kan ett turbo gren rör se ut som ett orm bo?

Sluskk
28 november 2006 · 778 Inlägg

kan ett turbo gren rör se ut orm bo? eller måste det vara rör för rör inkoplat till platan?

Senast redigerat av Sluskk (28 november 2006)

Sluskk
28 november 2006 · 778 Inlägg

Sluskk skrev:
kan ett turbo gren rör se ut som et orm bo? eller måste det vara rör för rör inkoplat till platan?

trimtrim
28 november 2006 · 81 Inlägg

hmm är inte säker men tror inte att det ska spela nå roll om det är ett orm bo eller inte!

Volvo 244 (1977)
Big Al Dr. Turbo
28 november 2006 · 459 Inlägg

nu är jag inte med ..."rör för rör till plattan"?

man måste ju dra alla rör till flänsen annars kommer det inte fungera så bra smile

nog kan ett grenrör se ut som ett ormbo men det är långt från optimalt
man eftersträvar så kort och så rakt grenrör som möjligt men det är inte alltid det går då det kan vara fruktansvärt trångt i en bil

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
Static
28 november 2006 · 208 Inlägg

kolla mitt grenrör.. smile

Sharky
29 november 2006 · 10 287 Inlägg

Så här kan det se ut i alla fall:

http://www.billzilla.org/bmw.jpg

BMW F1 turbomotor. 1.5 liter och 1470 Hkr enligt BMW ingenjörer.

(Kolla på placeringen av spjället)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sluskk
29 november 2006 · 778 Inlägg

okej hmm det är ingen bil som ha så?

FL3JM Inga konstigheter
29 november 2006 · 2 064 Inlägg

Det ser ju ut som ett ormbo när det är gjort RÄTT typ. smile Du ska ju ha ett extraktor-rör, då är alla rören från respektive cylinder exakt lika långa, då blir det ju ett ormbo eftersom röret till närmaste cylindern måste "ta en omväg".

Det är KONST tycker jag. smile

Sluskk
29 november 2006 · 778 Inlägg

FL3JM skrev:
Det ser ju ut som ett ormbo när det är gjort RÄTT typ. smile Du ska ju ha ett extraktor-rör, då är alla rören från respektive cylinder exakt lika långa, då blir det ju ett ormbo eftersom röret till närmaste cylindern måste "ta en omväg".

Det är KONST tycker jag. smile

ja men jag menar som allt liger i en "burk"

zajja
29 november 2006 · 645 Inlägg

Slusk skrev:
ja men jag menar som allt liger i en "burk"

Du menar att det inte är separata rör, eller?

//Marcus Saari
Sluskk
29 november 2006 · 778 Inlägg

zajja skrev:

Slusk skrev:
ja men jag menar som allt liger i en "burk"

Du menar att det inte är separata rör, eller?

exAT

jonTe
30 november 2006 · 5 710 Inlägg

Jag fattar igentligen ingenting.....hmm

Ett grenrör kan se ut hursomhelst.....det är bara olika bra/dåligt.
Ett "optimalt" grenrör har som sagt lika långa rör, HUR långa får man räkna fram.

MVH Jonas
..............
Audi_freak_on_a_leash
30 november 2006 · 216 Inlägg

Beror ju på till vilken bil man har det till. Alla har olika konstruktioner.

A4
http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/grenror1.jpg

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
_Orb_ MiKeY
30 november 2006 · 85 Inlägg

Det kan det göra.. polaren byggde ett jävla ormbo när han turbokonverterade en bmw 320..
Mvh Robert

Big Al Dr. Turbo
30 november 2006 · 459 Inlägg

lika längd på rören är inte av så stor prioritet när man bygger turbogrenrör
är viktigare att bygga så rakt som möjligt eftersom man inte vill ha lokala tryckhöjningar

Senast redigerat av Big Al (30 november 2006)

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
chrillemk2gti
30 november 2006 · 197 Inlägg

asså längden på rören å motstånd beror helt på vad för turbo vad för portning storlek på ventiler/lyft längd på runners storlek på plenum går att dra det hur långdt som helst för att få det optimalt

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang