Bilbes gjort fel vad göra

sisu1986
24 mars 2014 · 370 Inlägg

Tjenare..har aldrig gillat bilprovningen i Eskilstuna men det här tar ju priset!
Farsan va o bes sin caddy och fick anmärkning på hål i avgas så visst han svetsa den och åkte in igen så fick han en ny anmärkning på att k-värdet är för högt så då tänkte han att han köper en annan caddy och har kvar den här caddyn o ta delar ifrån om det behövs, så han köpte en exakt likadan med samma motor o samma års som va nybes så det jag reagerade på va när det stod på bes pappret att k-värdet får vara Max 2.0 och när han fick anmärkning så hade han värdet 1.6 och där stod det att det får vara Max 1.0, så har googlat lite och det är 2.0 på denna bil,så den borde ha gått igenom o farsan köpte en bil i onödan typ..så man får bil expert när man bes bilen nu för tiden,ska ringa o kolla med dom eller ringa tidningen kanske

Låt Turbon Glöda
Toyota Supra TT "Supra Sisu" (1993)
Janneutanb
24 mars 2014 · 7 271 Inlägg

Det där känner jag igen. En kompis fick fel avgasvärde på nån merca, Han bytte allt möjligt utan att det blev godkänt.
Fjärde gången Så sa dom på besiktningen att bilen hade nåt undantag för högre värden så egentligen skulle den varit godkänd från första början...
Han fick åtminstone sista besiktningen gratis....

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Trist men bra att påminna om att alla inte alltid gör rätt!

Har också sämre erfarenheter av Bilprovningen, har istället bytt till CarSpect nu.

Var och besikta min bil imorse hos dem, och dragkroken (demonterbar) satt fast...

"skit en 2a" tänkte jag men han hämtade smörjolja och blåste på, kollade allt annat, sedan gick han tillbaka och slet lite i den.

Sen kommer det roligaste; - Du, hämta gummiklubban på väggen därborta och kom hit och lappa på den så hänger jag mig i den...

40 slag senare stod han och gjorde rent den åt mig roll

sedan gick den i betydligt lättare och låste fast.


Tror inte det hade hänt på Bilprovningen...

Senast redigerat av t_one21 (24 mars 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars 2014 · 13 734 Inlägg

t_one21 skrev:
Trist men bra att påminna om att alla inte alltid gör rätt!

Har också sämre erfarenheter av Bilprovningen, har istället bytt till CarSpect nu.

Var och besikta min bil imorse hos dem, och dragkroken (demonterbar) satt fast...

"skit en 2a" tänkte jag men han hämtade smörjolja och blåste på, kollade allt annat, sedan gick han tillbaka och slet lite i den.

Sen kommer det roligaste; - Du, hämta gummiklubban på väggen därborta och kom hit och lappa på den så hänger jag mig i den...

40 slag senare stod han och gjorde rent den åt mig roll

sedan gick den i betydligt lättare och låste fast.


Tror inte det hade hänt på Bilprovningen...

det har nog med att monopolet är borta det ligger i deras intresse att hjälpa till i den mån dom kan.

för du lär åka dit igen..och alla du känner oxå eftersom du sagt hur dom gjort.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Growe skrev:

t_one21 skrev:
Trist men bra att påminna om att alla inte alltid gör rätt!

Har också sämre erfarenheter av Bilprovningen, har istället bytt till CarSpect nu.

Var och besikta min bil imorse hos dem, och dragkroken (demonterbar) satt fast...

"skit en 2a" tänkte jag men han hämtade smörjolja och blåste på, kollade allt annat, sedan gick han tillbaka och slet lite i den.

Sen kommer det roligaste; - Du, hämta gummiklubban på väggen därborta och kom hit och lappa på den så hänger jag mig i den...

40 slag senare stod han och gjorde rent den åt mig roll

sedan gick den i betydligt lättare och låste fast.


Tror inte det hade hänt på Bilprovningen...

det har nog med att monopolet är borta det ligger i deras intresse att hjälpa till i den mån dom kan.

för du lär åka dit igen..och alla du känner oxå eftersom du sagt hur dom gjort.

Visst är det så! Bara trist att Bilprovningen inte inser att de tappar underlag = hej hej avgångar...
men men, tur att det finns alternativ!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
IX ____________________________________
24 mars 2014 · 1 340 Inlägg

t_one21 skrev:
Tror inte det hade hänt på Bilprovningen...

Har besiktat hos tre olika företag (däribland Bilprovningen) och alla har blivit "snällare" och hjälpsammare sen monopolet försvann

Finns ju dock fortfarande kvar personal som inte har koll, så det gäller att vara påläst, tyvärr

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Maffia
24 mars 2014 · 383 Inlägg

Garanterat olika klassningar på motorerna. Efter 2008 så fick bilprovningen tillgång till det k-värde som biltillverkaren hade uppgett vid certifieringen av motorn, skiljer det en månad så kan det va olika klassningar och då olika gräns värde på bilprovning.

Kooza
24 mars 2014 · 234 Inlägg

Beroende på årsmodell sitter det väll en klisterlapp med chassienummret typ i dörröppningen på förarsidan eller på ett av fjäderbenstornen, på den lappen i det ena hörnet så står det k-värdes gränsen i en liten fyrkant. Kolla om det står likadant på båda annars så får ni ju höra av er till den stationen detta hände på.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Evildan
24 mars 2014 ·

Bilprovningen finns sedan några år inte i Eskilstuna, däremot har vi Besikta och CarSpect.
Inte jätteviktigt för tråden kanske, men tråkigt om det "gnälls" på fel företag.

Nitro
24 mars 2014 · 330 Inlägg

nu när jag besikta min e30 hos carspect så klagade besgubben på mina avgasvärde
besgubbe = japp dina avgasvärde e lite för höga, över maxgränsen va det ska vara både CO värde är för hög HC lambda bla bla
Jag = Ehm, men bilen e från 87 o då kollar man bara på CO? (vilket låg på 0.6 har jag för mig)
besgubbe = jaha......men då har den bra avgas värde!

va fan tänkte jag smile

KHRacing
24 mars 2014 ·

Är väl inte besiktningsföretagets fel att din farsa köpte en bil till ?

sisu1986
25 mars 2014 · 370 Inlägg

Har kommit fram till att det finns en möjlighet att gränsen kan vara olika fast det är samma års men när jag kollade på gamla bes papper så är det ju ändå konstigt att Max gränsen skiljer sig varje år:så ibland är det 1.1 och ibland 2.6 och allt däremellan

Låt Turbon Glöda
Toyota Supra TT "Supra Sisu" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang