2763
Sök

Höga avgasvärden vid besiktning

1 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Lilla pärlan (http://www.seatclubsweden.se/car.php?id=1161) har rullat igenom varenda besiktning utan anmärkning, men igår var det stopp - skyhöga avgasvärden!
Samtliga var för höga, och lambdan visade för lågt.

Efter att ha surfat runt lite och läst om liknande problem har jag kommit fram till att jag kan göra följande:

- Byta olja, oljefilter, luftfilter, stift, kolla/rengöra och ev. byta lambdasond.
- Tanka ca. 20% etanol innan besiktning.
- Pytsa i lite K-sprit i tanken.
- Köra en tank med tillsatsmedel (Injector Cleaner, och allt vad de heter).

Motorn var någorlunda varm vid besiktningen - inspektören körde t.o.m. en extra runda, utan resultat.

Till frågan då: Kommer det här att räcka? Och är det så klokt egentligen, bilen kanske går igenom - men om det är fel på förbränningen så kvarstår väl problemet? Känns lite läskigt att hälla i etanol helt plötsligt.

200 Inlägg
16 november 2006
när det är höga avgasvärden så kan det bero på många olika saker ..har inte fått ner mina än och har hållit på för fullt sen i somras:/ men kolla det du skrev först...
du kan ta isär katalysator och kolla om den ser hel ut..

strunta i etanolen och k-spriten för om bilen inte går igenom med det du har bytt så är det något fel..

256 Inlägg
16 november 2006
jag har ett förslag.. skaffa dubbla utblås då mäter dom inte avgasvärdet för att dom har bara 1 slang o mäta med.. så gör dom här iaf

(none)
1 725 Inlägg
16 november 2006
laynus skrev:
jag har ett förslag.. skaffa dubbla utblås då mäter dom inte avgasvärdet för att dom har bara 1 slang o mäta med.. så gör dom här iaf

Jag har dubbla blås--- De satte en plugg i det ena utblåset bara..då fick de rätt värde.. Vissa har ju visserligen resurser rill två slangar.. men det beror väll på var man gör det ja

--Lev i går som det vore i morgon--

Supraman
2 300 Inlägg
16 november 2006
Kolla katen plus om det finns några felkoder lagrade och resten av avgasystemet.
Är det hål i det så blir lambdan fel.
Att chansa på att dom bara har en slang är inte vidare bright.
Spelar ingen roll dom får ut sina värden ändå.
På min station så mäter dom ute och då spelar slangarna ingen roll.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

256 Inlägg
17 november 2006
Braather skrev:
laynus skrev:

Jag har dubbla blås--- De satte en plugg i det ena utblåset bara..då fick de rätt värde.. Vissa har ju visserligen resurser rill två slangar.. men det beror väll på var man gör det ja

plugg? haha om man har stooort utblås då? kan bli lite svårt o sätta dit en plugg

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 november 2006
Exakt vilka värden var fel och vad låg dom på? kan du posta alla värden så är det lättare att avgöra vad som kan vara fel.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Solfilmsmontör
950 Inlägg
18 november 2006
injector cleaner som du nämner har jag hört ska funka skit bra åtminstonde på äldre bilar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

15 Inlägg
21 november 2006
Försök att komma åt o banka lite på katten. Det ska inte skramla för då e den kass. Men annars e det du skriver sant. Hade också problem med min gamla opel innan. Då va det lamdan som va kass. Bytte den o körde katten varm så gick det fint igen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 november 2006
de kan vara mycke som strular om man inte vet exakt  avgas värden ...vevhusventilation ..toppackning ...hål på avgassystemet...fel på luftmassemätare ..fel på lambda sond 1 eller 2 osv .....

Sök