Drifting Subaru impreza 450WHP+

Blivande drifting bil förhoppningsvis som kommer leverera bra effekt i motorn
  • 130 Följare
  • 57 004 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 augusti 2014
Victor_Ahlander
3 december 2013 · 203 Inlägg

Ser ut att kunna bli jäkligt häftigt! Prem lagd smile

AAK
12 december 2013 · 102 Inlägg

En snabb fråga bara, vad är skillnaden på motorn och styrenheten på impreza gt:n och wrx?

Senast redigerat av AAK (12 december 2013)

kleinis
12 december 2013 · 253 Inlägg

AAK skrev:
En snabb fråga bara, vad är skillnaden på motorn och styrenheten på impreza gt:n och wrx?

ja du inget speciellt skulle jag säga. om kanske inte äns någon förändring.

kolvar och block är lika även topparna ska vara samma

här är min Gt topp
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-767a59a4ab9a707713e6711fdca87684.jpg

och detta är en sti topp
http://i709.photobucket.com/albums/ww93/thejayszon/DSC01456.jpg

ja de ser ju rätt lika ut också hehe även kammarna är inga större olikheter på vad man kan se, har jämfört mina och kompisens sti 03 kammar.

det jag vet är bytt på iallafall sti är bakbromsarna till 2 kolv icke glidande ok och även en lite mer förstärkt kaross.

styrenheten är nog samma också iallafall till 00

från 02 (tror jag) har iallafall sti ställbara kamdrev på insugssidan och ännu senare även på avgaskammen även spridarna är den mer vanliga typen som är toppmatade. (innan är spridarna sidmatade)

här är en bild på de ställbara kamdreven
http://img149.imageshack.us/img149/9659/head9.jpg
alltså de 2 övre smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
simlar
12 december 2013 · 5 526 Inlägg

Det är ju olika utformning på förbränningsrummen när man ser på bilderna på GT-förb.rum och STI.
STI-toppen verkar ha mindre volym på förbränningrummen, är motorerna annars samma (dvs slag, borr och kolvar) så har sti-motorn högre kompressionsförhållande.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kleinis
12 december 2013 · 253 Inlägg

simlar skrev:
Det är ju olika utformning på förbränningsrummen när man ser på bilderna på GT-förb.rum och STI.
STI-toppen verkar ha mindre volym på förbränningrummen, är motorerna annars samma (dvs slag, borr och kolvar) så har sti-motorn högre kompressionsförhållande.

ska vara samma komp olika utfromning på kolvarna bara men de har inget med effekt o göra om man kör oöppnad standard motor enligt min mening, de jag ville visa med bilderna är att insug och avgas kanalerna är mycket lika.   de finns några i sverige som har satt på 2,5 liters topp på ett 2 liters block o kört med original mapp smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
simlar
12 december 2013 · 5 526 Inlägg

kleinis skrev:

simlar skrev:
Det är ju olika utformning på förbränningsrummen när man ser på bilderna på GT-förb.rum och STI.
STI-toppen verkar ha mindre volym på förbränningrummen, är motorerna annars samma (dvs slag, borr och kolvar) så har sti-motorn högre kompressionsförhållande.

ska vara samma komp olika utfromning på kolvarna bara men de har inget med effekt o göra om man kör oöppnad standard motor enligt min mening, de jag ville visa med bilderna är att insug och avgas kanalerna är mycket lika.   de finns några i sverige som har satt på 2,5 liters topp på ett 2 liters block o kört med original mapp smile

Annan utformning på förbränningsrum/kolvar kan helt klart ge lite mer effekt då ett välutformat förbränningsrum ger en bättre förbränning och kan även ge bättre flöde fastän portarna annars är så gott som identiska.

Det lär ju fungera med original-mapp då det är lambda-reglerad insprutning. Men en mapp som är anpassad efter motorsetupen ger alltid mera effekt än en mapp som är för en lite annan motorsetup.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kleinis
12 december 2013 · 253 Inlägg

simlar skrev:

kleinis skrev:

simlar skrev:
Det är ju olika utformning på förbränningsrummen när man ser på bilderna på GT-förb.rum och STI.
STI-toppen verkar ha mindre volym på förbränningrummen, är motorerna annars samma (dvs slag, borr och kolvar) så har sti-motorn högre kompressionsförhållande.

ska vara samma komp olika utfromning på kolvarna bara men de har inget med effekt o göra om man kör oöppnad standard motor enligt min mening, de jag ville visa med bilderna är att insug och avgas kanalerna är mycket lika.   de finns några i sverige som har satt på 2,5 liters topp på ett 2 liters block o kört med original mapp smile

Annan utformning på förbränningsrum/kolvar kan helt klart ge lite mer effekt då ett välutformat förbränningsrum ger en bättre förbränning och kan även ge bättre flöde fastän portarna annars är så gott som identiska.

Det lär ju fungera med original-mapp då det är lambda-reglerad insprutning. Men en mapp som är anpassad efter motorsetupen ger alltid mera effekt än en mapp som är för en lite annan motorsetup.

det har du säkert rätt i med bättre flöde frågan är bara hur mycket bättre, skulle vara intressant o hitta fakta om.

men en sak jag blir lite fundersam på är, Kompisens sti 03 köpte han med vevlager ras, det tog inte lång tid innan vi hitta en spricka ifrån avgasventilen till tändstiftet. mina toppar som jag kört med mer effekt i har inte spruckit och min bil har gått varm ett X antal gånger också tongue  frågan är om stins form har gjort den vekare då men kanske lite bättre förbränning/flöde ?


men om vi i de stora hela säger att en Gt vs Wrx motor med styrsystem inte är speciellt stora olikheter på. är de nått som är olika så är de inga extrema saker. smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
simlar
12 december 2013 · 5 526 Inlägg

kleinis skrev:

simlar skrev:

kleinis skrev:

ska vara samma komp olika utfromning på kolvarna bara men de har inget med effekt o göra om man kör oöppnad standard motor enligt min mening, de jag ville visa med bilderna är att insug och avgas kanalerna är mycket lika.   de finns några i sverige som har satt på 2,5 liters topp på ett 2 liters block o kört med original mapp smile

Annan utformning på förbränningsrum/kolvar kan helt klart ge lite mer effekt då ett välutformat förbränningsrum ger en bättre förbränning och kan även ge bättre flöde fastän portarna annars är så gott som identiska.

Det lär ju fungera med original-mapp då det är lambda-reglerad insprutning. Men en mapp som är anpassad efter motorsetupen ger alltid mera effekt än en mapp som är för en lite annan motorsetup.

det har du säkert rätt i med bättre flöde frågan är bara hur mycket bättre, skulle vara intressant o hitta fakta om.

men en sak jag blir lite fundersam på är, Kompisens sti 03 köpte han med vevlager ras, det tog inte lång tid innan vi hitta en spricka ifrån avgasventilen till tändstiftet. mina toppar som jag kört med mer effekt i har inte spruckit och min bil har gått varm ett X antal gånger också tongue  frågan är om stins form har gjort den vekare då men kanske lite bättre förbränning/flöde ?


men om vi i de stora hela säger att en Gt vs Wrx motor med styrsystem inte är speciellt stora olikheter på. är de nått som är olika så är de inga extrema saker. smile

Vanligtvis spricker toppar pga för höga temperaturer, t.ex att motorn kokat eller för hög avgastemp.
Vevlagerraset kan ha orskats av att motorn eventuellt spikat pga för snål bränsleblandning och då även haft alldeles för hög avgastemp och då har toppen i sin tur spruckit. Men det är bara spekulationer, kan även ha att göra med materialdefekter/variationer från tillverkning m.m.

Det låter helt klart rimligt smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AAK
13 december 2013 · 102 Inlägg

Tack för de utförliga svaren!!

kleinis
15 december 2013 · 253 Inlägg

spendera nästan hela dagen i garaget idag, kanske blir lite mer sen.

Har iallafall fått lite gjort med buren.

plattformarna för H-bågen är monterade och Bågen är kapad till rätt längd.
även dom främre "lådorna/Plattformarna" är gjorda men inte fastsvetsade.

här kommer lite bilder smile

först o främst däckbaljan är borta. ska bli skönt o byta olja mm i bakdiffen nu när de blir lite mer plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-d1aea453c64d30adb612ca98af549ae9.jpg

insidan av en av lådorna till H bågen med fastsvetsade muttrar för att kunna skruva fast buren enligt reglerna "Varje monteringspunkt ska inkludera en fastsättningsplatta, med en min. tjocklek på 3 mm.
Denna fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar i en förstärkningsplatta som
är min. tjocklek på 3 mm och ha en area på min. 120 cm² area som ska svetsas i kaross/chassi"
arean är 126 cm² skruvarna får inte sitta närmare än 60 grader ifrån varandra häller
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-e0a0fa350e6153fd54f1c07bd53db7e2.jpg

Pensla även på lite Hammarlack på insidan för att skydda mot rost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-d51eafddf77028762431c25f0f92e7b1.jpg

här är dom främre plattformarna som bara är punktsvetsade
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-4e18c891c32006d19d1f4b346e5e012b.jpg

och här kommer de bilder hur de ser ut med dom i bilen
Fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-e05eea4f281c40ad087d5ef416b2c098.jpg

Hbågen
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-6abe772b35e1d492d3c473c553985637.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-b4cb6f15c95c91f9dac6ac69d6e4c4fe.jpg

det tar lite tid att göra mallar och kapa ut i rätt form men är nöjd med resultatet iallafall smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
kleinis
20 december 2013 · 253 Inlägg

lite jättemycket pill här o där med plåtar och rör men börjar se ut som de kommer bli en bur iallafall smile

innan jag börjar med rören bakåt tyckte jag de var bäst att fixa formen på brandvägen vilket blev i 2 delar och kommer troligtvis poppnitas på plats med flamsäker silikon bakom för att även få så lite rök in i bilen som möjligt 
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-47821879a31cd8233e3b8ed221a1c057.jpg

dom främre lådorna är klara och på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-7e76f4dfd45990a1d7930e777bc46ada.jpg

och även bågen "över rutan" är svetsad
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-aba6d4e71fa8c0df53955e782b557ced.jpg

inga planer för kvällen så kan nog bli ett par timmar kapande, filande och svetsande till innan jag ger upp för idag big_smile

hoppas ni inte tröttnar på de tråkiga inläggen !

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 december 2013 · 1 636 Inlägg

Tröttnar? För min del får du gärna posta mer.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
kleinis
21 december 2013 · 253 Inlägg

Tribbe skrev:
Tröttnar? För min del får du gärna posta mer.

bara massa stål rör hit och dit som kanske inte är så kul att se på. hoppas man får hem motorn snar så man kan börja bygga där också smile då blir de ju lite bilder med mycket godis i smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Tribbe SAAB♥SUBARU
21 december 2013 · 1 636 Inlägg

Mjo, men om du skriver typ idag svetsade jag bågen över rutan utan att lägga med en bild. Så skulle jag som inte varit så mycket i kontakt med bilar med bur inte riktigt förstå. Men jag kanske är ensam om det big_smile

Hursom så brukar man väll säga att en bild säger mer än 1000 ord?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
kleinis
21 december 2013 · 253 Inlägg

buren är färdig kapad och de återstår bara att svetsa ihop de övre dörrsträvorna och diagonalstaget bak men de väntar jag nog med tills stolen är anpassad och resten av svetsjobbet är klart då dom är "lite" ivägen om man ska ut och in mycket.

Fråga !   lite design nu smile inredningen vad för färger ? ska man köra blå och vit eller något helt annat ? ska buren vara blå och inredningen "plåten" vit eller tvärt om så inte smutsen syns så tydligt ?  bara att tycka till !

utvändigt ? skärmkanterna bak ska nog göras om då de är rostskadade.  ska man köra hem blå eller köra en annan färg bak på något snyggt sätt ? bara fram med idere ! eventuellt blir de bräddare runt om förstärkta så klart !


så till lite bilder !
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-f03561a26b2d3ea6c29cd7326dc22881.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-4eab0812b0e85c72b1bd353c90dfbada.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-f1145a16674388918bff9074d3b4476b.jpg

Senast redigerat av kleinis (21 december 2013)

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
kleinis
21 december 2013 · 253 Inlägg

Tribbe skrev:
Mjo, men om du skriver typ idag svetsade jag bågen över rutan utan att lägga med en bild. Så skulle jag som inte varit så mycket i kontakt med bilar med bur inte riktigt förstå. Men jag kanske är ensam om det big_smile

Hursom så brukar man väll säga att en bild säger mer än 1000 ord?

jo utan bilder blir de lite långtråkigt smile  men ibland glömmer man ta bilder då mobilen sitter i serion 90 % av garage tiden smile  men brukar innan jag går in ta ett varv och fota lite smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
kleinis
24 december 2013 · 253 Inlägg

tiden går för fort i garaget ! känns som man hinner med hälften av allt man vill göra smile

det jag och kompisen har åstadkommit idag är att ha lappat i ca 10 hål i golvet som var lite för stora för att strunta i. Även dörrsidorna är så gott som klara för att sättas i. dom är inte snygga men det är en lätt dörrsida smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-d0bf714d39f0f6ef77b10ea15d011f57.jpg

justerbar handbromsinfästning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-08b4a961c0efdc5dabdd7987f93ad3a3.jpg

och här är bild på vad som är grunden till mittkonsol. dom tumma rutorna till höger är för elhiss historian som inte kan sitta i dörrsidan längre smile
Dom 2 vippströmbrytarna kommer bli till elfläktarna i kylaren kommer nog bli ett par till.
även huvudströmbrytaren ska sitta på denna är tanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-dbe1e4764ae64d5849a56c4855a15f42.jpg

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
AAK
25 december 2013 · 102 Inlägg

Är strömbrytarna till extra fläktar eller menar du att du ska slå på orginala manuellt? Brukar inte ECUn ha hand om det där?

kleinis
26 december 2013 · 253 Inlägg

AAK skrev:
Är strömbrytarna till extra fläktar eller menar du att du ska slå på orginala manuellt? Brukar inte ECUn ha hand om det där?

Ecun tar hand om de automatiskt ja men om man ska leka på små områden eller där de går långsamt så är de bra att kunna sätta på dom innan och även ha dom på lite längre då jag kör med en termostat som öppnar redan vid 62 grader om jag inte minns fel smile

blir triligtvis en till ic också eftersom dom ibland inte får luft igenom sig smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
AAK
26 december 2013 · 102 Inlägg

Jaha så de kommer fortfarande kunna slås på automatiskt men manuellt vid behov, därav strömbrytarna`?

Kommer du fortfarande att ha thermostaten på kalla sidan? dvs där den är idag? eller kommer du att köra en extern?

I Bubblan kommer jag att ta bort den orginala och köra med BMW e30 thermostat på varma sidan men det är bara vanligt på vw konverteringar tillsammans med andra värmepaket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang