En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

MaskinarN

Rubensson
2 juli 2019 · 1 Inlägg
#1281
MaskinarN
2 juli 2019 · 404 Inlägg
#1282

Rubensson skrev:
Reservdelsbil? ;O)
https://www.blocket.se/vasternorrland/V … aign=other

Hehe, ja det är en rejäl motor. Tror det hade varit svårt att fixa en sån på B-kort dock hmm

Andhas
30 januari · 1 Inlägg
#1284

Länge sedan detta bygget fick en uppdatering nu. Hur går det med bilen?

MaskinarN
30 januari · 404 Inlägg
#1285

Andhas skrev:
Länge sedan detta bygget fick en uppdatering nu. Hur går det med bilen?

Ja det har verkligen gått för lång tid tongue Jag har inte haft nån form av ork över huvud taget.

Efter att jag fick på kylningen så gick den ett par rundor och det verkade fungera bra. Körde till och med bort till den lokala fritidsgården och visade upp den. När jag skulle rulla in i garaget igen efter att ha varit där fick jag vibrationer i svänghjulet, så jag slog av direkt och fick putta in den.
Tänkte först att bultarna kanske hade lossnat, men det enda jag kunde tänka mig efter att ha rivit den var för stort spel i lagret. Så jag fixade ett nytt sådant och tryckte dit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7045fbc588026a5ad8468947011698a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f275b665e9600f0c9097a26eae429fa5.jpg
Passade på att svarva till kanten på adapterplattan, var duktigt härdat i ytan eftersom den var plasmaskuren, så det slog en del gnistor och ett svarvstål fick sätta livet till wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a74f64ce4bb359e0e70a1f6ae4f6e4a7.jpg
Tyckte passningen var lite slapp så fixade klackar för att ersätta ringen så det blir lite mer tryck på. Nu när jag tittar på det vet jag inte varför jag inte svarvade en ring istället roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8c05442b1b7beddcc100f390ade55c10.jpg

När jag sen hade fått dit allt igen (detta var i Augusti) och startade (startade på första varvet som vanligt) så knackade den nåt jävulskt, så slog av direkt. Tänkte naturligtvis först att nåt med klackarna inte gick fritt så rev ner växeln, men det var inte det.
Det kommer från motorn, har snurrat den långsamt på tuben och det smäller rejält vid varje kompression, dvs 6 ggr per varv. Alltså kan det inte vara ventiler.
Jag är hyfsat säker på att det är det främsta vevlagret som är kass, tycker ljudet kommer från den änden. Det kanske kan bero på att det lagret får olja sist, vad vet jag.

Så jag tömde den på olja och glykol, och sen tog orken slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4e101b517158b9ee72057dcc0aec67b2.jpg
Så lite senare förpassades den till en mörk hörna i en annan byggnad där den fortfarande står.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1ba4f537b20e28a53f4f5eccb5d83c58.jpg
Det lilla jag har skruvat har varit på 928:ans växellåda. Försöker för närvarande sätta ihop tre trasiga växellådor för att förhoppningsvis få en som fungerar.roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e3eb479a0edc14dddadc1a70c134c996.jpg

MaskinarN
17 mars · 404 Inlägg
#1286

Då blev det dags att släpa fram åbäket igen wink

Lyfta motorn till att börja med.
https://www.youtube.com/watch?v=UN3aalzZwA4

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-744a34007cd5aa19bc67ed0416d7380b.jpg
Bort med växeln och en hög med rör till olja, vatten och diesel
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c9c5940b93b0562ce739821ecb88b95d.jpg
Sen plockade jag oljefördelaren där all inkommande olja går
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7b4e6f4b41603ccfb6d34ec1206d0b0.jpg
Och i andra änden satt en axeltätning
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-491cb87ca7b858e81f37f3013e970f67.jpg
Sen ett par dussin muttrar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8732adaffd45a6874ff89bceb33dddec.jpg
Släppte riktigt snällt faktiskt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6c16a410c781ebdaf0d2ab642319cc57.jpg
Kunde inte plocka ut tråget på grund av motorramen, så fick fixa ett lyft
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3fb6606452ea5cb6765c5cd95fc78195.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7b24b534ca2d1dded9d1865b870617e1.jpg
Här drivs olje-, vatten- och dieselpump.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aa27787bda2b612cdb76506e47df0553.jpg
Kunde inte se eller känna nåt där under så jag gav mig på andra änden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-68a287a6e2b6640f07be2e43a406d806.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1ac7b1309c88153a4c728c65f1e335f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-fe6b6337e3c93f8cbac6d75fbcda9fb5.jpg
Skar även upp mitt extrafilter men hittade inget nämnvärt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-daa1f8200a97b57e70a220da1f04e9b1.jpg
Fick tipset att plocka spridarna så jag skulle kunna snurra den lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ca72fd92446220dd52a7bf7cc3bdc546.jpg
Försökte snurra den och ibland kan man höra ett litet klonk, men trots lyssnarhjälp kunde vi inte hitta var det kom ifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-236c998f874829bc3d8c5ede34766ad6.jpg
Ställde upp den på högkant för att kunna titta ordentligt undertill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1cd2c03ec280baf12dd518738f0ff6d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c2e9638881b5f948e96d83cc5f72b959.jpg
Och där står den nu, och jag har ingen aning sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e217a69800216e0d3664ef34a075b708.jpg

-m
18 mars · 142 Inlägg
#1287

6ggr per varv?
12 cylindrar
4 takt
6 explosioner per varv

Inlopp/utsug?

MaskinarN
17 maj · 404 Inlägg
#1288

Hittade inget fel på motorn så jag släpade fram reservmotorn istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-128815e15d8e26713506063939bb0d75.jpg
Visade sig att den är i betydligt bättre skick, kammarna är knappt inslitna och cylindrarna ser helt nyhonade ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4315cf3999995562b0107fc97fcd2b32.jpg
Fick inte med nån oljepump till den så den fick jag flytta över
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f1220ca2c9b9c675bea3362b6342d01c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7bcdad578d7f7fc883dc764aaa940985.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7ba8cda60b54bf57082ac7403a776703.jpg
Försökte mig på att primea oljan med servopumpen, det funkade gött. Kom upp i 2 bar oljetryck och det kom olja ur kammarna, kändes bra nu när den har stått i jag vet inte hur många år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3a5b53afe54ea6760fa4e403877df283.jpg
Dieselpumpen plockade jag av från reservmotorn för länge sen, och gasspjället är fast på den, troligen även några element. Troligtvis är det bara gammal torkad diesel med tanke på motorns skick i övrigt, men jag flyttade med den andra pumpen ändå. Försökte matcha timingen med kammarna då det inte finns någon gradangivelse på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-40be3c657149bfe58556f00635f5a7a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-746ee06703dee507c2823674534b1efd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4b46f09bcc19e5f1062bd6f83efca9b6.jpg
Min gamla gasspak fick också vara med wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-efa2190d52b39f56128623ced87f68f5.jpg
Första startförsöken gick inte så bra, tuben blev ganska kall roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bf6c037e5242814bc638bdb719eff6d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-26b0b1a204ceec1e6a581d12acccd8ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-331557b7a4274e36a7fbf5bd8c290b73.jpg
Misstänkte att spridarna var igenbegade precis som pumpen, så gjorde en glidhammare och bytte över från den andra motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5fe2ba352a127668fb5b6d99a9fd54fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a0e771c05d60044af34f7f5be7d0d3cb.jpg
Men det visade sig att jag bara behövde lufta själva dieselpumpen, fanns skruvar till detta roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9a46bab530038946bd0c54a1de7e5c69.jpg

Och efter att det var gjort gick det såhär!
https://www.youtube.com/watch?v=K4m0JyO_Sy0

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
17 maj · 12 260 Inlägg
#1289

Nice!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
eastmotorsport -sommar ska de va....
17 maj · 4 329 Inlägg
#1290

Härligt! Fränt att reservsnurran var i bättre skick.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 maj · 1 196 Inlägg
#1291

Spinner som en flodhäst tongue

Kul att du är igång igen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Berglund_89
19 maj · 1 168 Inlägg
#1292

cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
valle22 Smidd i rostigt stål
20 maj · 870 Inlägg
#1293

ett under att du bara orkar... jag är djupt imponerad av ditt jobb... hoppas du löser allt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang