_smile

1 319 Inlägg
14 augusti 2013
Jag skulle byta spridare till några som flödar typ 40% mer än dom gamla och se hur det går. Om man höjer bränsletryck för mycket så kan man få en dålig sprutbild av spridarna, så det är nog bättre att byta till nya.

Folk har pratat många gånger om att man tar bort gamla beläggningar och kan klegga igen insug och lösa upp slangar, medans vissa tester visar att inte ett dugg händer. Det är ju 10% etanol i vanlig e95 nu så jag skulle inte var allt för orolig.

Jag körde etanol i typ 1500 mil på en Volvo rödblock i och för sig, och det gick perfekt med större spridare. Jobbigt när det var 5 gradigt och neråt dock.

_----------'

118 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Jag har faktiskt 6st spridare från en m30b30 dom lär ju va större? de är ju 1l större motor.
tror du dom funkar? smile

Och märker man att de går konstig så får man ju prova annat.
man märker ju rätt fort om pumpen lägger av. och då är de ju bara skaffa en annan.

och jaa de är ju lite träligt på vintern men de ska nog gå.

Hur är de med tändningen måste man ändra den?

1 319 Inlägg
14 augusti 2013
Angående spridare så kolla vad det står på dom och googla fram vad dom flödar. Brukar gå att hitta ganska lätt. Jag skulle inte gissa, jag skulle hellre söka runt och se hur det är.

Många som kör etanolkonverterad standard motor kör ju förvärmd etanol, bränsleslangar virade runt vatten slangen osv, med mera förtändning och högre kompression. Riktigt nörderi på att åka billigt för en del. Finns ett annat forum som jag inte kommer ihåg där det finns massvis av erfarenhet från liknande grejer. Du måste inte ändra tändning men du tjänar effekt på det om du nu gör det.

Och angående kallstarter vet jag att visa kör med bensin vid start ögonblicket, dom har något liten reservoar med bensin som dom kör med när dom startar för att sen byta över till etanol. Jag hade stora problem vid 0 gradigt och neråt, tog flera minuter att få igång Volvon med ren etanol och spridarkonverterad på vintern, vid typ -5 ner till -10 var det inte alls kul, var orolig att inte komma hem ibland. Jag började stå i garaget varje dag och undvek att parkera länge ute hela den vintern så jag klara mig men jag skulle inte vilja åka iväg långt och stå ute i skogen i -20 och pröva att starta med bara etanol. Men det är bara min lilla erfarenhet, finns ju andra etanol bilar som startar i kyla så det går säkert att lösa på något bra sätt.
Senast redigerat av sleepyoh (14 augusti 2013)

_----------'

118 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
En kompis sa att man kan blanda lite själv om vi säger 50/50 med e85 och 95 på vintern så bår de jätte bra om inte motorn börjar sura.

Och aa då ska jag ändra tändningen! mer effekt är alltid kul smile

jag kollar över spridarna imorgon.

118 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
hittar typ inget hur jag en söker. har sökt på nummer och färg. fick upp rätt spridare men ingen info allt om dom.

skulle vilja veta va dom orangea/bruna har för cc 
och jag tror att jag kan sätta i 6st  bruna Volvo spridare som kommer från typ alla Volvo turbo maskiner och 16v
dom flöda rätt mycket om jag inte fått fel info.

Sök