3399
Sök

Olika Sätt Att Trimma Volvo 740?

Ubåtsingenjör
7 363 Inlägg
31 oktober 2013
#21
montera en raket i kofferten ...

bästa tipset du kan få är, BYT BIL!


Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
31 oktober 2013
#22
ett toppbyte till en 531:A och vx3kam ger en ökning från 116hk till 131hk.
ingen raket bil men skillnad iallfall.. monterar du dessutom en styggare kam tex K-kam så hamnar du runt 140hk
ihop med extraktor och ett bra avgassystem. alltså inga raka rör utan lagom. så är du uppe i 150hk

efter det så får man börja riva maskinen
eller göra något med sprutet.

orginal cuparna plockar 170hk ungefär med orginal grenrör när man max moddar den enligt reglementet.
så dom går att få liv i men det börjar kosta..

250-270hk med 16v topp och 2.9liters veven bör inte vara ett problem med förgasare och e85 smile
beror på hur mycket pengar man har på fickan..

Kör fort så hinner inget hända...

551 Inlägg
31 oktober 2013
#23
Growe skrev:
ett toppbyte till en 531:A och vx3kam ger en ökning från 116hk till 131hk.
ingen raket bil men skillnad iallfall.. monterar du dessutom en styggare kam tex K-kam så hamnar du runt 140hk
ihop med extraktor och ett bra avgassystem. alltså inga raka rör utan lagom. så är du uppe i 150hk

efter det så får man börja riva maskinen
eller göra något med sprutet.

orginal cuparna plockar 170hk ungefär med orginal grenrör när man max moddar den enligt reglementet.
så dom går att få liv i men det börjar kosta..

250-270hk med 16v topp och 2.9liters veven bör inte vara ett problem med förgasare och e85 smile
beror på hur mycket pengar man har på fickan..

Och sen sitter man med en sur 740 med 150 hk (om ens det) snarare 130, som man har lagt lika mycket pengar på som man kunde köpt en bil med betydligt många fler hästar.
Senast redigerat av marven (31 oktober 2013)

You can't B serious, oh K

43 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#24
Tack för svaren!! smile

Snus, Mus o Brännvin!

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
31 oktober 2013
#25
marven skrev:
Growe skrev:
ett toppbyte till en 531:A och vx3kam ger en ökning från 116hk till 131hk.
ingen raket bil men skillnad iallfall.. monterar du dessutom en styggare kam tex K-kam så hamnar du runt 140hk
ihop med extraktor och ett bra avgassystem. alltså inga raka rör utan lagom. så är du uppe i 150hk

efter det så får man börja riva maskinen
eller göra något med sprutet.

orginal cuparna plockar 170hk ungefär med orginal grenrör när man max moddar den enligt reglementet.
så dom går att få liv i men det börjar kosta..

250-270hk med 16v topp och 2.9liters veven bör inte vara ett problem med förgasare och e85 smile
beror på hur mycket pengar man har på fickan..

Och sen sitter man med en sur 740 med 150 hk (om ens det) snarare 130, som man har lagt lika mycket pengar på som man kunde köpt en bil med betydligt många fler hästar.

ja man kan köpa allt färdigt. och sitta där och verka stolt över att man inte gjort ett enda skit själv utan köpt allt färdigt.. det är jhu jätte skoj.

alla har olika intressen vill han trimma sin gamla volvo låt honom göra det.

voc bilarna plockar 170hk utan att direkt trimma motorn utan endast "orginal" renovera den och väga in allt.
ihop med 531topp och h-kam ett aningen öppnare avgassystem och moddade styrboxar.

inga stora ingrepp så 150hk plockar man ur ganska lätt när man inte har några krav på sig.

känner ens om plockade 230hk ur en B230 med marinvev och förgasare.
vet inte om det är så jäkla dåligt för en 2.5liters motor.

numera sitter det en 2.9liters 16v maskin i bilen och den närmar sig 300hk sträcket med det utan turbo.. hur går det för gossarna med sina bmw med M på skuffen..inte så bra nej!
Senast redigerat av Growe (31 oktober 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

5 829 Inlägg
31 oktober 2013
#26
Growe skrev:
marven skrev:
Growe skrev:
ett toppbyte till en 531:A och vx3kam ger en ökning från 116hk till 131hk.
ingen raket bil men skillnad iallfall.. monterar du dessutom en styggare kam tex K-kam så hamnar du runt 140hk
ihop med extraktor och ett bra avgassystem. alltså inga raka rör utan lagom. så är du uppe i 150hk

efter det så får man börja riva maskinen
eller göra något med sprutet.

orginal cuparna plockar 170hk ungefär med orginal grenrör när man max moddar den enligt reglementet.
så dom går att få liv i men det börjar kosta..

250-270hk med 16v topp och 2.9liters veven bör inte vara ett problem med förgasare och e85 smile
beror på hur mycket pengar man har på fickan..

Och sen sitter man med en sur 740 med 150 hk (om ens det) snarare 130, som man har lagt lika mycket pengar på som man kunde köpt en bil med betydligt många fler hästar.

ja man kan köpa allt färdigt. och sitta där och verka stolt över att man inte gjort ett enda skit själv utan köpt allt färdigt.. det är jhu jätte skoj.

alla har olika intressen vill han trimma sin gamla volvo låt honom göra det.

voc bilarna plockar 170hk utan att direkt trimma motorn utan endast "orginal" renovera den och väga in allt.
ihop med 531topp och h-kam ett aningen öppnare avgassystem och moddade styrboxar.

inga stora ingrepp så 150hk plockar man ur ganska lätt när man inte har några krav på sig.

känner ens om plockade 230hk ur en B230 med marinvev och förgasare.
vet inte om det är så jäkla dåligt för en 2.5liters motor.

numera sitter det en 2.9liters 16v maskin i bilen och den närmar sig 300hk sträcket med det utan turbo.. hur går det för gossarna med sina bmw med M på skuffen..inte så bra nej!

Håller med där om att köpa färdigt är skittråkigt. Har man trimmat bilen själv så visar man ju att man faktiskt kan lite om motorer. Köpa en bil som redan har mycket effekt kan vem som helst göra, trimma en bil däremot kräver kunskaper.

92hk/L utan överladdning är ju inte illa det smile


3 124 Inlägg
31 oktober 2013
#27
Lillkanto skrev:
Bästa sättet lär nog vara att byta motor eller turbokonvertera... men ska de va billigt o smidigt så kommer en turbokonvertering hålla max ett år. =  Byt motor!

Ska det bli riktigt billigt är det bästa att byta bil istället. Till en med väghållning och effekt från början.


Bärs!
3 456 Inlägg
31 oktober 2013
#28
viccoA skrev:
Lillkanto skrev:
Bästa sättet lär nog vara att byta motor eller turbokonvertera... men ska de va billigt o smidigt så kommer en turbokonvertering hålla max ett år. =  Byt motor!

Ska det bli riktigt billigt är det bästa att byta bil istället. Till en med väghållning och effekt från början.

Eller varför inte svänga ihop en skön sockerkaka direkt?

Garaget.org peakade 2008.

Ubåtsingenjör
7 363 Inlägg
1 november 2013
#29
Growe skrev:
marven skrev:
Growe skrev:
ett toppbyte till en 531:A och vx3kam ger en ökning från 116hk till 131hk.
ingen raket bil men skillnad iallfall.. monterar du dessutom en styggare kam tex K-kam så hamnar du runt 140hk
ihop med extraktor och ett bra avgassystem. alltså inga raka rör utan lagom. så är du uppe i 150hk

efter det så får man börja riva maskinen
eller göra något med sprutet.

orginal cuparna plockar 170hk ungefär med orginal grenrör när man max moddar den enligt reglementet.
så dom går att få liv i men det börjar kosta..

250-270hk med 16v topp och 2.9liters veven bör inte vara ett problem med förgasare och e85 smile
beror på hur mycket pengar man har på fickan..

Och sen sitter man med en sur 740 med 150 hk (om ens det) snarare 130, som man har lagt lika mycket pengar på som man kunde köpt en bil med betydligt många fler hästar.

numera sitter det en 2.9liters 16v maskin i bilen och den närmar sig 300hk sträcket med det utan turbo.. hur går det för gossarna med sina bmw med M på skuffen..inte så bra nej!

en m bil behöver du inte trimma, den lämnar mer effekt än så orginal wink

men självklart ska man få trimma och en b230 är bra att börja med då delar är relativt billigt. Att trimma är både grymt lärorikt och väldigt roligt... men i regel kostar det mer än det smakar och det får man vara berädd på !

300hk på 2,9liter är bra smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
1 november 2013
#30
CHEEVA skrev:
Growe skrev:
marven skrev:

Och sen sitter man med en sur 740 med 150 hk (om ens det) snarare 130, som man har lagt lika mycket pengar på som man kunde köpt en bil med betydligt många fler hästar.

numera sitter det en 2.9liters 16v maskin i bilen och den närmar sig 300hk sträcket med det utan turbo.. hur går det för gossarna med sina bmw med M på skuffen..inte så bra nej!

en m bil behöver du inte trimma, den lämnar mer effekt än så orginal wink

men självklart ska man få trimma och en b230 är bra att börja med då delar är relativt billigt. Att trimma är både grymt lärorikt och väldigt roligt... men i regel kostar det mer än det smakar och det får man vara berädd på !

300hk på 2,9liter är bra smile

nästan 300hk minns inte exakt men över 270hk var det iallfall.. med förgasare..ett sprut med 4separata spjäll så rasar 300gränsen.

fast det roliga är att det sitter i en volvo 360.

polarn kör med 350hk i sin 360 dock 16v turbo.
då kör m bilarna av för att dom blir så sura när dom blir ifrån körda som f-n på rakorna så dom försöker svänga av dom istället.. brukar sluta i sandfollan ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

5 829 Inlägg
1 november 2013
#31
Growe skrev:
CHEEVA skrev:
Growe skrev:

numera sitter det en 2.9liters 16v maskin i bilen och den närmar sig 300hk sträcket med det utan turbo.. hur går det för gossarna med sina bmw med M på skuffen..inte så bra nej!

en m bil behöver du inte trimma, den lämnar mer effekt än så orginal wink

men självklart ska man få trimma och en b230 är bra att börja med då delar är relativt billigt. Att trimma är både grymt lärorikt och väldigt roligt... men i regel kostar det mer än det smakar och det får man vara berädd på !

300hk på 2,9liter är bra smile

nästan 300hk minns inte exakt men över 270hk var det iallfall.. med förgasare..ett sprut med 4separata spjäll så rasar 300gränsen.

fast det roliga är att det sitter i en volvo 360.

polarn kör med 350hk i sin 360 dock 16v turbo.
då kör m bilarna av för att dom blir så sura när dom blir ifrån körda som f-n på rakorna så dom försöker svänga av dom istället.. brukar sluta i sandfollan ;-)

Fan vad fint, 300-serien är ju bästa modellen Volvo någonsin satt sitt namn på wink

Får man fråga om det är Peter Schmidt du snackar om? Känner igen motorrecepten och när det sitter i en 360 är det den första man kommer att tänka på.


Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
1 november 2013
#32
simlar skrev:
Growe skrev:
CHEEVA skrev:

en m bil behöver du inte trimma, den lämnar mer effekt än så orginal wink

men självklart ska man få trimma och en b230 är bra att börja med då delar är relativt billigt. Att trimma är både grymt lärorikt och väldigt roligt... men i regel kostar det mer än det smakar och det får man vara berädd på !

300hk på 2,9liter är bra smile

nästan 300hk minns inte exakt men över 270hk var det iallfall.. med förgasare..ett sprut med 4separata spjäll så rasar 300gränsen.

fast det roliga är att det sitter i en volvo 360.

polarn kör med 350hk i sin 360 dock 16v turbo.
då kör m bilarna av för att dom blir så sura när dom blir ifrån körda som f-n på rakorna så dom försöker svänga av dom istället.. brukar sluta i sandfollan ;-)

Fan vad fint, 300-serien är ju bästa modellen Volvo någonsin satt sitt namn på wink

Får man fråga om det är Peter Schmidt du snackar om? Känner igen motorrecepten och när det sitter i en 360 är det den första man kommer att tänka på.

så klart det är Peter vem annars är så urspårad..fast det är inte hans bil..är Camillas hans sambo smile

hans bilar är aningen mer urspårade än så.. 16v kompressor och turbo.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 829 Inlägg
1 november 2013
#33
Growe skrev:
simlar skrev:
Growe skrev:

nästan 300hk minns inte exakt men över 270hk var det iallfall.. med förgasare..ett sprut med 4separata spjäll så rasar 300gränsen.

fast det roliga är att det sitter i en volvo 360.

polarn kör med 350hk i sin 360 dock 16v turbo.
då kör m bilarna av för att dom blir så sura när dom blir ifrån körda som f-n på rakorna så dom försöker svänga av dom istället.. brukar sluta i sandfollan ;-)

Fan vad fint, 300-serien är ju bästa modellen Volvo någonsin satt sitt namn på wink

Får man fråga om det är Peter Schmidt du snackar om? Känner igen motorrecepten och när det sitter i en 360 är det den första man kommer att tänka på.

så klart det är Peter vem annars är så urspårad..fast det är inte hans bil..är Camillas hans sambo smile

hans bilar är aningen mer urspårade än så.. 16v kompressor och turbo.. smile

Hehe förstod det. Har följt hans byggen i några ur nu, han har inspirerat och hjälpt många 300-åkare att förbättra sina bilar.
Hans projekttrådar var en stor orsak till att mitt 300-intresse startade smile Sen när jag väl skaffade mig en 300-serie så kom det igång på allvar, tyvärr har mitt bygge inte hunnit spåra ur riktigt ordentligt ännu pga pengabrist.

Han kan sina grejjer kan man säga big_smile Helt sjuka byggen och riktigt välbyggda. Alltid kul när han uppdaterar projekttråden sin smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
1 november 2013
#34
simlar skrev:
Growe skrev:
simlar skrev:

Fan vad fint, 300-serien är ju bästa modellen Volvo någonsin satt sitt namn på wink

Får man fråga om det är Peter Schmidt du snackar om? Känner igen motorrecepten och när det sitter i en 360 är det den första man kommer att tänka på.

så klart det är Peter vem annars är så urspårad..fast det är inte hans bil..är Camillas hans sambo smile

hans bilar är aningen mer urspårade än så.. 16v kompressor och turbo.. smile

Hehe förstod det. Har följt hans byggen i några ur nu, han har inspirerat och hjälpt många 300-åkare att förbättra sina bilar.
Hans projekttrådar var en stor orsak till att mitt 300-intresse startade smile Sen när jag väl skaffade mig en 300-serie så kom det igång på allvar, tyvärr har mitt bygge inte hunnit spåra ur riktigt ordentligt ännu pga pengabrist.

Han kan sina grejjer kan man säga big_smile Helt sjuka byggen och riktigt välbyggda. Alltid kul när han uppdaterar projekttråden sin smile

är polarns barndomskamrat känner inte peter skit bra men varit där många gånger och både fått hjälp och gett hjälp bytt lite delar osv. en "kille" med stort hjärta. ställer alltid upp och han är 360 skadad..BIG TIME..

hans första 300 som man hörde talas om var hans 300 med jagga v12.. smile  det mesta blir skapligt urspårat när han blir inblandad.

hade nöjet att åka med på Mantorp med honom dock bara en enkel 360 16v snurra med 270hk gick rätt gött tills packningen gick sönder.. rätt skapligt cylindertryck med orörda 16v sug kolvar och e85 smile blev inte omkörd iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 829 Inlägg
1 november 2013
#35
Growe skrev:
simlar skrev:
Growe skrev:

så klart det är Peter vem annars är så urspårad..fast det är inte hans bil..är Camillas hans sambo smile

hans bilar är aningen mer urspårade än så.. 16v kompressor och turbo.. smile

Hehe förstod det. Har följt hans byggen i några ur nu, han har inspirerat och hjälpt många 300-åkare att förbättra sina bilar.
Hans projekttrådar var en stor orsak till att mitt 300-intresse startade smile Sen när jag väl skaffade mig en 300-serie så kom det igång på allvar, tyvärr har mitt bygge inte hunnit spåra ur riktigt ordentligt ännu pga pengabrist.

Han kan sina grejjer kan man säga big_smile Helt sjuka byggen och riktigt välbyggda. Alltid kul när han uppdaterar projekttråden sin smile

är polarns barndomskamrat känner inte peter skit bra men varit där många gånger och både fått hjälp och gett hjälp bytt lite delar osv. en "kille" med stort hjärta. ställer alltid upp och han är 360 skadad..BIG TIME..

hans första 300 som man hörde talas om var hans 300 med jagga v12.. smile  det mesta blir skapligt urspårat när han blir inblandad.

hade nöjet att åka med på Mantorp med honom dock bara en enkel 360 16v snurra med 270hk gick rätt gött tills packningen gick sönder.. rätt skapligt cylindertryck med orörda 16v sug kolvar och e85 smile blev inte omkörd iallfall smile

Ja låter riktigt trevligt. Tyvärr bor ju de flesta 300-token i söder, tur att det finns internet så man ändå kan få hjälp och inspiration tongue

Jo V12 360in var nog orsaken till att jag hittade 300power och då även hans andra dåvarande projekt och ett flertal urspårade budgetturbobyggen av andra medlemmar som blivit smittade av Peters galna byggen (bland annat Zyklon's bygge som nu för tiden huserar 429Whp).
Var nog runt 2008-2009 jag hittade 300power-forumet, glömde sedan bort det innan jag hittade det igen 2011. Minnena om alla brutala byggen kom tillbaka när jag hittade min 345a ståendes och såg lessen ut på en bakgård ute i en by så det var bara att knacka på och fråga herren som ägde bilen ifall han skulle tänka sig att sälja den och resten är som man brukar säga "historia".

Blir ordentliga cylindertryck ja, men det är ju då man får ut vettig effekt wink Det är nog inte många "vanliga" bilar som drar den 360in på bana smile


Blev kanske lite väl offtopic nu så får ursäkta för det.


10 287 Inlägg
1 november 2013
#36
Kan vara kul att chatta men inte här tack .. wink

Göran
Moderator


simlar skrev:
Blev kanske lite väl offtopic nu så får ursäkta för det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök