Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

Evildan
27 december 2013 ·

Malheus skrev:
Inget emot något av dem, men "ASM" ? som sitter i Mitsubishi Colt är lite sådär, likså den Eletroniska automaten i äldre Transit. Full gas..släpp gas, koppla, hugg, ovs.

Fords "nya" powershift låda är helt okej, bekväm på landsväg men huggen en del i stan, så den känns ju som det kan sluta som med DSG om man inte kör lugnt. De äldre automaterna är inget märkvärdiga, gör sitt jobb. Gäller även Mitsubishi, Kia och Volvo.
Fast Variomaticen är ju..speciell.

Hade velat prova Alfas Selespeed någongång, om lådan inte pajat då. big_smile

Sorry kamrat, jag har haft turen att få provat köra med selespeed i en 156 2.0ts, bilen var väldigt ny så inget haveri men lkt dagens robotiserade lådor så käntes det först lite ryckigt innan man lär sig när man ska släppa på gasen och parera vid växling, fräänt dock med knappar på ratten och en ovilja att växla upp trots studsande varvräknarnål smile

Variomatic, det är grejer, inga ryck, mjuk gång.
Honda hade en liknande stålbandsversion i Civic på -80 talet likaså FORD försökte sig på en variant i Orion och Fieta, dessa blev märkligt nog ingen hiti sverige trots att dom fungerade ypperligt.
AUDIs kedjedrivna multitronic och FIATs kondrivna Selecta är trevliga steglösa lådor bägge går dessutom att växla själv i förprogrammerade steg, FIATen har 7 steg redan 2001 .

dawwe ...has left the building...
27 december 2013 · 4 474 Inlägg

baltis skrev:
Och ja jag förstår vad du försöker säga med att "det hör till körningen", men då borde ju även saker som abs, servo, diffbroms, antisladd, bromsservo och elstart även plockas bort från alla bilar för att ge en sån REN känsla som möjligt utan att någon elektronik eller mekanik gör jobbet för oss...

Du kan inte jämföra ABS med "automat". ABS är ett rent "säkerhetssystem", ett system som kan rädda liv, i bästa fall. Servostyrning är i praktiken en nödvändighet i moderna bilar, de skulle bli alldeles för tungstyrda för att mindre muskelstarka skulle orka med att ratta när bilen står still eller rör sig långsamt. Samma sak gäller bromsservo, utan den skulle du behöva trycka aphårt på bromsen, vilket skulle funka för de som kan/vill köra bil, men gemene man skulle tycka det är apjobbigt, dessutom är det BÄTTRE att bromsa för mycket än kanske inte alls, om vi nu pratar om daglig körning...Diffbroms är definitivt något som höjer körkänslan och körsäkerheten.

Automat däremot är en ren bekvämlighet, som ger dig mer tid att syssla med "annat". Visst kan automat höja körsäkerheten, förutsatt att man INTE ägnar sig åt andra aktiviteter under körningen.

Som sagt har kört flertalet moderna "automater" (DSG,SMG2,SMG3, 8-växlad ZF osv), av dessa så "gillade" jag SMG3 bäst, mest för att den "bankade" in växlarna rätt rått. Jag kommer ALDRIG köpa en automat så länge jag är frisk nog rent fysiskt att kunna använda en kopplingspedal, sen får det komma "hur häftiga" automater som helst...

Jag förstår att du kör SMG2 i din kärra, personligen tycker jag att den lådan suger, M3 E46 gör sig bäst med en hederlig manuell låda. Vill tillägga att jag kört SMG2 en del, o för mig var det HELT FEL att kopplingspedalen saknades. Hände, och händer, rätt ofta att jag rent instinktivt vill "koppla" i automater o då kan det bli "en fin liten helt omotiverad panikbromsning" big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
27 december 2013 ·

Varför måste vissa kalla oss som tröttnat på manuell låda för handikappade?   
Ni är bara avundsjuka verkar de som.  Efter 10 år med körkort är de rätt segt med manuellt ju.  Ska jag säga att de är överaktiva snorvalpar som kör med manuella?   Ni kör ju ändå bara i diket och får köra automat sen.

Vi som kör automat borde få skattelättning och fri parkering överallt för vi är handikappade


smile

horbybonnen
27 december 2013 · 1 160 Inlägg

automat
prova  lastbil o släp guld med automat.

caromania Forummoderator
27 december 2013 · 9 296 Inlägg

baltis skrev:
Kör förövrigt runt 12000 mil om året i tjänsten, 2000 mil privat och 200-400 mil på bana om året - allt i manuellt växlade bilar... tyvär hmm

Om jag körde över 50 mil om dagen i jobbet och utöver det 5-6 mil per dag privat så skulle jag nog också föredra automat. Eller byta jobb. Låter segt att sitta i bilen 7-8 timmar om dagen varenda arbetsdag.

Jag tillhör ju de få som gillar manuellt. Tillägget är dock att jag aldrig kör i köer eller inne i stan numera. Om jag körde i köer och med många stopp så är ju automat grymt bra. Till och med min Amazon som hade BW35 gick ju som en dröm i kökörning. Fast den hade inte servobromsar så den var lite tung att hålla still i köerna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Weepy
27 december 2013 · 124 Inlägg

Jag föredrar automat i vardagsbilen. Men vill gärna ha manuell om det ska busas.

Evildan
27 december 2013 ·

caromania skrev:

baltis skrev:
Kör förövrigt runt 12000 mil om året i tjänsten, 2000 mil privat och 200-400 mil på bana om året - allt i manuellt växlade bilar... tyvär hmm

Om jag körde över 50 mil om dagen i jobbet och utöver det 5-6 mil per dag privat så skulle jag nog också föredra automat. Eller byta jobb. Låter segt att sitta i bilen 7-8 timmar om dagen varenda arbetsdag.

Jag tillhör ju de få som gillar manuellt. Tillägget är dock att jag aldrig kör i köer eller inne i stan numera. Om jag körde i köer och med många stopp så är ju automat grymt bra. Till och med min Amazon som hade BW35 gick ju som en dröm i kökörning. Fast den hade inte servobromsar så den var lite tung att hålla still i köerna.

Ja fy för den lede, när jag i ett av de arbeten jag haft körde mestadels färdtjänst/sjukresor så fick jag sitta i ett manuellt växlat Renault Master skåp 8-10timmar om dagen, detta var inte roligt ur ergonomisk synvinkel, som bonus körs de flesta "multifordonen" oftast runt i citykärnan med återkommande stopp och köer, MB310 som fanns i flottan med automatlåda slogs vi nästan om var morgon wink

Jag skall väl förtydliga att jag absolut inte är någon som avskyr manuellt växlade bilar, tänk en Austin 7 med automatlåda eller en Lotus Elise som inte är manuell, vissa bilar passar i mitt tycke inte med automat.

caromania Forummoderator
27 december 2013 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

baltis skrev:
Kör förövrigt runt 12000 mil om året i tjänsten, 2000 mil privat och 200-400 mil på bana om året - allt i manuellt växlade bilar... tyvär hmm

Om jag körde över 50 mil om dagen i jobbet och utöver det 5-6 mil per dag privat så skulle jag nog också föredra automat. Eller byta jobb. Låter segt att sitta i bilen 7-8 timmar om dagen varenda arbetsdag.

Jag tillhör ju de få som gillar manuellt. Tillägget är dock att jag aldrig kör i köer eller inne i stan numera. Om jag körde i köer och med många stopp så är ju automat grymt bra. Till och med min Amazon som hade BW35 gick ju som en dröm i kökörning. Fast den hade inte servobromsar så den var lite tung att hålla still i köerna.

Ja fy för den lede, när jag i ett av de arbeten jag haft körde mestadels färdtjänst/sjukresor så fick jag sitta i ett manuellt växlat Renault Master skåp 8-10timmar om dagen, detta var inte roligt ur ergonomisk synvinkel, som bonus körs de flesta "multifordonen" oftast runt i citykärnan med återkommande stopp och köer, MB310 som fanns i flottan med automatlåda slogs vi nästan om var morgon wink

Jag skall väl förtydliga att jag absolut inte är någon som avskyr manuellt växlade bilar, tänk en Austin 7 med automatlåda eller en Lotus Elise som inte är manuell, vissa bilar passar i mitt tycke inte med automat.

Austin 7 har iofs både låsningsfria bromsar och antispinn, så varför inte?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vita_Vargen
27 december 2013 · 1 281 Inlägg

Föredrar än så länge manuellt men har haft 3 st automatbilar.
Mina två volvo-automater har jag enbart köpt pga av priset. Lupon gick inte att få med manuell låda annars hade det blivit det i den.

Funkar bra till vardags men mycket av körglädjen försvinner tycker jag även vid vardaglig körning. Ska det vara en lekbil så är manuellt ett krav för mig. Väldigt skönt med automat i köer onekligen smile

werik
27 december 2013 · 144 Inlägg

Manuell låda här. De bilarna jag kör har tillräckligt med bottenvrid för att man ska kunna ligga och segdra på "fel" växlar om man vill det. smile Enda gångerna man saknar automat är vid kökörning, men kökörning är inget jag ägnar mig åt frivilligt.

Hade jag pendlat flera mil om dagen i en tråkig bruksdiesel hade jag garanterat valt en automat däremot.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
simlar
27 december 2013 · 5 526 Inlägg

dawwe skrev:
...Hände, och händer, rätt ofta att jag rent instinktivt vill "koppla" i automater o då kan det bli "en fin liten helt omotiverad panikbromsning" big_smile

Livsfarligt tills man vant sig wink
Brukar själv försöka frikoppla och då stampa i golvet bredvid bromspedalen de få gånger jag lånar någon av mina föräldrars bilar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OSkar000
27 december 2013 · 198 Inlägg

Inser allt oftare att automat hade varit skönt att ha. Nu kör jag dock mest landsvägskörning så där går det lika bra med manuell men vid stadskörning så hade automat varit väldigt bekvämt.

Jag har dock inte riktigt hittat någon automat som tänker på samma sätt som jag gör, men det kan också bero på att jag tänkt fel de gånger jag kört automat på senare tid. De jag kommit bäst överens med är VW/Audi med DSG-låda men det kan ha att göra med att jag tänkte på annat än "bara att gasa" när jag kört de.

Det jag oftast stört mig på är "nervöst" uppträdande och inkonsekvent växlande. Ska jag köra om på motorväg så vill jag inte att bilen först ska börja accelerera på samma växel för att sen ta en lång paus för att växla ner 2-3 steg och hamna precis innan rödmarkeringen för att sen växla upp igen.

Knugcab
27 december 2013 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
För att återgå till topic, en "klen" automatbil likt en 89hk Mazda 323 med 3-steg och elektronisk överväxel när den körs snällt är enligt mig även det en mycket trevlig kamrat genom staden eller varför inte på landsvägen då den har en högre utväxling och därav är mindre surrig än dito manuell.

Jag håller inte med till 100% där. Mercedes W124 200D med automat, det är inte en trevlig kamrat jag kommer överrens med någonstans (medans en manuell 200D är helt och fullt uthärdlig).

Men rent generellt så föredrar jag automat, och tycker det är lite patetiskt när folk pratar om att de måste ha manuell låda för körglädjens skull, när de är i färd att köpa en 940 GL eller annan dyngtrist bil man gäspar ihjäl sig i under könrning i viket fall som helst.

Visst finns det undantag som sagt.

Men i rena bruksbilar, automat alla gånger. Dock bör den åtminstone ha en motor som orkar driva bilen framåt i de fallen.

MVH, han som kör en så udda fågel som en manuellt växlad MB.

Senast redigerat av Volvo544special65 (27 december 2013)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2013 · 14 060 Inlägg

Vi har väl ett 10-tal Caddys med DSG-lådor på jobbet och några av förarna tycker det är SKIT rent ut sagt. Dom säger att det är manuella lådor som växlar automatiskt, alltså inga riktiga automatlådor (jag vet inget om detta). Däremot i min Vito har jag motor fram och drivning bak med en "Riktig" automatlåda emellan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 december 2013 · 3 929 Inlägg

simlar skrev:

dawwe skrev:
...Hände, och händer, rätt ofta att jag rent instinktivt vill "koppla" i automater o då kan det bli "en fin liten helt omotiverad panikbromsning" big_smile

Livsfarligt tills man vant sig wink
Brukar själv försöka frikoppla och då stampa i golvet bredvid bromspedalen de få gånger jag lånar någon av mina föräldrars bilar.

Vi bogserade ett flygplan på skolan med en gammal Volvo F85 tror jag den hette.
Automatlåda med manuellt ventilhus, vettefan vad lastbilsgrabbar kallar det men det är vad det är iallafall.
Dvs, automatlåda där man drar i spaken utan någon koppling när man vill växla. En polare gjorde det och helt plöstligt satt vi allihopa fastklistrade i framrutan. Jäveln stod på bromspedalen lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Brådhis * Voff voff *
27 december 2013 · 10 280 Inlägg

Pendlar från Norra Stockholm till södra varje dag... 3,6 mil åt varje håll... Automat alla dagar i veckan!

I en entusiastbil kan jag dock absolut tänka mig manuell, men det beror helt på vad det är för bil.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
27 december 2013 · 5 087 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vi har väl ett 10-tal Caddys med DSG-lådor på jobbet och några av förarna tycker det är SKIT rent ut sagt. Dom säger att det är manuella lådor som växlar automatiskt, alltså inga riktiga automatlådor (jag vet inget om detta). Däremot i min Vito har jag motor fram och drivning bak med en "Riktig" automatlåda emellan.

/Benny

Dsg lådan är en dubbelkopplingslåda med riktiga växlar men som sköter växlarna automatiskt smile därför dom inte "slirar" och går lika mjukt som en gammal normal automat smile dom har även samma bränsleförbrukning som en manuell bil eller lägre då den växlar mer optimalt smile alltså det bästa från 2 värdar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 december 2013 · 3 929 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vi har väl ett 10-tal Caddys med DSG-lådor på jobbet och några av förarna tycker det är SKIT rent ut sagt. Dom säger att det är manuella lådor som växlar automatiskt, alltså inga riktiga automatlådor (jag vet inget om detta). Däremot i min Vito har jag motor fram och drivning bak med en "Riktig" automatlåda emellan.

/Benny

DSG lådorna är fantastiska! Jag älskar dom!

Dock att dom har lite problem är en annan sak, men när dom fungerar så finner jag dom helt fantastiska. Någon som säger något annat får gärna köra en jänkare med en automat som tar 2 sekunder att kugga upp, då kommer ni att uppskatta DSG lådan lite mer.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Evildan
27 december 2013 ·

Thunderbird88 skrev:

Vettemannen skrev:
Vi har väl ett 10-tal Caddys med DSG-lådor på jobbet och några av förarna tycker det är SKIT rent ut sagt. Dom säger att det är manuella lådor som växlar automatiskt, alltså inga riktiga automatlådor (jag vet inget om detta). Däremot i min Vito har jag motor fram och drivning bak med en "Riktig" automatlåda emellan.

/Benny

DSG lådorna är fantastiska! Jag älskar dom!

Dock att dom har lite problem är en annan sak, men när dom fungerar så finner jag dom helt fantastiska. Någon som säger något annat får gärna köra en jänkare med en automat som tar 2 sekunder att kugga upp, då kommer ni att uppskatta DSG lådan lite mer.

Jag håller med, när DSG fungerar såsom det är tänkt är dom väldigt trevliga att köra, dock säger min erfarenhet att det dessvärre inte är tillräckligt långa perioder i taget för att tilltala mig.
En gammal slutkörd TH400, C6, A-727 är inte dumt det heller, en känsla av evig funktion i dom, medans verkligheten ser annorlunda ut såklart.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 december 2013 · 3 929 Inlägg

Evildan skrev:

Thunderbird88 skrev:

Vettemannen skrev:
Vi har väl ett 10-tal Caddys med DSG-lådor på jobbet och några av förarna tycker det är SKIT rent ut sagt. Dom säger att det är manuella lådor som växlar automatiskt, alltså inga riktiga automatlådor (jag vet inget om detta). Däremot i min Vito har jag motor fram och drivning bak med en "Riktig" automatlåda emellan.

/Benny

DSG lådorna är fantastiska! Jag älskar dom!

Dock att dom har lite problem är en annan sak, men när dom fungerar så finner jag dom helt fantastiska. Någon som säger något annat får gärna köra en jänkare med en automat som tar 2 sekunder att kugga upp, då kommer ni att uppskatta DSG lådan lite mer.

Jag håller med, när DSG fungerar såsom det är tänkt är dom väldigt trevliga att köra, dock säger min erfarenhet att det dessvärre inte är tillräckligt långa perioder i taget för att tilltala mig.
En gammal slutkörd TH400, C6, A-727 är inte dumt det heller, en känsla av evig funktion i dom, medans verkligheten ser annorlunda ut såklart.

Exakt, när DSGn fungerar som den skall så är den fantastisk.

Jo eviga funktionen i jänkelådorna är ju bra på sitt sätt, knappast så värst känsliga saker dom. Men dom fungerar rätt illa både som nya eller slutkörda.
Min 4R70W i min Lincoln har gått 2500 mil med slirande lameller, brun olja som luktar kol, har ibland 4ans växel och i somras tappade jag till och med 3ans växel men den kom tillbaka dagen efter.
Fungerar fortfarande, tvivlar inte på den kämpen till växellåda överhuvudtaget. Redig champion.
Svårt att se framför mig någon annan automatare som klarar av att slira 2500 mil med sunk till olja, tappar växlar osv, och fortfarande fungerar!
Jag tänker inte ens byta oljan i min låda. I början var det lite så att jag ville se hur långt den faktiskt kommer hålla, nu är det mer åt hållet att jag kommer köpa "ny" låda från skroten i USA för skiten vägrar tamefan ge upp...

Senast redigerat av Thunderbird88 (27 december 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang