Hur många här har konverterat sin bil till E85?

Wee
14 januari 2008 · 501 Inlägg

Kommer troligtvis börja köra på etanol till sommaren, om man nu tjänar på det?  Drar nu ca 0.8L/mil...

OBS: Ironi
Runn WS7 Avstängd
14 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Wee skrev:
Kommer troligtvis börja köra på etanol till sommaren, om man nu tjänar på det?  Drar nu ca 0.8L/mil...

Det brinner utan att sota ner motorn, räcker inte det som argument?

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 januari 2008 · 3 352 Inlägg

Jag ska konvertera min med Flexitune II. Blir kul att se skillnaden.

Wee
14 januari 2008 · 501 Inlägg

Runn WS7 skrev:

Wee skrev:
Kommer troligtvis börja köra på etanol till sommaren, om man nu tjänar på det?  Drar nu ca 0.8L/mil...

Det brinner utan att sota ner motorn, räcker inte det som argument?

http://www.tankaetanol.nu/etanolkit.html

Räcker det att köpa btr kittet?

Så ska det funka?

OBS: Ironi
wimhed
14 januari 2008 · 510 Inlägg

Kan man konvertera en turbo som inte har lamda? Läste om det som han ovanför med 940 skulle köpa. Deras konverteringkitt kunde man inte ha på bilar utan lamda =/ .. Kanske går på andra sätt, men klart värt ett försök smile ..

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 januari 2008 · 3 352 Inlägg

Du kan ju alltid byta till större spridare osv wink

krutmats
14 januari 2008 · 1 892 Inlägg

Tjenare!  Jag kör min AUDI 80  2.0 E   på 50/50 blandning, fungerar Klockrent!  inte gjort nånting vid mtorn eller nått för att få det funka,
förra tanken körde jag på 0.93  mest långkörning..
mvh/ Englund

torpis Forummoderator
15 januari 2008 · 10 572 Inlägg

alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mockis M3
15 januari 2008 · 40 Inlägg

Lånar tråden lite om de går för sig. Jag har en Vr6 Syncro som jag har tänkt konvertera till E85. Vad bör jag göra för att de ska fungera felfritt på 100 % E85. De jag har läst mig till är att byta till 30 % större spridare, höja bränsletrycket. Vad bör jag mer göra? Den drar ungefär 1.2 l/mil blandad körning. Hur mycket mer kommer den dra per mil med E85? Blir de någon effektskillnad? Tips och ideer mottages gärna. Mvh Jonas

BMW M3 E36 (1995)
Runn WS7 Avstängd
15 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Mockis skrev:
Lånar tråden lite om de går för sig. Jag har en Vr6 Syncro som jag har tänkt konvertera till E85. Vad bör jag göra för att de ska fungera felfritt på 100 % E85. De jag har läst mig till är att byta till 30 % större spridare, höja bränsletrycket. Vad bör jag mer göra? Den drar ungefär 1.2 l/mil blandad körning. Hur mycket mer kommer den dra per mil med E85? Blir de någon effektskillnad? Tips och ideer mottages gärna. Mvh Jonas

Höja trycket ELLER byta injektorer...  en tune är att föredra men inte ett måste. ca 5% mer hästar på en sugis.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
torpis Forummoderator
15 januari 2008 · 10 572 Inlägg

Mockis skrev:
Lånar tråden lite om de går för sig. Jag har en Vr6 Syncro som jag har tänkt konvertera till E85. Vad bör jag göra för att de ska fungera felfritt på 100 % E85. De jag har läst mig till är att byta till 30 % större spridare, höja bränsletrycket. Vad bör jag mer göra? Den drar ungefär 1.2 l/mil blandad körning. Hur mycket mer kommer den dra per mil med E85? Blir de någon effektskillnad? Tips och ideer mottages gärna. Mvh Jonas

1.8 liter.  min drar med 1.2/mil på bensin inspirerad körning och nu snittar jag 1.8-1.9

du bör verkligen mappa bilen, bara öka soppan ger bara halva nöjet, det är tändningen som är nyckeln till glädjen med E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Runn WS7 Avstängd
15 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Fast inte nödvändigt på sugmotor, flera flexbilar köa samma tändningskurvor för E85 som på bensin. SAAB är dock smarta o ökar laddet på e85.

OBS om man inte vet vad man gör så är det farligt eftersom E85 inte spikar på samma sätt som bensin gör.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Mockis M3
15 januari 2008 · 40 Inlägg

Ok tack för all hjälp. Mvh Jonas

BMW M3 E36 (1995)
eilert
15 januari 2008 · 235 Inlägg

har etanolkonverterat min gamla mazda b2600... big_smile

Ellertz Norrlänning
16 januari 2008 · 1 453 Inlägg

torpis skrev:
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

Testade ren E85 i min för någon dag sen, gick helt utmärkt, körde från kompisens T5R utan problem, och han har 240 hkr i sin wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
torpis Forummoderator
16 januari 2008 · 10 572 Inlägg

Ellertz skrev:

torpis skrev:
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

Testade ren E85 i min för någon dag sen, gick helt utmärkt, körde från kompisens T5R utan problem, och han har 240 hkr i sin wink

hur länge har du kört med den så?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jerky "the real jerk"
16 januari 2008 · 301 Inlägg

jag ahr länge funderat på att konventera bilen till etanol men jag undrar om det är ekonomiskt hållbart just nu.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!
Runn WS7 Avstängd
16 januari 2008 · 1 031 Inlägg

jerky skrev:
jag ahr länge funderat på att konventera bilen till etanol men jag undrar om det är ekonomiskt hållbart just nu.

Kanske inte just nu men bara en tidsfråga...

Inte bara pengar som man vinner på att byta bränsle, Jag gillar att köra på spridarrengöring då vet man att allt är rent...  Kolla avgassystemet på en etanoldriven bil hur rent o fint det är med...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
16 januari 2008 · 716 Inlägg

Hehe Tankade min 744GL med 50%e85 igår, inga som helst problem med att starta den, men efter 3 000 varv så är det som om motorn säger " jag vill inte mer", fortsätter öka i varv men går väldigt segt:P.. så 50 - 50 är nog lite för bra blandat:P

Ellertz Norrlänning
16 januari 2008 · 1 453 Inlägg

torpis skrev:

Ellertz skrev:

torpis skrev:
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

Testade ren E85 i min för någon dag sen, gick helt utmärkt, körde från kompisens T5R utan problem, och han har 240 hkr i sin wink

hur länge har du kört med den så?

Testade bara med 20 liter, och då hade ja kanske 2-3 liter kvar i tanken innan, men de var mest för att testa, vågar inte testa när de är minusgrader ute, då chansen att bli stående är stor tongue  men den gick skitfint vid ca 4-5 grader ute, smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang