4109
Sök

Golf 2a får ingen? hjälp ???

16 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
tjenare jag har en golf 2a från 91 med vanliga sketna insprut på 88hk.

jag har nästan bytt allt inom tändning nu men bilen vill inte starta jag får ström till tändspolen med den vill inte mata ut har testat med 3 olika tändspolare och har 2 tändmoduler som är hela och den vill inte ändå har jordat allt extra så jag vet inte hur jag ska göra hmm snälla hjälp mig!!!!

5 866 Inlägg
23 september 2013
Du får alltså ingen gnista ut från spolen om jag förstått det rätt.

Har du bytt hallgivaren i fördelaren? (kallas även för pick-up sensor hos vissa reservdelsåterförsäljare)

Skriv gärna upp exakt alla tändningsdetaljer du bytt, svårt att försöka komma på vad som är fel om man inte vet allt som är bytt.

16 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Du får alltså ingen gnista ut från spolen om jag förstått det rätt.

Har du bytt hallgivaren i fördelaren? (kallas även för pick-up sensor hos vissa reservdelsåterförsäljare)

Skriv gärna upp exakt alla tändningsdetaljer du bytt, svårt att försöka komma på vad som är fel om man inte vet allt som är bytt.

jag har bytt allt under hela fördelaren o det är plattan som är hallgivare/sensor sen ny rotor och fördelare och tändmodul tändspole har vi testat med olika men får absolut ingen gnista från den hmm

5 866 Inlägg
23 september 2013
Hmm det lät mysko, du får ström till tändspolen men den skickar ingen gnista fastän hallgivaren är bytt.
Något är det som gör att den inte triggar tändspolen iaf.
Kabelbrott någonstans på triggerkabeln?

Jag vet tyvärr inte om tändsystemet är en separat krets eller om allt går igenom styrboxen så kan inte riktigt hjälpa dig hur kablarna går.
Kabelbrott eller dålig kontakt någonstans är det enda jag kommer på som kan orsaka felet när alla komponenter ska vara i fungerande skick.

För du får 12V till spolen?
Reagerar varvräknaren något när du drar på starten? För varvräknaren brukar vara kopplad på minuspolen på tändspolen. Tändspolen triggas genom att jorda minuspolen.
Men då är det om varvräknaren är så pass känslig så man kan se att den rör sig för jag har för mig maxvarvtal på motorn när man drar på starten är runt 300rpm.

16 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Hmm det lät mysko, du får ström till tändspolen men den skickar ingen gnista fastän hallgivaren är bytt.
Något är det som gör att den inte triggar tändspolen iaf.
Kabelbrott någonstans på triggerkabeln?

Jag vet tyvärr inte om tändsystemet är en separat krets eller om allt går igenom styrboxen så kan inte riktigt hjälpa dig hur kablarna går.
Kabelbrott eller dålig kontakt någonstans är det enda jag kommer på som kan orsaka felet när alla komponenter ska vara i fungerande skick.

För du får 12V till spolen?
Reagerar varvräknaren något när du drar på starten? För varvräknaren brukar vara kopplad på minuspolen på tändspolen. Tändspolen triggas genom att jorda minuspolen.
Men då är det om varvräknaren är så pass känslig så man kan se att den rör sig för jag har för mig maxvarvtal på motorn när man drar på starten är runt 300rpm.

ja allt är bytt och nollställt

aa jag får till spolen men inte ut och varvräknaren rör sig med den hoppar till men spolen vill bara inte ge ut en gnista och alla kablar är hela och fina inge kabelbrott har kollat alla kablar som rör sig om det hmm

5 866 Inlägg
23 september 2013
Hmm väldigt underligt.

Har du testat dra en kabel direkt från pluspolen på batteriet till tändspolen och sedan trigga spolen manuellt genom att koppla på en kabel från negativa polen på spolen och "dutta" mot jord. Om tändspolen fungerar som den ska så ska du få gnista ur tändspolen då.
Men eftersom du testat med flera tändspolar så känns det konstigt om alla spolarna skulle vara trasiga hmm

Måste faktiskt säga att här tar det stopp i felsökningen för min del, kommer inte på något mer som kan vara problemet eftersom du får ström till spolen och eftersom varvräknaren hoppar till så bör det betyda att spolen triggas men av orsak skickar den inte ut någon gnista.
Jag hoppas du testat direkt vid spolen att det kommer gnista, att du stoppat ner en kabel direkt i spolen och sedan hållit den kabeln ca 1mm från en jordpunkt så det inte bara är tändkabeln som är glapp/trasig.

16 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Hmm väldigt underligt.

Har du testat dra en kabel direkt från pluspolen på batteriet till tändspolen och sedan trigga spolen manuellt genom att koppla på en kabel från negativa polen på spolen och "dutta" mot jord. Om tändspolen fungerar som den ska så ska du få gnista ur tändspolen då.
Men eftersom du testat med flera tändspolar så känns det konstigt om alla spolarna skulle vara trasiga hmm

Måste faktiskt säga att här tar det stopp i felsökningen för min del, kommer inte på något mer som kan vara problemet eftersom du får ström till spolen och eftersom varvräknaren hoppar till så bör det betyda att spolen triggas men av orsak skickar den inte ut någon gnista.
Jag hoppas du testat direkt vid spolen att det kommer gnista, att du stoppat ner en kabel direkt i spolen och sedan hållit den kabeln ca 1mm från en jordpunkt så det inte bara är tändkabeln som är glapp/trasig.

aa har testat att mata direkt med + från batteriet och jord med men det funkar inte heller allt startar upp som soppapump o de men spolen vill inte ge ifrån sig nått hmm tackar för alla tips ändå:)

Sök