Däckbredd på bruksbil / 0-100 ska gå fort

puttepro
8 november 2013 · 239 Inlägg

Tjena, har en skyline med 235 18 40 däck

Nu e frågan, hur tar man reda på vad max bredden är på fälgen? Om det ens går att köra bredare än det jag har nu..?

Kan jag sätta på tex 255 18 35 däck?

Någon som vet hur stor skillnad det ger med tex 265 däck vs 235 på 0-100 om man har runt 350 hästar på en lätt bil? Stor skillnad, eller bara marginell?

KHRacing
8 november 2013 ·

lägre profil & bredare ger absolut inte alltid bättre grepp. kan även resultera i kass låda/koppling, du har inte speciellt mkt effekt.

men skriver inte heller om den är RWD eller 4WD

puttepro
8 november 2013 · 239 Inlägg

KHRacing skrev:
lägre profil & bredare ger absolut inte alltid bättre grepp. kan även resultera i kass låda/koppling, du har inte speciellt mkt effekt.

men skriver inte heller om den är RWD eller 4WD

Rwd , profilen tänkte jag bara sänka för utseendets skull,
Tänkte mer på bredden.. Har precis beställt en stryktålig koppling smile

puttepro
8 november 2013 · 239 Inlägg

KHRacing skrev:
lägre profil & bredare ger absolut inte alltid bättre grepp. kan även resultera i kass låda/koppling, du har inte speciellt mkt effekt.

men skriver inte heller om den är RWD eller 4WD

Rwd , profilen tänkte jag bara sänka för utseendets skull,
Tänkte mer på bredden.. Har precis beställt en stryktålig koppling smile

KHRacing
8 november 2013 ·

puttepro skrev:

KHRacing skrev:
lägre profil & bredare ger absolut inte alltid bättre grepp. kan även resultera i kass låda/koppling, du har inte speciellt mkt effekt.

men skriver inte heller om den är RWD eller 4WD

Rwd , profilen tänkte jag bara sänka för utseendets skull,
Tänkte mer på bredden.. Har precis beställt en stryktålig koppling smile

varför inte skaffa ett par 15/16 plåtisar (det minsta som passar över bromsarna, skaffa ett par hoosier dragslcks i storleken 215-60 typ eller 225-50 som har några få rader mönster (dot-märkta) o köra med när du vill gasa ?

annars hade jag haft kvar 235. 255 lär inte ge mera grepp på "den effekten".

Expoze
9 november 2013 · 2 024 Inlägg

Kan tom ge sämre prestanda med bredare (tyngre) hjul.
Vet inte exakt hur sant det är men jag fick en gång i tiden lära mig att 1kg på den massan som ska sättas i rotation vid en acceleration motsvarar 10kg på bilens totala vikt. Dvs, att banta bort 5kg från drivhjul genom tex lättare fälgar och däck skulle ge motsvarande skillnad som att banta bort 50kg från bilen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
YeahBitch
9 november 2013 · 730 Inlägg

KHRacing skrev:

puttepro skrev:

KHRacing skrev:
lägre profil & bredare ger absolut inte alltid bättre grepp. kan även resultera i kass låda/koppling, du har inte speciellt mkt effekt.

men skriver inte heller om den är RWD eller 4WD

Rwd , profilen tänkte jag bara sänka för utseendets skull,
Tänkte mer på bredden.. Har precis beställt en stryktålig koppling smile

varför inte skaffa ett par 15/16 plåtisar (det minsta som passar över bromsarna, skaffa ett par hoosier dragslcks i storleken 215-60 typ eller 225-50 som har några få rader mönster (dot-märkta) o köra med när du vill gasa ?

annars hade jag haft kvar 235. 255 lär inte ge mera grepp på "den effekten".

"Brusks bil" Slicks är inte nått man använder dagligen tongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
simlar
9 november 2013 · 5 529 Inlägg

Expoze skrev:
Kan tom ge sämre prestanda med bredare (tyngre) hjul.
Vet inte exakt hur sant det är men jag fick en gång i tiden lära mig att 1kg på den massan som ska sättas i rotation vid en acceleration motsvarar 10kg på bilens totala vikt. Dvs, att banta bort 5kg från drivhjul genom tex lättare fälgar och däck skulle ge motsvarande skillnad som att banta bort 50kg från bilen.

Låter som vad jag hört också. dvs 1kg ofjädrad vikt motsvarar ungefär 10kg fjädrad vikt.

Och som redan påpekat i tråden, jag tvivlar på att det blir bättre med bredare sulor med så pass "låg" effekt. Om du inte har problem med fästet med 235orna så är bredare däck bara slöseri med pengar såvida du inte ökar effekten.

Förstår inte varför det gnälls så mycket om profilen på de däcken TS funderar på, profilen på däcket blir 94mm med 235/40 och 89,25mm på 255/35, dvs 4,75mm lägre profil. Det lär väl knappast göra någon skillnad?

Senast redigerat av simlar (9 november 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
puttepro
9 november 2013 · 239 Inlägg

Öhm vet inte riktigt ifall ni missförstått mig. Jag snackar inte om nå racing däck eller slicks eller nått.

Jag har snygga 18 tums fälgar idag, som jag vill behålla, PÅ de fägarna sitter det 235 däck med 40 i profil. och det är dags att köpa nya, ska jag köpa exakt samma storlek eller kmr jag få stor vinst av att köpa 2 cm bredare däck (255) eller knappt nåt alls? Jag är inte ute efter nå dragracing eller nå liknande, utan brukar bara gasa lite vid rödljus, inge seriöst...

puttepro
9 november 2013 · 239 Inlägg

Jag tappar ju bara greppet när jag varvar upp och släpper kopplingen, tänkte att bredare däck kanske greppar bättre, men verkar inte som att det är alltför stor skillnad?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 november 2013 · 14 076 Inlägg

Vad har du för bil och hur fort ska det gå? Du skriver i ditt första inlägg om 0-100, förmodar att du menar "Snabbt" för att bara köra fort då spelar nog inte däcken så stor roll bara att breda däck blir mer känsliga om det är ojämnt underlag.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (9 november 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
myran Foto/Bilnörd
9 november 2013 · 1 541 Inlägg

Gummiblandningen är ofta viktigare än bredden på däcket. Köp kvalites däck eller någon form av "semi" r-däck. Kolla lite på rejsa.nu forumet där har folk bra koll på däck som greppar fint.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
JimmyAndersson
9 november 2013 · 1 679 Inlägg

Bara för att det blir bredare däck så blir ju inte fästet bättre smile
Hänger väldigt mycke i också vilket däckkvalitet det är också smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 november 2013 · 10 427 Inlägg

Hur breda är (bak)fälgarna då? smile Skadar ju inte att ta reda på hur pass breda däck som man kan montera.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
puttepro
9 november 2013 · 239 Inlägg

steifan skrev:
Hur breda är (bak)fälgarna då? smile Skadar ju inte att ta reda på hur pass breda däck som man kan montera.

Det är min fråga också!

Men ganska så orellevant nu när jag fått se ett par svar, och det verkar inte som att det är SÅÅÅÅÅÅÅÅ stor skillnad på bredare däck. Ibland kan det t.o.m. vara tvärtom.

Såå jag kör nog på exakt samma storlek som sist. Eventuellt att jag kör lägre profil, 35 istället för 40. Finns det någon nackdel med det?

Janken Driver
9 november 2013 · 2 111 Inlägg

puttepro skrev:

steifan skrev:
Hur breda är (bak)fälgarna då? smile Skadar ju inte att ta reda på hur pass breda däck som man kan montera.

Det är min fråga också!

Men ganska så orellevant nu när jag fått se ett par svar, och det verkar inte som att det är SÅÅÅÅÅÅÅÅ stor skillnad på bredare däck. Ibland kan det t.o.m. vara tvärtom.

Såå jag kör nog på exakt samma storlek som sist. Eventuellt att jag kör lägre profil, 35 istället för 40. Finns det någon nackdel med det?

Lite lättare för dig att ta reda på än för oss då du har fälgen... Bara att kolla hur bred den är och ta det därifrån, då ser du vad du MAX kan ha, inte vad som är mest optimalt.
Hade självt 245or runtom på min gamla R33.

A B C du vet, rätt ordning så går det lättare smile.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
puttepro
9 november 2013 · 239 Inlägg

Janken skrev:

puttepro skrev:

steifan skrev:
Hur breda är (bak)fälgarna då? smile Skadar ju inte att ta reda på hur pass breda däck som man kan montera.

Det är min fråga också!

Men ganska så orellevant nu när jag fått se ett par svar, och det verkar inte som att det är SÅÅÅÅÅÅÅÅ stor skillnad på bredare däck. Ibland kan det t.o.m. vara tvärtom.

Såå jag kör nog på exakt samma storlek som sist. Eventuellt att jag kör lägre profil, 35 istället för 40. Finns det någon nackdel med det?

Lite lättare för dig att ta reda på än för oss då du har fälgen... Bara att kolla hur bred den är och ta det därifrån, då ser du vad du MAX kan ha, inte vad som är mest optimalt.
Hade självt 245or runtom på min gamla R33.

A B C du vet, rätt ordning så går det lättare smile.

Mvh Janken

Står det på fälgen nånstans? Eller mäter jag själv? Om jag måste mäta själv så måste däcket av först va?

Evildan
9 november 2013 ·

puttepro skrev:

Janken skrev:

puttepro skrev:

Det är min fråga också!

Men ganska så orellevant nu när jag fått se ett par svar, och det verkar inte som att det är SÅÅÅÅÅÅÅÅ stor skillnad på bredare däck. Ibland kan det t.o.m. vara tvärtom.

Såå jag kör nog på exakt samma storlek som sist. Eventuellt att jag kör lägre profil, 35 istället för 40. Finns det någon nackdel med det?

Lite lättare för dig att ta reda på än för oss då du har fälgen... Bara att kolla hur bred den är och ta det därifrån, då ser du vad du MAX kan ha, inte vad som är mest optimalt.
Hade självt 245or runtom på min gamla R33.

A B C du vet, rätt ordning så går det lättare smile.

Mvh Janken

Står det på fälgen nånstans? Eller mäter jag själv? Om jag måste mäta själv så måste däcket av först va?

Fälgens bredd står i navet eller ibland på någon eker.
Nej, du behöver inte ta av däcket för att mäta.

puttepro
9 november 2013 · 239 Inlägg

Evildan skrev:

puttepro skrev:

Janken skrev:

Lite lättare för dig att ta reda på än för oss då du har fälgen... Bara att kolla hur bred den är och ta det därifrån, då ser du vad du MAX kan ha, inte vad som är mest optimalt.
Hade självt 245or runtom på min gamla R33.

A B C du vet, rätt ordning så går det lättare smile.

Mvh Janken

Står det på fälgen nånstans? Eller mäter jag själv? Om jag måste mäta själv så måste däcket av först va?

Fälgens bredd står i navet eller ibland på någon eker.
Nej, du behöver inte ta av däcket för att mäta.

Allright, och infon som står där är alltså maxbredden?

Nu kmr en väldigt dum fråga, ni får inte skratta, men visst går det inta att köpa 19 tums däck på en 18 tums fälg?

Evildan
9 november 2013 ·

puttepro skrev:

Evildan skrev:

puttepro skrev:

Står det på fälgen nånstans? Eller mäter jag själv? Om jag måste mäta själv så måste däcket av först va?

Fälgens bredd står i navet eller ibland på någon eker.
Nej, du behöver inte ta av däcket för att mäta.

Allright, och infon som står där är alltså maxbredden?

Nu kmr en väldigt dum fråga, ni får inte skratta, men visst går det inta att köpa 19 tums däck på en 18 tums fälg?

Infon där anger fälgens bredd och ibland även Et.

Ingen skrattar, nej det går inte att montera fel "storlek på fälgen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang