Angående spridare så kolla vad det står på dom och googla fram vad dom flödar. Brukar gå att hitta ganska lätt. Jag skulle inte gissa, jag skulle hellre söka runt och se hur det är.
Många som kör etanolkonverterad standard motor kör ju förvärmd etanol, bränsleslangar virade runt vatten slangen osv, med mera förtändning och högre kompression. Riktigt nörderi på att åka billigt för en del. Finns ett annat forum som jag inte kommer ihåg där det finns massvis av erfarenhet från liknande grejer. Du måste inte ändra tändning men du tjänar effekt på det om du nu gör det.
Och angående kallstarter vet jag att visa kör med bensin vid start ögonblicket, dom har något liten reservoar med bensin som dom kör med när dom startar för att sen byta över till etanol. Jag hade stora problem vid 0 gradigt och neråt, tog flera minuter att få igång Volvon med ren etanol och spridarkonverterad på vintern, vid typ -5 ner till -10 var det inte alls kul, var orolig att inte komma hem ibland. Jag började stå i garaget varje dag och undvek att parkera länge ute hela den vintern så jag klara mig men jag skulle inte vilja åka iväg långt och stå ute i skogen i -20 och pröva att starta med bara etanol. Men det är bara min lilla erfarenhet, finns ju andra etanol bilar som startar i kyla så det går säkert att lösa på något bra sätt.
Senast redigerat av sleepyoh (14 augusti 2013)
_----------'