Shogun skrev:
Det finns egentligen två skolor om hur man ska köra in en "ny" motor.
Enligt manualen med blandad körning och varierad belastning i ca 100 mil. I vissa fall så har tillverkaren av motorn förberett den med diverse nya koncept/komponenter som gör att inkörningsförloppet kan reduceras ned till ca 50 mil.
Detta gäller alltså en motor som är original och i ditt fall liksom för oss andra som har renoverat motorn så handlar det om inkörning av kolvringarna och de honade cylinderloppen. Vi har vare sig tid, möjlighet eller utrustning hemma för att kunna köra in motorn i en motorrigg.
En kolvring trycker mot cylinderväggen för att skapa en ordentlig tätning. Det är inte spänsten hos ringen som gör detta utan det är cylindertrycket.
Gaserna i cylindern står under högt tryck och dessa gaser tränger in mellan kolven och baksidan av kolvringen. Detta gör att ringen pressas ut mot cylinderväggen och skapar en effektiv tätning.
För att få en 100%-ig anliggningsyta mellan cylinderloppen och kolvringarna måste dessa matchas mot varandra (bäddas in).
Cylinderväggen är krysshonad (lite uppruggad yta) och topparna på denna yta kapas ned av kolvringarna vid inkörning. För att få en maximal tätning mellan ring och cylindervägg måste man skapa ett ordentligt cylindertryck så att hela kolvringens omkrets tvingas ut mot cylinderväggen.
Vid fiskörning med jämn gas får man en dålig inbäddning och därmed en sämre tätning.
Så...mycket snack och lite action...
Gör såhär på gatan:
Varmkör först motorn - MYCKET VIKTIGT!
Det görs som normalt, starta motorn och kör runt kvarteret med snäll belstning. Du får absolut inte låta motorn puttra på tomgång tills den blivit varm.
Action:
Den initiala inbäddningen av ringarna får man genom att ge full gas under några sekunder, släpp gasen helt och låt motorn gå på tomgång några sekunder.
Upprepa detta 10-15 gånger (håll koll på motortemperaturen och oljetrycket).
Lägg därefter i en hög växel och accelerera. Eftersom du nu ger full gas och motorn ger ordentligt med effekt, kommer det höga gastrycket tvinga ut kolvringarna mot cylinderväggarna. När du sedan släpper gasen skapas vakuum i cylindrarna vilket drar upp extra olja.
Tack vare detta och det relativt låga varvtalet minimeras risken att ringar och cylinderväggar glaseras. Det gör också att ringarna och väggarna hinner kylas ned.
Nu när ringarna har bäddats in kan motorn belastas upp till 80% av dess maximala effekt och varvtal. Variera hela tiden varvtalet och överhetta inte motorn (ringarna ska inte glaseras).
Efter ungefär en halvtimmas körning är ringarna inkörda.
I provrigg:
Varmkör först motorn helt.
Lägg i 4:e växeln
Kör 3 havlgaskörningar vid 40% - 60% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.
Kör tre 3/4-gaskörningar vid 40% - 80% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.
Kör tre fullgaskörningar vid 30% - 100% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.
Mappa på
