Opel Manta B CC Saab T5/Sfro.

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 122 Följare
  • 151 980 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 april
CCRobin
2 augusti 2019 · 633 Inlägg
#341

Idag var jag i verkstaden och bytte bromsskivor på fruns bil och då passade jag på att göra klart fästena mot karossen och lägga ett lager grundfärg på dom sista grejerna till framvagnen, spindlar och framvagnsbalken. Så nu får vi se när tiden kommer att lägga nästa lager big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7ed2e191b641a37cec9a40c08bb74259.jpg

CCRobin
4 augusti 2019 · 633 Inlägg
#342

Kom ett lager färg på delarna idag, ska bli ett till någon gång framöver, måste bara köpa mer färg först big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2bce730b36a0337da193fbfb16d6871b.jpg

Borren
5 augusti 2019 · 49 Inlägg
#343

Snyggt! Hoppas man får se den på vägarna snart igen! big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
CCRobin
7 augusti 2019 · 633 Inlägg
#344

Köpte lite 12.9 bult idag när jag ändå var i stan sen fick några timmar ledigt efter jobbet idag så började plocka ihop framvagnen, styrväxeln fick sig en övergång med roterande stålborste samt nya Damasker och styrleder.

Ska plocka över nav/bromsar/fjädrar/dämpare som redan sitter på bilen så den kommer inte bli helt komplett förens jag har fått bort min nuvarande framvagn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6c2ccf883aad9ef0839aac6856030430.jpg

CCRobin
11 augusti 2019 · 633 Inlägg
#345

Blev ett litet impulsköp av två stycken momo stolar som jag tror kommer sitta bra i bilen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-051f944738e7e81a5648745cbaa549e3.jpg

Framvagnen är nästintill komplett smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2984866e8537ab6a5a7064f36fb2a3a3.jpg

Och med det i åtanke så tog jag och körde ut den till verkstaden idag och la lite tid där big_smile
Framvagnen släppte efter lite övertalan dock så hittades lite rost i balken på vänstersidan som måste lagas innan jag kan montera den andra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f9757164080152811524bb8686bf9c66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-db97b4695a1f0e04b3a27cebedb946e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d8cb5c1ab230dbf51cf4506e665243dd.jpg

Det känns som att det kan ha varit någon 17-18 åring som var igång och laga rost en gång i tiden som kanske fuska lite och inte tog bort bärarmen och lagade runt istället men det är ju bara att fixa nu istället big_smile

CCRobin
22 augusti 2019 · 633 Inlägg
#346

Eftersom planerna har ändrats för det här projektet så är motorn tillsalu I delar om ingen vill köpa den hel.

CCRobin
29 augusti 2019 · 633 Inlägg
#347

Ikväll var Albin förbi och äntligen så fick jag upp framvagnen igen efter att ha byggt upp ett nytt ramben på vänstersidan och lagat lite på det andra. Känns riktigt skönt men måste köpa längre skruv imorgon innan den går att skruva åt smile Sen är det bara att få den rullandes och rensa den invändigt sen så ska den iväg för att få en bur monterad big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ff51723ab54db313d0d2350e7b4efcf5.jpg

CCRobin
14 oktober 2019 · 633 Inlägg
#348

Har inte uppdaterat på ett tag men det händer lite grejer. Bilen står på egna hjul och är uppkörd till Mattias Ledin för burbygge, dessvärre så skadade han sig nyligen och ligger efter en hel del med firman så det tar nog lite tid innan jag får tillbaka den men det gör inte så mycket, finns ju fler saker att pyssla med även om bilen inte är här smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cb85b5e74a152a720492cac0fa8b8b38.jpg

Den där "lilla rosten" som skulle fixas innan jag skicka iväg den blev ju tillslut nästan ett helt golvbyte, synd att jag bara har en bild mitt i det hela och inte när det är klart men det tog lite extra tid big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-366d94aa2da270ef3d8b89308464c056.jpg

Inhandlades en vettig familjebil för ett tag sedan, Skoda Superb 2017 2,0Tdi med dsg låda. Funkar klockrent som dragbil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cfaf4492d854f7db572df6bf65e184bf.jpg


Men innan jag hann att dra upp den dit så hittades ett motorpaket på facebook som jag blev sugen på. En Saab 2,0 med redan omsvetsat oljetråg och termostathus samt att det satt en omsvetsad 530d låda bakom komplett med en ordentlig koppling gjorde ju inte saken sämre direkt big_smile
Så den började måttas in och fick kapa en del bakåt i motorutrymmet samt massera kardantunneln.
Dock så kommer jag nog kapa upp en del av tunneln och bygga en egen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-48b41fc67a27cb34ab1d63575ce5ae3b.jpg

Måttade in allting skapligt och byggde balk till lådan dock så blev jag inte nöjd med motorfästena så det ska byggas nya när jag har bilen hemma igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3f6cd6a21de2cf2121819ca77ba6ddf1.jpg

Eftersom motorn jag köpte var en T5 2,0 med svarvade kolvar och T7 packning men med T5 topp så tyckte jag att det skulle vara en bra idé att få dit en T7 topp också eftersom det är lite bättre flöde i dom. Och dom hade tagit motorn från en 9000 men bröstkåpa och allting från en 900/9-3 bygger mindre så jag ville ha det. Och när man ändå är igång så är ju 2,3 liter fränt istället för 2,0.

Så nu står jag här, har skrotat en 9-5 jag fick för att plocka toppen, skrotade min gamla vinterbil som var en 9-3 och tog bröstkåpa ifrån, har skrotat en 9000 2,3 som jag kom över billigt samt hämtat hem en 9-3 med T5 motor för att plocka styrsytem med givare och kabelhärva ifrån.
Har blivit mycket Saab på sista tiden big_smile

Saabmotorn helt nerplockad, Använde det blocket från motorn jag köpte eftersom det redan var förberett med borttagna balansaxlar och nya lager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a4feb8c6b11637c273d9f7b73684ef8b.jpg

Svarvade till två pluggar för att plugga oljeretur och hålet till oljestickan. Eftersom oljetråget ser helt annorlunda ut så har jag ingen nytta av det här utan får bygga eget rakt i tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2539a1cf375559b30ba0dd83ff1a5f7d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fd7ecc6bf3b5df599e616ba47bc924ef.jpg


2,3 Kolvarna plockades ner och svarvades ner ca. 1,3mm och det ska räcka enligt alla experter jag har läst om på internet för att slippa att dom tar i toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-da555261e262805d034db8eb28b8c089.jpg

Rengjorda och svarvade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-520e907cefb801a513d8c0d74b50b3ca.jpg

T7 toppen nerplockad för att planas sen ska det i T5 kamaxlar istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5cdb44292d5915bb50a45c2c80dded78.jpg

Nästa projekt jag håller på med är att få dit T5'ans spjällhus (vänster) på ett T7 Insug (höger). Håller på och ska snickra ihop en adapter som jag hoppas blir skaplig big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d916558fc878a1b91137154778a36d0f.jpg

Som ni kanske förstår så är tanken att bygga för lite mer effekt men jag vill ju ändå kunna åka lagligt på gatan. Så tanken är att gå igenom SFRO och få bilen godkänd med Ca. 250-270hk lite beroende på vad vikten slutar på.

För ett tag sen så hämtade jag även hem en Volvo axel med 4:10 utväxling och lamelldiff som dessutom redan hade färdigsvetsade fjäderskålar osv. till manta så det sparade ju enormt med tid smile

Planen är ju då saabmotor, Bmwlåda, volvoaxel, bromsar fram från omega och bak från volvo då. Sen bur och försöka få till det med två sportstolar. Annars får jag väl lägga i recaro stolar igen big_smile

Hoppas inte alla blir ledsna över att jag byter koncept och ändå vill hänga med på det här projektet smile

Senast redigerat av CCRobin (14 oktober 2019)

WilleG
15 oktober 2019 · 172 Inlägg
#349

Intressant med rakställd Saab motor, har sett en del sådana som går riktigt bra så detta ska bli kul att följa! smile

CCRobin
15 oktober 2019 · 633 Inlägg
#350

WilleG skrev:
Intressant med rakställd Saab motor, har sett en del sådana som går riktigt bra så detta ska bli kul att följa! smile

Kul att du vill följa det! Ja planen är väl ca. 500 skapligt driftsäkra hästar i den här iallafall big_smile

Det här projektet har ju påbörjats en annan gång av mig i en likadan kaross men gav upp lite på det men nu är jag ju ett par år äldre med mer erfarenhet så hoppas på att ta mig hela vägen även om det tar tid smile

Cassius Hobbymekaniker
16 oktober 2019 · 359 Inlägg
#351

Beroende på vad man vill ha för karaktär är inte 2.0an fel heller. Visst, den är 3dl mindre och "there's no substitute for cubic inches, but cubic money", men.. Minns jag inte helt tokigt (jag har också övervägt Saab motor tidigare) så har 2.0an nått i stil med 78mm slag och 2.3an 90mm.

Det finns motorer med 90+ slag som varvar sjukt mycket! T ex VAG 1.8/2.0. Men dom brukar behöva nya lager efter en dragracing säsong, det är inte många mil för ett lagerset.. För hållbarhet över tid bör man nog inte varva en 2.3a till mycke mer än 7-7500 rpm. En 2.0a däremot kan med samma hållbarhet dras till en bra bit över 8000, kanske mot 9000rpm.

Den "stora" skillnaden blir att 2.3an lämnar mer vrid än 2.0an, och längre ner i registret. Motorn kommer kännas starkare, men mindre alert och "sportig" i jämförelse. Lite som att jämföra en Honda S2000 motor med en jänkeåtta för att dra det till sin extrem.

Du ska åka Volvo axel, gissningsvis 1031? Med 500hk ish. 2.3an som kommer ge rejält med vrid bör du då mappa så den rampar på vridet för att skona axeln, slutprodukten blir troligen lite högre effekt än en 2.0 med samma vridkurva (eftersom man kan anta att 2.0an varvar mer och når sina 500 häst vid högre varv förutsatt allt annat är lika), båda kommer vara lika "skonsamma" mot axeln. Hade inte axeln satt begränsningen hade 2.3an haft en helt annan karaktär än 2.0an med effekt längre ner i registret och mindre på topp.

Med andra ord, visst är de kul med extra volym men i just detta fall hade du inte "behövt" gå den vägen smile Sen är de ju kul att bygga motor oavsett, så inget ont om din plan. Poängterar bara att behovet av mer volym för att nå samma effekt i ett hållbart paket inte riktigt fanns wink

*Rampar du på vridet (vilket förutsätter att det är möjligt att göra med den motorstyrningen du ska använda) kan du manipulera karaktären på motorn en hel del. Du skulle kunna få sugmotor karaktär, traktor karaktär, ketchup karaktär eller en exponentiellt stigande effekt kurva. Jag vet dock inte om det går få till med Saab originalstyning? (Som för övrigt ska vara väldigt bra och lätt mappad)

CCRobin
16 oktober 2019 · 633 Inlägg
#352

Cassius skrev:
Beroende på vad man vill ha för karaktär är inte 2.0an fel heller. Visst, den är 3dl mindre och "there's no substitute for cubic inches, but cubic money", men.. Minns jag inte helt tokigt (jag har också övervägt Saab motor tidigare) så har 2.0an nått i stil med 78mm slag och 2.3an 90mm.

Det finns motorer med 90+ slag som varvar sjukt mycket! T ex VAG 1.8/2.0. Men dom brukar behöva nya lager efter en dragracing säsong, det är inte många mil för ett lagerset.. För hållbarhet över tid bör man nog inte varva en 2.3a till mycke mer än 7-7500 rpm. En 2.0a däremot kan med samma hållbarhet dras till en bra bit över 8000, kanske mot 9000rpm.

Den "stora" skillnaden blir att 2.3an lämnar mer vrid än 2.0an, och längre ner i registret. Motorn kommer kännas starkare, men mindre alert och "sportig" i jämförelse. Lite som att jämföra en Honda S2000 motor med en jänkeåtta för att dra det till sin extrem.

Du ska åka Volvo axel, gissningsvis 1031? Med 500hk ish. 2.3an som kommer ge rejält med vrid bör du då mappa så den rampar på vridet för att skona axeln, slutprodukten blir troligen lite högre effekt än en 2.0 med samma vridkurva (eftersom man kan anta att 2.0an varvar mer och når sina 500 häst vid högre varv förutsatt allt annat är lika), båda kommer vara lika "skonsamma" mot axeln. Hade inte axeln satt begränsningen hade 2.3an haft en helt annan karaktär än 2.0an med effekt längre ner i registret och mindre på topp.

Med andra ord, visst är de kul med extra volym men i just detta fall hade du inte "behövt" gå den vägen smile Sen är de ju kul att bygga motor oavsett, så inget ont om din plan. Poängterar bara att behovet av mer volym för att nå samma effekt i ett hållbart paket inte riktigt fanns wink

*Rampar du på vridet (vilket förutsätter att det är möjligt att göra med den motorstyrningen du ska använda) kan du manipulera karaktären på motorn en hel del. Du skulle kunna få sugmotor karaktär, traktor karaktär, ketchup karaktär eller en exponentiellt stigande effekt kurva. Jag vet dock inte om det går få till med Saab originalstyning? (Som för övrigt ska vara väldigt bra och lätt mappad)

Anledningen till att byta till 2,3 var just för att få mer vrid och inte leva på toppen så att säga. Vill inte varva herrejösses eftersom det ofta är det som tar ihjäl lådorna smile och  det är ju faktiskt billigare att rasa en Volvo axel än att rasa omsvetsade lådor... roll

Måste också bara poängtera att jag aldrig har skrivit att jag bytte till större cylindervolymen för effekt, däremot så är det precis därför jag byter topp men det hade jag gjort oavsett. Nu var det bara ren slump att jag satt i en bubbelpool och snacka skit när jag fick erbjudandet om att köpa en 9000 med 2,3 big_smile

Har ju speciellt en vän som har plockat lite med det här styrsystemet och vad jag fattar det så går det väl att rampa men då måste jag ha någon hastighetssignal så styr den där igenom laddtryck. Men jag kommer nog köra på smått överdimmensionerad turbo, flyttar ju vridet lite och dessutom så finns det alltid plats för mer effekt i framtiden på samma aggregat smile

Sen tror jag också att det beror mest på hur man kör med grejerna och eftersom jag har tidigare kört med saker som folk säger inte håller för något men ändå har hållit för mig samt att man lägger till i ekvationen att jag knappt aldrig kör med bilen så hoppas jag på att jag knappt lär rasa något lol

Senast redigerat av CCRobin (16 oktober 2019)

Cassius Hobbymekaniker
16 oktober 2019 · 359 Inlägg
#353

Nja där har du nog fått det om bakfoten... vridmoment dödar växellådor och bakaxlar. Inte höga varvtal smile Möjligen att man nöter mer på ingående lager och högre varv med långa lägen på lådan sliter mer på synkringarna (högre varv = högre kinetisk energi eller "inertia" som ska bromsas för att matcha varvet på nästa växel)

Vridmoment är de som mosar sönder drev wink Högt varv skonar dreven eftersom en del i rörelse ökar lättare i hastighet ju högre den initiala hastigheten är (detta gäller då roterande massor i slutna utrymmen, en bil t ex har ju luftmotstånd som en faktor också.)

Volvo axlarna brukar också hålla bra, och Mantan är lätt så bör fungera fint! Det som oftast knäcker dom är för mycke vrid (knäcker kronhjulet) eller banzai starter (knäcker/vrider drivaxlarna eller knäcker kronhjulet). Finns en del som klarat sig med att byta drivaxlar 2-3ggr per säsong som kört dragracing med 600 häst, men då i regel ganska högvarviga maskiner (varvstopp mot 8000), men också dom som smäller kronhjulet med "bara" 400 häst pga för mycke vrid. Sen diffar det ju i kvalite på en begagnad del så de är ganska svårt att säga vad som garanterat fungerar och inte.

Generellt brukar många titta på starkare axlar i dom krokarna av effekt (5-600 hk) eftersom underhållet brukar öka ganska bra där. Men skick på grejerna från början, vridkurva och körstil varierar ju från bil till bil så som sagt. Svårt att "garantera" vad som håller och inte smile

CCRobin
16 oktober 2019 · 633 Inlägg
#354

Jag vet att vrid dödar lådor men har också hört att vissa har haft problem med dom här lådorna när det kommer till att varva mycket, och rent generellt så känns det som att en låda som är specad till en diesel borde klara av vridet bättre smile

Har även en bekant som förvisso inte körde med just en sådan här låda utan en opel låda och han fick byta lådor relativt ofta eftersom att han varva upp emot 8000.

Sen har jag även en som har vridit sönder lådor med hjälp av en v6 med turbo så jag vet med egen erfarenhet att det går åt båda håll, inte bara teoretiskt wink

Cassius Hobbymekaniker
16 oktober 2019 · 359 Inlägg
#355

Vad är det som gått sönder i dom opel lådorna då? Är de t ex Getrag 240 lådor så är den getrag serien först och främst känd för att vara svårväxlad vid höga varv. Väldigt lätt att missa växlar t ex, har att göra med att synkringarna inte riktigt hinner med. Man får ha bra växelteknik (gärna häl-tå'a ner, inte ha för brottom upp) för att de ska fungera. Där är det inte varvet som är problemet utan lådans konstruktion smile

Samma med Getrag 265 t ex som satt i Monza.

R25/28 vet jag inte om dom lider av samma bekymmer..

Som sagt dock så brukar 500nm vid 8000 rpm vara lindrigare för lådan än 500nm vid 5000 rpm t ex smile

CCRobin
16 oktober 2019 · 633 Inlägg
#356

Cassius skrev:
Vad är det som gått sönder i dom opel lådorna då? Är de t ex Getrag 240 lådor så är den getrag serien först och främst känd för att vara svårväxlad vid höga varv. Väldigt lätt att missa växlar t ex, har att göra med att synkringarna inte riktigt hinner med. Man får ha bra växelteknik (gärna häl-tå'a ner, inte ha för brottom upp) för att de ska fungera. Där är det inte varvet som är problemet utan lådans konstruktion smile

Samma med Getrag 265 t ex som satt i Monza.

R25/28 vet jag inte om dom lider av samma bekymmer..

Som sagt dock så brukar 500nm vid 8000 rpm vara lindrigare för lådan än 500nm vid 5000 rpm t ex smile

R25/R28 var båda lådorna. Nu är det ett tag sen så jag har inte full koll på exakt vad som gav sig. Men vi får se lite hur det urartar sig, jag har iallafall som sagt gått den här vägen med tanke på vad jag har hört och lite olika mål för projektet.

Det finns ju massor av världsmästare där ute och jag är inräknad, jag är också mer för att testa och se om det funkar i verkligheten än att sitta och kolla teoretiskt smile

Sen får vi ju se om något år ifall jag skjuter bakaxlar eller växellådor på löpande band lol

Cassius Hobbymekaniker
17 oktober 2019 · 359 Inlägg
#357

Lådan behöver du nog inte vara orolig för smile Axeln kommer ta stryk om du är stygg mot den, men bör hålla rätt okej!

Vill du safe'a lite, så rampa laddet så du får en snällare vrid kurva (skonar inte bara drivlinan utan även motorn).

Funderar man lite kommer man ganska snabbt fram till att det som avgör max varvtal på ingående axel är balansen i axeln (och då till viss del motorn/svänghjulet/kopplingen då vibrationer där fortplantar sig till ingående axel), och skicket på lagren. Det är ju "bara" ingående axel som följer motorns varvtal, så bara den som påverkas. Är den i obalans och "dåligt" lagrad (jämför med rakfyror som har 3 eller 5 ramlager t ex) så sliter man ut lagren. Annars är de inget som hindrar en ingående axel från att snurra 20 000rpm.

En följd effekt man Kan få är som sagt att synkringarna inte "hinner" synka vid snabba upp växlingar, då ska synkringen "bromsa" ingående axel för att hamna rätt till nästa växel, växlar man då riktigt snabbt sliter man hårt på synkringen och risken för missade växlar ökar (samt slitage på dreven såklart). Extra märkbart på lådor som inte är tätstegade. För att komma runt ett sånt problem får man ta de liiite lugnare vid växlingen för att ge synkringen mer tid. Samma gäller vid nedväxling men då kan man dutta på gasen för att matcha motorns varvtal till det som lådan önskas för att göra snabbare växlingar.

Dom R25/R28 lådorna, vad satt dom bakom för motor?

EPG Kärnkraftstomte
17 oktober 2019 · 748 Inlägg
#358

CCRobin skrev:
Hoppas inte alla blir ledsna över att jag byter koncept och ändå vill hänga med på det här projektet smile

Det nya valet av motor gjorde snarare projektet ännu mer intressant enligt mig smile

Cassius skrev:
*Rampar du på vridet (vilket förutsätter att det är möjligt att göra med den motorstyrningen du ska använda) kan du manipulera karaktären på motorn en hel del. Du skulle kunna få sugmotor karaktär, traktor karaktär, ketchup karaktär eller en exponentiellt stigande effekt kurva. Jag vet dock inte om det går få till med Saab originalstyning? (Som för övrigt ska vara väldigt bra och lätt mappad)

I T5 suite kan man själv ställa in hur mycket laddtryck man vill ha (och i förlängningen vridmoment) beroende på varvtal och läge på gaspedalen. Det är som en tabell som man fyller i olika siffror, t.ex kanske man vill ha 0,8 bars laddtryck vid 5000rpm och 25% gaspådrag och 1,5 bar vid samma varvtal fast 100% gas och så vidare.

Sen gäller det att kolla in så att man inte hamnar utanför kompressordiagrammet för den valda turbon heller för då riskerar man att slita ut denna i förtid.

Utöver detta så kan man även lägga in momentbegränsning för 1:an och 2:ans växel med som överrider de parametrar som man har angett i laddtrycksmappen.

PS. R25/R28 är den växellåda som sitter i Opel Omega 1994-2003 med V6-motor och manuell låda.
Eller ja allra sista årsmodellerna hette väl lådorna R30 istället och satt även på bilar med dieselmotor.

Senast redigerat av EPG (17 oktober 2019)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
CCRobin
17 oktober 2019 · 633 Inlägg
#359

EPG skrev:

CCRobin skrev:
Hoppas inte alla blir ledsna över att jag byter koncept och ändå vill hänga med på det här projektet smile

Det nya valet av motor gjorde snarare projektet ännu mer intressant enligt mig smile

Cassius skrev:
*Rampar du på vridet (vilket förutsätter att det är möjligt att göra med den motorstyrningen du ska använda) kan du manipulera karaktären på motorn en hel del. Du skulle kunna få sugmotor karaktär, traktor karaktär, ketchup karaktär eller en exponentiellt stigande effekt kurva. Jag vet dock inte om det går få till med Saab originalstyning? (Som för övrigt ska vara väldigt bra och lätt mappad)

I T5 suite kan man själv ställa in hur mycket laddtryck man vill ha (och i förlängningen vridmoment) beroende på varvtal och läge på gaspedalen. Det är som en tabell som man fyller i olika siffror, t.ex kanske man vill ha 0,8 bars laddtryck vid 5000rpm och 25% gaspådrag och 1,5 bar vid samma varvtal fast 100% gas och så vidare.

Sen gäller det att kolla in så att man inte hamnar utanför kompressordiagrammet för den valda turbon heller för då riskerar man att slita ut denna i förtid.

Utöver detta så kan man även lägga in momentbegränsning för 1:an och 2:ans växel med som överrider de parametrar som man har angett i laddtrycksmappen.

PS. R25/R28 är den växellåda som sitter i Opel Omega 1994-2003 med V6-motor och manuell låda.
Eller ja allra sista årsmodellerna hette väl lådorna R30 istället och satt även på bilar med dieselmotor.

Ja r25 satt ju bakom c20ne (även 2,4 cih men då med annat bult mönster) och r25/r28 bakom sexorna.

Det va c20xe som hade problem med varvet och en 3,0 eller 3,2l v6 I en omega b tillsammans med turbo som sköt på vrid. Troligtvis lite för tung bil med så hade det släppt så hade det ju säkert hållt.

Vet att han flyttade över motorn till en ascona b men då med dubbelturbo och tror inte han sköt någon låda efter det.

Men påtal om t5 suite så är det ju suveränt om man kan rampa som du säger med laddtryck men för begränsningen på 1-2 så bör det väl ändå finnas en hastighetssignal till boxen?

Tomsan
17 oktober 2019 · 26 Inlägg
#360

du kan bygla rpm signalen, Dock inte säker på att just begränsningarna på 1-2 fungerar då.
Men du kan ju rampa laddtrycket och med lite större turbo kanske du inte hinner få upp såååå jäkligt med ladd på 1-2

Biopower
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang