Passat -00 1.8T Olja (Tyska felkoder)

Granlund93
15 augusti 2013 · 9 Inlägg

Hejsan!

För cirka 2 månader sedan så bytte jag åt mig en Passat -00, gick igenom besiktning samma vecka klockrent.

Efter 1 vecka började oljelampan lysa, köpte longlife oil (nåt i det stuket) på OKq8, och hällde i, funkade ett tag och nu lyser det (STOP öldruck motos aus!)

Detta kommer endast upp då jag ligger på över 2200 varv.

Eftersom jag har verkligen dålig koll på bilar hoppades jag att ni kunde hjälpa mig, vad som möjligtvis man kan kolla upp, (gärna billigast först).

Då jag är på gång med flytt samt är för närvarande sjukskriven regnar det inte pengar, därför vore det skönt att börja i rätt ände.

Tack på förhand!

Marlboroman
15 augusti 2013 · 8 229 Inlägg

Tippar på att oljesilen i tråget håller på att sättas igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Granlund93
15 augusti 2013 · 9 Inlägg

Måste man köpa nytt, eller går ta ut och "tvätta ur"?

Tack på förhand.

ValP2k
15 augusti 2013 · 1 122 Inlägg

lös med tråget å silen å rengör dom så blire d nog fint

gasa nu foer faen!
Granlund93
15 augusti 2013 · 9 Inlägg

Kollade oljan i, den är kolsvart, bytte olja, gick bra ett tag, sedan börjar den tjuta igen, kan man kanske byta oljefilter? O få de löst? Tack på förhand.

DrenneR
15 augusti 2013 · 336 Inlägg

du kan ju alltid prova men de e inget ovanligt att oljesilen sätts igen, har själv varit med om de smile

BMW 535i (1990)
Granlund93
15 augusti 2013 · 9 Inlägg

Är det avancerat att byte själv, och vad kostar en sil? smile

DrenneR
15 augusti 2013 · 336 Inlägg

man får släppa ner hela framvagnbalken för att sedan kunna få ut oljetråget, en del jobb e de ju man får lossa nåt motorfäste har ja för mig och då hänga upp motorn i en jigg/motorlyft. sen tog ja hela oljepumpen och la i thinnerbad över natten och blåste ur silen rejält. efter de funka de klockrent! smile

BMW 535i (1990)
Granlund93
15 augusti 2013 · 9 Inlägg

Oj, jäklar vad dyrt de lät, haha..

Tack för svaret, ska kolla närmare på de!

DrenneR
15 augusti 2013 · 336 Inlägg

lämnar man in de på verkstad blir de säkert väldigt dyrt ja, och då vill dom antagligen slänga i en helt ny oljepump med istället för o bara rengöra silen smile

BMW 535i (1990)
jocke_gronberg
15 augusti 2013 · 4 586 Inlägg

Ofta är ett oljepumpbyte mer regel än undantag då den kan har blivit sliten då den har haft svårt att bygga tryck pga av tät sil.

tror det kan vara värt att även byta pumpen när man ändå river. Borde finnas till ett bra pris i tyskland

ValP2k
16 augusti 2013 · 1 122 Inlägg

hade liknande på min passat är likadan med AEB motor. Lyftarna fick dåligt med olja mest troligen på igensatt sil, Hällde i några dl diesel å lät d köra runt ett tag (10-15min) å sedan bytte olja så försvann mitt problem iaf. Mest troligen pågrund av halv igensatt sil men detta sker på egen risk

Senast redigerat av ValP2k (16 augusti 2013)

gasa nu foer faen!
Granlund93
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

Det kan inte tänkas bara vara Oljefiltret? Kan också säga att jag förmodligen har "fel" olja, tunnlonglife olja.

DrenneR
19 augusti 2013 · 336 Inlägg

kanske, du kan ju prova byta de. kommer inte ihåg riktigt men tror de ska va 5w30 Longlife i den smile

BMW 535i (1990)
RGH
19 augusti 2013 · 134 Inlägg

Ner med silen, självklart. Men har aldrig hört att man byter pump också? Har gjort detta ca 10-15 gånger och det har alltid fungerat att rengöra silen, och bytt olja + filter för mig. ja förutom dem gånger det lett till turboras och kamkedjeras, men även då har pumpen klarat sig. Tar ca 2,5 - 3 timmar på lyft och om allt flyter på
MVH

BMW 318iS "T" (1990)
Tobias_Nordh
19 augusti 2013 · 68 Inlägg

Jag hade köpt en ny oljesil, men förh****** köp inge av biltemas egna grejjer, köp antingen orginal från VW eller Bosch(kanske finns på biltema?)
Byta sil tar inte så lång tid och som någon nämnde innan så behöver du inte plocka ner halva framvagnsbalken, har för mig att passaterna är lättåtkomliga, såsom gamla VW, t.ex Golf osv.

Volkswagen Golf II "White n black" (1986)
RGH
19 augusti 2013 · 134 Inlägg

Tobias_Nordh skrev:
Jag hade köpt en ny oljesil, men förh****** köp inge av biltemas egna grejjer, köp antingen orginal från VW eller Bosch(kanske finns på biltema?)
Byta sil tar inte så lång tid och som någon nämnde innan så behöver du inte plocka ner halva framvagnsbalken, har för mig att passaterna är lättåtkomliga, såsom gamla VW, t.ex Golf osv.

Noooog måste man väl hänga ner framvagnen ett par decimeter för att lirka loss tråget även på passaterna?
OM du nu skall göra detta själv så köp dig en liten 10 mm hylsa som du kortar ner rejält, den kommer du behöva vid de bakre trågbultarna som kan vara svåråtkomliga bakom svänghjulet:) Lycka till

BMW 318iS "T" (1990)
mb_pucken
19 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

M-Levin skrev:

Tobias_Nordh skrev:
Jag hade köpt en ny oljesil, men förh****** köp inge av biltemas egna grejjer, köp antingen orginal från VW eller Bosch(kanske finns på biltema?)
Byta sil tar inte så lång tid och som någon nämnde innan så behöver du inte plocka ner halva framvagnsbalken, har för mig att passaterna är lättåtkomliga, såsom gamla VW, t.ex Golf osv.

Noooog måste man väl hänga ner framvagnen ett par decimeter för att lirka loss tråget även på passaterna?
OM du nu skall göra detta själv så köp dig en liten 10 mm hylsa som du kortar ner rejält, den kommer du behöva vid de bakre trågbultarna som kan vara svåråtkomliga bakom svänghjulet:) Lycka till

Ja antingen hänga ner balken i framkant eller lyfta motorn måste göras smile fronten lär ställas i serviceläge med smile

En sak som är värt att kolla är kamkedians spännare så den inte blivit igensatt och sträckt kedian smile det händer ibland när den gått med dålig olja och blivit tät smile
Kan även passa på att tipsa om att sonax har ett medel man tippar i oljan som sköljer motorn invändigt. Kan vara bra att köra det medlet efter att du bytt silen smile köp en billig olja och kör medlet med och byt olja igen sen samt   filter båda gångerna smile

Senast redigerat av mb_pucken (19 augusti 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2013 · 13 732 Inlägg

M-Levin skrev:
Ner med silen, självklart. Men har aldrig hört att man byter pump också? Har gjort detta ca 10-15 gånger och det har alltid fungerat att rengöra silen, och bytt olja + filter för mig. ja förutom dem gånger det lett till turboras och kamkedjeras, men även då har pumpen klarat sig. Tar ca 2,5 - 3 timmar på lyft och om allt flyter på
MVH

inte heller hörtalas om pumpbyte inte på 1.8t därimot 1.4 16v är det vanligt att pumpen är rökt

det enda som är svårt är motorfästet eller svårt men lite trångt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jocke_gronberg
19 augusti 2013 · 4 586 Inlägg

Det där med att oljepumpen skulle ge sig har ju göra med hur länge man kör oftast så ger sig motorn innan pumpen blir tillräckligt dålig.

En pump utan smörjning behöver inte gå länge innan den är kass

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang