Bakvagn/bakaxelval vid rwdbygge

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
31 december 2013 · 839 Inlägg

Nu ska experterna få något att bita i.

Rent hypotetiskt, om jag hade en saabmotor ihopsatt med en bmw zf växellåda, vad skulle jag leta efter för bakvagn till min saab 90a för att få det billigt, lätthittat och så underhållsfritt som möjligt?

Jag tänker volvo, stel bakaxel. Detta för att göra det så lättbyggt som möjligt.
Ford och liknande har väl delat vad jag vet, vilket jag kan tycka är lite överkurs för mina ambitioner.

Så, vad ska jag leta efter? Vad håller för att leka med? Vi pratar effekter kring max 450hk 600nm.
Att det flyger åt helsike vid vansinneskörning förstår jag, men jag vill inte bygga dit grejjer som inte klarar att stå emot effekt.

Kom med tips ni som vet, är det ett bra tips som leder till att bygget går framåt lovar jag en blänkare i framtiden wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
mb_pucken
31 december 2013 · 5 087 Inlägg

Första tanken var en mercedes w124 bakvagn då den är ett komplett paket och egen vagga, 4 bultar till karossen. Men blev lite osäker vilken bakaxelklump som håller :p fördelen är ju att det finns Mercedes asd diffar med hydralisk diff som spärrverkan kan regleras på via oljetryck smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Gazer Gazer
31 december 2013 · 59 Inlägg

1031 axel med aussie locker

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
RBBN
31 december 2013 · 76 Inlägg

volvo 1031 med aussie locker säger jag också, billigt, stabilt och beprövat.
att smälla dit en ford 9" känns riktigt overkill för det effektuttaget.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
31 december 2013 · 839 Inlägg

Hmmm tack, nu har jag lite att suga på ett tag.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Nova-Jorgen
31 december 2013 · 115 Inlägg

Chevrolet 10bult 8,5" lättillgänglig, billig, stort urval av delar och BETYDLIGT stabilare än en Volvo 1031.
Andra allternativ, FORD 8.8, DANA44 (sitter på många JeeP t.ex.)

Alla dessa axlar har stort urval på utväxlingar till hyfsade priser och framför allt finns det MÅNGA olika typer av diffbromsar till dom, förhållandevis billigt.

Senast redigerat av Nova-Jorgen (31 december 2013)

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
31 december 2013 · 839 Inlägg

Låter dyrt och tungt Jörgen smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Nova-Jorgen
31 december 2013 · 115 Inlägg

Det skiljer inte många kilo mot volvo axeln, särskilt inte når du räknar med att det är MYCKET hålbarare.

En lamelldiff till en GM 10-bult 8,5" kostar ca 6000kr här hemma vill du ha en Spiraldrevsdiffbroms Detriot True-Track ( typ Torsen ) så är det ungefär samma pengar.

Urvalet på BRA diffar till Volvo axeln är mycket begränsat. Aussie lockern är inte någon höjdare för lite mer krävande körning på bana eller rally m.m. då funktionen bara är öppen eller helt låst. Dessutom är den ganska oberäknelig.

En Detriot True-Track diffbroms kostar ungefär lika mycket till Volvo axeln (DANA 30) som till GM axeln

Nya lamelldiffar till Volvon verkar svårt att få tag på. Sellholm har en fin Ramp-lamelldiff den kostar långt över 10000kr

FORD 8.8" axeln är mycket lik GMs 10-bult axel både i konstruktion och utbud på delar.

Så dyrt är det inte, bara några få kilo tyngre för större hållfasthet.

Du måste ändå sätta upp axelhuset i en jigg för att kontrolera/rikta axelhuset efter att du svetsat dit fästen m.m. så det är samma jobb att bygga axlarna.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
31 december 2013 · 839 Inlägg

Att lyfta upp en mer eller mindre klar bakvagn och bara bygga fästpunkter kan ju knappast vara lika mycket jobb som att börja från scratch med delat.

Sen hör jag att du är lite mer seriös i ditt tänkande än jag är. Jag ska bygga en lekbil att sladda med bara. Så svetsat/låst diff är mer vad jag söker. En diff för 6000kr är alldeles för dyrt för att fasta på den här bilen wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Nova-Jorgen
31 december 2013 · 115 Inlägg

UhrJr skrev:
Att lyfta upp en mer eller mindre klar bakvagn och bara bygga fästpunkter kan ju knappast vara lika mycket jobb som att börja från scratch med delat.

Sen hör jag att du är lite mer seriös i ditt tänkande än jag är. Jag ska bygga en lekbil att sladda med bara. Så svetsat/låst diff är mer vad jag söker. En diff för 6000kr är alldeles för dyrt för att fasta på den här bilen wink

Alla axlarna jag föreslog är "stela" axlar.

Jag trodde du var inne lite mer på den "seriösa" avdelningen när du skrev om att para ihop SAAB motor på 450hk med en BMW låda. Det kostar en del pengar och arbete det också?!

Är det mera "yxa ihop nå't så enkelt som möjligt" då håller jag med om Volvo 1031 axel med svets diff. Det är bara att ha en eller två extra på lager så går det fort att byta när dom ger upp smile

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
31 december 2013 · 839 Inlägg

Växellådan är redan inköpt för en otrevligt billig peng och omsvetsad. Saabmotorer pillar jag ihop för dom effekterna nästan gratis. Jobbar dagligen med detta så man kan ju en hel del matnyttigt smile
Tack för tipsen!
Var inte rädda att fortsätta diskutera dock.

Gott nytt år!!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
-stoffe-
31 december 2013 · 1 271 Inlägg

Bmw lär finnas många till salu utan motor. E34 axel både hållbar å hyfsat lätt å bygga med bara tre fäst punkter å sen stötdämpare.  Beter sig delat mkt bättre i högre hastigheter än stelt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang