Luftmassa mätare efter turbon möjligt ?

Moonfury UNDERGROUND
2 januari 2014 · 649 Inlägg

Hejsan folket och gott nytt åt på er !

jag undrar följande då jag funderar på om det går att sätta luftmassamätaren efter turbon ? mellan insug och ic och om det är möjligt utan några störe ändringar elektroniskt .

Sen också när det gäller extraktorgrenrör och om det är något man specielt behöver tänka på omman skulle bytta till dessa ?

mvh Simon!lol

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
jjpl
2 januari 2014 · 254 Inlägg

Nej en lmm ska sitta på inloppsröret. I tryckrören cirkulerar det tryck och på inloppsröret suger det in luft.

Köp riktig extraktorgrenrör och ingen kina skit... downpipe måste svetsas om t.ex eftersom turbon kommer bli placerad på annat ställe än på org grenrör.

Senast redigerat av alpis (2 januari 2014)

Volvo S70R (1998)
nameless
2 januari 2014 · 181 Inlägg

ang. lmm - Testa

vissa säger nej vissa ja, jag har kört med min på trycksidan ( precis innan spjället ) 1½ år nu utan minsta problem medans andra säger att de strulat sen första starten.

Volvo 945 "Busisen" (1998)
turbo300e
2 januari 2014 · 74 Inlägg

ja det går å köra på både tryck och sug sidan

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
2 januari 2014 · 839 Inlägg

Du kan absolut sätta lmm på trycksidan. Sätt den mellan avlastningsventil och spjällhus så kan du köra med öppen avlastningsventil (öppen dump)
Kika på min bil så ser du hur det ser ut.

Ang extraktorgrenrör så skulle jag föreslå att någon expert bygger det åt dig på plats. Dessa eftermarknadsgrenrör som finns är lite halvdan kvalité på. Dom söger sig placera turbon på orginalplats men dom gör inte det tex.

Var beredd på att få bygga om en hel del runt omkring, men det är inte säkert att du behöver göra det som ovan vill insuinera.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Moonfury UNDERGROUND
2 januari 2014 · 649 Inlägg

UhrJr skrev:
Du kan absolut sätta lmm på trycksidan. Sätt den mellan avlastningsventil och spjällhus så kan du köra med öppen avlastningsventil (öppen dump)
Kika på min bil så ser du hur det ser ut.

Ang extraktorgrenrör så skulle jag föreslå att någon expert bygger det åt dig på plats. Dessa eftermarknadsgrenrör som finns är lite halvdan kvalité på. Dom söger sig placera turbon på orginalplats men dom gör inte det tex.

Var beredd på att få bygga om en hel del runt omkring, men det är inte säkert att du behöver göra det som ovan vill insuinera.

okey sak ta en titt på din smile

Jag jag hade tänkt i så fall special bygga ett inte själv kanske då mina svetkunskaper inte kanske är det bästa smile

men tack för svaren iallfal!

en fråga också blir det någon skillnad på responstiden med lmm flyttad till insuget = mvh simon

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
opela VD Hammar
2 januari 2014 · 613 Inlägg

responstiden bör inte bli någon skillnad. då den stryper lika mycket på sug o trycksidan

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
tekniknissen1
3 januari 2014 · 866 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang