kleinis
12 december 2013
· 253 Inlägg
simlar skrev:
kleinis skrev:
simlar skrev:
Det är ju olika utformning på förbränningsrummen när man ser på bilderna på GT-förb.rum och STI.
STI-toppen verkar ha mindre volym på förbränningrummen, är motorerna annars samma (dvs slag, borr och kolvar) så har sti-motorn högre kompressionsförhållande.
ska vara samma komp olika utfromning på kolvarna bara men de har inget med effekt o göra om man kör oöppnad standard motor enligt min mening, de jag ville visa med bilderna är att insug och avgas kanalerna är mycket lika. de finns några i sverige som har satt på 2,5 liters topp på ett 2 liters block o kört med original mapp
Annan utformning på förbränningsrum/kolvar kan helt klart ge lite mer effekt då ett välutformat förbränningsrum ger en bättre förbränning och kan även ge bättre flöde fastän portarna annars är så gott som identiska.
Det lär ju fungera med original-mapp då det är lambda-reglerad insprutning. Men en mapp som är anpassad efter motorsetupen ger alltid mera effekt än en mapp som är för en lite annan motorsetup.
det har du säkert rätt i med bättre flöde frågan är bara hur mycket bättre, skulle vara intressant o hitta fakta om.
men en sak jag blir lite fundersam på är, Kompisens sti 03 köpte han med vevlager ras, det tog inte lång tid innan vi hitta en spricka ifrån avgasventilen till tändstiftet. mina toppar som jag kört med mer effekt i har inte spruckit och min bil har gått varm ett X antal gånger också frågan är om stins form har gjort den vekare då men kanske lite bättre förbränning/flöde ?
men om vi i de stora hela säger att en Gt vs Wrx motor med styrsystem inte är speciellt stora olikheter på. är de nått som är olika så är de inga extrema saker.