Volvo V40 registreringsbesiktning (Trimmad)

EriX_
26 februari 2014 · 176 Inlägg

Jag har en Volvo V40 2.0T från 2001 som jag köpte i förra sommaren det är utbytt motor till en T4 (200)hk istället för orginal 2.0T som ligger på 161hk plus att där sitter en TD04 15T turbo plus chippad. Bilen är inte bänkad så har ingen aning vad för effekt som den har nu.

Idag åkte jag dit Poliskontroll med flygande besiktning dom kollade runt och hittade ca 10 punkter Pga styling och motor grejer men lyckades pruta ner det till endast 2 punkter så fick 1 Motor ändrad och 2 avgas ändrad (sitter 3" downpipe 3" kattalysator ingen främre ljuddämpare och 2 st 4,5" japps bak) Bilen är besiktad med dessa och buller test gjort och klarade testet men polisen tyckte inte det.

slutsumman av det en st registrerings besiktning, läste att man får ha en effekt ökning på 20% och vrid ökning på 10% men jag vill få igenom bilen med motor och avgas vad ska jag göra om jag ska behöva slänga in en 2,0T motor med orginal avgasrör kan man ju lika väl skrota bilen.

tacksam för svar// Erix

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
torpis Forummoderator
26 februari 2014 · 10 572 Inlägg

EriX_ skrev:
slutsumman av det en st registrerings besiktning, läste att man får ha en effekt ökning på 20% och vrid ökning på 10% men jag vill få igenom bilen med motor och avgas vad ska jag göra om jag ska behöva slänga in en 2,0T motor med orginal avgasrör kan man ju lika väl skrota bilen.

tacksam för svar// Erix

Var läste du det?


Ta och andas ut och in ett par gånger och varva ner lite. Bägge motorerna du pratar om ser EXAKT likadana ut, bägge turboaggregaten ser EXAKT lika dana ut. Jag tror dessutom inte på att det är 15T utan 14T du har.

Problemet är inte motorn utan all annan shit som smugit sig dit så som blåa slangar och dumpventiler.  fokusera på dem och sänk laddtrycket genom att på ett snyggt sätt ersätta magnetventilen med ett effektmotstånd.


Ja, just det... att åka dit för man trimmat är inte avancerad motorteknik, det är självklart - flyttar tråden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EriX_
26 februari 2014 · 176 Inlägg

Var läste du det?


Ta och andas ut och in ett par gånger och varva ner lite. Bägge motorerna du pratar om ser EXAKT likadana ut, bägge turboaggregaten ser EXAKT lika dana ut. Jag tror dessutom inte på att det är 15T utan 14T du har.

Problemet är inte motorn utan all annan shit som smugit sig dit så som blåa slangar och dumpventiler.  fokusera på dem och sänk laddtrycket genom att på ett snyggt sätt ersätta magnetventilen med ett effektmotstånd.


Ja, just det... att åka dig för man trimmat är inte avancerad motorteknik, det är självklart - flyttar tråden.

det ska vara en 15T turbo säger dom jag känner plus förra ägaren. jag hittade infon om % en PDF om besiktning och sånt. har inte så mycket blåa slangar och sånt men öppen dump har jag så det var det första han såg sen såg han turbon och sa direkt att den inte var original. har fått lite info om att man kan ansöka om ett CoC från Volvo så man får ha en T4 maskin i en 2.0T så ska kolla upp detta har ju som arbetslös och utan Akassa inte mycket pengar att röra mej med så vill ju försöka få igenom bilen med denna motorn så fick info att man kan plocka bart tex sportluftgilter och dump och sånt som gör att motorn ser trimmad ut sen får man ett cerifikat CoC som visar att man har full rätt att köra med T4 motorn. sen är det bara avgassystemet som behövs åtgärdas kanske räcker att sätta dit en främre ljuddämpare vet ej faktiskt.

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
torpis Forummoderator
26 februari 2014 · 10 572 Inlägg

EriX_ skrev:
sen får man ett cerifikat CoC som visar att man har full rätt att köra med T4 motorn.

Det är inte sant.

Där emot ser motorerna likadana ut så jag rekomenderar dig att ta bort allt som inte är original förutom turbo och motor och sänka laddtrycket så som jag beskrev, då har du en motor som är exakt en 2.0t både till effekt och utseende.


Gissa och chansa eller lyssna på någon som vet?  utan pengar är valet rätt lätt va?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EriX_
26 februari 2014 · 176 Inlägg

torpis skrev:

EriX_ skrev:
sen får man ett cerifikat CoC som visar att man har full rätt att köra med T4 motorn.

Det är inte sant.

Där emot ser motorerna likadana ut så jag rekomenderar dig att ta bort allt som inte är original förutom turbo och motor och sänka laddtrycket så som jag beskrev, då har du en motor som är exakt en 2.0t både till effekt och utseende.


Gissa och chansa eller lyssna på någon som vet?  utan pengar är valet rätt lätt va?

men T4an har ju ca 40 HK mer än 2.0T motorn tror du inte dom kommer mäta fram HK vid registrerings besiktningen?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Mickius
26 februari 2014 · 4 670 Inlägg

Lyssna nu på Torpis! Polaren fick reg på sin bil pga motor ändrad återställ till original.

Han montera lite org prylar dock satt samma feta snurra på och exakt samma effekt som innan dvs 553hk. Org tror jag är 250-260hk. Bilen klara reggning galant wink

Mickius
26 februari 2014 · 4 670 Inlägg

EriX_ skrev:

torpis skrev:

EriX_ skrev:
sen får man ett cerifikat CoC som visar att man har full rätt att köra med T4 motorn.

Det är inte sant.

Där emot ser motorerna likadana ut så jag rekomenderar dig att ta bort allt som inte är original förutom turbo och motor och sänka laddtrycket så som jag beskrev, då har du en motor som är exakt en 2.0t både till effekt och utseende.


Gissa och chansa eller lyssna på någon som vet?  utan pengar är valet rätt lätt va?

men T4an har ju ca 40 HK mer än 2.0T motorn tror du inte dom kommer mäta fram HK vid registrerings besiktningen?

Hur har du tänkt dom ska mäta effekten? Bilprovningen är ingen bromsbänk wink

Tommy79
26 februari 2014 · 17 Inlägg

Japs-Micke skrev:

EriX_ skrev:

torpis skrev:
Det är inte sant.

Där emot ser motorerna likadana ut så jag rekomenderar dig att ta bort allt som inte är original förutom turbo och motor och sänka laddtrycket så som jag beskrev, då har du en motor som är exakt en 2.0t både till effekt och utseende.


Gissa och chansa eller lyssna på någon som vet?  utan pengar är valet rätt lätt va?

men T4an har ju ca 40 HK mer än 2.0T motorn tror du inte dom kommer mäta fram HK vid registrerings besiktningen?

Hur har du tänkt dom ska mäta effekten? Bilprovningen är ingen bromsbänk wink

lol ja de vore nått. Dynomätning i hall 3 lol

Volkswagen Golf IV "Clean Carbon" (1998)
nixon89 klabbarpan
26 februari 2014 · 3 041 Inlägg

Som torpis redan skrivit, ta bort allt vad styling heter likaså "trim". Motorerna ser man ingen skillnad på! Regbesiktiga den sedan. Torpis om någon kan dessa s/v40 bilar.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Dupond och Dupont
26 februari 2014 · 581 Inlägg

Man kan ju strypa motorn ....
Går säkert att hitta på nånting så du får mindre häst. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
KHRacing
26 februari 2014 ·

Inte godkänt att strypa heller...

KHRacing
26 februari 2014 ·

Är det BARA motorn som är bytt ?

  för om du byter motor-låda-frambromsar & bakbromsar + hela bromssystemet så får du regga som OMBYGGT FORDON med "orginaleffekten på 200hk + lite till"

kostar 7-8000kr mn din bil blir 100% laglig samt att helfordonsgodkännandet försvinner ur papprena.

EriX_
26 februari 2014 · 176 Inlägg

Dupond skrev:
Man kan ju strypa motorn ....
Går säkert att hitta på nånting så du får mindre häst. wink

Utsende mässigt utvändigt ska jag nog inte behöva ändra något då poliserna till och mer sa att bilen var grymt snygg och hittade inga fel men under huven var det turbon, dumpen och sportluftsfiltret dom påpekade samt att jag hade 3" hela vägen. men om jag då tar bort sportlufts filter och tar bort dumpen så borde dom inte påpeka något. då förövrigt motorn ser relativt orginal ut kan ladda upp en bild på motorrummet imorgon.

Men hur är det med chippning då bilen är chippad kollar dom upp det eller ska man försöka få tag i en orginalbox?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
EriX_
26 februari 2014 · 176 Inlägg

KHRacing skrev:
Är det BARA motorn som är bytt ?

  för om du byter motor-låda-frambromsar & bakbromsar + hela bromssystemet så får du regga som OMBYGGT FORDON med "orginaleffekten på 200hk + lite till"

kostar 7-8000kr mn din bil blir 100% laglig samt att helfordonsgodkännandet försvinner ur papprena.

Ja vad jag vet är det bara Motorn som är utbytt bromsarna är jag lite osäker på faktiskt.
satt en 2.0T innan men pga haveri byttes maskinen till en T4 även fast på kvitto står det att det är en 2.0T men han ju inte bevisa det för polisen då dom höll på att kladda på andra bilar samtidigt. så har kvitto på en 2.0T men tror inte det räcker som bevis så dom såg att den var mer trimmad.

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Busgrabb Rejsa ?
26 februari 2014 · 2 959 Inlägg

EriX_ skrev:

torpis skrev:

EriX_ skrev:
sen får man ett cerifikat CoC som visar att man har full rätt att köra med T4 motorn.

Det är inte sant.

Där emot ser motorerna likadana ut så jag rekomenderar dig att ta bort allt som inte är original förutom turbo och motor och sänka laddtrycket så som jag beskrev, då har du en motor som är exakt en 2.0t både till effekt och utseende.


Gissa och chansa eller lyssna på någon som vet?  utan pengar är valet rätt lätt va?

men T4an har ju ca 40 HK mer än 2.0T motorn tror du inte dom kommer mäta fram HK vid registrerings besiktningen?

Läste du inte vad han skrev?
Ersätt magnetventilen då kommer den gå på grundladd så blir det en bra bit under 200 Hk på en T4.
Dom kommer inte att se någon skillnad på aggregaten om alla slangar osv är original runt om.
Säkrast är väl även en original downpipe med katt.
Jag har en fin sådan om du behöver.

Autotech
BMW 335D (2008)
R_fused There is no replacement for displacement
26 februari 2014 · 630 Inlägg

Gör som torpis säger, eftersom motorn ser exakt likadan ut behöver du inte ens nämna att den är bytt. Sålänge dom inte skruvar av toppen och mäter borret och det lär dom väl inte göra. Och sänker du laddtrycket kan du få den att gå som en original 2,0t...

EriX_
26 februari 2014 · 176 Inlägg

R_fused skrev:
Gör som torpis säger, eftersom motorn ser exakt likadan ut behöver du inte ens nämna att den är bytt. Sålänge dom inte skruvar av toppen och mäter borret och det lär dom väl inte göra. Och sänker du laddtrycket kan du få den att gå som en original 2,0t...

jo Jag tänker följa det torpis säger men måste fortfarande skaffa ett original avgassystem om dom säger att 3" är för stort sad

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
torpis Forummoderator
27 februari 2014 · 10 572 Inlägg

EriX_ skrev:
jo Jag tänker följa det torpis säger men måste fortfarande skaffa ett original avgassystem om dom säger att 3" är för stort sad

Ja det är surt, men det är enda vägen.  Köp en rasad bil på blocket och låna delar eller vad som.  original slangar, avgas och intercooler samt på med alla plastkåpor.


450hk här tex

http://henke.rchomepage.com/bilder/bil2/P8ICT1998.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
27 februari 2014 · 10 572 Inlägg

R_fused skrev:
Sålänge dom inte skruvar av toppen och mäter borret och det lär dom väl inte göra. Och sänker du laddtrycket kan du få den att gå som en original 2,0t...

Inte ens det på en fas2 smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
27 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Demmpa skrev:
eller så köper du en annan v40 och knackar in ram:nr och byter plåtar;)

Det var en dålig idé och väl mycket utanför vad som är okej här

7§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang