Saknade varningstriangel på bilprovningen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 455 Inlägg

Skulle besiktiga bilen imorse. Tidigt som fan. Väl framme så öppnar jag bagaget och inser att jag är en mupp... Ingen varningstriangel! A men vaffan? Trodde inte på fullaste allvar att man kan bomma en sån simpel sak. Funderade på att gå in i hallen och se om man kan låna en triangel av någon annan...

Bilen ska in! Fan. Killen frågade om jag kunde ta fram grejen ifråga. "Sorry mannen - jag är en idiot och har faktiskt inte kollat så jag har en" Han skrattade och sa något i stil med "sak samma, men fixa det"

Fick ingen anmärkning alls på pappret. Var han snäll eller tar de inte så hårt på detta? På deras hemsida står att man ska ha med en sådan. Givetvis har jag fixat det men lite undrande bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekelund88
28 februari 2014 · 2 656 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skulle besiktiga bilen imorse. Tidigt som fan. Väl framme så öppnar jag bagaget och inser att jag är en mupp... Ingen varningstriangel! A men vaffan? Trodde inte på fullaste allvar att man kan bomma en sån simpel sak. Funderade på att gå in i hallen och se om man kan låna en triangel av någon annan...

Bilen ska in! Fan. Killen frågade om jag kunde ta fram grejen ifråga. "Sorry mannen - jag är en idiot och har faktiskt inte kollat så jag har en" Han skrattade och sa något i stil med "sak samma, men fixa det"

Fick ingen anmärkning alls på pappret. Var han snäll eller tar de inte så hårt på detta? På deras hemsida står att man ska ha med en sådan. Givetvis har jag fixat det men lite undrande bara.

han var snäll mot dig smile

Hamilton
28 februari 2014 · 8 864 Inlägg

Tror att det i och med avregleringen är lite si och så med vad dom kollar och inte kollar.

Senast jag besiktigade min (14-02-06) så kollade dom varken det löstagbara draget eller varningstriangeln.

Jag fick däremot en 2a för att kontrollanten var för snabb med nyckeln och halvljusen inte han höjdreglera.

Senast redigerat av Hamilton (28 februari 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
28 februari 2014 ·

Jag uppfattar de som att besiktning har blivit helt kasst sen avregleringen.   Jag var inne nyligen med en bil som han knappt kollade på för att den var ju bara 2 år gammal.  Men den har ju gått 22 tusen mil.

Min egna hade ett dåligt bromsrör som han inte ens satte någon anmärkning på.

Så han var snäll.  De gamla gubbarna bruka alltid sätta anmärkning.

Isaksson5 Ungdoms Räser
28 februari 2014 · 425 Inlägg

Ja, BMWn jag köpte hade tokslut bromsar+belägg, dåliga bussningar i framvagn. Var prickfritt då jag köpte bilen (Dagen efter besiktning).

Samma sak med 240n jag hade. Bromsar var dåliga. Däcken var slut. dämparna slut. Fick en 2a på bromsslang?!

Näe, ta tillbaka alla besiktningsstationer tack!

mb_pucken
28 februari 2014 · 5 087 Inlägg

Här i Hedemora hade dom en låda med beggade trianglar från demonteringen smile dom kostade typ 50kr eller nått smile säkert inköpta billigt på demonteringen eller nått smile men ganska smidigt sätt och få in kaffepengar, dock har dom slutat med det nu smile

När ja besiktade mercan fråga han om jag hade triangel vilket jag hade och erbjöd mig att visa båda. Hade glömt och fram dom men han behövde inte se dom smile Japp jag har 2 st och 2 reflexvästar i bilen tillsammans med lite andra bra och ha saker smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 455 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag uppfattar de som att besiktning har blivit helt kasst sen avregleringen.   Jag var inne nyligen med en bil som han knappt kollade på för att den var ju bara 2 år gammal.  Men den har ju gått 22 tusen mil.

Min egna hade ett dåligt bromsrör som han inte ens satte någon anmärkning på.

Så han var snäll.  De gamla gubbarna bruka alltid sätta anmärkning.

?

En bil besiktigas första gången då den är 3 år gammal. Så är det för mig iallafall :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
28 februari 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Jag uppfattar de som att besiktning har blivit helt kasst sen avregleringen.   Jag var inne nyligen med en bil som han knappt kollade på för att den var ju bara 2 år gammal.  Men den har ju gått 22 tusen mil.

Min egna hade ett dåligt bromsrör som han inte ens satte någon anmärkning på.

Så han var snäll.  De gamla gubbarna bruka alltid sätta anmärkning.

?

En bil besiktigas första gången då den är 3 år gammal. Så är det för mig iallafall :-)

Taxi wink   Besiktas varenda år från och med den är ny.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 455 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Jag uppfattar de som att besiktning har blivit helt kasst sen avregleringen.   Jag var inne nyligen med en bil som han knappt kollade på för att den var ju bara 2 år gammal.  Men den har ju gått 22 tusen mil.

Min egna hade ett dåligt bromsrör som han inte ens satte någon anmärkning på.

Så han var snäll.  De gamla gubbarna bruka alltid sätta anmärkning.

?

En bil besiktigas första gången då den är 3 år gammal. Så är det för mig iallafall :-)

Taxi wink   Besiktas varenda år från och med den är ny.

Kom och tänka på det lite sent... 12000 mil per år brukar ju betyda taxi... Har kört det själv. tyvärr. Men som en tidigare medlem skrev att de hade en låda med trianglar som de sålde vore väl ett bra sommarjobb om man har barn? Sätt upp en liten disk och kräng glödlampor och annat nyttigt utanför besiktningen :-) Hade jag varit 13 år så hade jag provat det direkt. Kan ju ta rätt friska priser dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TomBjorklund VAGIS Car Club
28 februari 2014 · 1 093 Inlägg

tror ärligt talat att det till stor del idag är något mer intresserade som står ute på de nya stationerna, Varit och besiktigat en r32a med toktonadelysen och sportsystem, fick anmärkning p tonade framrutor...

Besiktigade en evo3a åt en polare, fick anmärkning på taskiga avgasvärden, det hängde olja under och pös avgaser i motorrummet samt tokhögt ladd =effekt liiite för högt

han frågade om den fått sig något vinterpyssel; svarade att blocket varit ur och att den väntade på nya lager och kolvar och att den snart skulle ur igen. Kul svarade han och knatade vidare under bilen.

Så jag tror att de med tummen mitt i handen åker dit fortfarande och vi som pular klarar oss bättre än innan.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Evildan
28 februari 2014 ·

Förbannade bilprovningstekniker att inte sköta sitt arbete korrekt big_smile
Egentligen skall detta ge dig en anmärkning om denna följer protokollet till punkt och pricka.
Det letades i min Prius efter triangel när jag var inne nyligen, jäkla särbehandling som förekommer.
Ska skriva ett mail innehållandes långa bestämda ord till kundtjänst och klaga över detta oerhörda beteende!

Fan!! Jag behöver förmodligen dragstergodis....

Djo
28 februari 2014 · 10 157 Inlägg

Då jag besiktigat 240 har dom frågat finns det varningstriangel (jag har alltid det) så svarade ja det ligger i skuffen ja men så bra har jag fått som svar dom har aldrig kontrollerat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pierre_r Lastbilsmekaniker
28 februari 2014 · 729 Inlägg

Dom senaste 2 året jag har besiktigat min grand cherokee har dom bara sagt till mig att mina bromsrör och övre bärarmar bak ser lite dåliga ut.

När jag höjde den och bytte bärarmar så smulades dom övre bak sönder när jag använde lite mer än normalt våld..
Bromsrören var så dåliga så dom nästan ramlade av själva och hoppade ner i skrotbingen när jag petade på dom.... Hade jag fått panikbromsa på riktigt så hade rören brustit

Så ibland är dom lite för snälla.
Jag hade gärna tagit en 2:a på både bärarmarna och bromsrören, dom är ju trotts allt ganska viktiga delar på en bil.

Nobrando
28 februari 2014 · 214 Inlägg

Pierre_r skrev:
Dom senaste 2 året jag har besiktigat min grand cherokee har dom bara sagt till mig att mina bromsrör och övre bärarmar bak ser lite dåliga ut.

När jag höjde den och bytte bärarmar så smulades dom övre bak sönder när jag använde lite mer än normalt våld..
Bromsrören var så dåliga så dom nästan ramlade av själva och hoppade ner i skrotbingen när jag petade på dom.... Hade jag fått panikbromsa på riktigt så hade rören brustit

Så ibland är dom lite för snälla.
Jag hade gärna tagit en 2:a på både bärarmarna och bromsrören, dom är ju trotts allt ganska viktiga delar på en bil.

På min S6:a så gnällde dem som satan på att det var tonat bak och på sidolyktor, men att bägge bromsslangarna fram som nästan avgnagda, det var inga bekymmer... Jag bytte dem samma kväll och jag kunde bryta av dem utan någon större kraft...

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
mb_pucken
28 februari 2014 · 5 087 Inlägg

Nobrando skrev:

Pierre_r skrev:
Dom senaste 2 året jag har besiktigat min grand cherokee har dom bara sagt till mig att mina bromsrör och övre bärarmar bak ser lite dåliga ut.

När jag höjde den och bytte bärarmar så smulades dom övre bak sönder när jag använde lite mer än normalt våld..
Bromsrören var så dåliga så dom nästan ramlade av själva och hoppade ner i skrotbingen när jag petade på dom.... Hade jag fått panikbromsa på riktigt så hade rören brustit

Så ibland är dom lite för snälla.
Jag hade gärna tagit en 2:a på både bärarmarna och bromsrören, dom är ju trotts allt ganska viktiga delar på en bil.

På min S6:a så gnällde dem som satan på att det var tonat bak och på sidolyktor, men att bägge bromsslangarna fram som nästan avgnagda, det var inga bekymmer... Jag bytte dem samma kväll och jag kunde bryta av dem utan någon större kraft...

påminner mig om när jag besiktade mercan. han som besiktade var mer intresserad av att fälgarna låg nära skärmkanterna (tar inte i med full last eller husvagn osv)  än att notera att mina bromslangar fram höll på att gå av.

ser samma fenomen på jobbet ibland när man servar eller reparerar bilar. som en sharan som vi skulle byta att rostigt bromsrör på, vist var det rostigt men fanns andra betydligt rostigare rör på den bilen. den som besiktade missade även att båda bromsslangarna fram var skadade varav den ena ca 5cm från det utdöda röret.
noterade även att skivorna fram såg slitna ut eller ja, man kunde nog skära sig på dom :p mätte 3mm inkl rost mellan slityta och kylkanalen. eftersom sköldarna var bortrostade så syntes det ganska bra. hittade även lite annat smått och gått på den bilen. men hittar man ett rostigt rör bör man ju kolla nogare på resten.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vita_Vargen
28 februari 2014 · 1 281 Inlägg

Har inte haft varningstriangel i Lupon på dom två bes jag haft. Första gången fick jag en "fixa själv"-anmärkning.
Nu när jag var inne i våras hade jag totalt glömt att den saknades förra bes så när besmannen frågade vart den var så letade jag som fan o kunde inte fatta för den gick ju igenom sist utan anmärkning på det(trodde jag, tills jag kolla papprena hemma). Han la ingen anmärkning på det iaf smile Ska väl vara en ombes om man inte fixat en "fixa själv"-anmärkning till nästa bes?

...bilen har fortfarande ingen varningstriangel roll

Senast redigerat av Vita_Vargen (28 februari 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 455 Inlägg

mb_pucken skrev:

Nobrando skrev:

Pierre_r skrev:
Dom senaste 2 året jag har besiktigat min grand cherokee har dom bara sagt till mig att mina bromsrör och övre bärarmar bak ser lite dåliga ut.

När jag höjde den och bytte bärarmar så smulades dom övre bak sönder när jag använde lite mer än normalt våld..
Bromsrören var så dåliga så dom nästan ramlade av själva och hoppade ner i skrotbingen när jag petade på dom.... Hade jag fått panikbromsa på riktigt så hade rören brustit

Så ibland är dom lite för snälla.
Jag hade gärna tagit en 2:a på både bärarmarna och bromsrören, dom är ju trotts allt ganska viktiga delar på en bil.

På min S6:a så gnällde dem som satan på att det var tonat bak och på sidolyktor, men att bägge bromsslangarna fram som nästan avgnagda, det var inga bekymmer... Jag bytte dem samma kväll och jag kunde bryta av dem utan någon större kraft...

påminner mig om när jag besiktade mercan. han som besiktade var mer intresserad av att fälgarna låg nära skärmkanterna (tar inte i med full last eller husvagn osv)  än att notera att mina bromslangar fram höll på att gå av.

ser samma fenomen på jobbet ibland när man servar eller reparerar bilar. som en sharan som vi skulle byta att rostigt bromsrör på, vist var det rostigt men fanns andra betydligt rostigare rör på den bilen. den som besiktade missade även att båda bromsslangarna fram var skadade varav den ena ca 5cm från det utdöda röret.
noterade även att skivorna fram såg slitna ut eller ja, man kunde nog skära sig på dom :p mätte 3mm inkl rost mellan slityta och kylkanalen. eftersom sköldarna var bortrostade så syntes det ganska bra. hittade även lite annat smått och gått på den bilen. men hittar man ett rostigt rör bör man ju kolla nogare på resten.

Vafan? Ska ändå hissa upp bilen och borsta lite på bärarmarna då de såg rätt dassiga ut, spreja på lite rostskydd tänkte jag. Men ska kolla lite på bromsrör och belägg... Oavsett om den går igenom besiktning med blankt papper är det ju kul att få stopp när det verkligen gäller :-)

Det var Priusen som besiktigades. Lustigt nog gjorde han ingen mätning av avgaserna. Då jag påpekade detta blev svaret att en Prius inte har några avgaskrav alls. Det är en miljöbil dessutom... Märklich

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vita_Vargen
28 februari 2014 · 1 281 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Det var Priusen som besiktigades. Lustigt nog gjorde han ingen mätning av avgaserna. Då jag påpekade detta blev svaret att en Prius inte har några avgaskrav alls. Det är en miljöbil dessutom... Märklich

Han gjorde ingen koll via datorn då? På min Lupo skulle dom göra det via ODB2 uttaget men de gick inte pga av att den inte fanns i deras dator(import)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 455 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Det var Priusen som besiktigades. Lustigt nog gjorde han ingen mätning av avgaserna. Då jag påpekade detta blev svaret att en Prius inte har några avgaskrav alls. Det är en miljöbil dessutom... Märklich

Han gjorde ingen koll via datorn då? På min Lupo skulle dom göra det via ODB2 uttaget men de gick inte pga av att den inte fanns i deras dator(import)

Jodå: 0 felkoder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KHRacing
28 februari 2014 ·

Evildan skrev:
Förbannade bilprovningstekniker att inte sköta sitt arbete korrekt big_smile
Egentligen skall detta ge dig en anmärkning om denna följer protokollet till punkt och pricka.
Det letades i min Prius efter triangel när jag var inne nyligen, jäkla särbehandling som förekommer.
Ska skriva ett mail innehållandes långa bestämda ord till kundtjänst och klaga över detta oerhörda beteende!

Fan!! Jag behöver förmodligen dragstergodis....

..................

http://forumbilder.se/DBU54/20140228-203055.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang