Får uppdatera lite så det inte blir så mycket samtidigt

Är i Tollarp nu så det tar evigheter att ladda upp bilder menmen

Dags att fästa adapterplattan i mitt fäste!
Jävla rostande, har ändå kletat in allt i olja, något hatar mig

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-97f43b52d8342712d49fcd3c6419441b.jpg]()
Fick den i nivå med vattenpass
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8a4ed7d9ab8b770378d6898a3252a85e.jpg]()
Och klämde fast den mot fästena
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5ae35a5c90691ff28c55ee16d24993c2.jpg]()
Sen markerade jag med ett borr som jag har gjort tidigare nån gång, blir inte jättebra men sist blev det bra nog iaf

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-db814595e1d98690d0c1d4697c310b3d.jpg]()
Mer rost, suck, fattar inte

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0ed0805adf7f5b28b5d6da8ad890493c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ddd428f21ecd3d90a548353756aae432.jpg]()
Aja, upp i pelarborren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-89773eef1a13a53ef431e12a3992eddd.jpg]()
Fick hitta på nåt sätt o spänna fast den
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-816c36954ab3b4d9c2d7a22c49dc4694.jpg]()
Gick bra till slut
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7f0f5d5e127f518ae074fa87400578a0.jpg]()
Och så på plats, fick borra upp hålen 1 mm för jag hade tydligen misslyckats med märkningen, men nu går det bra

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e219c7f0726f5426d70a92b9b61d5e27.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-58e6491332b6622779939f48476c26a5.jpg]()
Bultade fast den
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6e9c35070ee74f48b92f87c42b24352c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d9dd446d09756702357983632f1402c4.jpg]()
Sen hängde jag på växellådan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ab04a6d1098c3f65204c607c4ba91b84.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8ba53a2e76b60dff3594e996a997837b.jpg]()
Klart! Ganska litet och smidigt paket ändå

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f009339ed20aaddb0bef68a3026579bf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-63c3f57cc65d4e4a4792a23406eea003.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0daf29e3092c089123d3373573bf28a8.jpg]()
Eftersom det jobbades i verkstan gav jag mig på dieselpumpen på reservdelsmotorn istället, förvånansvärt trångt trots stor motor

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6277357d7a1d3caf30105d67c2af5872.jpg]()
Men till slut fick jag bort den!

38 kg, var ett åbäke o släpa in i verkstan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-193132fcfb11a6e7aafd5ad89f298bf3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1d3691d27e4e870f856b601f8fb16db7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a371d229dea75984ca8d3512a4dfb9f0.jpg]()
Plockade bort locket till regulatorn för o se hur det såg ut
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8eb968508dbcc950f5b6a0cd89cb357a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d6fb2f3d4fbfdbb5bf0f957f1582153e.jpg]()
Rätt enkelt löst, i hjulet sitter vikter som slungas ut och pressar armen utåt när varvtalet ökar. För att motverka detta sitter fjädrar som man drar i när man gasar, mer drag ger högre varvtal innan vikterna klarar hålla emot

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-af96a7445f71efacbfaae6d5af1ef996.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cc9a7d882b4722bb723e147a636fce16.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a7aa4bf7b0a44de0371f8e9bf50dd081.jpg]()
Detta gör dock det i princip omöjligt att gå runt regulatorn och fortfarande behålla varvtalsbegränsningen, så jag får stilla lida med att ha traktorstyrning på gasen

När jag var klar så långt kom jag på att växellådsbalk kanske är onödigt, så jag räknade lite på krafterna på lagerna i växeln
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-19ef438520a08ab69ad978a5aa86fd16.jpg]()
2554 N på det stora lagret. Det är godkänt för 38500 N kontinuerligt och jag tror inte att kraften kommer bli så mycket större när det skumpar och så. Kanske 3-4 gånger så stor men inte 15 gånger

Därför skiter jag helt enkelt i växellådsbalk och låter den hänga i sprängkåpan

Och då behöver jag förstås inte så långa rör, vilket är väldigt trevligt eftersom jag hade haft svårt att få plats rimligt nära växellådan annars
Tänkte kapat med plasmaskärare
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c7212fa797d19b11162a8fb3e5070050.jpg]()
Men det tänkte inte plasmaskäraren så den strejkade, fick ta vinkelslipen istället

Markerade upp 5 mm från fästet till adapterplattan så jag skulle ha plats till mer svets och så
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c5d7c340e9c25b31cb43351c3251a35a.jpg]()
Kapade så mycket jag kom åt med vinkelslip
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-810883f9db4313950eca95ea2b955949.jpg]()
Sen fick jag ta bort växeln så jag skulle komma åt med bågfilen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bc081e0158c6eb7a364a7a4644f93d38.jpg]()
Här är för övrigt en parentes, min balk blockerar det ena avtappningshålet för oljan, så jag ska fundera över om jag behöver det eller om det räcker med det andra

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f42b3d7c2fff5aedea64ef79f0e9d6bd.jpg]()
Fick bort växeln, tar ganska lång tid så jag hoppas jag inte behöver göra det så många gånger till

![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2a1624ffbe8d0afa5de904eead6dbc3a.jpg]()
Trött...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e9b0bd77cced3c80cdf1bf0acb64c3f6.jpg]()
Klart!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e859cfe8b1b639713c5702c18dc23870.jpg]()
Nu är paketet ännu smidigare

Hade nog gått o lägga i en Nissan Micra också

Nästa steg är att starta motorn och kalibrera oljesmörjningen så jag kan prova starta med växeln på
