Första egna bilen (Chevrolet Caprice), med viss ångest.

Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

Goddag.

Ny på forumet och hoppas att detta ämnet gör sig bäst här.

I fredags eftermiddag gjorde jag något väldigt väldigt ambitiöst.
Jag satte mig på flyget upp till Stockholm, sen på bussen upp till Uppsala. I Uppsala blev jag hämtad av säljaren till en Chevrolet Caprice Classic som jag har varit mycket sugen på ett längre tag. Det generösa avståndet (Helsingborg - Uppsala) har förhindrat en snabbare affär och som vanligt velade jag fram och tillbaka och tänkte nästan ge upp.
Men som sagt, till sist satt jag ändå på flyget. Framför mig hade jag en potentiell bilaffär samt en rejäl körtur ner till Helsingborg. I en bil jag bara sett på bilder tidigare.

Väl på plats visar det sig att bilen är väl mer eller mindre i så bra skick som jag räknar med och kan bedömma. Jag provkör och den går fint, låter fint, allt funkar. Vi gör affär.

Jag påbörjar min körning söderut och det är på vägen ner jag gör bort mig lite. På vägen ner passerar jag flertalet vägbyggen och vissa är mer eller mindre tokiga, men särskiljt ett av dem är riktigt tight och när man sitter i en ny bil som är bredare och längre än nästan allt jag kört hittills så är det lätt att misstag sker. Något som jag fick erfara. Att det var bäckmörkt och att jag var trött gjorde inget bättre.
Således så skrapade jag i högersida av bilen i ett räcke, eftersom jag missbedömde hur mycket plats jag faktiskt hade.
Det gick inte snabbt, det var ingen jättehård smäll, och skadorna på bilen kunde absolut vara värre. Men detta är den första bilen vi köper själva och jag hinner fan inte mer än 15 mil med den innan jag ställer till det.
Jag har fortfarande ångest med allt vad det drar med sig över incidenten.

Är det någon som har några vänliga ord, tips på vad man ska ta sig till, någon i NV skåne som är duktig på plåt och lackskador som kan tänka sig att hjälpa till mot ersättning. Någon som gjort liknande och kanske värre grejer?

Jag är idel öra, jag vill bara ha mindre ont i magen och gärna en mindre repig/bucklig bil...

Den finare sidan;
https://lh5.googleusercontent.com/-1hwJeCoO7rA/UhCwyx8lRTI/AAAAAAAAJ3U/jxzyVZg4wrA/s912/IMG_5549.JPG

Den mindre fina sidan;
https://lh4.googleusercontent.com/-fzvREcCfpK0/UhCwxZWiMUI/AAAAAAAAJ3I/R_5Nv3li5SU/s912/IMG_5552.JPG

Djo
18 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

Ta det på försäkringen för du har väl helförsäkring på den där bilen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

Nej, den är halvförsäkrad, så vagnskada ingår ej. :-(

Senast redigerat av Vargmat (18 augusti 2013)

Djo
18 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

Vargmat skrev:
Halvförsäkrad, ska prata med dem i morgon.

Då står ej försäkringsbolaget för skador man själv orsakat men du kan ju ringa och fråga vad dom säger ändå om det hela.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

Jag ska prata med dem ändå, så jag får se vad de säger. De kanske har någon drulle-variant frågan är bara vad självrisken hamnar på. Vi får se vad som sägs.

Det är mer än lovligt trist att vara ett klantarsle i mellanåt...

Djo
18 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

Vargmat skrev:
Jag ska prata med dem ändå, så jag får se vad de säger. De kanske har någon drulle-variant frågan är bara vad självrisken hamnar på. Vi får se vad som sägs.

Det är mer än lovligt trist att vara ett klantarsle i mellanåt...

Jo gör så.

Förstår hur förjävligt det måste kännas hoppas det löser sig för en inte allt för stor summa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

Djo skrev:
Jo gör så.

Förstår hur förjävligt det måste kännas hoppas det löser sig för en inte allt för stor summa.

Jag har knappt kunnat sova på hela helgen och har fortfarande "ont i magen" på grund av det hela. Det är riktigt surt men som sagt, det är vad det är.

Djo
18 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

Vargmat skrev:

Djo skrev:
Jo gör så.

Förstår hur förjävligt det måste kännas hoppas det löser sig för en inte allt för stor summa.

Jag har knappt kunnat sova på hela helgen och har fortfarande "ont i magen" på grund av det hela. Det är riktigt surt men som sagt, det är vad det är.

olyckor händer är ju inget som inte går att ficksa iallafall så så illa behöver du inte må kan hända alla.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

Djo skrev:
olyckor händer är ju inget som inte går att ficksa iallafall så så illa behöver du inte må kan hända alla.

Jag vet, men jag är lite för bra på att älta prylar för mig själv i huvudet bara. Det brukar släppa efter ett par dagar. Beroende på vad försäkringsbolaget kan tänkas säga så kanske det går snabbare, men eftersom jag tecknade halvförsäkring så räknar jag inte med för mycket.

En del av mig försöker tänka att det mer eller mindre inte spelar någon roll alls, jag skulle vilja ordna bort dörrhandtagen ändå, och då får man ju svetsa och greja med dörrarna ändå.
Det är bara det att sådana saker såg jag som något jag skulle kunna greja med efterhand. Just nu känner jag bara att bilkontot är tillfälligt maxat.

Djo: Vet du vart det kan vara lämpligt att vända sig om man skulle vilja byta fälgarna med någon?
Jag skulle gärna ha ett par knock offs eftersom jag gillar lowrider stuket.

Djo
18 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

Att byta fälgar vet jag ej men googla så lär du hitta firmor som säljer nya men att byta har jag ingen aning om.

Hoppas allt löser sig för dig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
B-Body GM B-Body Nörd
18 augusti 2013 · 370 Inlägg

Du hade ju tur i oturen då bakskärmen inte skadades, annars e det vell bara att  köpa beg. dörrar och framskärm och lämna in på lack.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

B-Body skrev:
Du hade ju tur i oturen då bakskärmen inte skadades, annars e det vell bara att  köpa beg. dörrar och framskärm och lämna in på lack.

Bakskärm och bakre passagerardörr har inga eller mycket små skador, framskärm och främre dörr fick en värre omgång.

Det kanske är helgerån att spackla upp dörren? Framskärmen blir nog inte snygg utan att man byter om den, den blev ganska intryckt vid emblemet/sidoblinkersen.

marcusgnaget
18 augusti 2013 · 161 Inlägg

Fy fan vad tråkigt sad  Ser dock inte jätte dyrt ut att fixa..

Lexus GS300 (1998)
Peter_5565
18 augusti 2013 · 326 Inlägg

Vargmat skrev:
Jag har knappt kunnat sova på hela helgen och har fortfarande "ont i magen" på grund av det hela. Det är riktigt surt men som sagt, det är vad det är.

Det kommer att kännas bättre om ett par dar. Sånt där glömmer man snabbt. Kör på du och ta itu med det där senare.

Jäkla cool förstabil förresten. Såna där afrikanare körde man ju själv omkring i när man just fått körkort. Sen blev man vuxen och började åka i tråkiga bilar. Nu tjatar yngsta grabben om att vi ska skaffa raggarbil...

Vargmat
18 augusti 2013 · 9 Inlägg

marcusgnaget skrev:
Fy fan vad tråkigt sad  Ser dock inte jätte dyrt ut att fixa..

Blev precis tipsad om AWtech i Malmö som möjlig firma som kan hjälpa till!



Peter_5565: Jag antar det, det är bara så fruktansvärt trist.
Tack för kommentarerna i övrigt, jag kör "vuxenbil" i jobbet och det räcker bra där. När jag kör själv och med familj så var en Cheva av det här stuket högst på listan.

DavidSan
18 augusti 2013 · 227 Inlägg

Har hänt mig också, hade precis köpt min Mitsubishi när jag råkade köra för nära en häck, repade hela sidan. Men farsan sa bara "äh det är bara lite plåt, det går att fixa". hoppas det löser sig hos firman du blev tipsad om smile

Low
13 maj 2014 · 3 306 Inlägg

jag kan inte se bilden bara en..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang