Är vissa märken bättre än andra?

jetta16v
2 december 2013 · 1 534 Inlägg

_XenoX_ skrev:

jetta16v skrev:

habomaster skrev:

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Är mer elektronik något man strävar efter i en driftsäker bil?

Det är väl upp till var och en att avgöra, vissa tycker att gamla 240/740/940 är bättre bilar än dagens då de saknar den elektroniken som finns i nyare bilar.

För att punktera ditt argument så går alla biltillverkare mot trenden att bilarna de tillverkar innehåller allt mer elektronik, det gäller även Renault, Nissan, Kia, Toyota, Mitsubishi, Daewoo mfl.


Fördelen med mer elektronik är att det är lättare att lokalisera var felen ligger, nackdelen är att man inte kan göra så mkt själv med bilen och får gå till verkstaden vid det minsta..

Sen så spelar det inte alltid en roll om bilen är mekvänlig eller inte då många ändå lämnar bilen till verkstaden så fort det är något..

habomaster
2 december 2013 · 463 Inlägg

jetta16v skrev:

habomaster skrev:

Andromeda skrev:

Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Självklart vet jag att det finns olika utrustningsnivåer. Jag tror du skulle bli väldigt förvånad om du visste hur mycket utrustning du får som standard i en Renault. Franska bilar har generellt väldigt mycket "gadgets".

Du får väldigt gärna utveckla det där. Har alla BMW (även snikmodeller) liknande utrsutning som detta (taget från Laguna 2005):
Navi
Keyless go med handsfree låsning/upplåsning
Elstolar med minne (kopplat till nyckelkortet)
Parkeringsradar
Eluppvärmd vindruta
Farthållare/fartbegränsare
BiXenon
Två-zons ECC
Säkerhetssystem som ABS, antispinn, antisladd mm.
Däcktrycksövervakning
Elektrisk handbroms
Ljusautomatik (går från dagsljusbelysning till kväll/nattbelysning automatiskt)
Regnsensor
Automatiskt avbländande innerbackspegel
Elhissar runt om
Dimljus
CD-växlare

Nu är självklart inte allt standard på instegsmodellen utan en del är tillval eller standard på de dyrare varianterna.

Med detta menar jag inte att Renault är bäst på allt, utan jag är som sagt nyfiken på exempel av utrustning som BMW har som inte finns hos t.ex. Renault

På vilket sätt skulle elektroniken vara mer avancerad i en BMW än någon annan? Alla kör med liknande CANBUS-system och OBDII-system. Självklart olika ECUer och undersystem, men komplexiteten skulle jag vilja hävda är likvärdig.

För att svara på _XenoX_ fråga: Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.

Andromeda Rumpmas
2 december 2013 · 3 860 Inlägg

habomaster skrev:

jetta16v skrev:

habomaster skrev:
Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Självklart vet jag att det finns olika utrustningsnivåer. Jag tror du skulle bli väldigt förvånad om du visste hur mycket utrustning du får som standard i en Renault. Franska bilar har generellt väldigt mycket "gadgets".

Du får väldigt gärna utveckla det där. Har alla BMW (även snikmodeller) liknande utrsutning som detta (taget från Laguna 2005):
Navi
Keyless go med handsfree låsning/upplåsning
Elstolar med minne (kopplat till nyckelkortet)
Parkeringsradar
Eluppvärmd vindruta
Farthållare/fartbegränsare
BiXenon
Två-zons ECC
Säkerhetssystem som ABS, antispinn, antisladd mm.
Däcktrycksövervakning
Elektrisk handbroms
Ljusautomatik (går från dagsljusbelysning till kväll/nattbelysning automatiskt)
Regnsensor
Automatiskt avbländande innerbackspegel
Elhissar runt om
Dimljus
CD-växlare

Nu är självklart inte allt standard på instegsmodellen utan en del är tillval eller standard på de dyrare varianterna.

Med detta menar jag inte att Renault är bäst på allt, utan jag är som sagt nyfiken på exempel av utrustning som BMW har som inte finns hos t.ex. Renault

På vilket sätt skulle elektroniken vara mer avancerad i en BMW än någon annan? Alla kör med liknande CANBUS-system och OBDII-system. Självklart olika ECUer och undersystem, men komplexiteten skulle jag vilja hävda är likvärdig.

För att svara på _XenoX_ fråga: Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.

Inte för att vara sån, jag gillar inte ens BMW särskilt mycket, men extrautrustningen till en sådan är typ en 20-sidig katalog i textstorlek 12, så att dra upp all extra utrustning som fanns till en Laguna kommer man inte långt med.

Vi får se om Rquired kontrar med att lägga upp 530 -05's tillbehörslista tongue

Sades det inte att det fanns 50 km elkabel i en Volvo Amazon eller något liknande? Undrar hur den siffran ser ut på en modern bil?

Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.

Visst vore det önskvärt. Problemet är att sådana bilar inte säljer särskilt bra. Det var ju mycket tjat om att og9-5 var en gammal bil med utdaterad utrustning, och det var det kanske gentemot tyskarna, men det pratet började redan när modellen var 5-6 år gammal. Så ser bilmarknaden ut tyvärr. Nya elektriska finesser hinner ofta inte testas fullt ut, utan hugade kunder får bli testpanel. Så fort en bilmodell börjar bli kurerad från barnsjukdomar är det dags att komma ut med nästa modell med fler finesser föra tt inte bli omsprungen av konkurrenterna och ratad av bilköparna.

Själv skulle jag inte vilja vara utan antisladd, rövgrill, farthållare, elstyrda stolar och fönsterhissar, men det kan väl anses vara gammal beprövad teknik. Andra vill inte vara utan full kontroll över alla bilens funktioner i navi-displayen, HUD, ställbar nivåreglering, farthållare med radar, panikbromsassistans osv. Och nu börjar ju automatiskt avbländande helljus komma.

Senast redigerat av Andromeda (2 december 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
_XenoX_ Tekniker
2 december 2013 · 221 Inlägg

jetta16v skrev:

_XenoX_ skrev:

jetta16v skrev:

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Är mer elektronik något man strävar efter i en driftsäker bil?

Det är väl upp till var och en att avgöra, vissa tycker att gamla 240/740/940 är bättre bilar än dagens då de saknar den elektroniken som finns i nyare bilar.

För att punktera ditt argument så går alla biltillverkare mot trenden att bilarna de tillverkar innehåller allt mer elektronik, det gäller även Renault, Nissan, Kia, Toyota, Mitsubishi, Daewoo mfl.


Fördelen med mer elektronik är att det är lättare att lokalisera var felen ligger, nackdelen är att man inte kan göra så mkt själv med bilen och får gå till verkstaden vid det minsta..

Sen så spelar det inte alltid en roll om bilen är mekvänlig eller inte då många ändå lämnar bilen till verkstaden så fort det är något..

Jag vill inte hålla med dig alls. Ju mer el ju mer är det som kan fela. Hade dom gjort härvor och styrning skottsäkert så hade jag inte sagt nått. Elektronik är inte gjort för den miljön. Sen är det komponenter som dioder, motstånd och andra givare som ger sig naturligt. Nödvändigt är det inte heller. Jämför man styrsystemet på en tex Audi och en valfi motor med eftermarknadssystem så kan du få motorn att gå lika bra om inte bättre med en ynka härva jämfört med KILOMETERVIS med kabalar en motor har idag..

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
habomaster
2 december 2013 · 463 Inlägg

Jag syftade inte till att lägga upp en hel tillbehörslista. Jag har själv precis beställt en ny Renault och noterade att väldigt mycket av det som stod listat i broschyrerna är standard, trots det listat som icke valbar utrustning eller vad man ska säga, t.ex. isofix-fästen. Därför är jag lite nyfiken på utrustning som ligger i teknisk framkant för jämförbara modeller. T.ex. så vet jag att Merc S-klass ligger i teknisk framkant med mörkerkamera och automatisk farthållare mm. Finns säkert jämförbara modeller hos andra tillverkare men där har inte Renault någon konkurrent i alla fall.

Men vi kanske helt enkelt ska släppa detta då det börjar bli off topic.

Andromeda skrev:

habomaster skrev:
Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.

Visst vore det önskvärt. Problemet är att sådana bilar inte säljer särskilt bra. Det var ju mycket tjat om att og9-5 var en gammal bil med utdaterad utrustning, och det var det kanske gentemot tyskarna, men det pratet började redan när modellen var 5-6 år gammal. Så ser bilmarknaden ut tyvärr. Nya elektriska finesser hinner ofta inte testas fullt ut, utan hugade kunder får bli testpanel. Så fort en bilmodell börjar bli kurerad från barnsjukdomar är det dags att komma ut med nästa modell med fler finesser föra tt inte bli omsprungen av konkurrenterna och ratad av bilköparna.

Själv skulle jag inte vilja vara utan antisladd, rövgrill, farthållare, elstyrda stolar och fönsterhissar, men det kan väl anses vara gammal beprövad teknik. Andra vill inte vara utan full kontroll över alla bilens funktioner i navi-displayen, HUD, ställbar nivåreglering, farthållare med radar, panikbromsassistans osv. Och nu börjar ju automatiskt avbländande helljus komma.

Jag håller helt med dig. Ska man ha en ny driftsäker bil bör man kolla på på Skoda, Seat, Dacia och andra "budget"-märken där de använder just beprövad teknik. Nackdelen är ju att man missar de roligare sakerna som du nämner i slutet.

Andromeda Rumpmas
2 december 2013 · 3 860 Inlägg

habomaster skrev:
Jag syftade inte till att lägga upp en hel tillbehörslista. Jag har själv precis beställt en ny Renault och noterade att väldigt mycket av det som stod listat i broschyrerna är standard, trots det listat som icke valbar utrustning eller vad man ska säga, t.ex. isofix-fästen. Därför är jag lite nyfiken på utrustning som ligger i teknisk framkant för jämförbara modeller. T.ex. så vet jag att Merc S-klass ligger i teknisk framkant med mörkerkamera och automatisk farthållare mm. Finns säkert jämförbara modeller hos andra tillverkare men där har inte Renault någon konkurrent i alla fall.

Men vi kanske helt enkelt ska släppa detta då det börjar bli off topic.

Andromeda skrev:

habomaster skrev:
Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.

Visst vore det önskvärt. Problemet är att sådana bilar inte säljer särskilt bra. Det var ju mycket tjat om att og9-5 var en gammal bil med utdaterad utrustning, och det var det kanske gentemot tyskarna, men det pratet började redan när modellen var 5-6 år gammal. Så ser bilmarknaden ut tyvärr. Nya elektriska finesser hinner ofta inte testas fullt ut, utan hugade kunder får bli testpanel. Så fort en bilmodell börjar bli kurerad från barnsjukdomar är det dags att komma ut med nästa modell med fler finesser föra tt inte bli omsprungen av konkurrenterna och ratad av bilköparna.

Själv skulle jag inte vilja vara utan antisladd, rövgrill, farthållare, elstyrda stolar och fönsterhissar, men det kan väl anses vara gammal beprövad teknik. Andra vill inte vara utan full kontroll över alla bilens funktioner i navi-displayen, HUD, ställbar nivåreglering, farthållare med radar, panikbromsassistans osv. Och nu börjar ju automatiskt avbländande helljus komma.

Jag håller helt med dig. Ska man ha en ny driftsäker bil bör man kolla på på Skoda, Seat, Dacia och andra "budget"-märken där de använder just beprövad teknik. Nackdelen är ju att man missar de roligare sakerna som du nämner i slutet.

Ja, världen är förjävlig ibland helt enkelt, och vi kan ingenting göra åt det smile

Klart är att det börjar bli svårare och svårare att våga sig på att köpa en 5-10 år gammal begagnad bil ju mer åren går, speciellt en rikligt utrustad "premiumbil". Mycket småsaker som snabbt överstiger inköpspriset i reparationer om man får fel exemplar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RGH
2 december 2013 · 134 Inlägg

habomaster skrev:

Andromeda skrev:

Peter_5565 skrev:

Folk brukar säga så ja. Märkligt tycker jag, eftersom det sitter Tyska grejor i åtminstone Citroen.

F.ö. tror jag BMW har värre problem med elen än vad Fransmännen har. Det grundar jag på det jag snappade upp på olika forum när jag åkte BMW själv.

Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Är rätt 105% säker att bmw har mer tillval än de flesta franska bilarna, då jag jobbar med både bmw och peugeot. Deras tillvalskatalog är riktigt tjock. Det finns hur mycket lull-lull som helst att välja mellan, besök bmw.se och kika, rätt intressant. Själv vill jag ha så lite lull-lull som möjligt för jag vill ha en bil som fungerar smile MVH

BMW 318iS "T" (1990)
Germax
2 december 2013 · 12 086 Inlägg

Ja, de franska bilarna är definitivt sämst.
Plastigt skit som bara går sönder. Morsan körde Renault först, gick sönder hela tiden. Sen köpte hon en Citroen, den har faktiskt klarat sig rätt bra från reparationer men vilket jävla smäck. C5 V6 Exlusive, glappar och knarrar överallt.

Bmw (som ligger mig varmt om hjärtat) är kalasbilar att köra, tyvärr inte världens driftsäkraste måste jag erkänna.
Ska man ha en billig driftsäker bil, ja då är det japansk som gäller.

Glenn9K Montör
2 december 2013 · 664 Inlägg

Håller med många tidigare talare i tråden. Jag Har haft en jävla massa bilar genom åren i den låga prisklassen 5-25K... Minst problem har det definitivt varit med de japanska bilar jag haft och har annan erfarenhet av.

Europeiska märken ligger mig varmt om hjärtat, framförallt BMW & Saab... Mest problem får jag nog säga att jag haft med BMW och Volvo. VW har funkat hyffsat faktiskt.

Men absolut, japanska bilar verkar hålla bäst. Det känns också som om de ofta är konstruerade på ett sätt som gör dem enklare att jobba med om man meckar själv. Till exempel så skulle jag byte en främre bärarm på min Mitsubishi EVO IV nu i helgen... Jag har aldrig varit med om att ett sådant byte gått så smidigt som på den bilen.

Dessa saker säger jag alltså trots att jag är en inbiten BMW/Saab/VW/Volvo-fanboy.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang