Saab 9000 2,0t -97 150hk motorn

Bmw518
8 mars 2014 · 36 Inlägg

Tjena, tänkte kolla om det finns nåt tips på att få upp laddtrycket lite på bilen laddar 0,6 nu men hade vela få upp det till 1,0 bar, tänkte om man kanske kunde skruva nå på westgate stången eller nåt sånt, har som inte råd med nåt chip eller dylikt just nu då man är arbetslös, tänkte bara så man får prova bilen med lite mer vrid ifall man någon gång får råd med chip!

Mvh

BMW 525 ia "hya" (1994)
silversnurran
8 mars 2014 · 773 Inlägg

Bmw518 skrev:
Tjena, tänkte kolla om det finns nåt tips på att få upp laddtrycket lite på bilen laddar 0,6 nu men hade vela få upp det till 1,0 bar, tänkte om man kanske kunde skruva nå på westgate stången eller nåt sånt, har som inte råd med nåt chip eller dylikt just nu då man är arbetslös, tänkte bara så man får prova bilen med lite mer vrid ifall man någon gång får råd med chip!

Mvh

Hitta någon som pillar med t5 suite iställe för 4-5000 kr kommer du undan med 2000 kr högst, och får 60-80 hästar mer:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Mickius
8 mars 2014 · 4 670 Inlägg

Saab är BIG no no o fuska upp laddtryck på!!!

Som sagt BIG no no!

torpis Forummoderator
8 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Om man inte har råd med chip, ska man då ratta laddtryck och skjuta motorn istället? Det är en 20år gammal Saab vi pratar om dessutom. Allt kan hända och bara ett av alla dessa scenarior är mer pulver alla andra innebär ny motor...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mr_green
9 mars 2014 · 847 Inlägg

Har du 150hk så e det ju lätt tryckare. Köp magnetventil så har du fulltryckare sen. Tror det blir 185hk då.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
9 mars 2014 · 181 Inlägg

Till att börja med, allt laddtryck över 0,5 kommer resultera i att laddtrycksspärren går i och klipper bränslet för dig. Kan medföra lite ont i huvudet om man inte är medveten...

Du behöver en magnetventil samt uppgraderad mjukvara.

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Bmw518
10 mars 2014 · 36 Inlägg

Men magnetventilen ökar väl inte laddtrycket nåt ? går de att ta en magnetventil från en 2,3t ?

Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

BMW 525 ia "hya" (1994)
torpis Forummoderator
10 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Bmw518 skrev:
Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

"Chippning"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
10 mars 2014 · 181 Inlägg

Bmw518 skrev:
Men magnetventilen ökar väl inte laddtrycket nåt ? går de att ta en magnetventil från en 2,3t ?

Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

Magnetventilen styr laddtrycket elektroniskt via Mjukvaran.

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Bmw518
11 mars 2014 · 36 Inlägg

Bobzilajnen skrev:

Bmw518 skrev:
Men magnetventilen ökar väl inte laddtrycket nåt ? går de att ta en magnetventil från en 2,3t ?

Hur uppgraderar jag mjukvaran måste man in på nån speciel verkstad för det eller och vad kostar de ?

Magnetventilen styr laddtrycket elektroniskt via Mjukvaran.

OKej för ja vet att min gammla 2,3t hade en magnetventil om det är den som de går 3 st slangar till ? ocj en kabel kontakt ?

Hittar nämligen ingen sån på min 2,0t ?

BMW 525 ia "hya" (1994)
Bmw518
25 mars 2014 · 36 Inlägg

Går det att ta en magnetventil från en 2,3t till en 2,0t ?!?!?!

BMW 525 ia "hya" (1994)
silversnurran
25 mars 2014 · 773 Inlägg

Bmw518 skrev:
Går det att ta en magnetventil från en 2,3t till en 2,0t ?!?!?!

Kan ju inte se några hinder i det:)

Med tanke på flesta trimsatser just tar dem från FTT

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
25 mars 2014 · 181 Inlägg

Bmw518 skrev:
Går det att ta en magnetventil från en 2,3t till en 2,0t ?!?!?!

Ja det funkar. Magnetventilen är samma på dem. Alla bilar med Röd tändkasett som har magnetventil har samma.
Glöm inte att du behöver ha uppgraderar mjukvara för med effekt smile

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Tompisen
25 mars 2014 · 242 Inlägg

Går inte i någon laddtrycksspärr vid 0.5bar. Laddtrycksspärren går i vid 1.55 med orginal mapsensor. Det är riktigt som bozilajnen säger att det är samma magnetventil på 9000 turbo -93 -98 Oavsett motortyp (sitter bara orginal på b234L-200hk och b234R-225hk) Men går mycket bra att flytta över till 2.0t. Ingen effekt skillnad kommer att erfodras dock. Chippning i kombination med magnetventilen är det som gäller!

Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
25 mars 2014 · 181 Inlägg

Tompisen skrev:
Går inte i någon laddtrycksspärr vid 0.5bar. Laddtrycksspärren går i vid 1.55 med orginal mapsensor. Det är riktigt som bozilajnen säger att det är samma magnetventil på 9000 turbo -93 -98 Oavsett motortyp (sitter bara orginal på b234L-200hk och b234R-225hk) Men går mycket bra att flytta över till 2.0t. Ingen effekt skillnad kommer att erfodras dock. Chippning i kombination med magnetventilen är det som gäller!

Sitter klart och tydligt en tryckspärr vid 0,65bar. Kikar precis på en nu och Fuelcut in overboost ligger på 0,65 smile

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b94622.jpg

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Bmw518
26 mars 2014 · 36 Inlägg

Tompisen skrev:
Går inte i någon laddtrycksspärr vid 0.5bar. Laddtrycksspärren går i vid 1.55 med orginal mapsensor. Det är riktigt som bozilajnen säger att det är samma magnetventil på 9000 turbo -93 -98 Oavsett motortyp (sitter bara orginal på b234L-200hk och b234R-225hk) Men går mycket bra att flytta över till 2.0t. Ingen effekt skillnad kommer att erfodras dock. Chippning i kombination med magnetventilen är det som gäller!

Okej men har ju steg 2 chipp och magnetventil från 2,3t och öppen dump, gasar man fullt så stiger laddet till 1,5bar och då börja bilen rycka sen sjunker laddet till 1,2 bar å då går den bra, sen när man växlar och gasar fullt så är de samma sak! vad kan va fel blir gråhårig av de!

BMW 525 ia "hya" (1994)
Maffia
26 mars 2014 · 383 Inlägg

I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Bmw518
26 mars 2014 · 36 Inlägg

Maffia skrev:
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Den laddade bara 0,6 med steg 2 UTAN magnetventil men då ja stoppade i magnetventilen så laddar den 1,5 och sen sjunker till 1,2!

BMW 525 ia "hya" (1994)
Echonator Köpingsbo i exil
26 mars 2014 · 507 Inlägg

Bmw518 skrev:

Maffia skrev:
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Den laddade bara 0,6 med steg 2 UTAN magnetventil men då ja stoppade i magnetventilen så laddar den 1,5 och sen sjunker till 1,2!

Det finns 2 scenarion i så fall....

1: Ditt GLT är fel (du ska ha 0,43 bar GLT) och detta orsakar överslängar vid fullt pådrag. Överslängarna gör att du slår i laddtrycksvakten på 1,52 bar och sedan stabiliserar sig laddet på 1,2 bar vilket är det normala för ett Steg 2. Så se till att ställa ner till GLT till 0,43 bar så ska du se att det lirar.

2: Din magnetventil är på väg att ge sig och hinner inte med att reglera.


Summa summarum, scenario 1 är troligtvis det som ställer till det för dig!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Bmw518
26 mars 2014 · 36 Inlägg

Echonator skrev:

Bmw518 skrev:

Maffia skrev:
I din första post skriver du att den laddar 0.6 och ingen magnetventil m,m men nu har du?

Får du överladd så antingen är ditt GLT fel eller så är magnetventilen sönder. steg 2 ska ladda runt 1.2.

Den laddade bara 0,6 med steg 2 UTAN magnetventil men då ja stoppade i magnetventilen så laddar den 1,5 och sen sjunker till 1,2!

Det finns 2 scenarion i så fall....

1: Ditt GLT är fel (du ska ha 0,43 bar GLT) och detta orsakar överslängar vid fullt pådrag. Överslängarna gör att du slår i laddtrycksvakten på 1,52 bar och sedan stabiliserar sig laddet på 1,2 bar vilket är det normala för ett Steg 2. Så se till att ställa ner till GLT till 0,43 bar så ska du se att det lirar.

2: Din magnetventil är på väg att ge sig och hinner inte med att reglera.


Summa summarum, scenario 1 är troligtvis det som ställer till det för dig!

Okej tack för bra sva, en fråga bara, hur ställer ja ner GLT, skruva på wg stången då eller ?

BMW 525 ia "hya" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang