1507
Sök

Hur många här har konverterat sin bil till E85?

501 Inlägg
14 januari 2008
#61
Kommer troligtvis börja köra på etanol till sommaren, om man nu tjänar på det?  Drar nu ca 0.8L/mil...

OBS: Ironi

Avstängd
1 031 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#62
Wee skrev:
Kommer troligtvis börja köra på etanol till sommaren, om man nu tjänar på det?  Drar nu ca 0.8L/mil...

Det brinner utan att sota ner motorn, räcker inte det som argument?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 januari 2008
#63
Jag ska konvertera min med Flexitune II. Blir kul att se skillnaden.


501 Inlägg
14 januari 2008
#64
Runn WS7 skrev:
Wee skrev:
Kommer troligtvis börja köra på etanol till sommaren, om man nu tjänar på det?  Drar nu ca 0.8L/mil...

Det brinner utan att sota ner motorn, räcker inte det som argument?

http://www.tankaetanol.nu/etanolkit.html

Räcker det att köpa btr kittet?

Så ska det funka?

OBS: Ironi

510 Inlägg
14 januari 2008
#65
Kan man konvertera en turbo som inte har lamda? Läste om det som han ovanför med 940 skulle köpa. Deras konverteringkitt kunde man inte ha på bilar utan lamda =/ .. Kanske går på andra sätt, men klart värt ett försök smile ..


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 januari 2008
#66
Du kan ju alltid byta till större spridare osv wink


1 892 Inlägg
14 januari 2008
#67
Tjenare!  Jag kör min AUDI 80  2.0 E   på 50/50 blandning, fungerar Klockrent!  inte gjort nånting vid mtorn eller nått för att få det funka,
förra tanken körde jag på 0.93  mest långkörning..
mvh/ Englund


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 januari 2008
#68
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

M3
40 Inlägg
15 januari 2008
#69
Lånar tråden lite om de går för sig. Jag har en Vr6 Syncro som jag har tänkt konvertera till E85. Vad bör jag göra för att de ska fungera felfritt på 100 % E85. De jag har läst mig till är att byta till 30 % större spridare, höja bränsletrycket. Vad bör jag mer göra? Den drar ungefär 1.2 l/mil blandad körning. Hur mycket mer kommer den dra per mil med E85? Blir de någon effektskillnad? Tips och ideer mottages gärna. Mvh Jonas


Avstängd
1 031 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#70
Mockis skrev:
Lånar tråden lite om de går för sig. Jag har en Vr6 Syncro som jag har tänkt konvertera till E85. Vad bör jag göra för att de ska fungera felfritt på 100 % E85. De jag har läst mig till är att byta till 30 % större spridare, höja bränsletrycket. Vad bör jag mer göra? Den drar ungefär 1.2 l/mil blandad körning. Hur mycket mer kommer den dra per mil med E85? Blir de någon effektskillnad? Tips och ideer mottages gärna. Mvh Jonas

Höja trycket ELLER byta injektorer...  en tune är att föredra men inte ett måste. ca 5% mer hästar på en sugis.


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 januari 2008
#71
Mockis skrev:
Lånar tråden lite om de går för sig. Jag har en Vr6 Syncro som jag har tänkt konvertera till E85. Vad bör jag göra för att de ska fungera felfritt på 100 % E85. De jag har läst mig till är att byta till 30 % större spridare, höja bränsletrycket. Vad bör jag mer göra? Den drar ungefär 1.2 l/mil blandad körning. Hur mycket mer kommer den dra per mil med E85? Blir de någon effektskillnad? Tips och ideer mottages gärna. Mvh Jonas

1.8 liter.  min drar med 1.2/mil på bensin inspirerad körning och nu snittar jag 1.8-1.9

du bör verkligen mappa bilen, bara öka soppan ger bara halva nöjet, det är tändningen som är nyckeln till glädjen med E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
1 031 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#72
Fast inte nödvändigt på sugmotor, flera flexbilar köa samma tändningskurvor för E85 som på bensin. SAAB är dock smarta o ökar laddet på e85.

OBS om man inte vet vad man gör så är det farligt eftersom E85 inte spikar på samma sätt som bensin gör.


M3
40 Inlägg
15 januari 2008
#73
Ok tack för all hjälp. Mvh Jonas


235 Inlägg
15 januari 2008
#74
har etanolkonverterat min gamla mazda b2600... big_smile


Norrlänning
1 453 Inlägg
16 januari 2008
#75
torpis skrev:
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

Testade ren E85 i min för någon dag sen, gick helt utmärkt, körde från kompisens T5R utan problem, och han har 240 hkr i sin wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2008
#76
Ellertz skrev:
torpis skrev:
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

Testade ren E85 i min för någon dag sen, gick helt utmärkt, körde från kompisens T5R utan problem, och han har 240 hkr i sin wink

hur länge har du kört med den så?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

"the real jerk"
301 Inlägg
16 januari 2008
#77
jag ahr länge funderat på att konventera bilen till etanol men jag undrar om det är ekonomiskt hållbart just nu.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

Avstängd
1 031 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#78
jerky skrev:
jag ahr länge funderat på att konventera bilen till etanol men jag undrar om det är ekonomiskt hållbart just nu.

Kanske inte just nu men bara en tidsfråga...

Inte bara pengar som man vinner på att byta bränsle, Jag gillar att köra på spridarrengöring då vet man att allt är rent...  Kolla avgassystemet på en etanoldriven bil hur rent o fint det är med...


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
16 januari 2008
#79
Hehe Tankade min 744GL med 50%e85 igår, inga som helst problem med att starta den, men efter 3 000 varv så är det som om motorn säger " jag vill inte mer", fortsätter öka i varv men går väldigt segt:P.. så 50 - 50 är nog lite för bra blandat:P


Norrlänning
1 453 Inlägg
16 januari 2008
#80
torpis skrev:
Ellertz skrev:
torpis skrev:
alla som fått fuskkonverterignar att funka har bilar med sugmotorer med låg effekt. Det är ytters sällan man ser någon "svensson" som bytt spridare i sin turbobil och fått det att fungera fullt ut.

Testade ren E85 i min för någon dag sen, gick helt utmärkt, körde från kompisens T5R utan problem, och han har 240 hkr i sin wink

hur länge har du kört med den så?

Testade bara med 20 liter, och då hade ja kanske 2-3 liter kvar i tanken innan, men de var mest för att testa, vågar inte testa när de är minusgrader ute, då chansen att bli stående är stor tongue  men den gick skitfint vid ca 4-5 grader ute, smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök