Ny bil, nya bekymmer som man brukar säga. Äger första volvon och märkt något underligt. Ska lägga i backen och ibland kan det "rassla" till. Hörs obehagligt och känns inte rätt. Efter att ha kopplat ur backen för att sedan växla till 1:an så går det väldigt trögt. Testade de andra växlarna och det är samma sak. Får jag rull på bilen så fungerar allt som innan. För att kunna lägga i backen ordentligt måste jag trycka upp spärren och ta i fullt ut i svängarna och då på något sätt rasslar det inte.
Skulle kunna vara din koppling som börjar bli kass och inte kopplar ur riktigt eller om det är dax att justera den om den har wire, vet ej hur det ser ut på 740 så det får någon annan svara på. Men symptomen låter som en koppling som inte kopplar ur helt så att växellådan snurrar med och på så vis ger skrapet anledningen till att de inte märks när du kör är att växellådans drev då redan snurrar och gör det lättare för dreven att haka i varandra. Är väll inte bra att köra så för länge
Tack för svaret! . Men om man alltid lägger i backen ordentligt så skadas det väl inte så farligt. Alla växlarna går lätt att dra i om du står på tomgång, MEN om du lägger i backen så det rassalar så blir resterade växlarna tröga. Så om man lägger i backen ordentligt och tänker sig för så kan man använda växlarna lika mjukt som förut oavsett om du rullar eller står still.
Vi får se om det är någon annan som kan förklara för visst förstår jag att det inte är bra när det låter. Men kopplar man rätt hela tiden så borde det väl inte vara några problem? Skulle växlarna alltid vara tröga hela tiden och backen levde sitt eget liv hade jag förstått att något är knas.